ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ)
Β΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΑΡΙΣΤΑ: 70/70
Κείμενο 1
Επαγγελματικός προσανατολισμός και ανεργία
Το ακόλουθο κείμενο είναι της Νέλλης Παρμάκη, Σύμβουλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού, το οποίο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παναιτωλική» τον Φεβρουάριο 2011, http://www.panaitoliki.gr/ (διασκευή).
[…] Οι επαγγελματικές επιλογές οφείλουν να στηρίζονται στον συνυπολογισμό πολλών παραμέτρων που αφορούν τόσο στην αγορά εργασίας όσο και στις ιδιαιτερότητες του ατόμου. Χωρίς αμφιβολία, ορισμένοι τομείς παρουσιάζουν καλή απορρόφηση και γρήγορη επαγγελματική αποκατάσταση των πτυχιούχων των αντίστοιχων τμημάτων ενώ άλλοι τομείς έχουν εξαιρετικά περιορισμένες επαγγελματικές επιλογές. Κατά συνέπεια, η ενημέρωση και σωστή ανάλυση των συνθηκών που επικρατούν στην αγορά εργασίας μπορεί να μας βοηθήσει να αποφύγουμε κακοτοπιές και επαγγελματικά αδιέξοδα.
Βασική αρχή του Επαγγελματικού Προσανατολισμού είναι η επιλογή εργασίας με βάση τα ατομικά ενδιαφέροντα, τα ταλέντα, και τις κλίσεις. Η λανθασμένη θεωρία ότι η σημερινή οικονομική κρίση και τα υψηλά ποσοστά ανεργίας αντιβαίνουν στην παραπάνω αρχή, καθιστώντας τη περιττή πολυτέλεια, είναι εξαιρετικά επικίνδυνη. Η επιστήμη του Επαγγελματικού Προσανατολισμού πρεσβεύει τον ενδελεχή έλεγχο και συνυπολογισμό τόσο των προσωπικών χαρακτηριστικών, όσο και των διαθέσιμων εναλλακτικών λύσεων. Συγκεκριμένα, ο νέος που βρίσκεται σε ένα εκπαιδευτικό ή επαγγελματικό σταυροδρόμι θα πρέπει να διερευνήσει αρχικά τον εαυτό του, να αποσαφηνίσει τις επαγγελματικές του αξίες, την προσωπικότητα, τις ικανότητες, τα ενδιαφέροντά του και στη συνέχεια, να εξετάσει τις επιλογές που υπάρχουν, να ενημερωθεί για τις συνθήκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε επαγγέλματος. Η παραπάνω διαδικασία θα του επιτρέψει να συνδυάσει τη προσωπικότητά του και τις εναλλακτικές του και θα τον οδηγήσει στην καλύτερη δυνατή επιλογή. Η αυτογνωσία είναι βασική συνθήκη για την κατανόηση των δυνατοτήτων του και τη στοχοθέτηση των επιδιώξεων του.
Η πληροφόρηση κατέχει κεντρικό ρόλο στην αναγνώριση των προσφερόμενων εργασιακών εναλλακτικών. Ο σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού είναι σε θέση παράλληλα να παρέχει έγκυρη πληροφόρηση και να υποβοηθήσει την περαιτέρω εξειδικευμένη αναζήτηση επαγγελματικών επιλογών στους τομείς που ενδιαφέρουν. Όντας προετοιμασμένος για τις μελλοντικές καταστάσεις που θα αντιμετωπίσει, ο νέος θα μπορέσει να κάνει σωστές επιλογές και να βιώσει τις μικρότερες δυνατές απογοητεύσεις. Θα είναι σε θέση να προλάβει τις εξελίξεις και να θωρακιστεί απέναντι στις δυσκολίες της αγοράς εργασίας. Η γνώση τον καθιστά ικανό για σοφότερες επιλογές που θα τον βοηθήσουν να αποφύγει σημαντικά λάθη κατά την επαγγελματική του σταδιοδρομία. Ο νέος πρέπει να διακρίνει τι του είναι πιο ταιριαστό και σε ποιον εργασιακό τομέα θα μπορέσει να εργαστεί με όρεξη και όραμα για δημιουργία ώστε να ανταμειφθεί τόσο υλικά όσο και ηθικά.
Συνοψίζοντας, κατά τη διαδικασία επιλογής επαγγέλματος ο νέος πρέπει να συνυπολογίσει τις επαγγελματικές προοπτικές του κλάδου που τον ενδιαφέρει. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να γνωρίζει ότι οι συνθήκες που επικρατούν στη σύγχρονη αγορά εργασίας έχουν σχεδόν εκμηδενίσει τις επιλογές που οδηγούν σε εύκολη και σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση. Η συνεχής προσπάθεια, η αδιάκοπη εξέλιξη, και η καλλιέργεια των προσόντων και ικανοτήτων του, θα του εξασφαλίσουν την πολυπόθητη επαγγελματική επιτυχία. Μόνο όταν ο νέος επιλέξει να ασχοληθεί με ένα αντικείμενο που τον ενδιαφέρει θα μπορέσει να δώσει την απαιτούμενη ενέργεια και να ανταποκριθεί στην παραπάνω διαδικασία. […]
ΘΕΜΑΤΑ
ΘΕΜΑ 1
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Να αποδώσεις σε 60 περίπου λέξεις τους παράγοντες που πρέπει να συνεκτιμήσει ο νέος κατά τη διαδικασία επιλογής εργασίας, σύμφωνα με το Κείμενο 1.
