Προτεινόμενες δράσεις
Η Σημασία των Ορίων στα Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας
Με τον όρο όρια αναφερόμαστε στους κανόνες που θέτουν οι ενήλικες στα παιδιά και έχουν σαν στόχο την καθοδήγηση της συμπεριφοράς. Τα όρια παρέχουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο τα παιδιά μπορούν να εξερευνήσουν και να μάθουν με ασφάλεια.
Η προσχολική ηλικία είναι πολύ σημαντική περίοδος καθώς τα παιδιά διαμορφώνουν την προσωπικότητα και τη συμπεριφορά τους. Τα όρια δημιουργούν στο παιδί το αίσθημα της ασφάλειας και του προσφέρουν τη δυνατότητα να μάθει να αυτορρυθμίζεται μέσα σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον (Papalia, Olds & Feldman, 2014). Επίσης, τα σαφή και σταθερά όρια βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν τις συνέπειες των πράξεών τους (Berk, L. E., 2018).
Η ύπαρξη σαφών και σταθερών ορίων αναπτύσσει:
- Αίσθημα Ασφάλειας: Τα παιδιά αισθάνονται ασφαλή όταν γνωρίζουν τις προσδοκίες μας και ποιες είναι οι συνέπειες των ενεργειών τους. Η γνώση αυτή επιτρέπει στα παιδιά να εξερευνούν το περιβάλλον τους με αυτοπεποίθηση (Gartrell, 2017).
- Αυτοπειθαρχία: Τα παιδιά μαθαίνουν απαραίτητες δεξιότητες για την επιτυχή κοινωνική τους αλληλεπίδραση, όπως τον έλεγχο των παρορμήσεών τους (Kostelnik et al., 2015).
- Κοινωνική Προσαρμογή: Η κατανόηση και η τήρηση των ορίων διευκολύνει την ένταξη των παιδιών σε κοινωνικές ομάδες, αφού μαθαίνουν να σέβονται τους κανόνες και τα δικαιώματα των άλλων (Charlesworth, 2016).
Στρατηγικές για την εφαρμογή ορίων είναι:
- Σαφήνεια και Συνέπεια: Οι κανόνες πρέπει να είναι σαφείς και η εφαρμογή τους πρέπει να γίνεται με συνέπεια. Η έλλειψη συνέπειας ενδέχεται να προκαλέσει σύγχυση και ανασφάλεια στα παιδιά (Gartrell, 2017).
- Θετική Ενίσχυση: Η επιβράβευση της επιθυμητής συμπεριφοράς ενθαρρύνει τα παιδιά να επαναλάβουν αυτές τις συμπεριφορές και ενισχύει την εσωτερίκευση των κανόνων (Kostelnik et al., 2015).
- Ενσυναίσθηση και Διάλογος: Η κατανόηση των συναισθημάτων των παιδιών και η συζήτηση μαζί τους σχετικά με τα όρια βοηθά στην αποδοχή και την κατανόησή τους (Berk, 2018).
Η θέσπιση και η τήρηση ορίων στην προσχολική ηλικία είναι απαραίτητη για την ομαλή ανάπτυξη των παιδιών. Τα όρια προσφέρουν ασφάλεια, ενισχύουν την αυτορρύθμιση και διευκολύνουν την κοινωνική προσαρμογή των παιδιών. Όταν εφαρμόζονται με συνέπεια και σεβασμό, συμβάλλουν στη διαμόρφωση υγιών και υπεύθυνων ατόμων.
Βιβλιογραφία
Berk, L. E. (2018). Development Through the Lifespan (7η έκδ.). Pearson.
Charlesworth, R. (2016). Understanding Child Development (10η έκδ.). Cengage Learning.
Gartrell, D. (2017). Guidance for Every Child: Teaching Young Children to Manage Conflict. Redleaf Press.
