Ένα τετράμηνο Πρότζεκτ (τα πρώτα συμπεράσματα)

Πριν λίγες μέρες ολοκληρώσαμε την πρώτη εμπειρία μας ως διδάσκοντες στα γενικά λύκεια από τις Ερευνητικές Εργασίες. Άλλοι συνάδελφοι, που είχαν την τύχη να διδάξουν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, είχαν πολύ μεγάλη πείρα και μας βοήθησαν πολύ. Στην παρούσα ανάρτηση παραθέτω τα πρώτα μου συμπεράσματα, τα οποία προήλθαν και από συζήτηση με τους συναδέλφους που δούλεψαν σε αυτήν την καινούρια εμπειρία.

  1. Η καθιέρωσή τους έγινε ξαφνικά και η προετοιμασία από την ηγεσία του Υπουργείου υπήρξε πλημμελής. Ενημερώθηκαν ελάχιστοι συνάδελφοι σε ολιγόωρα σεμινάρια, οι οποίοι αποδείχτηκαν ως πολλαπλασιαστές επαρκείς έως ανεπαρκέστατοι.
  2. Η θεωρητική ενημέρωση που προσφέρθηκε από το διαδίκτυο και την ομάδα που επιμελήθηκε την όλη εργασία υπό τον καθηγητή Ματσαγγούρα υπήρξε πλούσια. Υπήρχαν και θεωρητικές αναφορές και αναλυτικές οδηγίες και συγκεκριμένα παραδείγματα. Το ερώτημα που τίθεται εδώ είναι: Τις πήραν όλοι οι διδάσκοντες; Και -κυρίως- τις μελέτησαν και τις εφάρμοσαν;
  3. Η απόφαση να διεκπεραιώνεται η διαδικασία από έναν διδάσκοντα ανά ώρα συνιστά τη βασικότερη αδυναμία του εγχειρήματος. Τελειώνοντας το τρίωρο ένιωθα εξοντωμένος από την προσπάθεια να συντονίσω, να καθοδηγήσω και να βοηθήσω τέσσερις πενταμελείς ομάδες.  ΠΡΟΤΑΣΗ: Χρειάζονται δύο εκπαιδευτικοί ταυτόχρονα σε κάθε πρότζεκτ.
  4. Ο έλεγχος της διαδικασίας επιλογής των πρότζεκτ από το Υπουργείο υπήρξε τυπικός, υποτυπώδης, σχεδόν ανύπαρκτος. Το αποτέλεσμα ήταν να αναλάβουν ερευνητική εργασία εκπαιδευτικοί που δεν συμπλήρωναν ωράριο με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις η διάθεση και το τελικό προϊόν να είναι κατώτερα του αναμενομένου.
  5. Η απόφαση να βαθμολογηθεί κάθε ομάδα στο α΄ τετράμηνο με τον ίδιο βαθμό συνιστά επιπολαιότητα. Πώς θα βαθμολογηθούν δυο μαθητές με εντελώς άνιση συνεισφορά;
  6. Οι οδηγίες για τον τρόπο και τις προϋποθέσεις παρουσίασης των αποτελεσμάτων ήταν ασαφείς ή δεν έγιναν κατανοητές, αφού:
  7. α) κάθε ερευνητική εργασία έπρεπε να παρουσιάσει μόνη της το προϊόν της και όχι σε ολομέλεια της α΄ τάξης ή πολύ περισσότερο του σχολείου.

    β) δεν υπήρξαν σαφή τα χρονικά όρια των παρουσιάσεων με αποτέλεσμα να εκτείνονται από 20 λεπτά έως και 2,5 ώρες. Η πρόταση της ομάδας του Υπουργείου μιλά για συνοπτική διαδικασία ενός τετάρτου περίπου της ώρας για κάθε πρότζεκτ.

  8. Παρατηρήθηκε ευρέως το φαινόμενο οι διδάσκοντες να διεκπεραιώνουν μεγάλο μέρος της όλης εργασίας. Όμως ο ρόλος του διδάσκοντος είναι μόνο επικουρικός.
  9. Στόχος των ερευνητικών εργασιών δεν είναι η προαγωγή της επιστήμης αλλά η αφομοίωση του τρόπου έρευνας από το μαθητικό πληθυσμό.
  10. Η πενιχρή ύπαρξη βιβλιοθηκών στα περισσότερα σχολεία οδήγησε σε χρήση (κατάχρηση) αναφομοίωτου υλικού από το διαδίκτυο.
  11. Η ταυτόχρονη λειτουργία των διαφορετικών πρότζεκτ σε ένα σχολείο δημιούργησε προβλήματα πρόσβασης σε εργαστήρια πληροφορικής και σε διαδίκτυο.

Ας κλείσω αναφέροντας κάτι θετικό. Οι μαθητές, οι πιο ώριμοι και απαιτητικοί τουλάχιστον, ωφελήθηκαν και ικανοποιήθηκαν από την όλη διαδικασία. Από τη λειτουργία των ομάδων, από την άνεση έκφρασης μέσα στο πρότζεκτ, από την κατάργηση της μετωπικής και μονολογικής διδασκαλίας, από την ταυτόχρονη καλλιέργεια ποικίλων δεξιοτήτων και όχι μόνο της έκφρασης.
Αυτά και δύναμη σε όσους εμπλακούν στο β΄ τετράμηνο.

Πηγή: mundusphilologiae.blogspot.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση