Χωρίς τίτλο

Το μήνυμα του Ποσειδώνα

Τον τελευταίο καιρό στις θάλασσες όλης της γης οι θαλάσσιοι οργανισμοί είναι πολύ θυμωμένοι επειδή η θάλασσα γίνεται ολοένα και πιο βρώμικη. Παρουσιάστηκαν λοιπόν στον Ποσειδώνα τον βασιλιά της θάλασσας και είπαν τα παράπονά τους.

«Ποσειδώνα» είπε το ψάρι κλόουν «κάτι πρέπει να κάνουμε γιατί ΔΕΝ ΠΑΕΙ ΑΛΛΟ. Κοντεύουμε να εξαφανιστούμε από την καταστροφή της θάλασσας. Τα νερά που πέφτουν στις θάλασσες από ποτάμια, αγωγούς και υπόγεια νερά είναι βρώμικα με χημικά και φυτοφάρμακα. Ρυπαίνουν το σπίτι μας, την τροφή μας, κάνουν τα φύκια και τα κοράλλια να μεγαλώνουν υπερβολικά και δεν αφήνουν χώρο για να μεγαλώσουμε τα μικρά μας.»

«Όχι μόνο αυτό» φώναξαν οι χελώνες και οι φάλαινες. «Εμείς νομίζουμε ότι οι πλαστικές σακούλες είναι μέδουσες τις καταπίνουμε και πεθαίνουμε.»

«Και τα καλαμάκια που τα πας;» είπε μια νεαρή χελώνα. «Χθες τελευταία στιγμή κατάλαβα ότι αυτό που δάγκωσα δεν ήταν φαγητό αλλά καλαμάκι και ευτυχώς σώθηκα.»

Τότε μια γιαγιά χελώνα που είδαν πολλά τα μάτια της είπε σκεφτική: «Και τα εργοστάσια που χτίζονται δίπλα στη θάλασσα εμποδίζουν εμάς τις χελώνες να φτιάξουμε τις φωλιές μας και ρυπαίνουν τη θάλασσα με νερά που έχουν πολλά απορρυπαντικά.»

Οι καρχαρίες αγανακτισμένοι είπαν σχεδόν όλοι μαζί: «Ειδικά τους μήνες που όλοι θέλουν να βρεθούν στη θάλασσα τα καυσαέρια των αυτοκινήτων, των αεροπλάνων και των πλοίων καταλήγουν και αυτά στη θάλασσα και μας δηλητηριάζουν.»

«Άσε που αν συμβεί κάποιο ατύχημα με τα πετρελαιοφόρα χύνεται όλο το πετρέλαιο στη θάλασσα. Τότε η πετρελαιοκηλίδα είναι τόσο μεγάλη που όποιος δε γλιτώσει γίνεται κατάμαυρος» παρατήρησε ένα δελφίνι.

Ο Ποσειδώνας σκεφτικός αφού άκουσε όλα τα παράπονα είπε: «Τι λέτε να κάνουμε; Πώς μπορούμε να σωθούμε;»

Ο γλάρος που δεν είχε μιλήσει ως τώρα πρότεινε να ζωγραφίσει αφίσες και να τις στείλουν στα σχολεία για να τις κολλήσουν τα παιδιά σε καταστήματα και παραλίες.

Ο Ποσειδώνας με τη σειρά του αποφάσισε να εμφανιστεί στην τηλεόραση για να τον δουν όσο περισσότεροι άνθρωποι γίνεται και να τους μεταφέρει το μήνυμά του:

ΜΗΝ ΡΥΠΑΙΝΕΤΕ ΑΛΛΟ ΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ. Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΕΧΕΙ ΚΑΙ ΔΙΝΕΙ ΖΩΗ

 

ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Τα παιδιά γνώρισαν τα οικοσυστήματα μέσα από αληθινά θαλάσσια είδη (κοχύλια κ.α.), εικόνες και βίντεο από εκπομπές κρατικών καναλιών και μέσω συζήτησης. Στη συνέχεια ζωγράφισαν ατομικά, στοιχεία οικοσυστημάτων (κοράλλια, βράχια, δέντρα) καθώς και τα ζώα που ζουν εκεί. Με αυτά έφτιαξαν ένα κολάζ με τα οικοσυστήματα και το παρουσίασαν στα παιδιά των άλλων τμημάτων του σχολείου μας απαντώντας στις ερωτήσεις τους και εξηγώντας τα οικοσυστήματα.

 

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και πραγματοποίησαν έρευνα για τα οικοσυστήματα στο ποτάμι της πόλης μας τον Σακουλέβα. Πριν την επίσκεψη στον ποταμό καταγράφηκαν οι σκέψεις τους για το τι θα συναντούσαν (ψάρια, πουλιά, δέντρα). Κατά την επίσκεψη βγάλαμε φωτογραφίες από τα φυτά και τα δέντρα που συναντήσαμε στις όχθες του και φωτογραφίες από τα νερά του ποταμού. Τα παιδιά κατά την έρευνα παρατήρησαν πολλούς αγωγούς στα τοιχώματα του ποταμού και μέσα στο ποτάμι σκουπίδια. Στην τάξη έφτιαξαν κολάζ με τις παρατηρήσεις τους.

ΥΔΑΤΙΝΕΣ ΖΩΝΕΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Σε ένα επιδαπέδιο φιδάκι τα παιδιά έπαιξαν το παιχνίδι πατώντας σε τόσα κουτάκια μπροστά όσα έλεγε η νηπιαγωγός. Όταν έφταναν σε κουτάκι με εικόνα έπρεπε να απαντήσουν σωστά σε μια από τις ερωτήσεις για να συνεχίσουν. Αλλιώς επέστρεφαν στην αρχή.