Kostelnik, M. J., Soderman, A. K., Whiren, A. P., Rupiper, M. L., & Gregory, K. M. (2015). Guiding Children’s Social Development and Learning (8η έκδ.). Cengage Learning.
Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2014). A child’s world: Infancy through adolescence. McGraw-Hill Education.
Προτεινόμενες δράσεις για το Σαββατοκύριακο
3.
4.
5. Μαθαίνοντας τα ρούχα για τον χειμώνα , τα παιδιά μπορούν να τραγουδούν το τραγούδι Let’s rock to get ready for winter by The
Kiboomers στο you tube.
Προτεινόμενες δράσεις
Η σημασία της φωνολογικής επίγνωσης σε παιδιά νηπιαγωγείου
Ο όρος φωνολογική επίγνωση ή φωνολογική ενημερότητα, είναι η ικανότητα αναγνώρισης και χειρισμού των φωνολογικών χαρακτηριστικών της γλώσσας, όπως οι λέξεις, οι συλλαβές, οι ήχοι και οι ρίμες (Ziegler & Goswami, 2020). Αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές δεξιότητες που αναπτύσσουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας γιατί θέτει τα θεμέλια για την επιτυχή κατάκτηση του γραμματισμού.
Η φωνολογική επίγνωση αποτελεί προγνωστικό παράγοντα της αναγνωστικής ικανότητας (Ehri, 2022). Η ικανότητα των παιδιών να χωρίζουν λέξεις σε συλλαβές, διευκολύνει την κατανόηση της σχέσης ανάμεσα στα γραφήματα και τα φωνήματα. Τα παιδιά που δεν αναπτύσσουν ικανοποιητική φωνολογική επίγνωση βρίσκονται σε υψηλότερο κίνδυνο για δυσκολίες στην ανάγνωση, συμπεριλαμβανομένων διαταραχών όπως η δυσλεξία (Hulme & Snowling, 2021).
Η φωνημική επίγνωση δηλώνει τη δεξιότητα του ατόμου να κατανοεί πως ένα από τα δομικά στοιχεία της λέξης είναι τα φωνήματα και να είναι ικανό να προβαίνει σε ανάλυση και σύνθεση των στοιχείων αυτών. Η διαδικασία αυτή είναι δύσκολη για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας τα οποία δεν αντιλαμβάνονται πως η λέξη /χώρα/ σχηματίζεται από τα φωνημικά στοιχεία /χ/-/ω/-/ρ/-/α/, όμως μπορούν να συνειδητοποιήσουν τη διαφορά που υπάρχει με τη λέξη /τώρα/. Η δυσκολία αυτή έγκειται στο γεγονός πως στον προφορικό λόγο τα φωνημικά στοιχεία προφέρονται όλα μαζί και όχι σαν ξεχωριστές μονάδες (Πόρποδας, 2002).
Η συλλαβική επίγνωση είναι η δεξιότητα του ατόμου να κατανοεί πως η λέξη απαρτίζεται από συλλαβές και να μπορεί να κάνει ανάλυση και σύνθεση των συλλαβών μιας λέξης. Η συλλαβική επίγνωση είναι πιο εύκολη από τη φωνημική και κατακτιέται νωρίτερα. Αυτό εξηγείται επειδή οι συλλαβές μιας λέξεις έχουν μεγαλύτερη αντιστοιχία με τις μονάδες του προφορικού λόγου (Πόρποδας, 2002).
Η φωνολογική επίγνωση στο νηπιαγωγείο καλλιεργείται μέσω παιγνιωδών δραστηριοτήτων, που δημιουργούν θετικές στάσεις απέναντι στη μάθηση της ανάγνωσης (Schatschneider et al. 2021).
Ενδεικτικές δραστηριότητες μέσω των οποίων τα παιδιά μπορούν να αποκτήσουν τις δεξιότητες που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουν με επιτυχία τις προκλήσεις της ανάγνωσης και της γραφής είναι:
- Παιχνίδια αναγνώρισης συλλαβών: Τα παιδιά χειροκροτούν στον ρυθμό των συλλαβών μιας λέξης.
