ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ- Η ΕΡΓΑΣΙΑ

 

Κείμενο 1

[Η εργασία]

Το παρακάτω απόσπασμα βρίσκεται στο μεταφρασμένο από τη Λίζα Εκκεκάκη βιβλίο του James Suzman, Εργασία: Η ιστορία του πώς περνάμε τον χρόνο μας. Εκδόσεις Μεταίχμιο, 2020, σσ. 14-16.

 

Αν δεχτούμε ότι, για το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας, οι άνθρωποι δεν ανησυχούσαν για την έλλειψη αγαθών όσο εμείς σήμερα, αντιλαμβανόμαστε ότι η εργασία είναι κάτι παραπάνω από μια προσπάθεια επίλυσης του οικονομικού προβλήματος. Αυτό το αντιλαμβανόμαστε όλοι, αφού αποκαλούμε «δουλειά» διάφορες δραστηριότητες με ορισμένο σκοπό, πέραν της επαγγελματικής απασχόλησής μας. Λέμε, για παράδειγμα, ότι οι σχέσεις μας «θέλουν δουλειά», ότι «δουλεύουμε» το σώμα μας, ακόμα και τα χόμπι μας. […]

Η «εργασία» σύμφωνα με τον πιο καθολικό ορισμό – που φαίνεται να καλύπτει από τους κυνηγούς-τροφοσυλλέκτες και τους κουστουμαρισμένους χρηματιστές έως τους γεωργούς αυτοσυντήρησης με τα ροζιασμένα χέρια και οποιονδήποτε άλλο – είναι η σκόπιμη κατανάλωση ενέργειας ή προσπάθειας σε ένα έργο για την επίτευξη ενός σκοπού ή αποτελέσματος.

Η έννοια της εργασίας πιθανολογούμε πως είναι από αυτές που σχημάτισαν οι αρχαίοι άνθρωποι μόλις άρχισαν να κατηγοριοποιούν τον κόσμο γύρω τους και να οργανώνουν τις εμπειρίες τους με βάση έννοιες, λέξεις και ιδέες. Η εργασία είναι μια από τις λίγες έννοιες – όπως αγάπη, γονεϊκότητα, η μουσική και το πένθος – από τις οποίες μπορούσαν πάντα να πιαστούν οι ταξιδιώτες, αλλά και οι ανθρωπολόγοι όταν βρίσκονταν μόνοι σε ξένη γη. Γιατί, ενώ η ομιλούμενη γλώσσα ή τα ακατανόητα έθιμα των άλλων αποτελούν εμπόδιο, το να βοηθήσεις κάποιον να κάνει μια δουλειά γκρεμίζει πιο γρήγορα τα τείχη απ’ ό,τι μια αμήχανη κουβέντα. Είναι έκφραση καλής θέλησης και – όπως όταν χορεύουμε ή τραγουδάμε – όταν δουλεύουμε μαζί δημιουργείται σύμπνοια σκοπού και βιώματος.

Εάν αφήσουμε στην άκρη την άποψη ότι το οικονομικό πρόβλημα αποτελεί αιώνιο στοιχείο της ανθρώπινης ύπαρξης, έχουμε τη δυνατότητα όχι μόνο να διευρύνουμε τον ορισμό της εργασίας πέραν του βιοπορισμού, αλλά και να προσεγγίσουμε διαφορετικά […] τη σχέση μας με την εργασία από την απαρχή της ζωής μέχρι και το πολυάσχολο παρόν μας. Εγείρονται, επίσης, κάποια ερωτήματα. Γιατί αποδίδουμε σήμερα πολύ μεγαλύτερη σπουδαιότητα στην εργασία απ’ ό,τι οι κυνηγοί και τροφοσυλλέκτες πρόγονοί μας; Γιατί, σε μια εποχή πρωτοφανούς αφθονίας, έχουμε τόσο έντονη νοοτροπία έλλειψης;

 

ΘΕΜΑΤΑ

 

ΘΕΜΑ 1

 

1ουποερώτημα (μονάδες 10)

Να προσδιορίσεις τη σημασία της εργασίας, όπως παρουσιάζεται στο Κείμενο 1 (γύρω στις 60 λέξεις).

