Φτιάχνουμε ιστορίες παίζοντας-Rory’s Story Cubes

«Δεν ξερω τι να γράψω, κύριε!».

Συνηθισμένο φαινόμενο…

Η οργανωμένη παραγωγή γραπτού λόγου στο σχολείο είναι μια πολύπλοκη και πολυεπίπεδη δραστηριότητα. Εδώ δε θα ασχοληθούμε γενικά με την παραγωγή λόγου, αλλά συγκεκριμένα με την καλλιέργεια της φαντασίας. Ένα γραπτό με τέλειο συντακτικό, καλή χρήση των κανόνων της γραμματικής και της ορθογραφίας μπορεί να θεωρείται σωστό, αλλά ποια θα ήταν η αξία του εάν ήταν τόσο βαρετό, που κάνεις δεν έμπαινε στον κόπο να το διαβάσει μέχρι το τέλος;

Η φαντασία προσδίδει την ουσία, την πρώτη ύλη στις ιστορίες μας. Το πώς θα παρουσιάσουμε αυτό το υλικό είναι καθαρά θέμα συγγραφικής τεχνικής. Χωρίς καλή πρώτη ύλη, δεν υπάρχει ιστορία…

Η  φαντασία, λοιπόν, μοιάζει με έναν μυ: όσο τη γυμνάζουμε, τόσο πιο δυνατή γίνεται.

Και πώς γυμνάζουμε τη φαντασία μας;

Η πρώτη μου απάντηση πάντα θα είναι αυτή: η φαντασία καλλιεργείται μέσα από την επαφή με την ποιοτική μυθοπλασία.  Αυτό περιλαμβάνει τα εξής: ποιοτικά βιβλία με καλές εικονογραφήσεις (ας μην ξεχνάμε το τόσο σημαντικό έργο των εικονογράφων!), ποιοτικές ταινίες και φυσικά παρακολούθηση καλών θεατρικών παραστάσεων.

Το παιδί- μετά από σταθερή επαφή με τα παραπάνω- αρχίζει να ανοίγει τα δικά του φτερά στον κόσμο της φαντασίας… Και αυτό θα φαίνεται στις εκθέσεις του!

Εκτός από το παραπάνω, υπάρχουν και κάποια άλλα εργαλεία, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη σχολική τάξη για αυτόν τον σκοπό.

Ένα από τα αγαπημένα μου εργαλεία  είναι οι κύβοι ιστοριών, τα Rory’s Story Cubes. Τα ανακάλυψα κατά τη διάρκεια μιας περιόδου που ήμουν πολύ ενθουσιασμένος με την αξιοποίηση των επιτραπέζιων παιχνιδιών στη διδασκαλία.

Τι είναι οι κύβοι ιστοριών;

Ζάρια.

Ζάρια στα οποία η κάθε έδρα, αντί για αριθμούς, έχει ζωγραφισμένο ένα σύμβολο (κάποιο αντικέιμενο-ουσιαστικό ή ένα σύμβολο κάποιας δραστηριότητας για τα ρήματα).

Και πώς παίζουμε;

Απλό. Παίρνουμε και τα 9 ζάρια της συσκευασίας στα χέρια μας και τα ρίχνουμε. Έπειτα, προσπαθούμε να διηγηθούμε μια ιστορία με βάση τα 9 σύμβολα που έχουμε μπροστά μας.

Βέβαια, μπορούμε να κάνουμε και παραλλαγές: να ρίχνουμε ένα ένα ζάρι και να συνεχίζουμε την ιστορία, να συνδυάζουμε τα διάφορα θεματικά πακέτα ζαριών (κλασικό, δράσεις, ταξίδια κτλ.) ή να βάλουμε και παντομίμα στο παιχνίδι.

Έτσι, καλλιεργούμε, εκτός από τη φαντασία μας, και τον προφορικό μας λόγο ή- αν θέλουμε- βάζουμε τα παιδιά να εξασκηθούν με τους κύβους γράφοντας σύντομες ιστορίες των 8-10 σειρών.

Οι κύβοι ιστοριών είναι ένα καλό, απλό και ευέλικτο εργαλείο.

Όπως πάντα, όμως, σημασία δεν έχει το εργαλείο (όσο εντυπωσιακό κι αν είναι αυτό), αλλά το πώς το χρησιμοποιεί ο εκπαιδευτικός για να φτάσει με τα παιδιά εκεί που θέλει!

Καλή διδασκαλία!!

 

Ρίξτε μια ματιά εδώ για τα πακέτα κύβων ιστοριών:

https://www.storycubes.com/collection