- Αντικατάσταση ήχων: Τα παιδιά μαθαίνουν να αντικαθιστούν έναν ήχο σε μια λέξη με έναν άλλο (π.χ., “γάτα” σε “πάτα”).
Η φωνολογική επίγνωση αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της προσχολικής εκπαίδευσης καθώς προάγει την αναγνωστική ικανότητα αλλά και θέτει τις βάσεις για τη μελλοντική ακαδημαϊκή επιτυχία.
Βιβλιογραφία
Ehri, L. C. (2005). How Children Learn to Read Words: Theory, Findings, and Practice.
Hulme, C., & Snowling, M. J. (2021). Reading Disorders and Literacy Development. Wiley-Blackwell.
Schatschneider, C., Fletcher, J. M., & Vaughn, S. (2021). Interventions for Reading Difficulties. Guilford Press.
Ziegler, J. C., & Goswami, U. (2020). Reading Acquisition and Developmental Dyslexia. Oxford University Press.
Πόρποδας, Κ.Δ. (2002). Η Ανάγνωση. Πάτρα: Αυτοέκδοση.
Προτεινόμενες δράσεις για το Σαββατοκύριακο
3.
4.
Προτεινόμενες δράσεις
Η σημασία το ποιοτικού χρόνου
H συναισθηματική, κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας εξαρτάται από τον ποιοτικό χρόνο που περνούν οι γονείς με τα παιδιά τους. Η προσχολική περίοδος θεωρείται κρίσιμη, καθώς τα παιδιά διαμορφώνουν τις πρώτες βάσεις για την προσωπικότητά τους και τη μελλοντική τους πορεία.
Ο ποιοτικός χρόνος που περνούν οι γονείς με τα παιδιά τους δεν είναι ανάλογος με τον αριθμό των ωρών που περνούν μαζί τους. Η έννοια του ποιοτικού χρόνου εμπεριέχει τη δημιουργία ουσιαστικών και ποιοτικών εμπειριών. Η συναισθηματική ασφάλεια του παιδιού και η εμπιστοσύνη του στις σχέσεις ενισχύεται όταν μεγαλώνει σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον που του προσφέρει ποιοτικές εμπειρίες (Bronfenbrenner, 2005).
Το παιχνίδι αποτελεί τον πυρήνα του ποιοτικού χρόνου στην προσχολική ηλικία, καθώς δεν είναι μόνο μέσο ψυχαγωγίας αλλά είναι το βασικό πλαίσιο μέσα από το οποίο τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζονται, να λύνουν προβλήματα και να αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες (Vygotsky, 2004).
Οι δραστηριότητες των γονέων με τα παιδιά τους που βασίζονται στο παιχνίδι προάγουν την ενσυναίσθηση και τη συνεργασία, ενώ ενισχύουν τη συναισθηματική σύνδεση μεταξύ τους (Fletcher et al. 2008). Συμβάλλουν στην ανάπτυξη της γλώσσας και της δημιουργικότητας, ενισχύουν τη γνωστική τους ανάπτυξη και καλλιεργούν μια θετική αυτοεικόνα (Lamb, 2010).
Στην καθημερινότητα οι γονείς μπορούν να περάσουν ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά τους με κάποιες απλές δραστηριότητες, όπως:
- Διάβασμα βιβλίων για την ενίσχυση της γλωσσικής ανάπτυξης και της φαντασίας (Bus et al., 2011).
- Η μαγειρική δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να αισθανθούν ότι συνεισφέρουν στην οικογενειακή ζωή.
- Δραστηριότητες στη φύση για μείωση του άγχους και ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης (Wells και Evans, 2003).
Η ενεργή συμμετοχή των γονέων στην καθημερινότητα των παιδιών είναι βασικό στοιχείο για τη συνολική ανάπτυξη τους. Ο ποιοτικός χρόνος είναι μια αναγκαιότητα για την καλλιέργεια ευτυχισμένων και υγιών παιδιών.
Βιβλιογραφία
Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Sage Publications.
Lamb, M. E. (2010). The role of the father in child development. John Wiley & Sons.
Vygotsky, L. S. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian & East European Psychology, 42(1), 7-97.
Fletcher, R., May, C., St George, J., et al. (2008). Fatherhood and child development: A review of theory and evidence. Journal of Family Studies, 14(1), 4-21.
Bus, A. G., Van Ijzendoorn, M. H., & Pellegrini, A. D. (2011). Joint book reading makes for success in learning to read: A meta-analysis on intergenerational transmission of literacy. Review of Educational Research, 65(1), 1-21.
Wells, N. M., & Evans, G. W. (2003). Nearby nature: A buffer of life stress among rural children. Environment and Behavior, 35(3), 311-330.
Προτεινόμενες δράσεις για το Σαββατοκύριακο
5. Τα παιδιά μπορούν να παρακολουθήσουν ένα τραγούδι στο you tube για την Πρωτοχρονιά και να το χορέψουν . Το τραγούδι λέγεται:‘ A new year is coming‘ the Kiboomers preschool songs and nursery rhymes.
https://www.youtube.com/watch?v=yNfb0VhkIU4
Δανειστική βιβλιοθήκη
Εργαστήρια δεξιοτήτων: Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο
Τα εργαστήρια δεξιοτήτων με θέμα «Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο» ολοκληρώθηκαν με επιτυχία! Στόχος των δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων ήταν να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες.
Μέσα από παιχνίδια ρόλων, ομαδικές δραστηριότητες και δημιουργικές εργασίες, τα παιδιά είναι έμαθαν:
- Να μοιράζονται υλικά και αντικείμενα στο παιχνίδι και σε άλλες περιστάσεις
- Να ζητούν και να παρέχουν βοήθεια όταν χρειάζεται
- Να συνεισφέρουν σε συνεργατικές δραστηριότητες
- Να ελέγχουν την εφαρμογή κανόνων που έχουν από κοινού συμφωνηθεί
- Να αλληλεπιδρούν με παιδιά που έχουν ίδιες και διαφορετικές αντιλήψεις και απόψεις
- Να σέβονται τους συμμετέχοντες στην επικοινωνία και να αναγνωρίζουν τη συμβολή τους στην αλληλεπίδραση
- Να απολαμβάνουν τη συναναστροφή και τη συνεργασία με τα άλλα παιδιά
- Να επιδεικνύουν διάθεση επίλυσης προβλημάτων
- Να διαθέτουν ομαδικότητα, ανοχή και σεβασμό στις ανάγκες των άλλων
- Να επιδεικνύουν εξωστρέφεια και ειλικρίνεια στις σχέσεις τους με τους άλλους
- Να ενθαρρύνουν την εξεύρεση αμοιβαία ικανοποιητικών λύσεων
Σας καλούμε να ενισχύσετε αυτές τις δεξιότητες και στο σπίτι, μέσα από απλές καθημερινές δραστηριότητες όπως:
- Συζητείστε με τα παιδιά πώς πέρασαν την ημέρα τους.
- Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια και προτρέψτε τα παιδιά να τηρούν τους κανόνες.
- Ενθαρρύνετε τα παιδιά να λύνουν τις διαφωνίες με διάλογο.
Σας ευχαριστούμε για την υποστήριξή σας και τη συνεργασία σας! Όλοι μαζί, δημιουργούμε τις βάσεις για ένα περιβάλλον στο οποίο τα παιδιά μπορούν να εξελιχθούν, να συνεργαστούν και να προοδεύσουν.
Καλή χρονιά!
Καλά Χριστούγεννα!!
