Προτεινόμενες δράσεις

Η σημασία το ποιοτικού χρόνου

H συναισθηματική, κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας εξαρτάται από τον ποιοτικό χρόνο που περνούν οι γονείς με τα παιδιά τους. Η προσχολική περίοδος θεωρείται κρίσιμη, καθώς τα παιδιά διαμορφώνουν τις πρώτες βάσεις για την προσωπικότητά τους και τη μελλοντική τους πορεία.

Ο ποιοτικός χρόνος που περνούν οι γονείς με τα παιδιά τους δεν είναι ανάλογος με τον αριθμό των ωρών που περνούν μαζί τους. Η έννοια του ποιοτικού χρόνου εμπεριέχει τη δημιουργία ουσιαστικών και ποιοτικών εμπειριών. Η συναισθηματική ασφάλεια του παιδιού και η εμπιστοσύνη του στις σχέσεις ενισχύεται όταν μεγαλώνει σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον που του προσφέρει ποιοτικές εμπειρίες (Bronfenbrenner, 2005).

Το παιχνίδι αποτελεί τον πυρήνα του ποιοτικού χρόνου στην προσχολική ηλικία, καθώς δεν είναι μόνο μέσο ψυχαγωγίας αλλά είναι το βασικό πλαίσιο μέσα από το οποίο τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζονται, να λύνουν προβλήματα και να αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες (Vygotsky, 2004).

Οι δραστηριότητες των γονέων με τα παιδιά τους που βασίζονται στο παιχνίδι προάγουν την ενσυναίσθηση και τη συνεργασία, ενώ ενισχύουν τη συναισθηματική σύνδεση μεταξύ τους (Fletcher et al. 2008). Συμβάλλουν στην ανάπτυξη της γλώσσας και της δημιουργικότητας, ενισχύουν τη γνωστική τους ανάπτυξη και καλλιεργούν μια θετική αυτοεικόνα (Lamb, 2010).

Στην καθημερινότητα οι γονείς μπορούν να περάσουν ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά τους με κάποιες απλές δραστηριότητες, όπως:

  1. Διάβασμα βιβλίων για την ενίσχυση της γλωσσικής ανάπτυξης και της φαντασίας (Bus et al., 2011).
  2. Η μαγειρική δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να αισθανθούν ότι συνεισφέρουν στην οικογενειακή ζωή.
  3. Δραστηριότητες στη φύση για μείωση του άγχους και ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης (Wells και Evans, 2003).

Η ενεργή συμμετοχή των γονέων στην καθημερινότητα των παιδιών είναι βασικό στοιχείο για τη συνολική ανάπτυξη τους. Ο ποιοτικός χρόνος είναι μια αναγκαιότητα για την καλλιέργεια ευτυχισμένων και υγιών παιδιών.

 

Βιβλιογραφία

Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Sage Publications.

Lamb, M. E. (2010). The role of the father in child development. John Wiley & Sons.

Vygotsky, L. S. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian & East European Psychology, 42(1), 7-97.

Fletcher, R., May, C., St George, J., et al. (2008). Fatherhood and child development: A review of theory and evidence. Journal of Family Studies, 14(1), 4-21.

Bus, A. G., Van Ijzendoorn, M. H., & Pellegrini, A. D. (2011). Joint book reading makes for success in learning to read: A meta-analysis on intergenerational transmission of literacy. Review of Educational Research, 65(1), 1-21.

Wells, N. M., & Evans, G. W. (2003). Nearby nature: A buffer of life stress among rural children. Environment and Behavior, 35(3), 311-330.

 

Προτεινόμενες δράσεις για το Σαββατοκύριακο

  1. θέατρο
  2. παιχνίδι με μπαλόνι
  3. ζαχαροπλαστική

παιχνίδι

    5. Τα παιδιά μπορούν να παρακολουθήσουν ένα τραγούδι στο you tube για την Πρωτοχρονιά και να το χορέψουν . Το τραγούδι λέγεται:A new year is coming‘ the Kiboomers preschool songs and nursery rhymes.

https://www.youtube.com/watch?v=yNfb0VhkIU4