Σε τυχαία κουτάκια υπήρχε φωτογραφία γιγάντιου καλαμαριού, καρχαρία, ψαριών κλόουν, φωτεινής μέδουσας, παράξενου ψαριού. Όποιος βρισκόταν εκεί έπρεπε να απαντήσει σε μια από τις παρακάτω ερωτήσεις:

  1. ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς λέγεται αυτό που συνάντησες;
  2. ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε ποιά ζώνη το συναντάμε;
  3. ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς είναι η ζώνη που ζει αυτό το ψάρι;
  4. ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσες ζώνες στους ωκεανούς ξέρεις;

Σε σωστή απάντηση ο κανόνας ήταν: «Απάντησες σωστά συνέχισε ένα κουτάκι μπροστά ή δύο μπροστά ή τρία μπροστά». Σε λάθος απάντηση ο κανόνας ήταν: «Ξαναγύρνα στην αρχή».

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2

Τα παιδιά αφού συζήτησαν και κατανόησαν τις υδάτινες ζώνες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και με τη μέθοδο κολάζ έφτιαξαν το δικό τους θαλάσσιο κόσμο με τις 5 ζώνες βάθους. Στο τέλος επέλεξαν την πιο εντυπωσιακή.

ΑΝΑΨΥΧΗ-ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Τα παιδιά αφού είδαν τις ακόλουθες εικόνες για τις υποχρεώσεις των τουριστών και μέσα από συζήτηση αποφάσισαν να φτιάξουν από έναν «Οδηγό σωστού τουρίστα» για να τον μοιράσουν στα παιδιά των άλλων τμημάτων και όλοι να το δείξουν στους γονείς, συγγενείς και φίλους.

ΡΥΠΑΝΣΗ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Τα παιδιά μέσα από ποικίλο εικονογραφικό υλικό που εμφανίζεται παρακάτω κατανόησαν το μέγεθος, τις αιτίες και τις συνέπειες της ρύπανσης. Κατά την συζήτηση που ακολούθησε για την ρύπανση των θαλασσών και με την εμφάνιση του Ποσειδώνα μπήκαν στη θέση των θαλάσσιων οργανισμών και του εξέφρασαν τα παράπονά τους. Καταγράφηκαν τα πάντα και δημιουργήθηκε το ακόλουθο παραμύθι το οποίο ολοκληρώθηκε με την εικονογράφηση και το εξώφυλλο.

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ-ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΠΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Αφού συζητήσαμε με τα παιδιά το περιεχόμενο των αφισών πήγαμε να κολλήσουμε τις αφίσες στα καταστήματα γύρω από το σχολείο όπως και στην εξώπορτα του σχολείου για να τις δουν γονείς, κηδεμόνες και μεγαλύτερα παιδιά

ΦΥΣΙΚΕΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Τα παιδιά ζωγράφισαν τον κύκλο του νερού και σημείωσαν τις διαδικασίες που συμβαίνουν.

ΞΕΝΙΚΑ ΕΙΔΗ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Τα παιδιά αφού συνέλεξαν πληροφορίες και τις συζήτησαν έφτιαξαν μια ενημερωτική αφίσα για το Λεοντόψαρο και τον Λαγοκέφαλο.

ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Τα παιδιά αφού συζήτησαν και είδαν κάποια θαλάσσια είδη που απειλούνται με εξαφάνιση πήραν φανταστική συνέντευξη από μια φάλαινα και δημιούργησαν το δικό τους ενημερωτικό υλικό.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2

Αφού συζήτησαν τα παιδιά για τον ήλιο και την θαλάσσια τροφική αλυσίδα την εφάρμοσαν βιωματικά και οδηγήθηκαν σε συμπεράσματα.

ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ-ΝΑΥΤΙΛΙΑ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Τα παιδιά γνώρισαν τα μέρη του πλοίου, έφτιαξαν πάζλ με εικόνα πλοίου και στη συνέχεια δημιούργησαν το «Γλωσσάρι του ναυτικού». Στη συνέχεια πραγματοποίησαν ένα φανταστικό ταξίδι με καράβι χρησιμοποιώντας τις λέξεις που έμαθαν.

ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ-ΕΝΕΡΓΕΙΑ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Τα παιδιά συζήτησαν πως φαντάζονται τα πλοία του μέλλοντος ώστε  να είναι φιλικότερα προς το περιβάλλον είπαν αντί για καυσαέρια να βγάζουν καρδούλες, πεταλούδες και να κινούνται με τον ήλιο.

ΑΛΙΕΙΑ-ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Πριν την επίσκεψη του ψαρά έγινε συζήτηση με τα παιδιά για τις ερωτήσεις που θα του έκαναν. Κατά την επίσκεψή του τα παιδιά έλαβαν τις πληροφορίες που ήθελαν.

ΥΠΕΡΑΛΙΕΥΣΗ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Τα παιδιά κατόπιν συζήτησης για τα αρνητικά αποτελέσματα της υπεραλίευσης χωρίστηκαν σε ομάδες και έψαξαν μαζί με την εκπαιδευτικό στο διαδίκτυο να βρουν ποια θαλάσσια είδη κινδυνεύουν με εξαφάνιση.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι θεματικές ενότητες και οι δραστηριότητες προσαρμόστηκαν στις δυνατότητες των παιδιών του νηπιαγωγείου και στο ενδιαφέρον που είχαν γι’ αυτές.

BINTEO- ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΜΑΣ:

Εδώ θα δείτε το βιντεάκι των δραστηριοτήτων του 1ου Ολοήμερου τμήματος:

 

Εδώ θα δείτε το βιντεάκι των δραστηριοτήτων του 2ου Ολοήμερου τμήματος: