Πρόγραμμα συναισθηματικής αγωγής
Η υλοποίηση του προγράμματος Το ψάρι που προσπαθεί της Α. Θάνου (ένα πρόγραμμα συναισθηματικής αγωγής για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας) στο σχολείο μας, διήρκησε από τον Νοέμβριο 2014 έως τον Φλεβάρη 2015.
Σκοπός του προγράμματος είναι η συναισθηματική ανθεκτικότητα των παιδιών της προσχολικής ηλικίας, στοχεύει στο να τα εφοδιάσει με τις απαραίτητες δεξιότητες , ώστε να διαχειρίζονται εποικοδομητικά τις καθημερινές μικρές ανατροπές ή ματαιώσεις με απώτερο σκοπό την ψυχική τους υγεία.
Μέσω του προγράμματος τα παιδιά έχουν την δυνατότητα:
• Να γνωρίσουν τα συναισθήματά τους και τα επιμέρους στοιχεία τους όπως: σωματικές αντιδράσεις, εκφράσεις του προσώπου.
• Να κατανοήσουν το ρόλο των συναισθημάτων στην συμπεριφορά τους και στις κοινωνικές τους επαφές.
• Να γνωρίσουν τον κύκλο της συμπεριφοράς.
• Να κατανοήσουν το τρίπτυχο:σκέψη-συναίσθημα-συμπεριφορά.
• Να μυηθούν σε τεχνικές επίλυσης προβλήματος.
• Να μάθουν να διαχειρίζονται τα αρνητικά συναισθήματα εποικοδομητικά.
Έκφραση των συναισθημάτων μέσα από την ενασχόληση με πίνακες ζωγραφικής.
Προσέγγιση της έννοιας του θυμού και των συναφών με αυτήν εννοιών μέσα από πίνακες ζωγραφικής Ελλήνων και ξένων ζωγράφων.
(κατασκευή βιβλίου με λίστα δανεισμού για το σπίτι:επικοινωνία σχολείου-οικογένειας).
Ο ΘΥΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ.
Ο Θυμός
έχει πολλούς φίλους που παίζει μαζί τους και τους αγαπά.
Η Λύπη είναι μια καλή του φίλη…
Η θλίψη….
Μα και ο Ανήσυχος επίσης…
καθώς και τα κόκκινα μάγουλα.
Έχει όμως και μια καλή φίλη την Οργή…
που όταν παίζει μαζί της , τα παιχνίδια που κάνουν μαζί δεν αρέσουν σε κανένα, και αυτό επειδή τότε ο Θυμός χτυπάει, φωνάζει , κλοτσάει, ουρλιάζει, κλαίει.
Όταν ο θυμός παίζει μαζί της , κανείς δεν τον αγαπά, όλοι πάνε μακριά του, και στο τέλος μένει μόνος του χωρίς παρέα.
Το μέγεθος του φόβου μας...(Διατάξεις μεγεθών-Υποκοριστικά, μεγεθυντικά).
Τα δέντρα με τα θετικά και τα αρνητικά συναισθήματα
Σύνδεση σκέψης, συναισθήματος και συμπεριφοράς με τα γεγονότα.
Δεξιότητες επίλυσης προβλήματος: Ένα πρωτότυπο σταυροδρόμι, με αρωγό την ελληνική μυθολογία. Ο Ηρακλής, η Αρετή και η Κακία
Βήματα δεξιοτήτων για την επίλυση προβλήματος:Η χελώνα Ηρεμία συνομιλεί με τον Ηρακλή.
Η χώρα των ψύχραιμων σκέψεων.-η χώρα των θερμών σκέψεων.
Η χώρα των ψύχραιμων σκέψεων. Αποτύπωση στην τάξη μας.
Η χώρα των θερμών σκέψεων. Αποτύπωση στην τάξη μας.
Ομαδική εργασία:Η χώρα των θερμών σκέψεων-Η χώρα των ψύχραιμων σκέψεων.
Άσκηση στον θετικό εσωτερικό μονόλογο…
Κατά την επεξεργασία του προγράμματος χρησιμοποιήσαμε τα παρακάτω μουσικά κομμάτια:
https://www.youtube.com/watch?v=SRTnmU0RInM
https://www.youtube.com/watch?v=Y2srejRh97Y
https://www.youtube.com/watch?v=P-Q9D4dcYng
https://www.youtube.com/?hl=el&gl=GR