Κανονισμός Λειτουργίας

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας 2024-2025

 

 

Εισαγωγή……………………………………………………………………………………………………… 4

Άρθρο 1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας……………………………………………………………………………………..5

Άρθρο 2. Λειτουργία του Σχολείου…………………………………………………………….. …….6

2.1 Διδακτικό ωράριο………………………………………………………………………………………..6

2.2 Εγγραφές νηπίων / Δικαιολογητικά εγγραφής…………………………………………………..9

2.3 Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου………………………………………………………………..9

 Άρθρο 3: Σχολική και Κοινωνική Ζωή …………………………………………………………….10

3.1 Φοίτηση …………………………………………………………………………………………….……..10

3.2 Σχολικοί χώροι……………………………………………………………………………………………10

3.3 Διάλειμμα…………………………………………………………………………………………………..11

3.4 Σχολικό πρόγραμμα…………………………………………………………………………………….12

3.5 Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις……………………………………………………13

3.6 Παιδαγωγικός έλεγχος…………………………………………………………………………………15

3.7 Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού …………………………………….15

3.8 Άλλα θέματα ………………………………………………………………………………………………16

Άρθρο 4. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου ……………..17

4.1 Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας……………..17

4.2 Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων ……………………………………………………………………………………………………………………….17

4.3 Νέα Ψηφιακά Εργαλεία για γονείς………………………………………………………18

4.4 Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων………………………………………………………………….19

4.5 Η σημασία της συνέργειας όλων………………………………………………………………….20

Άρθρο 5: Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους…………..20

5.1 Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών …………………………………………………………………20

 Άρθρο 6: Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του ……………………………………………………………………………………….21

 

 

Εισαγωγή

Η σχολική κοινότητα είναι μία οργανωμένη ομάδα στην οποία τόσο τα παιδιά, όσο και οι εκπαιδευτικοί συνυπάρχουν και αλληλεπιδρούν σε καθημερινή βάση. Οι μαθητές και οι μαθήτριες μαθαίνουν με παιγνιώδη τρόπο, δημιουργούν και συνεργάζονται, ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζονται για την ομαλή ένταξή τους στις ανώτερες εκπαιδευτικές βαθμίδες και στην κοινωνία. Κατά συνέπεια, η εσωτερική οργάνωση του σχολείου είναι αναγκαία για την επίτευξη της εκπαίδευσης και της διαπαιδαγώγησης των παιδιών και οφείλει να συνάδει με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας. Για τον λόγο αυτό κρίνεται αναγκαία η ύπαρξη κάποιων κανόνων, οι οποίοι ρυθμίζουν τη σχολική ζωή, βοηθώντας την εκπαιδευτική διαδικασία και εξασφαλίζοντας την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία της σχολικής κοινότητας.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Νηπιαγωγείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) αποτελεί το σύνολο των όρων και των κανόνων, που θεωρούνται απαραίτητοι, ώστε να εξασφαλιστεί η ύπαρξη εκείνων των προϋποθέσεων και των συνθηκών, που είναι αναγκαίες για την καλύτερη δυνατή πραγματοποίηση των στόχων της σχολικής μονάδας. Οι συνθήκες που περιγράφονται και διασφαλίζονται από τον Εσωτερικό Κανονισμό, αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος, που θα εξασφαλίζει τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων στη σχολική κοινότητα (μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων/ κηδεμόνων, βοηθητικού προσωπικού) χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, αλλά με αμοιβαίο σεβασμό, ανοχή και αναγνώριση.

Τέλος, θα πρέπει να επισημανθεί ότι ο Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας του Νηπιαγωγείου μας βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων σχολικών δομών και ενσωματώνει τις αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές, ενώ ταυτόχρονα είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Νηπιαγωγείου μας και στα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.

 

 

 

 

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού

Ύστερα από εισήγηση της Αναπληρώτριας Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου συντάχθηκε ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του 9ου  Νηπιαγωγείου Γέρακα με αριθμό πράξης 22/14.10.2024, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, εκπροσώπου των γονέων και εκπροσώπου του Δήμου Παλλήνης. Εγκρίνεται από τη Σύμβουλο εκπαίδευσης της σχολικής μας μονάδας, καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται στους γονείς και κηδεμόνες του 9ου  Νηπιαγωγείου Γέρακα, τόσο στο πλαίσιο των αρχικών συναντήσεων μαζί τους, όσο και μέσω της ανάρτησής του στην ιστοσελίδα του σχολείου μας. Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

Εφόσον κριθεί αναγκαίο ο Κανονισμός αναπροσαρμόζεται μέσω της προβλεπόμενης διαδικασίας. Με τον τρόπο αυτό δίνεται η δυνατότητα ο Κανονισμός να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, αποφάσεις των συλλογικών του οργάνων, αλλά και να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου.

