Το παιχνίδι της χαράς?

Φταίω εγώ που δεν καταλαβαίνω ή μήπως Εσύ δεν μου τα εξηγείς καλά?

Χημεία Β’ Γυμνασίου

Ενότητα 1η- Εισαγωγή στη Χημεία

1.2 Καταστάσεις υλικών

Δείτε και ένα βίντεο για τις καταστάσεις της ύλης      https://www.youtube.com/watch?v=KPXbcp3g5cY

Βίντεο για τις φυσικές καταστάσεις του νερού (από το λογισμικό Χημείας Β-Γ – Γυμνασίου) https://vimeo.com/199343275

 

 

 

 

 

1.3 Φυσικές ιδιότητες των υλικών

Δείτε ένα πείραμα με πυκνότητες υγρών (στα αγγλικά) ΕΔΩ  (https://www.youtube.com/watch?v=Z50jEi1igNQ)

 

Ενότητα 2η- -2ο μέρος-Άτομα-Μόρια-Χημικές αντιδράσεις και χημικές εξισώσεις

Φτιάξε ένα μόριο

Προσομοίωση από το Πανεπιστήμιο του Colorado. Κάντε κλικ στο σύνδεσμο

https://phet.colorado.edu/sims/html/build-a-molecule/latest/build-a-molecule_el.html

Στο δεξί μέρος της οθόνης που ανοίγει βλέπετε το μοριακό τύπο διαφόρων χημικών ενώσεων ή και χημικών στοιχείων και και πρέπει να φτιάξετε το μόριο της χημικής ένωσης (ή του χημικού στοιχείου) επιλέγοντας το κατάλληλο είδος και αριθμό ατόμων από το κάτω μέρος της οθόνης. Have Fun!

Τι είναι τα άτομα και πώς είναι φτιαγμένα

Δείτε μια περιεκτική ιστορική αναδρομή στη γνώση μας για το άτομο. Για το γυμνάσιο, η δομή που υιοθετούμε είναι το πρότυπο του Bohr (τα υπόλοιπα στο Λύκειο)

Δείτε και μια πολύ απλή αλλά χιουμοριστική παρουσίαση του ατόμου

 

  • Παίξε ένα παιχνίδι μνήμης για τα χημικά στοιχεία (ονόματα και σύμβολα) από το Φωτάδεντρο κάνοντας κλικ πάνω στην επόμενη εικόνα.

 

“Κατασκεύασε ένα άτομο”

Κάντε κλικ στο σύνδεσμο που ακολουθεί για να “τρέξετε” την προσοομοίωση του Πανεπιστημίου του Colorado “Κατασκεύασε ένα άτομο”

https://phet.colorado.edu/sims/html/build-an-atom/latest/build-an-atom_el.html

Οδηγίες : μετακινήστε με το κέρσορα τα πρωτόνια και τα νετρόνια στον πυρήνα του ατόμου για να κατασκευάσετε τα διάφορα είδη ατόμων-Μην ξεχάσετε να τοποθετήσετε τα κατάλληλα ηλεκτρόνια γύρω από το άτομο -Αν κάντε κλικ στο Ολικό φορτίο στο κέντρο της οθόνης  δεξιά, , βλέπτε πόσο συνολικό φορτίο έχει αυτό που φτιάξατε. Ομοίως αν κάνετε κλικ στο Μαζικός αριθμός, βλέπετε πώς μεταβάλλεται ο μαζικός αριθμός του ατόμου που φτιάχνετε. Τσεκάρετε το κουτάκι στο κάτω κεντρικόμέρος “Ασταθές/σταθερό” για να ελέγξετε πώς ο αριθμός των νετρονίων επηρεάζει τη σταθερότητα του πυρήνα-Τι παρατηρείτε;

Επιλέξτε από το κάτω μέρος της οΘόνης την επιλογή με το χημικό σύμβολο και φτιάξτε άτομο με τον ίδιο τρόπο, τώρα όμως θα βλέπετε και το σύμβολο του στοιχείου με το μαζικό του αριθμό πάνω αριστερά και τον ατομικό του κάτω αριστερά καθώς και το φορτίο του στο πάνω δεξί μέρος του χημικού συμβόλου.

