Τι είναι η Υπερκινητικότητα;
- καθυστέρηση στην ομιλία
- δυσκολία στην εκμάθηση ανάγνωσης
- δυσκολία στην κατανόηση των σχημάτων και μορφών
- αδεξιότητα στις κινήσεις
- αντιληπτικές ανεπάρκειες
- αδυναμία προσανατολισμού στο χώρο
Κλινικά χαρακτηριστικά
Γενικά, τα σημεία της διαταραχής μπορεί να είναι ελάχιστα ως απόντα, όταν:
το άτομο βρίσκεται κάτω από αυστηρό έλεγχο,
αντιμετωπίζει κάποια καινούρια κατάσταση,
ασχολείται με κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον,
διαντιδρά με ένα μόνο άτομο ή επιβραβεύεται συστηματικά για την καλή του συμπεριφορά.
Τα συμπτώματα συνήθως είναι έντονα όταν το άτομο βρίσκεται
σε μια ομάδα. Καθώς τα παιδιά ωριμάζουν, τα συμπτώματα γίνονται λιγότερο εμφανή, ώστε στην εφηβεία η όληαπροσεξία/υπερκινητικότητα/παρορμητικότητα παρουσιάζεται συνήθως σαν εξωτερική και εσωτερική ανησυχία.
Βέβαια, όλη αυτή η συμπτωματολογία επηρεάζει αρνητικά τη σχολική, κοινωνική και επαγγελματική
λειτουργικότητα και απόδοση του ατόμου.
Σύνοδα συμπτώματα
Τα άτομα με τη διαταραχή αυτή συχνά εμφανίζουν:
εκρήξεις θυμού | έντονη απαιτητικότητα |
ανυπομονησία | ευμετάβλητο συναίσθημα |
ισχυρογνωμοσύνη | έντονη πτώση του ηθικού |
χαμηλή αυτοεκτίμηση | υφίστανται απόρριψη |
χαμηλή επίδοση στα μαθήματα |
Τα άτομα με Διαταραχή Ελαττωματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ)είναι πιθανό να φοιτήσουνν λιγότερα χρόνια στο σχολείο και γενικά να υστερήσουν σχολικά και επαγγελματικά. Ο δείκτης νοημοσύνης (IQ)μπορεί να είναι χαμηλότερος στα άτομα με την διαταραχή αυτή.
Συχνά συνυπάρχουν:
Διαταραχή της Διαγωγής | Εναντιωτική Προκλητική Διαταραχή |
Διαταραχές της Διάθεσης | Αγχώδεις Διαταραχές |
Διαταραχές της Μάθησης | Διαταραχές της Επικοινωνίας. |
Αίτια
Η αιτιολογία της διαταραχής βασικά είναι άγνωστη.Είναι γνωστό, όμως, ήδη ότι η Διαταραχή Ελαττωματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητας φαίνεται να είναι πιο συχνή στους βιολογικούς συγγενείς πρώτου βαθμού παιδιών με τη διαταραχή και ότι οι Διαταραχές της Διάθεσης και οι Αγχώδεις Διαταραχές, οι Διαταραχές της Μάθησης, οι Διαταραχές Σχετιζόμενες Με Ουσίες και η Αντικοινωνική Διαταραχή της Προσωπικότητας μάλλον είναι πιο συχνές στους συγγενείς των παιδιών αυτών.
Ακόμα, διάφορες έρευνες αναφέρουν την ύπαρξη σε μερικά από τα άτομα με τη διαταραχή αυτή ιστορικού κακοποίησης ή παραμέλησης, λοιμώξεων, δηλητηρίασης από μόλυβδο, προγεννητικών ή περιγεννητικών κ.α.
Οι ψυχοκοινωνικές θεωρίες τονίζουν την αρνητική συμβολή του άγχους και της απειρίας των γονέων και της επικοινωνίας του άγχους αυτού και της αδυναμίας τους να εξασκήσουν έλεγχο της συμπεριφοράς στο παιδί.
Επιδημιολογικά στοιχεία
Ο επιπολασμός της διαταραχής υπολογίζεται στο 3% ως 5% στα παιδιά της σχολικής ηλικίας. Δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία για τον επιπολασμό στην εφηβεία και στην ενήλικη ζωή.
Η διαταραχή είναι πολύ πιο συχνή στα αγόρια απ’ ότι στα κορίτσια και η συχνότητα ποικίλλει ανάλογα με το αν οι μελέτες αφορούν γενικό ή κλινικό πληθυσμό (από 4:1 ως 9:1).
Καταστάσεις με υπερκινητικότητα, που συγχέονται με ADHD.
Πρωτοπαθείς Αναπτυξιακές διαταραχές όπως μαθησιακές δυσκολίες,γνωστικές διαταραχές,φυσιολογικές διακυμάνσεις ή υπερεκτίμηση “φυσιολογικής” υπερκινητικότητας, νοητική υστέρηση,διαταραχές έκφρασης λόγου.
Δευτεροπαθείς Οργανικές διαταραχές ,αισθητηριακές διαταραχές , ενδοκρινικές διαταραχές, αυτισμός,άγχος, κατάθλιψη κ.α
Περιβαλλοντικοί παράγοντες
Δυσμενές οικογενειακό περιβάλλον
Ακατάλληλο εκπαιδευτικό περιβάλλον
Κακοποίηση του παιδιού
Πηγή www.focusonchild.g
Ετικέτες: Δυσλεξία-ΔΕΠΥ
Αφήστε μια απάντηση