Τα παιδιά είναι ανθρώπινα όντα με ένα σύνολο δικαιωμάτων. Κι επειδή η παιδική ηλικία θεωρείται κρίσιμη για τη μετέπειτα εξέλιξη του ατόμου, τα παιδιά χρήζουν ειδικής φροντίδας και προστασίας.
Τί εννοούμε όταν λέμε “δικαιώματα των παιδιών”;
Σωτηρία: είναι αυτά που κάνουν τα παιδιά
Δηλαδή τί κάνουν τα παιδιά;
Σωτηρία: παίζουν
Σωστά! Ένα δικαίωμα των παιδιών είναι να παίζουν.
Ελευθερία: Υπάρχουν κάποια φτωχά παιδιά στην Αφρική που δεν έχουν παιχνίδια, ούτε νερό, ούτε φαγητό, ούτε φίλους, ούτε μαμά, ούτε μπαμπά
Έλλη: Ο πόλεμος καταστρέφει τα σπίτια των ανθρώπων και αυτοί δεν έχουν που να πάνε, δεν έχουν χώρα
Νίκος: κάποια παιδιά κοιμούνται στα παγκάκια, στο δρόμο
Με αφορμή λοιπόν τις υπέροχες απόψεις των παιδιών, είδαμε σχετικές φωτογραφίες παιδιών από άλλες χώρες που δουλεύουν βαριά, που κοιμούνται στο δρόμο, που πίνουν νερό από λασπόνερα, που είναι βρώμικα..
Έχουν δει μικρά παιδιά να δουλεύουν; Ποιά να είναι άραγε τα συναισθήματα και οι σκέψεις αυτών των παιδιών;
Συζητήσαμε αυτές τις φωτογραφίες, προβληματιστήκαμε, κάναμε υποθέσεις και βγάλαμε τα συμπεράσματά μας: τα παιδιά έχουν δικαίωμα να μη δουλεύουν, αλλά να παίζουν, να πηγαίνουν σχολείο, να πίνουν καθαρό νερό…
Στη συνέχεια είδαμε και συζητήσαμε το ακόλουθο βίντεο:
Έτσι αποφασίσαμε να φτιάξουμε κι εμείς τις δικές μας κάρτες. Ζωγραφίσαμε και γράψαμε τα δικαιώματα των παιδιών.
Τα παιδιά λοιπόν έχουν δικαιώματα και χρειάζονται φροντίδα. Μπορούν μόνα τους να φροντίσουν τον εαυτό τους; Μπορούν μόνα τους να υπερασπιστούν και να εξασφαλίσουν τα δικαιώματά τους; Ποιός είναι αυτός που θα τα υπερασπιστεί και θα τα φροντίσει;
Η μαμά και ο μπαμπάς
Κι αν ένα παιδάκι δεν έχει μαμά και μπαμπά;
Ο παππούς, η γιαγιά, ο θείος, η θεία, ο νονός, η νονά…
Πολύ σωστά. Η οικογένειά του. Αν όμως ένα παιδί είναι μόνο του στον κόσμο και δεν έχει οικογένεια, ποιός θα το φροντίσει;
Νίκος: ένας ξένος.
Μπράβο Νίκο!
Ένας ξένος. Μιλήσαμε για την υιοθεσία και τους θετούς γονείς.
Ποιός όμως θα αποφασίσει σε ποιους ξένους ανθρώπους θα πάει; Κι αν δεν βρεθούν ξένοι να το αναλάβουν; Τί κάνουμε;
Στο σημείο αυτό μιλήσαμε για το ρόλο της κοινωνίας, της χώρας και του κράτους και για το ρόλο των ιδρυμάτων όπως τα ορφανοτροφεία.
Τώρα ήρθε η ώρα να φτιάξουμε μια αφίσα με τα δικαιώματα που ζωγράφισαν τα παιδιά. Στην αφίσα αυτή είπαμε να εντάξουμε και το ρόλο της οικογένειας και της χώρας στην προστασία και τη φροντίδα των παιδιών.
Ολοκληρώσαμε το θέμα αυτό με ένα συννεφόλεξο. Έχουμε ξαναφτιάξει. Θυμούνται τα παιδιά τί είναι; Από ποιες λέξεις αποτελείται η λέξη συννεφόλεξο; Σύννεφο και λέξη.
Θα φτιάξουμε ένα συννεφόλεξο με τα δικαιώματα των παιδιών και θα του δώσουμε ό,τι σχήμα μας αρέσει. Τα παιδιά μου έλεγαν δικαιώματα και εγώ τα έγραφα.
Όταν ήρθε η ώρα να επιλέξουμε σχήμα για το συννεφόλεξο, το κάθε παιδί είχε τη γνώμη του. Όλα βέβαια ήθελαν κάτι χριστουγεννιάτικο. Έχουν ήδη μπει στο πνεύμα των γιορτών. Μερικά από τα συννεφόλεξα που φτιάξαμε είναι τα ακόλουθα: