Σχολικό έτος 2014-15
Παζλ μνήμης
Μελέτη Περιβάλλοντος ( Ανθρωπογενές Περιβάλλον και Αλληλεπίδραση )
Αφόρμηση
Το παζλ διαστήματος που έφερε ένα νήπιο στο σχολείο
στόχος
να βελτιώσουν την παρατηρητητικότητά τους
να κατανοήσουν τις έννοιες πάνω – κάτω, δεξιά – αριστερά, ανάμεσα – δίπλα
να συνεργαστούν για την παραγωγή του παζλ
Υλοποίηση δραστηριότητας
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν τόσο πολύ με το παζλ που έφερε ένα νήπιο που στενοχωρήθηκαν όταν έπρεπε να επιστραφεί. Τότε η νηπιαγωγός τους πρότεινε να σκεφθούν έναν τρόπο για να δημιουργήσουν το ίδιο. Ένα νήπιο πρότεινα να φωτοτυπηθεί η εικόνα του κουτιού, να κοπεί σε κομμάτια και να ζωγραφιστεί. Η ιδέα έγινε δεκτή και η νηπιαγωγός πλαστικοποίησε τα κομμάτια. Έπειτα η νηπαιγωγός πήρε το κεντρικό κομμάτι από μια άλλη φωτοτυπία και το κόλλησε σε ένα χαρτί και είπε στα παιδιά : << Αναρωτιέμαι που ταιριάζουν τα υπόλοιπα; >>. Στη συνέχεια ένα νήπιο είπε : << θυμάμαι ότι τα αστέρια είναι δεξιά >> πήρε το αντίστοιχο κομμάτι και το κόλλησε. Η νηπιαγωγός συμπλήρωσε : << εννοείς ότι τώρα παίζουμε ένα παζλ μνήμης αφού προσπαθούμε να σκεφτούμε που ταιριάζει το κάθε κομμάτι >>. Έπειτα όλα τα παιδιά έβρισκαν το κομμάτι που ήθελαν και το κολλούσαν βοηθώντας το ένα το άλλο και επιβεβαιώνοντας τη σωστή θέση ανατρέχοντας στην αντίστοιχη εικόνα.
Μετά το πέρας αυτής εργασίας δόθηκε στα παιδιά μια ρουμπρίκα αξιολόγησης. Τα παιδιά έπρεπε να αξιολογήσουν την προσπάθεια τους ( δηλαδή το αν αναγνώρισαν τι υπήρχε πάνω στο κομμάτι τους και αν μπόρεσαν να βρουν τη σωστή θέση του κομματιού ) που μπορεί να ήταν α πολύ πετυχημένη β λίγο πετυχημένη ή γ καθάλου πετυχημένη . Έπειτα σε μια δεύτερη ρουμπρίκα αξιολόγησαν σε γενικό επίπεδο αν τα είχαν καταφέρει πολύ, λίγο, ή καθόλου. Επίσης έπρεπε να αξιολογήσουν στην περίπτωση που χρειάστηκαν βοήθεια, η παροχή βοήθειας ( με τη μορφή συνεργασίας ) ήταν μεγάλη, μέτρια ή ελάχιστη. Τα παιδιά ακολουθώντας τις οδηγίες έπρεπε να ζωγραφίσουν το ανάλογο πρόσωπο – σύμβολο στη σωστή θέση της αξιολόγησης που είχαν τα ίδια εντοπίσει.