Τι θα διδαχτεί φέτος η Α’ Λυκείου

Τι θα διδαχτεί φέτος η Α’ Λυκείου

Ενταξη διδασκαλίας μαθημάτων ερευνητικής εργασίας τριών ωρών την εβδομάδα

ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΑΤΣΙΚΑ

Τη νέα σχολική χρονιά 2011/12 οι πάνω από 100.000 μαθητές που θα φοιτήσουν στην Α’ τάξη του Λυκείου (Γενικό, Επαγγελματικό και Εσπερινό Λύκειο) θα έχουν νέα ωρολόγια προγράμματα μαθημάτων.
Α’ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
n ΗΜΕΡΗΣΙΟ. Η Α’ τάξη Γενικού Λυκείου (Ημερήσιο), η οποία είναι τάξη προσανατολισμού, περιέχει μαθήματα Γενικής Παιδείας συνολικής διάρκειας είκοσι εννέα (29) ωρών εβδομαδιαίας διδασκαλίας και Ερευνητική εργασία (Project) διάρκειας τριών (3) ωρών εβδομαδιαίας διδασκαλίας. Επομένως, οι μαθητές της Α’ Γενικού Λυκείου παρακολουθούν υποχρεωτικά μαθήματα συνολικής διάρκειας τριάντα δύο (32) ωρών εβδομαδιαίας διδασκαλίας.
n ΕΣΠΕΡΙΝΟ. Η Α’ τάξη του Εσπερινού Γενικού Λυκείου, η οποία είναι τάξη προσανατολισμού, περιέχει μαθήματα Γενικής Παιδείας συνολικής διάρκειας δεκαεννέα (19) ωρών εβδομαδιαίας διδασκαλίας και Ερευνητική εργασία (Project) διάρκειας τριών (3) ωρών εβδομαδιαίας διδασκαλίας. Επομένως, οι μαθητές της Α’ του Εσπερινού Γενικού Λυκείου παρακολουθούν υποχρεωτικά μαθήματα συνολικής διάρκειας είκοσι δύο (22) ωρών εβδομαδιαίας διδασκαλίας. Συγκεκριμένα περιλαμβάνονται η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (2 ώρες), η Νέα Ελληνική Γλώσσα (2), η Νέα Ελληνική Λογοτεχνία (2), τα Θρησκευτικά (1), η Ιστορία (2), η Αλγεβρα (2 ώρες το α’ εξάμηνο και 1 το β’ εξάμηνο), η Γεωμετρία (1 ώρα το α’ εξάμηνο και 2 το β’ εξάμηνο), η Ξένη Γλώσσα (2), η Φυσική (2), η Χημεία (1), η Βιολογία (1), η Φυσική Αγωγή (1) και η Ερευνητική εργασία – Project (3 ώρες).
Η Α’ ΤΑΞΗ ΕΠΑΛ
Στο πλαίσιο υλοποίησης του Νέου Τεχνολογικού Λυκείου από τη σχολική χρονιά 2012-2013, ορίζονται φέτος (2011/12), μεταβατικά ωρολόγια προγράμματα για την Α’ τάξη Ημερήσιων και Εσπερινών ΕΠΑΛ. Στα νέα μεταβατικά ωρολόγια προγράμματα, αντί των κύκλων σπουδών, θα υπάρχουν τρία αντίστοιχα μαθήματα επιλογής, από τα οποία οι μαθητές επιλέγουν υποχρεωτικά ένα από αυτά. Στόχος είναι οι μαθητές που φέτος θα φοιτήσουν στην Α’ τάξη των Ημερησίων και Εσπερινών ΕΠΑΛ να επακολουθήσουν το πρόγραμμα του Νέου Τεχνολογικού Λυκείου τη σχολική χρονιά 2012-2013.

Το νερό

Μία εξαιρετική παρουσίαση για τη σημασία του νερού

Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΑΠΟΦΥΓΗΣ ΧΗΜΙΚΩΝ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΜΗ-ΧΡΗΣΗ ΤΟΥΣ…


Συμβουλές για το σπίτι

Στο σαλόνι και στην κρεβατοκάμαρα
Αποφύγετε:
• Το στεγνό καθάρισμα, όποτε είναι δυνατό.
• Να στρώνετε χαλιά όταν είστε έγκυος.
• Συνθετικά χαλιά, υποστρώματα χαλιών ή ταπετσαρίες από συνθετικούς αφρούς, αφρώδες πλαστικά και πλαστικά καλύμματα
• Αποσμητικά χώρου. Για καθαρό αέρα απλά ανοίξτε το παράθυρο.
Αγοράστε:
• Χαλιά από οργανικές ίνες όπως μαλλί, βαμβάκι, ινδικό καλάμι ή γιούτα, υλικά και ρούχα που πλένονται στο πλυντήριο και δεν έχουν υποστεί μεγάλη χημική επεξεργασία

Στο μπάνιο
Αποφύγετε:
• Καλλυντικά, απορρυπαντικά και αρώματα από συνθετικές ουσίες.
• Μακροχρόνια χρήση βαφών για μαλλιά, ειδικότερα όσες φέρουν την προειδοποίηση «μπορεί να δημιουργήσει αλλεργικές αντιδράσεις».
Χρησιμοποιήστε:
• Προϊόντα ομορφιάς όπως σαπούνια, σαμπουάν, κοντίσιονερ τα οποία δημιουργούνται από φυσικά υλικά.
• Άοσμα προϊόντα.
• Χαρτί υγείας και γενικά προϊόντα υγιεινής χωρίς λευκαντικά.

Στην κουζίνα
Αποφύγετε:
• Τρόφιμα σε κονσέρβες.
• Χημικά αποσμητικά χώρου ή είδη καθαρισμού με βαριές οσμές (π.χ. υγρά πιάτων, καθαριστικά πατωμάτων, σκόνες καθαρισμού κτλ).
• Ζελατίνα όταν μαγειρεύετε στο φούρνο μικροκυμάτων.
• Πλαστικά σκεύη όταν μαγειρεύετε στο φούρνο μικροκυμάτων, εκτός αν είναι κατασκευασμένα γι’ αυτή τη χρήση.
Χρησιμοποιήστε:
• Βιολογικά προϊόντα, όπου αυτό είναι δυνατόν.
• Φρέσκα, κατεψυγμένα και αποξηραμένα τρόφιμα αντί για κονσερβοποιημένο φαγητό.
• Φίλτρο νερού για να μειώσετε τα επίπεδα των χημικών ρυπαντών στο πόσιμο νερό.
• Υλικά πατωμάτων χωρίς βυνίλιο.

Στον κήπο
Αποφύγετε:
• Τη χρήση συντηρητικών από κρεόζοτο (creosote) ή προϊόντων που έχουν υποστεί επεξεργασία με κρεόζοτο.
• Τη χρήση εντομοκτόνων στους εσωτερικούς χώρους ή στον κήπο – χρησιμοποιήστε εναλλακτικές λύσεις και προσπαθήστε να έχετε ένα «βιολογικό» κήπο.
Χρησιμοποιήστε:
• Μπογιές, βερνίκια και κόλες που έχουν τη σήμανση «χαμηλή περιεκτικότητα σε VOC» ή αυτά που έχουν ως βάση το νερό.
• Οργανικές και φυσικές μπογιές που παρασκευάζονται από φυτικά έλαια. Ρωτήστε στα καταστήματα για να βρείτε ποια προϊόντα είναι διαθέσιμα.
• Έπιπλα κήπου τα οποία δεν είναι επεξεργασμένα με κρεόζοτο.

Στο παιδικό δωμάτιο
Αποφύγετε:
• Μπιμπερό από πολυανθρακικό πλαστικό, ακθώς περιέχουν δισφαινόλη Α, ένα χημικό που επιδρά στις ορμόνες και μπορεί να περάσει μέσα στο περιεχόμενο του μπουκαλιού. Θα τα αναγνωρίσετε κοιτώντας στη συσκευασία για PC7 ή κοιτώντας μέσα στο τρίγωνο ανακύκλωσης για τον αριθμό 7. Όποτε είναι δυνατόν, ο θηλασμός είναι η καλύτερη επιλογή.
• Τη χρησιμοποίηση παλιών και φθαρμένων μπιμπερό.
Χρησιμοποιήστε
• Μπιμπερό που δεν είναι φτιαγμένα από πολυανθρακικά πλαστικά
• Πιπίλες και κούκλες από αξιόπιστα καταστήματα

Πρακτικές Συμβουλές για την Αποφυγή Χρήσης Χημικών στην Κουζίνα µας.
Υπάρχουν αρκετοί εναλλακτικοί τρόποι καθαρισμού µε λιγότερο κόστος και κυρίως µε μικρότερο κίνδυνο.
Καθαριστικά κουζίνας
• Καθαρίστε τους νεροχύτες και τις άλλες επιφάνειες διαλύοντας μια κούπα ξύδι σε περίπου 9 λίτρα ζεστού νερού.
• Καθαρίστε το φούρνο μικροκυμάτων με 3-4 κουταλιές μαγειρικής σόδας διαλυμένης σε νερό.
Καθαριστικά φούρνου
• Για την απομάκρυνση των κηλίδων στο φούρνο, διασκορπίστε αλάτι στην περιοχή όταν ο φούρνος είναι ακόμη ζεστός και καθαρίστε μόλις η επιφάνεια κρυώσει.
• Οι λεκέδες από λάδι μπορεί να απομακρυνθούν µε ένα πανί, το οποίο έχετε ποτίσει µε ξύδι. Οι επίμονοι λεκέδες φεύγουν αφού η περιοχή ραντιστεί µε νερό και κατόπιν τριφτεί µε ανοξείδωτο σφουγγαράκι και μαγειρική σόδα.
• Για τις εξωτερικές επιφάνειες ενδείκνυται η χρήση διαλύματος νερού και λεμονιού.
Καθαρισμός σκευών από χαλκό
• Βουτάμε το σκεύος σε ξύδι και ρίχνουμε λίγο αλάτι στην επιφάνεια. Καθαρίζουμε µε ένα απαλό πανί και ξεβγάζουμε µε νερό.
Καθαρισμός σκευών από ασήμι
• Μαγειρική σόδα και νερό αποτελούν εξαιρετικό διάλυμα για τα ασημικά.
• Τα ασημένια κοσμήματα αποκτούν την λάμψη τους, χρησιμοποιώντας λίγη οδοντόκρεμα και βουρτσίζοντας ελαφρά.
• Μπορείτε να επιχειρήσετε το βράσιμο των ασημικών για 2-3 λεπτά σε ένα μείγμα από 1 κούπα νερό, 1 κουταλιά σόδας, 1 κουταλιά αλάτι και ένα κομμάτι αλουμινόχαρτου. Κατόπιν ξεπλένετε µε νερό και στεγνώνετε µε ένα απαλό πανί.
Απομάκρυνση σκουριάς
• Ζεστό ξύδι και τρίψιμο απομακρύνουν πολύ καλά τη σκουριά από τα μεταλλικά σκεύη


ΕΝΩΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΗΝΟΥ

Μια τράπεζα βλαστοκυττάρων «κρύβεται» στο στόμα κάθε ανθρώπου

Ο πολφός των δοντιών, όπως και ομφάλιος λώρος, αποτελεί πηγή από την οποία μπορούν να ληφθούν βλαστικά κύτταρα ,τα οποία, αφού καταψυχθούν στους -800 C και φυλαχθούν, μπορούν να χρησιμοποιηθούν αργότερα σε περίπτωση που χρειαστούν για τη θεραπεία κάποιας πάθησης, επισημαίνει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης Θύμιος Μητσιάδης…

Θεσσαλονίκη
Μια τράπεζα βλαστοκυττάρων «κρύβεται» στο στόμα του κάθε ανθρώπου. Ο πολφός καθενός από τα 32 δόντια που έχει ο άνθρωπος στο στόμα του αποτελεί μια πηγή βλαστοκυττάρων, τα οποία αφού διαφοροποιηθούν με κατάλληλη επεξεργασία μπορούν να χρησιμεύσουν μελλοντικά για θεραπεία ασθενειών αλλά και για την αποκατάσταση ή ακόμη και για τη δημιουργία νέων δοντιών.