Άρθρο 1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Νηπιαγωγείου μας περιλαμβάνει τους όρους και τους κανόνες της σχολικής μας μονάδας, καθώς και την κατανομή αρμοδιοτήτων, ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας. Με τον τρόπο αυτό είναι δυνατή η διαμόρφωση του κατάλληλου παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος, το οποίο διευκολύνει την εύρυθμη, ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία του Νηπιαγωγείου. Επιπλέον, τα μέλη της σχολικής κοινότητας μπορούν να αντιμετωπίσουν σε κλίμα σεβασμού τις δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν και να μετατρέψουν τις προκλήσεις αυτές σε ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης των παιδαγωγικών, διδακτικών και άλλων πρακτικών.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός στοχεύει στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών και μαθητριών του Νηπιαγωγείου και εξασφαλίζει την επίτευξη της διαπαιδαγώγησης τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Τα παιδιά εντός του σχολικού πλαισίου συμμετέχουν σε δραστηριότητες και δράσεις, που δεν αποσκοπούν αποκλειστικά στην απόκτηση γνώσεων, αλλά κυρίως στην απόκτηση δεξιοτήτων ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας. Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Κανονισμού του Νηπιαγωγείου, επιδιώκεται:

  • Η εξασφάλιση ενός υποστηρικτικού πλαισίου για την επίτευξη του εκπαιδευτικού έργου, αλλά και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών/τριών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Η ανάπτυξη του κατάλληλου κλίματος για την καλλιέργεια της προσωπικότητας του κάθε μαθητή, αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Η διασφάλιση της σωματικής και ψυχικής υγείας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Η δημιουργία ενός πλαισίου συνθηκών για ουσιαστική μάθηση και εργασία.

 

Άρθρο 2. Λειτουργία του Σχολείου

Το σχολείο μας αποτελείται από δύο Πρωινά Υποχρεωτικά τμήματα, ένα τμήμα Πρόωρης Υποδοχης και δύο Προαιρετικά Ολοήμερα. Εργάζονται σ’ αυτό τέσσερις Νηπιαγωγοί ΠΕ60, μία Νηπιαγωγός ΠΕ60ΕΑΕ και μία Εκπαιδευτικός ΠΕ06 Αγγλικών, καθώς από το 2021 θεσπίστηκε ως υποχρεωτική η διδασκαλία Αγγλικών στην Προσχολική Εκπαίδευση. Τη σχολική χρονιά 2024-2025 δεν λειτουργεί το παράρτημα του 9ου  Νηπιαγωγείου Γέρακα επί της οδού Κυκλαμίνων 12.

2.1 Διδακτικό ωράριο

  • Έναρξη / λήξη μαθημάτων

Το σχολικό έτος των Νηπιαγωγείων διαρκεί από την 1η Σεπτεμβρίου έως την 31η Αυγούστου του επόμενου έτους, ενώ το διδακτικό έτος αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει την 21 Ιουνίου του επόμενου έτους. Το Νηπιαγωγείο υποδέχεται τους μαθητές του στις 11 Σεπτεμβρίου και τους αποχαιρετά την 15η Ιουνίου του επόμενου έτους, ημέρα κατά την οποία χορηγούνται τα αναμνηστικά στα Νήπια. Σημειώνεται ότι όταν η 15η Ιουνίου είναι Σάββατο ή Κυριακή, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες λήγουν την προηγούμενη Παρασκευή. Το σχολείο παραμένει κλειστό στις επίσημες αργίες, δηλαδή:

1.Την 28η Οκτωβρίου

  1. Από 24 Δεκεμβρίου έως και 7 Ιανουαρίου

3.Την Καθαρή Δευτέρα

4.Την 25η Μαρτίου

  1. Από τη Μεγάλη Δευτέρα μέχρι την Κυριακή του Θωμά

6.Του Αγίου Πνεύματος

  • Ωράριο λειτουργίας / Προσέλευση – Αποχώρηση

Τα παιδιά προσέρχονται στο Νηπιαγωγείο από τις 8:15 π.μ. έως τις 8:30 π.μ. Υπάρχει η δυνατότητα λειτουργίας της Πρόωρης Υποδοχής των παιδιών και μαθητριών από 7:45 π.μ. έως 8:00 π.μ., μόνο εφόσον υπάρχουν αρκετές για τη δημιουργία αντίστοιχου τμήματος αιτήσεις από τους γονείς των /νηπίων, που όμως υποχρεωτικά πρέπει να φοιτούν στο προαιρετικό ολοήμερο τμήμα (13:00 – 16:00).

Οι ενήλικες (γονείς/ κηδεμόνες/ συνοδοί) που είναι υπεύθυνοι για την άφιξη των μαθητών στο σχολείο εισέρχονται μέσα στον χώρο του Νηπιαγωγείου και παραδίδουν τα παιδιά στην εκπαιδευτικό της τάξης τους. Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

Η εξώπορτα του κτιρίου του Νηπιαγωγείου κλειδώνεται στις 8:30 π.μ. και παραμένει κλειστή καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, προκειμένου να διαφυλάσσεται η ασφάλεια των μαθητών. Η εξώπορτα ανοίγει κατά τις ώρες αποχώρησης των μαθητών και συγκεκριμένα στις 13:00 μ.μ. για την αποχώρηση των Πρωινών Υποχρεωτικών Τμημάτων και στις 16:00 μ.μ. για την αποχώρηση του Προαιρετικού Ολοήμερου Τμήματος.

Η αποχώρηση από το νηπιαγωγείο γίνεται στις 13:00 για τους μαθητές των πρωινών τμημάτων και στις 16:00 για τους μαθητές του ολοήμερου τμήματος. Τα παιδιά παραδίδονται μόνο στους αναγραφόμενους ενήλικες στην υπεύθυνη δήλωση προσέλευσης/αποχώρησης που συμπλήρωσαν οι γονείς τους κατά την εγγραφή τους. Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στον γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς/κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους. Οι μαθητές σε καμία περίπτωση δε φεύγουν πριν από τη λήξη των μαθημάτων. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα, ο οποίος συμπληρώνει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση).

Για το σχολικό έτος 2024-25 το πρόγραμμα της σχολικής μονάδας διαμορφώνεται ως εξής:

Πρωινή Υποδοχή

  • 7:45-8:00

Υποχρεωτικό πρόγραμμα:

  • 8.15- 8:30 (Προσέλευση)
  • 13.00 (Αποχώρηση)

Ολοήμερο Πρόγραμμα:

  • 13:00 (Έναρξη)
  • 16:00 (Αποχώρηση)

Η Πρόωρη Υποδοχή (7:45 – 8:00) ισχύει μόνο για τους μαθητές και τις μαθήτριες, που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα, ενώ για τη λειτουργία του απαιτείται η εγγραφή 5 Νηπίων/Προνηπίων. Η πρόωρη αποχώρηση τόσο από το Υποχρεωτικό Πρωινό, όσο και από το Ολοήμερο Προαιρετικό Πρόγραμμα δεν προβλέπεται, παρά μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις. Η παραλαβή από το Νηπιαγωγείο και στις περιπτώσεις αυτές πραγματοποιείται μόνο από ενήλικα άτομα.

Στην αρχή του διδακτικού έτους και για διάστημα όχι μεγαλύτερο των δύο (2) εβδομάδων μπορεί να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Νηπιαγωγείο για Νήπια/Προνήπια που φοιτούν για πρώτη φορά, προκειμένου να διευκολυνθεί η προσαρμογή τους. Το ευέλικτο ωράριο καθορίζεται από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης και τον Σύλλογο Διδασκόντων, σε συνεργασία με τους γονείς ή κηδεμόνες του προνηπίου/νηπίου. Μετά την πάροδο των δύο (2) εβδομάδων, το σύνολο των προνηπίων/νηπίων ακολουθεί κοινό ωράριο, σύμφωνα με την παρ. 7, του άρθρου 2, του Π.Δ 79/2017 (Α΄109) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 23, ν. 4559/2018 (Α΄142). Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους για την οποία ενημερώνονται ο οικείος Διευθυντής/Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (άρθρο 16, παρ. 10 Π.Δ. 79/2017).

2.2 Εγγραφές νηπίων / Δικαιολογητικά εγγραφής

Στο νηπιαγωγείο εγγράφονται νήπια που συμπληρώνουν τη νόμιμη ηλικία. Η πρώτη ηλικία (νήπια) περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία στις 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία πέντε (5) ετών. Η δεύτερη ηλικία (προνήπια) περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία στις 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία τεσσάρων (4) ετών.

Η προσκόμιση των δικαιολογητικών για εγγραφή γίνεται ηλεκτρονικά από τους κηδεμόνες των παιδιών, στις ημερομηνίες που ορίζει το ΥΠΑΙΘ και στη συνέχεια η Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας ελέγχει την πληρότητά τους και προχωρά στην έγκριση της εγγραφής. Για την ολοκλήρωση της, απαιτούνται ωστόσο επιπλέον δικαιολογητικά τα οποία αποστέλλονται ηλεκτρονικά στο mail της σχολικής μονάδας mail@9nip-gerak.att.sch.gr ή ύστερα από επικοινωνία με την Προϊσταμένη ορίζεται ραντεβού παραλαβής αυτών στη σχολική μονάδα. Οι εκπρόθεσμες εγγραφές γίνονται δεκτές, εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις και εγκριθούν από την Οικεία Διεύθυνση Α/θμιας Ανατολικής Αττικής.

Τις αιτήσεις νέων εγγραφών στη συνέχεια διαχειρίζεται το αρμόδιο τμήμα Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής και προβαίνει σε όλες εκείνες τις ενέργειες, που απαιτούνται προκειμένου να διορθωθούν λάθη και παραλείψεις των αιτήσεων. Μετά το πέρας της καταληκτικής ημερομηνίας των αιτήσεων εγγραφών και ακολουθώντας τις διαδικασίες που προβλέπονται από το Π.Δ. 79/2017, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κατανέμει τα νήπια/προνήπια στα Νηπιαγωγεία της περιοχής ευθύνης της λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό των αιτήσεων και τις διαθέσιμες θέσεις κάθε Νηπιαγωγείου.

2.3 Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου

Το Νηπιαγωγείο εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ και εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου και υποβάλλεται προς έγκριση στον Προϊστάμενο/Προϊσταμένη εκπαιδευτικών θεμάτων της οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Το πρόγραμμα δραστηριοτήτων, το οποίο ακολουθείται από την σχολική μονάδα έχει καθοριστεί με όσα προβλέπει και περιλαμβάνει το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) και το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Σε αυτό περιλαμβάνεται το μάθημα των Αγγλικών, που πραγματοποιείται από τοποθετημένη στη σχολική μονάδα εκπαιδευτικό ΠΕ06 Αγγλικών. Επιπλέον, στο υποχρεωτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείο εντάσσονται τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», το εκπαιδευτικό υλικό των οποίων ομαδοποιείται σε τέσσερις Θεματικές Ενότητες, οι οποίες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και προσαρμόζεται ανά ηλικία.

 Άρθρο 3: Σχολική και Κοινωνική Ζωή

3.1 Φοίτηση

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική, τόσο για τα Νήπια, όσο και για τα Προνήπια. Η φοίτηση των μαθητών/τριών αποτελεί βασική προϋπόθεση τόσο για την ομαλή προσαρμογή τους στο σχολικό πλαίσιο, όσο και για την απρόσκοπτη παρακολούθηση του προγράμματος δραστηριοτήτων του Νηπιαγωγείου. Ο εκπαιδευτικός της τάξης καταγράφει καθημερινά τις απουσίες, οι οποίες καταχωρούνται από την Προϊσταμένη στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘ. Για τον λόγο αυτό οι γονείς και κηδεμόνες, οι οποίοι φέρουν κατά τον νόμο την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για την φοίτηση των παιδιών τους, πρέπει να ενημερώνουν για τον λόγο απουσίας.

3.2 Σχολικοί χώροι

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ολόκληρη η σχολική κοινότητα είναι υποχρεωμένη να σέβεται τα περιουσιακά στοιχεία του Νηπιαγωγείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου. Κατά συνέπεια, υπάρχει φροντίδα και για την τάξη και την καλαισθησία των σχολικών αιθουσών. Ο χώρος του Νηπιαγωγείου διαμορφώνεται σε κέντρα μάθησης/ενδιαφέροντος, τα οποία αλλάζουν κατά τη διάρκεια της χρονιάς σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά και ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Τεράστια συμβολή σε αυτό έχει και η υπεύθυνη καθαριότητας του Νηπιαγωγείου.

Ένας από τους στόχους του σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους/στις μαθητές/ τριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαρά και συντηρημένα κτίρια -αίθουσες, εργαστήρια, παραρτήματα, ο αύλειος χώρος- διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του/της μαθητή/τριας.

Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και οδηγούν στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας.

Στις περιπτώσεις εκείνες, όπου αποδεδειμένα η φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών, καθώς και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών, αποδίδεται σε συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια, ο/η τελευταίος/α ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα του/της.

Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας καλεί τον γονέα/κηδεμόνα/ασκούντα την επιμέλεια στον οποίο αποδεδειγμένα αποδίδεται η ζημία και του ζητάει να την αποκαταστήσει, μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ημερών.

Στην περίπτωση που δηλώσουν ότι δεν προτίθενται να αποκαταστήσουν τη ζημία, τότε η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας το γνωστοποιεί στον οικείο Δήμο σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 28 του ν. 5056/2023.

Ο Δήμος ο εκπρόσωπος του Δήμου οφείλει να ζητήσει και να λάβει τρεις (3) προσφορές για την αποκατάσταση της ζημίας και να διαλέξει την πιο οικονομική, συντάσσοντας προς τούτο σχετικό πρακτικό.

Αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες στη σχολική μονάδα, τότε ο οικείος Δήμος που επιβαρύνθηκε με τη σχετική δαπάνη καλείται να αποστείλει το αποδεικτικό εξόφλησης στους γονείς/κηδεμόνες του/ της.

Τους καλεί εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών να καταβάλουν το ποσό σε συγκεκριμένο λογαριασμό του Δήμου και γνωστοποιώντας τους, ταυτόχρονα, ότι σε περίπτωση μη καταβολής του θα υπάρξει σχετική βεβαίωση οφειλής από την αρμόδια οικονομική υπηρεσία του Δήμου και είσπραξή της, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ν. 4978/2022. Σε περίπτωση άρνησης, η σχετική δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.

3.3 Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα. Σε περίπτωση κακοκαιρίας οι μαθητές κάνουν το διάλειμμά τους εντός της σχολικής αίθουσας.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν την ευκαιρία κατά τη διάρκεια του διαλείμματος να αλληλοεπιδράσουν μεταξύ τους, να παίξουν αρμονικά και να κοινωνικοποιηθούν. Η παρουσία των εκπαιδευτικών είναι απαραίτητη καθ’ όλη τη διάρκεια του διαλείμματος και σε αυτούς οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να απευθύνονται για την αντιμετώπιση οποιουδήποτε προβλήματος ή δυσκολίας.

Δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί συνομιλεί ή δίνει αντικείμενα στα παιδιά του Νηπιαγωγείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου κατά τη διάρκεια του  διαλείμματος.

3.4 Σχολικό πρόγραμμα

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού για τη μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη και κοινωνικοποίησή του. Οι μαθητές και οι μαθήτριες με την καθημερινή ενεργή τους συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία μαθαίνουν να συνεργάζονται, να αλληλεπιδρούν, να αυτενεργούν και να είναι υπεύθυνοι, σεβόμενοι τους κανόνες της σχολικής μονάδες, όπως αυτοί έχουν διαμορφωθεί από τους ίδιους και τους εκπαιδευτικούς της τάξης. Στο πλαίσιο αυτό απαραίτητη κρίνεται και η συνεργασία μεταξύ των γονέων /κηδεμόνων και των εκπαιδευτικών της τάξης, καθώς αμφότεροι στοχεύουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών.

Οι σχολικές δραστηριότητες καθορίζονται από όσα προβλέπει και περιλαμβάνει το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών και τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων για το Νηπιαγωγείο, όπως αναφέρεται και παραπάνω. Επιπροσθέτως, εφόσον εντοπιστεί αυξημένο ενδιαφέρον των μαθητών για κάποιο αντικείμενο, ο εκπαιδευτικός μπορεί να ενθαρρύνει την δημιουργία σχεδίου δράσης (project) μέσα στην τάξη και τη συμμετοχή σε εγκεκριμένα από το ΥΠΑΙΘ προγράμματα ή διαγωνισμούς με την σύμφωνη γνώμη των γονέων, όπου αυτό είναι απαραίτητο.

Επισημαίνεται ότι το Νηπιαγωγείο μπορεί να παίρνει μέρος στο γενικό εορτασμό των εθνικών και τοπικών εορτών, σύμφωνα με το πρόγραμμα της Νομαρχίας ή της δημοτικής αρχής ή να συμμετέχει σε εκκλησιασμό, ύστερα από την απόφαση του διδακτικού συμβουλίου και εφόσον οι τοπικές συνθήκες επιτρέπουν την ασφαλή μετάβαση των παιδιών στον Ναό.

Τέλος, στο Νηπιαγωγείο μπορούν να προγραμματιστούν και να πραγματοποιηθούν διδακτικές επισκέψεις σε χώρους πολιτιστικού και παιδαγωγικού ενδιαφέροντος (Μουσεία, θέατρα κ.α.) σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών και τις θεματικές ενότητες, που διδάσκονται. Στην περίπτωση διδακτικής επίσκεψης τηρείται το ημερήσιο διδακτικό ωράριο, ενώ θα υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση προς τους γονείς και γραπτή έγκρισή τους.

3.5 Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις

  • Προϊσταμένη – διδακτικό προσωπικό

Η Προϊσταμένη και οι Εκπαιδευτικοί του σχολείου συνεισφέρουν στη δημιουργία ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος στο σχολείο. Οι μεταξύ τους σχέσεις είναι σχέσεις αμοιβαίου σεβασμού, συναδελφικότητας, συνεργασίας και επικοινωνίας. Επιπλέον:

  • Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την καθοδήγηση των Στελεχών της Εκπαίδευσης.
  • Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών/μαθητριών, παράλληλα, συνεργάζονται μαζί τους καλλιεργώντας με το παράδειγμά τους τη δημοκρατική συμπεριφορά.
  • Φροντίζουν για τη δημιουργία και τη διατήρηση ενός ήρεμου, θετικού συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
  • Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών στην οικογένεια και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον και με διακριτικότητα και εχεμύθεια υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπίσουν πιθανά προβλήματα.
  • Τηρούν εχεμύθεια σε ό,τι αφορά την πορεία κάποιων μαθητών και ιδιαίτερα για θέματα που θεωρούνται προσωπικά δεδομένα. Επικοινωνούν με τους γονείς όταν απουσιάζει ο μαθητής πλέον των τριών (3) ημερών και δεν έχουν ενημερωθεί για την αιτία της απουσίας.
  • Φροντίζουν για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.
  • Συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής προκειμένου να υποστηριχθούν οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και οι οικογένειές τους.
  • Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και μέσω της ενδοσχολικής επιμόρφωσης ή και της αυτοεπιμόρφωσης.
  • Οι μαθητές/μαθήτριες
  • Συμμετέχουν ενεργά στις καθημερινές δραστηριότητες με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, οι οποίοι παρέχουν τα κατάλληλα ερεθίσματα.
  • Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.
  • Μαθαίνουν με την κατάλληλη καθοδήγηση να αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).
  • Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο. Μαθαίνουν ότι σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα ζητώντας βοήθεια από τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.
  • Υιοθετούν συμπεριφορές και στάσεις πρακτικών αειφορίας.
  • Γονείς και κηδεμόνες
  • Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
  • Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
  • Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο, αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.
  • Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους – θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης – τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

 

3.6 Παιδαγωγικός έλεγχος

Η μη αποδεκτή συμπεριφορά στον χώρο του Νηπιαγωγείου αποτελεί ένα ζήτημα, που απαιτεί την συνεργασία της Προϊσταμένης, των Εκπαιδευτικών, της Συμβούλου εκπαίδευσης και των γονέων/ κηδεμόνων προκειμένου να επιλυθεί. Επιδιώκεται η εύρεση της καλύτερης παιδαγωγικής αντιμετώπισης του θέματος, ενώ η όλη διαδικασία βασίζεται στην αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

Σκοπός της αγωγής, που πραγματοποιείται στο Νηπιαγωγείο, είναι η συνειδητοποίηση από την πλευρά των μαθητών, ότι η εκάστοτε πράξη επιφέρει και τις αντίστοιχες συνέπειες, ώστε να είναι σε θέση να αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεων τους και μελλοντικά να διαμορφωθούν σε υπεύθυνους πολίτες. Εφόσον η συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών αποκλίνει συστηματικά από τον εσωτερικό κανονισμό, τότε αντιμετωπίζεται με παιδαγωγικό έλεγχο σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του.

Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

3.7 Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού

H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς, η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια, κ.ά.

Στο άρθρο 168 του ν. 4619/2019 Κύρωση του Ποινικού Κώδικα (Α’ 95) προστέθηκαν οι παρ. 4 και 5 με το άρθρο 33 του ν. 5090/2024 (Α’ 30), σύμφωνα με τις οποίες:

«4. Όποιος εισέρχεται σε δομές παροχής υπηρεσιών υγείας, συμπεριλαμβανομένων των κινητών μονάδων παροχής υπηρεσιών υγείας ή προσεγγίζει κινητές μονάδες παροχής υγειονομικών υπηρεσιών άμεσης βοήθειας και με οποιονδήποτε τρόπο, ιδίως με φωνασκίες, θόρυβο, ύβρεις ή απειλές κατά του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, εργαζομένων, υπαλλήλων ή ασθενών διαταράσσει τη λειτουργία τους, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός (1) έτους και χρηματική ποινή και αν η πράξη συνδέεται με πρόκληση βιαιοπραγίας, με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον δύο (2) ετών και χρηματική ποινή.

  1. Με τις ποινές της παρ. 4 τιμωρείται όποιος εισέρχεται σε χώρο πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και με οποιονδήποτε τρόπο, ιδίως με φωνασκίες, θόρυβο, ύβρεις ή απειλές κατά του εκπαιδευτικού προσωπικού, εργαζομένων, υπαλλήλων ή μαθητών διαταράσσει τη λειτουργία του.»

3.8 Άλλα θέματα

  • Προετοιμασία γεύματος-Γεύμα

Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους. Η νηπιαγωγός στο ολοήμερο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.

  • Ονομαστικές εορτές – γενέθλια

Κατά τις ονομαστικές γιορτές και τις ημέρες των γενεθλίων των νηπίων μπορούν τα ίδια να κεράσουν ατομικά γλυκά τους συμμαθητές τους. Την τρέχουσα σχολική χρονιά, τα κεράσματα των παιδιών πρέπει να είναι σφραγισμένα σε ατομικές συσκευασίες.

  • Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών-Φαρμακευτική Αγωγή-Ιατρικά περιστατικά

Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

Σε περίπτωση που απαιτείται φαρμακευτική αγωγή, οι γονείς/ κηδεμόνες οφείλουν να αιτούνται την άδεια εισόδου στον χώρο του Νηπιαγωγείου των ίδιων ή άλλου προσώπου- που θα υποδείξουν- ώστε να τη χορηγήσουν.

Σε έκτακτα σοβαρά ιατρικά περιστατικά των παιδιών, η Προϊσταμένη οφείλει να καλέσει μόνο το 166 για τη διακομιδή του παιδιού, ενώ ταυτόχρονα ενημερώνεται ο γονέας

 

Άρθρο 4. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου

4.1 Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας

Η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών και των γονέων/κηδεμόνων είναι επιβεβλημένη και ιδιάζουσας σημασίας για την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Άλλωστε η θετική στάση του μαθητή/ μαθήτριας για το σχολικό πλαίσιο ενισχύεται από την εμπιστοσύνη του γονέα προς τον εκπαιδευτικό και το Νηπιαγωγείο.

Οι γονείς και κηδεμόνες μπορούν να απευθύνονται στον εκπαιδευτικό του παιδιού τους για οποιοδήποτε αίτημα έχουν, με την δέουσα ευγένεια, σοβαρότητα και σεβασμό, που επιβάλλει το σχολικό πλαίσιο. Στην περίπτωση που δεν είναι εφικτή η εύρεση κοινής αποδεκτής λύσης ή συνεννόησης, απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.

4.2 Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων

Οι συναντήσεις για την ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζεται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων και είναι τακτικές, εκτός του διδακτικού ωραρίου, αλλά εντός του εργασιακού ωραρίου του εκπαιδευτικού.

  • Μια φορά τουλάχιστον το μήνα σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Για το σχολικό έτος 2024-2025 ορίζεται η δεύτερη Τετάρτη κάθε μήνα ως ημέρα επικοινωνίας με τους γονείς.
  • Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.
  • Κατά την ενημέρωση προόδου με το πέρας κάθε τριμήνου, όπου πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.
  • Οι γονείς οφείλουν να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, που τους αποστέλλονται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, αναρτώνται στην ιστοσελίδα του σχολείου ή/και μεταφέρουν πι μαθητές.
  • Οι γονείς οφείλουν να γνωστοποιούν εμπιστευτικά στη Νηπιαγωγό και στην Προϊσταμένη κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά την ψυχική και σωματική υγεία, αλλά και οποιαδήποτε αλλαγή στη ζωή του παιδιού, ώστε να προσεγγίζονται καλύτερα οι ανάγκες του μαθητή. Κατά συνέπεια, σε περίπτωση διαζυγίου των γονέων το Νηπιαγωγείο πρέπει να γνωρίζει ποιος από τους δύο γονείς έχει την κηδεμονία.
  • Σε περίπτωση που ένα νήπιο, κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο σχολείο, δηλώσει αδιαθεσία, αμέσως ενημερώνεται τηλεφωνικά από τη νηπιαγωγό ή την προϊσταμένη του σχολείου ο γονέας/κηδεμόνας του για την άμεση προσέλευσή του στο σχολείο και την παραλαβή του παιδιού του.
  • Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ στον χώρο του σχολείου. Όταν κάποιο παιδί δημιουργεί πρόβλημα πρέπει να το συζητούν πρώτα με την υπεύθυνη νηπιαγωγό και στη συνέχεια – αν δεν επιλυθεί- με την Προϊσταμένη.
  • Σε περίπτωση που υπάρχει κάτι που δυσαρεστεί, προβληματίζει ή ενοχλεί τους γονείς σε σχολικό επίπεδο θα πρέπει να το συζητούν με την υπεύθυνη νηπιαγωγό και την Προϊσταμένη.
  • Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και υπεύθυνων δηλώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων/δράσεων/εκδηλώσεων κ.λπ.

 

4.3 Νέα Ψηφιακά Εργαλεία για γονείς

  • Ψηφιακή Βεβαίωση Φοίτησης

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών έχουν τη δυνατότητα έκδοσης

Βεβαίωσης Φοίτησης των εξαρτώμενων τέκνων τους μέσω της Ενιαίας

Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης

https://www.gov.gr/ipiresies/ekpaideuse/eggraphe-se-skholeio/attending-school

  • Ψηφιακή Πλατφόρμα για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και των φαινομένων εκφοβισμού

Για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού έχει

δημιουργηθεί ειδική ψηφιακή πλατφόρμα για υποβολή καταγγελιών

(https://stop-bullying.gov.gr/).

Στη συγκεκριμένη πλατφόρμα έχουν πρόσβαση μαθητές και γονείς, καθώς και όσοι έχουν την επιμέλεια μαθητών/τριών, οι οποίοι δύνανται να υποβάλλουν αναφορές. Επίσης, ορίζεται συγκεκριμένο Πρωτόκολλο Διαχείρισης Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού με σκοπό την εξέταση των αναφορών και την υποβολή προτάσεων για την αντιμετώπιση των περιστατικών σχολικής βίας (ν.

5029/2023 (Α’ 55)). Αποδέκτες – υπεύθυνοι υποδοχείς σε επίπεδο σχολικής μονάδας των αναφορών για περιστατικά εκφοβισμού και ενδοσχολικής βίας που

υποβάλλονται ψηφιακά είναι η Αναπληρώτρια Προϊσταμένη της σχολικής

μονάδας και ένας (1) εκπαιδευτικός που ορίζεται από εκείνον για τον σκοπό

αυτό.

  • Ψηφιακή Ενημέρωση γονέων/κηδεμόνων

Δίνεται η δυνατότητα στους γονείς/κηδεμόνες να ενημερώνονται ηλεκτρονικά για τις απουσίες, τη βαθμολογία των μαθητών/τριών και ανακοινώσεις που αφορούν την σχολική μονάδα μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής

«eParents» (https://eschools.minedu.gov.gr/).

Η πλατφόρμα θα δώσει στον/στην πολίτη-κηδεμόνα ένα ζωντανό και μόνιμο δίαυλο επικοινωνίας με το σχολείο, μέσω του οποίου ο/η κηδεμόνας θα αλληλεπιδρά με την σχολική μονάδα. Οι διαθέσιμες υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στην πρώτη έκδοση του υποσυστήματος «e-Parents», οργανωμένες ανά ρόλο χρήστη, είναι οι εξής: Ανακοινώσεις και Ειδοποιήσεις Σχολικής Μονάδας, Απουσίες Μαθητή, Βαθμολογίες Μαθητή.

4.4 Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τον Προϊστάμενο/Προϊστάμενη, τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, αλλά και με τον εκπρόσωπο του οικείου Δήμου.

Στο Νηπιαγωγείο μας δεν έχει συγκροτηθεί Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων, οπότε και ο εσωτερικός κανονισμός υπογράφεται από έναν εκπρόσωπο των γονέων, έπειτα από ομοφωνία.

4.5 Η σημασία της συνέργειας όλων

Ένα ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργατικό και δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας − μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Διευθυντή/Διευθύντριας, ή Προϊσταμένου/Προϊσταμένης, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, εκπρόσωπο του Δήμου, Τοπικής Αυτοδιοίκησης − προκειμένου να επιτύχει στην αποστολή του.

 

Άρθρο 5: Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους

5.1 Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών το Νηπιαγωγείο έχει σχεδιάσει ένα ειδικό σχέδιο διαχείρισης προκειμένου να εξασφαλιστεί η ασφάλεια τόσο των μαθητών, όσο και των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού της σχολικής μονάδας. Η προετοιμασία για την αντιμετώπιση των έκτακτων συνθηκών διενεργείται από το σύνολο των Εκπαιδευτικών, οι οποίοι δημιουργούν μία Ομάδα Διαμόρφωσης Σχεδίου Αντιμετώπισης Κρίσεων.

Στην αρχή του σχολικού έτους η Προϊσταμένη με τον Σύλλογο Διδασκόντων προβαίνουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να διαμορφώσουν ένα ασφαλές περιβάλλον, ενώ ο μαθητές ενημερώνονται για τους βασικούς κανόνες και τον τρόπο αντίδρασής τους κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών. Το σχολείο μας στεγάζεται σε iso box, οπότε σε περίπτωση εγκατάλειψης των αιθουσών διδασκαλίας, όλα τα παιδιά συγκεντρώνονται στην αυλή, σε σημείο που ήδη γνωρίζουν από τις ασκήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί. Το σημείο αυτό βρίσκεται απέναντι από τα iso box.

Είναι σημαντικό οι γονείς και κηδεμόνες να γνωρίζουν ότι σε περίπτωση κρίσεων και έκτακτων συνθηκών οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους γονείς και κηδεμόνες ή στα πρόσωπα, που έχουν ορίσει οι ίδιοι γραπτώς για την παραλαβή από τη σχολική μονάδα.

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων το σύνολο της σχολικής κοινότητας οφείλει να συμμορφώνεται και να ακολουθεί ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

Άρθρο 6: Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Νηπιαγωγείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη και τον Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας. Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό, σχετικά με τον κανονισμό του Νηπιαγωγείου.

 

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει μέχρι την έγκριση νεότερου.

 

Γέρακας  14 Οκτωβρίου 2024

Η Αναπληρώτρια Προϊσταμένη

Μπακάλη Μαρία