Εκρήξεις!!!

Τον Απρίλιο του 2018 στο Δημοτικό Σχολείο Πύργου Τριφυλίας βγήκαμε στην αυλή με τα παιδιά της Ε’ και Στ’ τάξης για να μάθουμε παίζοντας.  Στόχος ήταν να συνδέσουμε τις γνώσεις μας για τα ηφαίστεια (Γεωγραφία) με την εξουδετέρωση (Φυσική). Μα… τι σχέση μπορεί να έχουν αυτά μεταξύ τους;! Κι όμως έχουν! Θα δείτε παρακάτω…

Αφού χωριστήκαμε σε τέσσερις ομάδες, κάναμε διαγωνισμό για το ποιο ηφαίστειο θα κάνει τη μεγαλύτερη έκρηξη και να τα αποτελέσματα!

 

 

Αφού χωριστήκαμε σε τέσσερις ομάδες, παρασκευάσαμε πρώτα το μυστικό μείγμα που θα βοηθούσε τα ηφαίστειά μας να εκραγούν. Μέσα σε ένα πλαστικό ποτήρι μιας χρήσης βάλαμε αρκετή ποσότητα από υλικά που ήταν βάσεις: σόδα και υγρό πιάτων. (Μέσα ρίξαμε επίσης και λίγη κόκκινη τέμπερα, ώστε να δώσουμε ένα πιο ρεαλιστικό χρώμα στη λάβα μας).

Έπειτα βγήκαμε στην αυλή του σχολείου και συνεργαστήκαμε για να φτιάξουμε τα ηφαίστεια. Μέσα στον κρατήρα τοποθετήσαμε το ποτηράκι. Τα παιδιά δεν είχαν ξαναδεί εξουδετέρωση, οπότε δε φαντάζονταν πώς θα προκληθεί η έκρηξη. Όταν τα ηφαίστεια ήταν έτοιμα, φέραμε μερικά μπουκάλια που περιείχαν υδατικό διάλυμα οξικού οξέος (δηλαδή ξίδι διαλυμένο σε νερό…). Ρίξαμε απότομα το διάλυμα από πάνω μέσα στον κρατήρα και- μπουμ!- έγινε η έκρηξη! Κόκκινο υγρό ξεχύθηκε με βία από τον κρατήρα!

Συνήθως τέτοιες δράσεις είναι πολύ προσφιλείς στα παιδιά, γιατί περιλαμβάνουν συνεργασία, χειρωνακτική δουλειά και σε ψυχολογικό επίπεδο προσφέρουν εσωτερικά κίνητρα για μάθηση. Ωστόσο, είναι πολύ εύκολο μια τέτοια  διδασκαλία να ξεφύγει από τους στόχους της και να περιοριστεί στις εντυπωσιακές δραστηριότητες… Η ουσία όμως βρίσκεται στην ανασκόπηση και στην ανάλυση των όσων γίνονται. Η συζήτηση μπορεί να γίνεται κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων, αλλά και μετά. Θα μας διευκόλυνε ιδιαιτέρως σε αυτό εάν τραβούσαμε βίντεο, ώστε να είμαστε σε θέση αργότερα να παρατηρήσουμε και να σχολιάσουμε τι πήγε καλά, τι όχι και να εξηγήσουμε διάφορες απορίες.

 

Συνοψίζοντας, με την πρόταση που παρουσιάσαμε προσεγγίζουμε διαθεματικά το θέμα των ηφαιστείων και της εξουδετέρωσης, ενώ παράλληλα η διδασκαλία γίνεται βιωματικά!

 

Σημείωση:

Το άρθρο αυτό αφιερώνεται με πολλή αγάπη στους μαθητές και τις μαθήτριές μου από τον Πύργο Τριφυλίας.