Επιλέξτε από το κάτω μέρος της οθόνης το εικονίδιο με τα παιχνίδια: Το 1ο παιχνίδι εμπλέκει και τον περιοδικό πίνακα των χημικών στοιχείων που τον μαθαίνετε στη Γ Γυμνασίου, όμως η λογική του είναι απλή- Τα στοιχεία τοποθετούνται στα κουτάκια του πίνακα με βάση τον αριθμό των πρωτονίων τους  (Ατομικός αριθμός Ζ, ξεκιξνώντας από το μικρότερο στο πρώτο πάνω κουτάκι και προχωρώντας προς τους μεγαλύτερους ατομικούς αριθμούς πηγαίνοντας προς τα δεξιά μέχρι να συμπληρωθεί η πρώτη γραμμή και μετά πηγαίνουμε στην επόμενη> Have Fun!!

Δες και μια συντομη παρουσίαση για άτομο από το ΕΚΦΕ ΧΑΝΙΩΝ https://ekfechanion.eu/files/chemistry_gymnasio/domiAtomou.pdf

 

Παιχνίδι ερωτήσεων για τη  δομή του ατόμου (για εξάσκηση)

https://kahoot.it/challenge/?quiz-id=c8a91da1-e135-40be-aa88-7582722ce44c&single-player=true

 

 

2.11 Χημικές εξισώσεις

Ισοστάθμιση χημικών εξισώσεων

Θυμόμαστε ότι κατά τη διάρκεια μιας χημικής αντίδρασης δεν δημιουργούνται και δεν καταστρέφονται άτομα. Άρα όσα άτομα από κάθε είδος έχουμε στα  αντιδρώντα τόσα θα έχουμε και στα προϊόντα. Εξασκηθείτε με την αντίστοιχη προσομοίωση του Πανεπιστημίου του  Colorado  (στα ελληνικά) κάνοντας κλικ στην εικόνα που ακολουθεί.

 

Άσκηση στις χημικές εξισώσεις (2.11)

Σε καθεμιά από τις παρακάτω χημικές αντιδράσεις κάντε ισοστάθμιση , δηλαδή συμπληρώστε τους κατάλληλους συντελεστές μπροστά  από τους χημικούς τύπους των αντιδρώντων και των προϊόντων. (Θυμηθείτε ότι aν ο συντελεστής είναι 1 δεν τον γράφουμε και επίσης ότι σε κάθε χημική αντίδραση ούτε δημιουργούνται ούτε καταστρέφονται άτομα, άρα όσα άτομα από κάθε χημικό στοιχείο έχω στα αντιδρώντα, τόσα πρέπει να έχω και στα προϊόντα.)

Σχόλιο: Για να διευκολυνθείτε χρησιμοποιήστε την προσομοίωση του Πανεπιστημίου του Colorado «Εξισορροπώντας χημικές εξισώσεις» (οι 1-3 από την κεντρική οθόνη και οι 4-8 από το «Παιχνίδι»- επίπεδο 1- στο παιχνίδι βγαίνουν τυχαία διάφορες χημικές εξισώσεις, παίξτε το επίπεδο 1 μέχρι να βγουν αυτές που σας ενδιαφέρουν  ή κάντε την ισοστάθμιση χωρίς τη βοήθεια της προσομοίωσης)

1)        Ν2   +      H2–>       NH3

2)        H2O–>       H2      +      O2

3)         CH4       +      O2    –>         CO2      +        H2O

4)         H2      +      O2    –>         H2O

5)         HCl–>       H2      +      Cl2   

6)         P4       +      H2–>       PH3

7)         C      +       O2    –>         CO2

 

Διαδραστικές επαναληπτικές ερωτήσεις (του Π. Βυρίδη)

Μέρος Α

Μέρος Β

11 Fascinating Chemistry Experiments (Compilation) (Xatzidakis) https://www.youtube.com/watch?v=8vyboVwyzfU


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων