4ος Θεματικός Κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ –
Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία
Τίτλος: Οι αδελφούλες μελισσούλες και η Θεσσαλονίκη!
1ο Εργαστήριο: Τι είναι ρομπότ;
Ξεκινήσαμε δουλεύοντας με τα παιδιά με απλές ασκήσεις προσανατολισμού χρησιμοποιώντας βελάκια και στη συνέχεια προχωρήσαμε στην παρουσίαση του BeeBot και τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει! Μιλήσαμε για το τι είναι ρομπότ και τα παιδιά εξέφρασαν τις δικές του ιδέες και πρότερες γνώσεις και στη συνέχεια μιλήσαμε για το που χρησιμεύουν τα ρομπότ, τι τα ξεχωρίζει από τις άλλες συσκευές και εργαλεία και τέλος μιλήσαμε για τα ρομπότ που έχει ο περισσότερος κόσμος στο σπίτι του: το πλυντήριο ρούχων και το πλυντήριο πιάτων!
Τα παιδιά δοκίμασαν για πρώτη φορά να προγραμματίσουν το ρομπότ και παίξαμε «Το κυνηγητό της Άνοιξης». Η εικόνα της Άνοιξης ήταν τοποθετημένη πάνω στην ειδική επιφάνεια του ρομπότ με τα κουτάκια και τα παιδιά έπρεπε να υπολογίσουν πόσα βήματα έπρεπε να κάνει το BeeBot και προς ποια κατεύθυνση για να καταλήξει επάνω στο εικονίδιο της Άνοιξης. Όλοι τα κατάφεραν περίφημα και η μελισσούλα έπιασε την Άνοιξη ακόμα και όταν κρυβόταν πίσω από εμπόδια!
2ο Εργαστήριο: Ποια είναι η Θεσσαλονίκη;
Στο δεύτερο εργαστήριο εμφανίστηκαν οι δυο μελισσούλες ρομπότ και κάτι ανακατεμένα πράγματα πάνω στην επιφάνεια με τα κουτάκια. Τα παιδιά έπρεπε να προγραμματίσουν τις μελισσούλες να ακουμπάνε τα γράμματα με τη σειρά που έλεγε η νηπιαγωγός για να ανακαλύψουν για ποια πόλη θα μιλούσαμε!
Αφού ανακαλύψαμε ποια πόλη κρυβόταν μέσα στα ανακατεμένα γράμματα, τα παιδιά έγραψαν το όνομά της και στη συνέχεια διαβάσαμε και συζητήσαμε πάνω στο βιβλίο του Φίλιππου Μανδηλαρά «Θεσσαλονίκη: Πόλη στο σταυροδρόμι δυο κόσμων». Μιλήσαμε για το μύθο της Γοργόνας που την έλεγαν Θεσσαλονίκη, για το πόσοι άνθρωποι πέρασαν από την Θεσσαλονίκη, για την μεγάλη πυρκαγιά και ολοκληρώσαμε με το ότι από όλες αυτές τις σημαντικές εποχές μας έμειναν σημαντικά κτίσματα που τα λέμε «μνημεία»!
3ο Εργαστήριο: Η πόλη μας μέσα από το χάρτη και το πρώτο μνημείο
Ανοίξαμε τον υπολογιστή και είδαμε το Google Maps και πως μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε: Κοιτάξαμε την Θεσσαλονίκη από ψηλά, βρήκαμε το σχολείο μας και με το Street View πήγαμε βόλτα γύρω από το σχολείο χωρίς να κουνηθούμε από την αίθουσα! Στη συνέχεια προχωρήσαμε στο πρώτο μνημείο, το σύμβολο της Θεσσαλονίκης: Τον Λευκό Πύργο! Χρησιμοποιήσαμε τα εργαλεία του Google Maps για να περιηγηθούμε γύρω του και να δούμε πόσο μεγάλος είναι και διαβάσαμε πληροφορίες για την ιστορία του από το βιβλίο της Μαρίζα Ντεκάστρο «Μικροί οδηγοί πόλεων: Πάμε Θεσσαλονίκη;»
Αφού μελετήσαμε το σχήμα και το χρώμα του Λευκού Πύργου, το κάθε παιδί κατασκεύασε το δικό του για την μικρή μακέτα των μνημείων που ετοιμάζαμε (δυστυχώς η φωτογραφία από την διαδικασία κατασκευής χάθηκε).
4ο Εργαστήριο : Το δεύτερο μνημείο
Για το δεύτερο μνημείο ξαναγυρίσαμε στο παραμύθι της Γοργόνας και του Μέγα Αλέξανδρου και πήγαμε να δούμε μέσα από τους χάρτες το μεγάλο άγαλμα που βρίσκεται στην παραλία της Θεσσαλονίκης. Παρατηρήσαμε και συζητήσαμε από τι είναι φτιαγμένο και αναρωτηθήκαμε πώς μπορούσαμε να κάνουμε και εμείς τα δικά μας αγάλματα του Μέγα Αλέξανδρου. Δόθηκε λοιπόν στα παιδιά ένα χαρτόνι με την εικόνα του αγάλματος, ένα γλωσσοπίεστρο, ένα κομμάτι χαρτοταινία και μια μπάλα πλαστελίνης και ζητήθηκε από τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν αυτά τα υλικά για να αναπαραστήσουν το άγαλμα! Χωρίς καθοδήγηση από την εκπαιδευτικό είχαμε το παρακάτω αποτέλεσμα (!):
5ο Εργαστήριο: Το τρίτο μνημείο
Το τελευταίο μνημείο ήταν τα Τείχη της πόλης, τα οποία είδαμε μέσα από το βιβλίο για την Θεσσαλονίκη μαζί με το πότε και από ποιον χτίστηκαν και πόσο σημαντικά ήταν για την προστασία της πόλης από τους εισβολείς! Στη συνέχεια αφού μελετήσαμε τις φωτογραφίες των τειχών ξεκινήσαμε να τα κατασκευάζουμε για να ολοκληρώσουμε την μικρή μας μακέτα!
ΚΑΙ ΝΑ ΟΙ ΕΤΟΙΜΕΣ ΜΑΚΕΤΕΣ ΜΑΣ ΜΕ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ!
6ο Εργαστήριο: Φύλλα εργασίας με θέμα τα μνημεία
Ολοκληρώσαμε με φύλλα εργασίας και μια μικρή άσκηση προγραμματισμού πάνω στην εύρεση πολλαπλών διαδρομών και τα παιδιά τα κατάφεραν υπέροχα σε όλα!