 

2ουποερώτημα (μονάδες 10)

Να παραθέσεις ένα χωρίο από το Κείμενο 1, στο οποίο χρησιμοποιείται η μέθοδος του ορισμού (μονάδες 5). Γιατί, κατά τη γνώμη σου, γίνεται ευρεία χρήση του ορισμού από τον συγγραφέα; (μονάδες 5)

3ουποερώτημα (μονάδες 15)

απασχόληση, ενέργεια, εργασία, έργο, δουλειά:

Για την καθεμιά από τις λέξεις αυτές να γράψεις μια περίοδο λόγου, διαφορετική από αυτή του Κειμένου 1, στην οποία να φαίνεται η σημασία της.

ΘΕΜΑ 2

1ο υποερώτημα (μονάδες 10)

«Γιατί αποδίδουμε σήμερα πολύ μεγαλύτερη σπουδαιότητα στην εργασία απ’ ό,τι οι κυνηγοί και τροφοσυλλέκτες πρόγονοί μας;». Να ερμηνεύσετε τη χρήση της ερώτησης.

 

2ο υποερώτημα (μονάδες 10)

Να καταγράψεις την ορθή κάθε φορά απάντηση:

  1. «Αν δεχτούμε ότι, για το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας, οι άνθρωποι δεν ανησυχούσαν για την έλλειψη αγαθών όσο εμείς σήμερα, αντιλαμβανόμαστε ότι η εργασία είναι κάτι παραπάνω από μια προσπάθεια επίλυσης του οικονομικού προβλήματος.» Στην πρόταση αυτή έχουμε υποθετικό συλλογισμό.

Α) ΣΩΣΤΟ

Β) ΛΑΘΟΣ

  1. «το να βοηθήσεις κάποιον να κάνει μια δουλειά γκρεμίζει πιο γρήγορα τα τείχη απ’ ό,τι μια αμήχανη κουβέντα». Στην πρόταση αυτή υπάρχει φράση που λειτουργεί μεταφορικά .

Α) ΣΩΣΤΟ

Β) ΛΑΘΟΣ

ΘΕΜΑ 3 (μονάδες 15)

Στην προτελευταία παράγραφο του κειμένου 1 να βρείτε ένα σύνδεσμο για κάθε δοθείσα κατηγορία: αιτιολόγηση, χρονική προϋπόθεση, αντίθεση

 

ΘΕΜΑ 4 (μονάδες 30)

Σύμφωνα με το κείμενο «το να βοηθήσεις κάποιον να κάνει μια δουλειά γκρεμίζει πιο γρήγορα τα τείχη απ’ ό,τι μια αμήχανη κουβέντα. Είναι έκφραση καλής θέλησης και – όπως όταν χορεύουμε ή τραγουδάμε – όταν δουλεύουμε μαζί δημιουργείται σύμπνοια σκοπού και βιώματος.» Στο πλαίσιο εορταστικών εκδηλώσεων του σχολείου σας, με αφορμή την  Παγκόσμια Ημέρα για την Aξιοπρεπή Eργασία (World Day of Decent Work) που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 7 Οκτωβρίου, με πρωτοβουλία της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Εργατικών Συνδικάτων, να απευθύνετε μια ομιλία προς τους συμμαθητές σας στην οποία κεντρικό θέμα θα είναι η ερμηνεία και ανάλυση της δοθείσας φράσης του κειμένου. (300 λέξεις) {2 παράγραφοι στο κύριο θέμα, μπορείτε να σκεφτείτε τομείς για την κάθε παράγραφο, π.χ. μία με τον ηθικό και ψυχικό τομέα και μία με τον κοινωνικό ή ό,τι άλλο θέλετε}