Ο πολφός των δοντιών, όπως και ομφάλιος λώρος, αποτελεί πηγή από την οποία μπορούν να ληφθούν βλαστικά κύτταρα ,τα οποία, αφού καταψυχθούν στους -800 C και φυλαχθούν, μπορούν να χρησιμοποιηθούν αργότερα σε περίπτωση που χρειαστούν για τη θεραπεία κάποιας πάθησης, επισημαίνει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης Θύμιος Μητσιάδης.

«Αυτή η διεργασία όμως δεν χρειάζεται να γίνει γιατί ο άνθρωπος έχει 32 δόντια και από αυτά μπορούμε να πάρουμε βλαστικά κύτταρα ανά πάσα στιγμή, απλά ανοίγοντας το δόντι και παίρνοντάς τα από τον πολφό. Το δόντι μπορούμε να το θεωρήσουμε σαν ένα κουτί που μπορεί να μας προσφέρει πολλά για την υγεία του ανθρώπου. Π.χ. μπορούν να ληφθούν βλαστικά κύτταρα από τον πολφό τους δοντιού και να χρησιμοποιηθούν για τη θεραπεία της καρδιακής ανεπάρκειας , γιατί αυτά τα κύτταρα έχουν την ίδια εμβρυική προέλευση με τα κύτταρα της καρδιάς. Δηλαδή μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αντικατάσταση των κυττάρων της καρδιάς που έχουν υποστεί βλάβη. Ήδη στην Ισπανία έχουν γίνει πειράματα σε ποντίκια με μεγάλη επιτυχία, ενώ γίνονται προσπάθειες και τη Ζυρίχη προς αυτή την κατεύθυνση», εξηγεί ο κ. Μητσιάδης.

Όλα αυτά γίνονται με μία τεχνική με την οποία τα ώριμα κύτταρα, μετατρέπονται σε κύτταρα που έχουν ιδιότητες εμβρυικών βλαστικών κυττάρων. «Παίρνουμε το δόντι, βγάζουμε τα κύτταρα από τον πολφό και με μοριακές τεχνικές τα μετατρέπουμε σε κύτταρα που γίνονται εμβρυικά, δηλαδή αδιαφοροποίητα. Οπότε δεν χρειάζεται να έχει κανείς βλαστικά κύτταρα σε τράπεζες γιατί τα έχει στα δόντια του, εκτός βέβαια αν το άτομο είναι πολύ μεγάλης ηλικίας» προσθέτει ο κ. Μητσιάδης.

Η επιστήμη απέχει ακόμη αρκετά από τη αποκατάσταση των χαλασμένων δοντιών με βλαστικά κύτταρα και ακόμη περισσότερο από τη δημιουργία δοντιών. Τα αποτελέσματα των ερευνών όμως είναι ενθαρρυντικά.

Ήδη το 2009 ο Ιταλός καθηγητής από την Νάπολη Τζιανπάολο Παπάτσιο χρησιμοποίησε βλαστικά κύτταρα από τον πολφό του 3ου γομφίου και αφού τα καλλιέργησε με τη χρήση κατάλληλων παραγόντων τα μετέτρεψε σε κύτταρα που δημιουργούν οστά και στη συνέχεια τα μεταμόσχευσε στη γνάθο ασθενούς όπου δημιουργήθηκε οστό πάνω στο οποίο έβαλε εμφύτευμα.

Όπως αναφέρει ο κ.Μητσιάδης αυτή ήταν η πρώτη αυτόλογη μεταμόσχευση οδοντικών βλαστικών κυττάρων στον άνθρωπο.
«Οι εφαρμογές βλαστικών κυττάρων στην οδοντιατρική δεν είναι επιστημονική φαντασία. Πριν 12 χρόνια σε ένα οδοντιατρικό συνέδριο στη Κω είχα παρουσιάσει μια ανακοίνωση όπου έλεγα ότι χάρη στη γενετική μπορούμε με ένα γονίδιο να μετατρέψουμε ένα δόντι από τομέα σε γομφίο. Τότε οι συνάδελφοι λέγανε ότι αυτό είναι επιστημονική φαντασία. Αλλά τώρα το ζούμε και δεν είναι ουτοπία γιατί πάνω σε αυτό δουλεύουμε. Υπάρχει το επιθήλιο και το μεσέγχυμα. Η ιδέα είναι να πάρουμε βλαστικά κύτταρα από το επιθήλιο, βλαστικά κύτταρα από το μεσέγχυμα να τα χρησιμοποιήσουμε μαζί και να δημιουργήσουμε ένα δόντι. Ή να πάρουμε βλαστικά κύτταρα από το μεσέγχυμα και να τα βάλουμε μέσα στο δόντι προκειμένου να αντικαταστήσουμε τον ιστό που έχει ιστό που έχει χαθεί. Μπορούμε ακόμη με τα βλαστικά κύτταρα σε ένα δόντι απονευρωμένο να δημιουργήσουμε ξανά νεύρα και αγγεία» προσθέτει ο κ.Μητσιάδης.

Προς το παρόν έχουν δημιουργηθεί δόντια σε ποντίκια τα οποία όμως δεν είναι ακόμη τέλεια, ενώ για να αναπτυχθεί ένα ανθρώπινο δόντι με βλαστοκύτταρα χρειάζονται τουλάχιστον 5-6 χρόνια.

«Είναι μια χρονοβόρα διαδικασία και ο χρόνος είναι ο μεγαλύτερος εχθρός μας. Γι’ αυτό προσπαθούμε να μικρύνουμε το χρονικό διάστημα. Η αποκατάσταση όμως ενός χαλασμένου δοντιού δεν είναι τόσο χρονοβόρα και μπορεί να γίνει πιο άμεσα, δηλαδή μπορούμε μέσα σε 2-3 εβδομάδες να θεραπεύσουμε ένα χαλασμένο δόντι με βλαστοκύτταρα, αντί να το σφραγίσουμε. Αυτό βέβαια για την ώρα γίνεται μόνο στο εργαστήριο και στα ποντίκια αλλά στο μακρινό μέλλον θα μπορέσει να εφαρμοστεί και στον άνθρωπο» αναφέρει ο κ.Μητσιάδης και καταλήγει τονίζοντας ότι η σημερινή τεχνογνωσία και ο συνδυασμός νανοϋλικών και έξυπνης τεχνολογίας με τα ζωικά κύτταρα θα επιτρέψει να γίνουν μελλοντικά μικρά θαύματα.

health.in.gr

Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις για την Ανάπτυξη Κριτικής – Δημιουργικής Σκέψης για την δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Ο τόμος «Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις για την Ανάπτυξη Κριτικής – Δημιουργικής Σκέψης για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση» έχει σαν στόχο την ανάπτυξη, επεξεργασία και παρουσίαση υλικού για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών, της δεύτερης βαθμίδας που μοχθούν στην κατεύθυνση της καλλιέργειας στους μαθητές πνεύματος κριτικής αντίληψης και δημιουργικής σκέψης.

Συγγραφέας/Δημιουργός

Τσακίρη, Δέσποινα; Καπετανίδου, Μαρία Μ.; Τσατσαρώνη, Άννα; Κούρου, Μένη; Μαυρίκης, Γιάννης; Δημόπουλος, Κώστας; Τζιμογιάννης, Αθανάσιος; Σιορέντα, Αναστασία; Χατζηνικήτα, Βασιλεία; Αναγνωστοπούλου, Κυριακή

Περισσότερα θα βρείτε εδώ

Μια μορφή τέχνης…

GRAFFITI

Δείτε το στο slideshare.net

Καλό καλοκαίρι και καλή ξεκούραση

ευχές

Καλή και δημιουργική χρονιά.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση