Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο
Εργαστήριο Δεξιοτήτων
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Στόχος είναι τα παιδιά, μέσα από ποικίλες δραστηριότητες, (δραματοποίηση, φύλλα εργασίας, κατασκευές, εικόνες και θεατρικό παιχνίδι) να συνεργαστούν ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας.
1ο εργαστήριο – Συγκρότηση ομάδας
Ας γνωριστούμε παίζοντας! Κινητικές δραστηριότητες και παιχνίδια συνεργασίας.
«Πάρε τη θέση του άλλου αλλά μην πεις κουβέντα!» Τα παιδιά κάθονται στον κύκλο με τις καρέκλες εκτός από έναν ο οποίος θα πρέπει στη διάρκεια του παιχνιδιού να βρει καρέκλα να κάτσει και να αφήσει άλλον όρθιο. Το παιχνίδι απαιτεί γρήγορα αντανακλαστικά και συνεργασία χωρίς λόγια. Στόχος είναι κάθε παιδί να αλλάξει καρέκλα και να βρει μία άλλη χωρίς να χάσει τη θέση του. Για να γίνει αυτό πρέπει η ομάδα να είναι σιωπηλή και να κοιτάζεται μόνο στα μάτια.
2ο εργαστήριο – Συμβόλαιο της ομάδας
Φτιάχνουμε τους κανόνες της τάξης μας για την εύρυθμη λειτουργία της ομάδας. Στην Ολομέλεια συζητάμε τους κανόνες καλής λειτουργίας της ομάδας μας κάνουμε μία συζήτηση και ζητάμε από τα παιδιά να προτείνουν κανόνες. Μετά το κάθε παιδί ζωγραφίζει ένα κανόνα σε ένα πράσινο χαρτί σε σχήμα φύλλου και δημιουργούμε το Δέντρο της Ομάδας.
3ο εργαστήριο – Ανίχνευση αρχικών ιδεών για την έννοια της συνεργασίας
Μετά από κινητική δραστηριότητα στον ελεύθερο χώρο με εναλλαγές ρυθμού για περπάτημα, τα παιδιά ζωγραφίζουν ότι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούν τη λέξη «συνεργασία».
4ο εργαστήριο – Ικανότητες επικοινωνίας
Τα παιδιά συνεργάζονται ανά ζεύγη και παίζουν τα παιχνίδια ρόλων:
«Καλωσορίζοντας τους εξωγήινους»: «έχουνε έρθει κάποιοι ωραίοι και γλυκούληδες εξωγήινοι στο σχολείο μας σήμερα με χαρά να μας γνωρίσουν και έχουν πάρα πολλά και ωραία και ενδιαφέρονται πράγματα να μας πουν για τον πλανήτη και τα μέρη που ζούνε. Δυστυχώς όμως δεν μπορούν να μιλήσουν στη δική μας γλώσσα και θα χρειαστούν κάποιον μεταφραστή». Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια, υπάρχει ένας εξωγήινος και ένας γήινος μεταφραστής σε κάθε ζευγάρι.
« Και οι γάτες είχαν τη δική τους ιστορία»: «οι εξωγήινοι έφεραν μαζί και τις γάτες τους. Τα παιδιά που ήτανε μεταφραστές μεταμορφώνονται σε γάτες. Οι εξωγήινοι -που μετά από την παραμονή τους στην γη έμαθαν τελικά να μιλάνε τη γλώσσα μας- κυνηγάνε με τη μουσική τις γάτες, ώσπου ο καθένας να πιάσει από μία γάτα. Τα ζευγάρια γάτα – εξωγήινος, (ο οποίος που τώρα έχει μάθει να μιλάει ελληνικά) κάθονται σε ένα χώρο όπου οι γάτες έχουν και αυτές να μας πουν την ιστορία τους από το μέρος που ζουν και το ταξίδι τους. Οι εξωγήινοι-ιδιοκτήτες τους μας μεταφράζουν τι λένε οι γάτες.
5ο εργαστήριο – Συνεργασία σε ομάδες
Τα παιδιά συνεργάζονται κατά ομάδες στην κινητική δραστηριότητα: «Βοήθησε την μπάλα να φτάσει στον προορισμό της» Ένας από κάθε ομάδα έχει το μπαλάκι, οι υπόλοιποι που κρατάνε κομμάτια από το χαρτονένιο ρολό θα πρέπει να συνεργαστούν και να τα τοποθετήσουν σε σειρά έτσι ώστε να δημιουργήσουν ένα διάδρομο για να κυλήσει μέσα το μπαλάκι. Το παιδί που έχει το μπαλάκι πρέπει να το ρίξει έτσι ώστε να μπορέσει να κυλήσει σε όλη τη διαδρομή που έχουν δημιουργήσει τα παιδιά με τους κομμένους χάρτινους κυλίνδρους.
6ο εργαστήριο – Απόκτηση ενσυναίσθησης και επίλυση συγκρούσεων.
Τα παιδιά βλέπουν την εικόνα δύο παιδιών που τσακώνονται. Χωρίζονται σε ομάδες, συζητούν το πρόβλημα και προτείνουν τρόπους επίλυσης της διαφωνίας. Κατόπιν αποτυπώνουν σε φύλλο εργασίας τις σκέψεις τους και την απόφαση της ομάδας τους.
7ο εργαστήριο – «Η τελική μου ιδέα… ‘στο αυτί’!»
Στον ελεύθερο χώρο έχουν τοποθετηθεί αραιά απλωμένα παντού μπλε χαρτιά Α4 και πάνω σε κάθε χαρτί έχει τοποθετηθεί μία μολυβοθήκη με διάφορους μαρκαδόρους. Τα χαρτιά και οι μολυβοθήκες είναι τόσα όσα και τα παιδιά της τάξης. Με μουσικό όργανο δίνεται αρχικά σταθερός ρυθμός για βάδισμα, ακολουθούν εναλλαγές ρυθμού και σε κάθε παύση τα παιδιά σταματούν. Στο τελευταίο σταμάτημα της μουσικής κάθε παιδί επιλέγει σε ποιο χαρτί θα σταθεί και κάθεται δίπλα στο χαρτί. Τα παιδιά ζωγραφίζουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη συνεργασία.