α. Η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία σε κρίση
Τέλη Μεσαίωνα : υποχωρεί το κύρος της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας
- Διοικητική ανεπάρκεια
- Υπερβολική πολυτέλεια της αυλής
- Ηθική διαφθορά πολλών εκκλησιαστικών αξιωματούχων
- Αμάθεια της πλειονότητας του κατώτερου κλήρου
- Έλεγχος πιστών με τη διαρκή απειλή του κακού
- εφεύρεση τρόπων άφεσης αμαρτιών (π.χ. συγχωροχάρτια)
- Αντίδραση από φορείς τους φορείς του ανθρωπιστικού κινήματος : στόχος η αναζήτηση του αυθεντικού πνεύματος του Χριστιανισμού
- μελέτη Αγίας Γραφής και γενικότερα άμεσα επαφή με τα ιερά κείμενα.
β. Η Μεταρρύθμιση του Λουθήρου
Γερμανία : μεγαλύτερη αντίδραση κατά της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας
- Επιβάρυνση οικονομική από την Εκκλησία για την ανέγερση μεγάλων οικοδομημάτων στη Ρώμη
- Προσπάθεια Γερμανών ηγεμόνων να αποδεσμευτούν από την παπική επιρροή & την επικυριαρχία του αυτοκράτορα
Αφορμή :
- 1515 : Λέων Ι΄ → έκδοση συγχωροχαρτιών, τα οποία διέθετε με εμπορευματικό τρόπο ο μοναχός Τέντζελ
- Αντίδραση Λουθήρου (Γερμανός μοναχός και θεολόγος)
- 1517 : θυροκόλλησε σε εκκλησία της Βιτεμβέργης 95 θέσεις επιχειρήματα που
- καταδίκαζαν τα συγχωροχάρτια
- και αμφισβητούσαν τις παπικές απόψεις σε δογματικά θέματα.
Ο πάπας αφορίζει το Λούθηρο
- Ο Λούθηρος έκαψε δημόσια τη βούλλα (=δημόσιο έγγραφο του πάπα) του αφορισμού του
- Ο αυτοκράτορας της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας(Γερμανίας) καλεί το Λούθηρο να απολογηθεί ενώπιον της Δίαιτας (=ανώτατο συμβούλιο των αντιπροσώπων των ευγενών, του κλήρου και των αστών στη Γερμανία)
- Ο Λούθηρος αρνείται να αναιρέσει τις απόψεις του
- Η Δίαιτα το καταδικάζει ως αιρετικό
- Σώθηκε χάρη στην παρέμβαση του εκλέκτορα της Σαξονίας
Συνέπειες
- Επίδραση στην κοινωνική, πολιτική και οικονομική πραγματικότητα όλης της Ευρώπης
- 1529 : η Δίαιτα αποκήρυξε το Λουθηρανισμό → οι Γερμανοί ηγεμόνες – οπαδοί του Λουθήρου διαμαρτυρήθηκαν (ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΕΣ ή ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΕΝΟΙ)
- 1530 : Ομολογία της Αυγούστας: υπόμνημα με τις βασικές αρχές του λουθηρανισμού που υποβλήθηκε στην ομώνυμη γερμανική πόλη
- Γενικευμένος εμφύλιος
- συμβιβασμός με πρωτοβουλία του αυτοκράτορα Ειρήνη της Αυγούστας (1551) : αναγνώριση νομιμότητας λουθηρανισμού + δικαίωμα κάθε ηγεμόνα να επιβάλει στην περιοχή της δικαιοδοσίας του το δόγμα της προτίμησής του
- Η Γερμανία διαιρείται σε κράτη καθολικά και διαμαρτυρόμενα
δ. Η Αντιμεταρρύθμιση
Αίτια : Η Καθολική Εκκλησία
- έβλεπε τη θρησκευτική και την πολιτική επιρροή της να συρρικνώνονται δραματικά,
- αποφάσισε να αντιδράσει δυναμικά,
- έλαβε μια σειρά από μέτρα.
Μέτρα :
- Τα μοναχικά τάγματα:
ως το πλέον αποτελεσματικό μέτρο κρίθηκε
- η αναδιοργάνωση των μοναχικών ταγμάτων
- και η ίδρυση νέων.
Έργο των ταγμάτων αυτών ήταν
- να βοηθήσουν την πνευματική και ιδεολογική επιβολή του καθολικισμού
- με την άσκηση συνεχούς προπαγάνδας μέσω
- της ίδρυσης και διαχείρισης εκπαιδευτηρίων, νοσοκομείων και άλλων φιλανθρωπικών ιδρυμάτων
- και της έκδοσης βιβλίων.
- Η Ιερά Εξέταση:
- Ήταν ένας μεσαιωνικός θεσμός που είχε πέσει σε αχρηστία.
- Με την αναδιοργάνωση της Ιεράς Εξέτασης επιχειρήθηκε η καταστολή των μεταρρυθμιστικών ιδεών.
Οι ιεροεξεταστές,
- είχαν σκοπό να κάμψουν το φρόνημα των μεταρρυθμιστών ή αιρετικών, κατά την άποψη της Καθολικής Εκκλησίας,
- μετέρχονταν κάθε μέσο, συμπεριλαμβανομένων παντός είδους βασανιστηρίων και της καύσης πάνω στην πυρά (autodafe).
- Η λογοκρισία:
- Επειδή η συμβολή του βιβλίου ήταν αποφασιστική στη διάδοση των μεταρρυθμιστικών ιδεών,
- η Καθολική Εκκλησία
- ίδρυσε ένα Συμβούλιο Λογοκρισίας στη Ρώμη,
- με έργο να συντάσσει έναν κατάλογο απαγορευμένων βιβλίων (Index Librorum Prohibitorum), κατά διαστήματα
- όχι μόνο θεολογικών
- αλλά και φιλολογικών ή επιστημονικών, που, κατά την άποψη της Εκκλησίας, περιείχαν αιρετικές θέσεις.
- Η Σύνοδος του Τρέντο (1545-1563)
- Η Καθολική Εκκλησία
- δεν περιορίστηκε μόνο στη λήψη κατασταλτικών μέτρων εναντίον των μεταρρυθμιστών,
- αλλά προχώρησε και στη θεραπεία των αδυναμιών της, οι οποίες είχαν προκαλέσει τη Μεταρρύθμιση.
Η Σύνοδος του Τρέντο, που συγκλήθηκε το 1545 ανέλαβε το έργο
- της ηθικοπνευματικής ανασυγκρότησης
- και της αποσαφήνισης του καθολικού δόγματος
ε. Οι συνέπειες Μεταρρύθμισης
- Τέλος θρησκευτικής ενότητας Ευρώπης
- χωρισμός σε τμήματα με διαφορετικό ιδεολογικοπολιτικό προσανατολισμό
- Διαδικασία διαμόρφωσης εθνικών ταυτοτήτων :
β΄μισό 16ου αι. :
- Η Γαλλία κλονίζεται από θρησκευτικές διαμάχες
- Η Ολλανδία (καλβινιστική) αποσπάται από την Ισπανία (καθολική)
17ος αι. :
- Οι Γερμανοί αυτοκράτορες προσπαθούν να ανασυγκροτήσουν ενιαίο κράτος μέσω της επιβολής του καθολικισμού → τριακονταετής πόλεμος (1618-1648)
- Ανάπτυξη του κοινοβουλευτικού πολιτεύματος και του κεφαλαιοκρατικού συστήματος
- Μεταβολή στις νοοτροπίες και τις κοινωνικές σχέσεις
- Νέα ρεύματα στις επιστήμες, στα γράμματα, στις τέχνες
- Διάδοση παιδείας (τόσο από διαμαρτυρόμενους όσο και από καθολικούς)
Παρουσίαση: Θρησκευτική μεταρρύθμιση (1517-1555)
- 27/9/2023
- 2. Η βασιλεία του Ηρακλείου. Αποφασιστικοί αγώνες και μεταρρυθμίσεις. (610 – 641 )
- 3. Η εμφάνιση του Ισλάμ
- 5. Εικονομαχία ( 726 – 843 μ.Χ.)
- Στρατιωτικοποίηση – Σκλαβηνίες
- 8. Το Φραγκικό Κράτος υπό τις δυναστείες των Μεροβιγγείων και των Καρολιδών.
- Α. Ο εκχριστιανισμός των Σλάβων
- 3. ΚΟΙΝΩΝΙΑ
- 5. Η ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ
- 7. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ
- 7. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΦΕΟΥΔΑΡΧΙΑΣ
- 5. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ (ΚΕΦ 3)
- 7. ΟΙ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕΣ
- Τα Ελληνικά κράτη: Τραπεζούς, Ήπειρος, Νίκαια
- Οι Οθωμανοί και η ραγδαία προέλασή τους
- Η άλωση της Κωνσταντινούπολης
- γ. Η κρίση της φεουδαρχίας
- 2. ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
- Οι ανακαλύψεις
- ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ (1517 – 1555)
- 1. Ο Διαφωτισμός