2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Στη δεύτερη παράγραφο του Κειμένου 1 (στο χωρίο «Συγκεκριμένα, ο νέος που βρίσκεται σε ένα εκπαιδευτικό ή επαγγελματικό σταυροδρόμι … συνθήκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε επαγγέλματος») αξιοποιείται ως τρόπος σύνδεσης των νοημάτων το ασύνδετο σχήμα (με τη χρήση κομμάτων). Είναι, κατά τη γνώμη σου, αποτελεσματική η χρήση του ασύνδετου σχήματος ως προς την οργάνωση των πληροφοριών του κειμένου;
3ο υποερώτημα (μονάδες 15)
Να επιλέξεις και να γράψεις στο απαντητικό σου φύλλο τη σωστή απάντηση για την κάθε μια από τις παρακάτω προτάσεις του Κειμένου 1.
- Η λέξη «ενδελεχή» στη δεύτερη παράγραφο του Κειμένου 1 έχει τη σημασία:
α. λεπτομερειακή
β. γενικότερη
γ. αποτελεσματική
δ. ουσιαστική
- Η λέξη «έγκυρη» στην τρίτη παράγραφο του Κειμένου 1 έχει τη σημασία:
α. άμεση
β. αξιόπιστη
γ. ευρεία
δ. πλήρη
- Ο σκοπός της συγγραφέως του Κειμένου 1 είναι:
α. να ενημερώσει τους αναγνώστες της για τον επαγγελματικό προσανατολισμό
β. να διαφημίσει το έργο της στην επαγγελματική καθοδήγηση των νέων
γ. να διαμαρτυρηθεί για την απαξίωση του επαγγελματικού προσανατολισμού στο σχολείο
δ. να τονίσει τις επιπτώσεις της ανεργίας στους νέους
- Η συγγραφέας του Κειμένου 1 εκφράζεται σε τρίτο πρόσωπο:
α. για να αποστασιοποιηθεί από τον ρόλο των συμβούλων του επαγγελματικού προσανατολισμού
β. για να παρουσιάσει αντικειμενικά τις απόψεις της
γ. για να διαφοροποιηθεί από άλλους συμβούλους επαγγελματικού προσανατολισμού
δ. γιατί απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους και όχι μόνο στους νέους
- 5. «Ο νέος πρέπει να διακρίνει τι του είναι πιο ταιριαστό και σε ποιον εργασιακό τομέα θα μπορέσει να εργαστεί με όρεξη και όραμα για δημιουργία ώστε να ανταμειφθεί τόσο υλικά όσο και ηθικά.» Oτρόπος με τον οποίο αποδίδεται το μήνυμα στο χωρίο αυτό του Κειμένου 1 εκφράζει:
α. μετριοπάθεια
β. χιουμοριστική διάθεση
γ. ειρωνεία
δ. αναγκαιότητα
ΘΕΜΑ 2 (ΜΟΝΑΔΕΣ 5) «Η συνεχής προσπάθεια, η αδιάκοπη εξέλιξη, και η καλλιέργεια των προσόντων και ικανοτήτων του, θα του εξασφαλίσουν την πολυπόθητη επαγγελματική επιτυχία»: Να μετατραπεί η ενεργητική σύνταξη σε παθητική και να παρουσιάσετε τη διαφορά στο ύφος.
ΘΕΜΑ 3: ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ (ΜΟΝΑΔΕΣ 30)
Στο παραπάνω κείμενο η συντάκτρια αναφέρει την εξής άποψη: «Βασική αρχή του Επαγγελματικού Προσανατολισμού είναι η επιλογή εργασίας με βάση τα ατομικά ενδιαφέροντα, τα ταλέντα, και τις κλίσεις. Η λανθασμένη θεωρία ότι η σημερινή οικονομική κρίση και τα υψηλά ποσοστά ανεργίας αντιβαίνουν στην παραπάνω αρχή, καθιστώντας την περιττή πολυτέλεια, είναι εξαιρετικά επικίνδυνη». Γράψτε της μία απαντητική επιστολή στην οποία θα προσπαθήσετε να της αποδείξετε ότι έχει άδικο.
ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΡΓΙΑ
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ 1 (μονάδες 35)
1ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Οι παράγοντες που πρέπει να συνεκτιμήσει ο νέος κατά τη διαδικασία επιλογής εργασίας, σύμφωνα με το Κείμενο 1, είναι:
οι τομείς που παρουσιάζουν καλή απορρόφηση και γρήγορη επαγγελματική αποκατάσταση των πτυχιούχων των αντίστοιχων τμημάτων, | 2 |
τα ατομικά ενδιαφέροντα, τα ταλέντα, και οι κλίσεις του, | 2 |
συνυπολογισμός τόσο των προσωπικών χαρακτηριστικών, όσο και των διαθέσιμων εναλλακτικών λύσεων, | 2 |
η συνεχής προσπάθεια, η αδιάκοπη εξέλιξη, και η καλλιέργεια των προσόντων και ικανοτήτων του, | 2 |
καθώς οι επιλογές εργασίας περιορίζονται σημαντικά εξαιτίας των συνθηκών που επικρατούν στην αγορά εργασίας. | 2 |
2ο υποερώτημα (μονάδες 10)
Με το ασύνδετο σχήμα συνδέονται με λιτό και επικοινωνιακά αποτελεσματικό τρόπο πληροφορίες. | 2 |
Ειδικότερα, παρουσιάζονται οι ενέργειες, τις οποίες θα πρέπει να κάνει ένας νέος προτού επιλέξει το επάγγελμα που θα ακολουθήσει. | 3 |
Ο συγγραφέας με το ασύνδετο σχήμα επιτυγχάνει να παραθέσει επιγραμματικά πληθώρα προϋποθέσεων για την ορθή επιλογή του επαγγέλματος. | 3 |
Δίνει ταχύτητα στον λόγο και μέσω αυτής έμφαση στο θέμα που αναλύει | 2 |
3ο υποερώτημα (μονάδες 15)
1 α 3
2 β 3
3 α 3
4 β 3
5 δ 3
ΘΕΜΑ 2ο (μονάδες 5)
Η πολυπόθητη επαγγελματική επιτυχία | 1 |
Θα εξασφαλιστεί γι’αυτόν | 1 |
Από τη συνεχή προσπάθεια, την αδιάκοπη εξέλιξη και την καλλιέργεια των προσόντων και των ικανοτήτων του | 1 |
Η ενεργητική δίνει έμφαση σε αυτό που ενεργεί. Δηλαδή τονίζει τα προσόντα που χρειάζεται ο άνθρωπος για να επιτύχει επαγγελματικά. Συγκεκριμένα, προσπάθεια συνεχή, εξέλιξη αδιάκοπη, καλλιέργεια προσόντων και ικανοτήτων. Δίνει στο ύφος του κειμένου υποκειμενικότητα, αμεσότητα, ζωντάνια και παραστατικότητα | 1 |
Η παθητική σύνταξη δίνει έμφαση στην πράξη στην ίδια την επαγγελματική επιτυχία. Δίνει στο ύφος του κειμένου αντικειμενικότητα, κάνει το ύφος τυπικό και απρόσωπο, ουδέτερο , επίσημο, νοηματική πυκνότητα και συντομία | 1 |
- Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΠΑΠΑΡΟΥΝΑ- ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
- Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΠΑΠΑΡΟΥΝΑ – ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
- Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ
- Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ- ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΩΝ ΤΙΤΛΩΝ
- ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ-Η ΖΩΗ/Η ΠΟΙΗΣΗ
- ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
- Η ΕΙΔΗΣΗ
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΙΔΗΣΗΣ
- ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ ΣΕΛ.7-68
- Η ΚΑΡΥΩΤΑΚΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΚΟΜΙΚΣ
- ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ ΔΟΚΙΜΙΑΚΟ ΥΛΙΚΟ
- ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ POWER POINT
- ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ _ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ
- ΜΥΣΤΙΚΗ ΠΑΠΑΡΟΥΝΑ – ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
- 2 ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ
- ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΓΡΑΠΤΗ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ – ΙΝΤΕΡΝΕΤ
- Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ – Ο ΤΟΠΟΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΚΛΕΙΣΤΟΣ : ΑΤΟΜΙΚΗ ΓΡΑΠΤΗ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ
- ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ- Η ΕΡΓΑΣΙΑ
- ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ- ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ – ΨΑΧΝΟΥΜΕ ΤΑ ΘΝΗΤΑ ΤΟΥΣ ΜΑΤΙΑ, Γ. ΤΖΑΝΕΤΑΚΗΣ
- ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑ
- ΓΡΑΠΤΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ “ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑ”
- ΓΡΑΠΤΗ ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ Ν. ΚΕΙΜΕΝΑ ΜΕ ΘΕΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡ. ΘΕΜΑΤΩΝ, Η ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ
- ΑΝΕΡΓΙΑ
- Ν. ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ-ΑΝΕΡΓΟΙ (με απαντήσεις)
- Η ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ (από τράπεζα θεμάτων)
- ΓΡΑΠΤΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ – Η ΑΝΕΡΓΙΑ (με απαντήσεις)
- ΓΡΑΠΤΗ ΑΤΟΜΙΚΗ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ-Κ. ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ, ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ (τράπεζα θεμάτων – με απαντήσεις)
- Γ. ΜΑΝΙΩΤΗΣ, Στάχτη- κείμενο από τράπεζα θεμάτων
- Κ. ΔΗΜΟΥΛΑ, ΣΗΜΕΙΟ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΩΣ – ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