Ο Δεκέμβριος είναι ο μήνας των Χριστουγέννων και το νηπιαγωγείο μας από την πρώτη κιόλας μέρα μπήκε σε γιορτινό κλίμα με το ημερολόγιο αντίστροφης μέτρησης, το οποίο έκρυβε διάφορες εκπλήξεις….
Μία από αυτές ήταν να στολίσουμε χριστουγεννιάτικα τις τάξεις μας. Οι ιδέες ήταν πολλές!
Αρχικά, στολίσαμε τα δικά μας χριστουγεννιάτικα δέντρα, γίναμε μικροί Ρούντολφ και ζωγραφίσαμε τα παράθυρα.

Ήρθε ο “παραμυθάς των Χριστουγέννων” στο σχολείο μας και μάθαμε με διαδραστικό τρόπο έθιμα από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.
Κάναμε χριστουγεννιάτικες κατασκευές.
Παίξαμε κυνήγι κρυμμένων υλικών λύνοντας γρίφους για να φτιάξουμε τη δική μας άμμο για αισθητηριακές δραστηριότητες, που συμβάλλουν θετικά στην ανάπτυξη των παιδιών.
Την Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου υποδεχτήκαμε στο νηπιαγωγείο μικρούς και μεγάλους για να κάνουμε τα δικά μας χριστουγεννιάτικα εργαστήρια δημιουργίας και να ανταλλάξουμε ευχές!
Φτιάξαμε μοναδικές χειροτεχνίες, διακοσμήσαμε τις μπλούζες μας χριστουγεννιάτικα, στείλαμε το γράμμα μας στον Άη Βασίλη, στολίσαμε και φάγαμε τους μπισκοτούληδες… Περάσαμε όμορφες στιγμές μαζί και δημιουργήσαμε αναμνήσεις!!
Και σήμερα είπαμε όλοι μαζί τα κάλαντα των Χριστουγέννων με τη συνοδεία κιθάρας και πήραμε τα δωράκια μας πριν αποχαιρετιστούμε…
Σας ευχόμαστε “Καλά Χριστούγεννα”. “Και του χρόνου!”.
Νοέμβριος ήρθε…
Νοέμβριος ήρθε κι εγώ τραγουδώ,
δείτε πόσα πράγματα έμαθα τον μήνα αυτό!
Γιορτή 28ης Οκτωβρίου
Με αφορμή τον εορτασμό της εθνικής επετείου της 28ης Οκτωβρίου μαθαίνουμε τα ιστορικά γεγονότα του 1940 και τραγούδια της εποχής εκείνης που έδιναν θάρρος σε όλους τους Έλληνες να συνεχίσουν να πολεμούν για την ειρήνη και την ελευθερία.
Φτιάχνουμε το περιστέρι της ειρήνης, μαθαίνουμε ποιο είναι το σύμβολο της ειρήνης και παρακολουθούμε στον χώρο του νηπιαγωγείου μας την πρώτη μας θεατρική παράσταση «Το ουράνιο τόξο της ειρήνης».
Φτιάχνουμε ακόμη τη δική μας σημαία, τους δικούς μας Έλληνες στρατιώτες και άλλες χειροτεχνίες και στολίζουμε το σχολείο μας!
Βλέπουμε φωτογραφίες από το προσωπικό αρχείο της κυρίας Μαρίνας και παράλληλα μας αφηγείται κάποια βιώματα της οικογένειάς της.
Και σήμερα… ντυμένοι με τα χρώματα της πατρίδας μας θυμόμαστε όσα μάθαμε για την 28η Οκτωβρίου, συζητάμε και ταξινομούμε κατάλληλα τι σημαίνει ειρήνη και τι σημαίνει πόλεμος, κάνουμε παρέλαση στην αυλή του σχολείου μας, τραγουδάμε για τη σημαία μας και λέμε τον Εθνικό Ύμνο.





































