Στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων το σχολείο μας ξεκίνησε με τον
Πρώτο θεματικό κύκλο: “Ζω καλύτερα- Ευ ζην”
Το πρόγραμμα που επιλέχθηκε είναι: “Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή: Μικρές ηλιαχτίδες ενδυνάμωσης και φροντίδας μέσα από το …παράθυρο”. Ο σκοπός του προγράμματος σκιαγραφείται στην ομαλή μετάβαση των παιδιών από την οικογένεια στο σχολείο.
Οι μικρές ηλιαχτίδες επισκέφθηκαν το σχολείο μας, ώστε να βοηθήσουν τα παιδιά να ενταχθούν στο νηπιαγωγείο, μέσα από μια σειρά δράσεων.
1ο εργαστήριο: “Επίσκεψη της ηλιαχτίδας και παιχνίδια γνωριμίας- συνεργασίας με τα παιδιά”
Οι ηλιαχτίδες: Ο ιστός της φιλίας:
Οι ήλιοι της φιλίας:
2ο εργαστήριο: “Περιγραφή αγαπημένων αντικειμένων από το σπίτι”
–>Έφερα από το σπίτι κατιτί, μήπως θέλει κάποιος να το βρει;<–
Όλα τα παιδιά της τάξης έφεραν στο σχολείο το αγαπημένο τους παιχνίδι/αντικείμενο και το περιέγραψαν στους συμμαθητές τους, χωρίς να το δείχνουν, προκειμένου να μαντέψουν τι είναι. Στο τέλος της παρουσίασης η ηλιαχτίδα τους χάρισε έναν έπαινο για την όμορφη παρουσίαση!
Μετά το πέρας της επίσκεψης της ηλιαχτίδας, εκείνη τους είχε ετοιμάσει ένα όμορφο δώρο, αυτό ήταν τα βραχιολάκια->ήλιοι, τα οποία ενθουσίασαν τα παιδιά!
3ο εργαστήριο: “Εγώ: Συναισθήματα- σώμα-υγιεινά πρότυπα ζωής”
Η ηλιαχτίδα παίζει μαζί μας παιχνίδια επικοινωνίας και μας δίνει αφορμή να μιλήσουμε για τα συναισθήματα. Ακόμα, δημιουργεί καταστάσεις προβληματισμού σε σχέση με την υγεία μας (διατροφή και άσκηση) με σκοπό τα παιδιά να προβληματιστούν και να υιοθετήσουν υγιεινά πρότυπα ζωής.
Αφού μιλήσαμε, παίξαμε και παρακολουθήσαμε βιντεάκια σχετικά με το θέμα μας, αποτυπώσαμε τις ιδέες μας σε ομαδικές κατασκευές, οι οποίες παρουσιάζονται παρακάτω:
Φτιάξαμε το φανάρι της σωστής διατροφής:
και τον πίνακα με τα υγιεινά πρότυπα ζωής:
4ο εργαστήριο: “Εγώ και οι συμμαθητές μου, κανόνες- συμβόλαιο”
Στο τέταρτο εργαστήρι ασχοληθήκαμε με παιχνίδια συνεργασίας.
- “Παιχνίδι μάρμαρο-ξεμάρμαρο”
- “Αχ! Κολλήσαμε!”
- “Γίνε η σκιά μου” (αφού πειραματιστήκαμε λίγο με το σώμα και τη σκιά μας, κάναμε διάφορα σχέδια και παίξαμε το παιχνίδι “γίνε η σκιά μου”)
Στο τέλος του τέταρτου εργαστηρίου, τα παιδιά εργάστηκαν σε ομάδες των δύο ατόμων, ώστε να ζωγραφίσουν ό,τι τους έκανε εντύπωση, με στόχο να συνεργαστούν και να αλληλεπιδράσουν!
Κλείνοντας, διαβάσαμε το παραμύθι: “Τι μπορείς να κάνεις με μια ιδέα” και τα παιδιά αποτύπωσαν τις ιδέες τους στο χαρτί. Έτσι, προέκυψαν ιδέες ιδιαίτερες και περίεργες, άλλες υλοποιήσιμες και άλλες ουτοπικές. Το σίγουρο είναι πως η φαντασία των παιδιών θα μας οδηγήσει σε έναν κόσμο καλύτερο.
5ο εργαστήριο: “Το σχολείο μου. Όνειρα, σχέδια- οργάνωση”
Η μικρή ηλιαχτίδα μας έφερε στο σχολείο μας το βιβλίο: “Δεν πάω σχολείο” της Μαριλίτα Χατζημποντόζη.
Με αφορμή αυτό συζητήσαμε τα οφέλη του σχολείου και ζωγραφίσαμε το νηπιαγωγείο μας.
Ύστερα, υπήρξε στην τάξη μας ιδεοκαταιγισμός – καταγραφή ιδεών, με σκοπό την υλοποίηση ενός “ιδανικού” σχολείου μέσα από τα μάτια των παιδιών!
Έπειτα, από τις παραπάνω ιδέες αποφασίσαμε μέσα από διάλογο ποιες από αυτές είναι υλοποιήσιμες, ώστε να προγραμματίσουμε το τελικό σχέδιο δράσης. Κάναμε τις ιδέες των παιδιών πράξη και εμπλουτίσαμε με δημιουργικό τρόπο τις δραστηριότητες της αυλής με επιδαπέδια παιχνίδια και γλαστράκια! Παρακάτω σας παρουσιάζουμε τις δράσεις μας…
Καλή διασκέδαση!
Ολόκληρες τις δραστηριότητες μας μπορείτε να τις δείτε στην παρακάτω παρουσίαση:
Δεύτερος θεματικός κύκλος:
“Ενδιαφέρομαι και ενεργώ- Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη”
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα αναπτύξουμε έχει τίτλο: “Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική”.
1ο εργαστήριο: “H μονα-δική μου οικογένεια”
Τα παιδιά αποτύπωσαν σε ένα φύλλο εργασίας την οικογένειά τους και ταξινόμησαν τη ζωγραφιά τους, ανάλογα τα μέλη της, στην κατάλληλη κατηγορία.
Ανιχνεύσαμε τις ιδέες των παιδιών σχετικά με τη λέξη οικογένεια και τις καταγράψαμε σε ένα ιστόγραμμα:
Ακούσαμε το τραγούδι για την οικογένεια και μιλήσαμε για δικές οικογένειες
Ύστερα, διαβάσαμε και επεξεργαστήκαμε το παραμύθι:
“Η μονα-δική μου οικογένεια, παρέα με τον Έλφι τον ουρανοκατέβατο”, της Ιωάννας Ματάφη.
http://play.byethost8.com/elfi/?i=1
Παρακάτω διαφαίνονται τα έργα των παιδιών αναφορικά με την ιστορία που ακούσανε:
Σελιδοδείκτες με τον Έλφι Ομαδική εργασία: << Το σπίτι του Έλφι>>
Οι ζωγραφιές των παιδιών από το παραμύθι που άκουσαν
2ο εργαστήριο: “Πες μας, Πιγκουίνε!”
Με αφορμή το παραμύθι: “Η μονα-δική μου οικογένεια, παρέα με τον Έλφι τον ουρανοκατέβατο”, που διαβάσαμε στο πρώτο εργαστήριο, ανακοινώσαμε στους μαθητές πως ο πιγκουίνος, που είναι ένας από τους ήρωες του παραμυθιού, έστειλε την παρακάτω αναμνηστική κάρτα:
Έπειτα, πληροφορηθήκαμε μέσω του παρακάτω βίντεο
για ορισμένα χαρακτηριστικά της δομής της οικογένειας του πιγκουίνου, καταλήγοντας στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας. Παράλληλα, τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, προσομοιώνοντας απο μια πυρηνική οικογένεια. Εκεί τους τέθηκε ο προβληματισμός: “Αν δουλεύουν και οι δύο γονείς και δεν υπάρχει πολύς χρόνος, τι μπορούμε να κάνουμε;” και όλα τα μέλη της ομάδας συζητώντας παρουσίασαν τις λύσεις τους.
Αργότερα, δημιουργήσαμε την παρακάτω ομαδική εργασία με μια πυρηνική οικογένεια, γράφοντας το πως νιώθουν τα μέλη της και προχωρήσαμε στην αποτύπωση των συναισθημάτων του πιγκουίνου από τα παιδιά:
3ο εργαστήριο: “Πες μας, λύκε!”
Στο τρίτο εργαστήριο μιλήσαμε για την εκτεταμένη οικογένεια, τα χαρακτηριστικά της καθώς και για τους τρόπους που μπορούν να λυθούν τα προβλήματα της οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο. Συζητήσαμε πως εκτός από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η εκτεταμένη οικογένεια υπάρχουν και χαρούμενες στιγμές. Για την καλύτερη κατανόηση της έννοιας είδαμε το βίντεο με τίτλο “Λύκοι”:
Με αφορμή το βίντεο μιλήσαμε για τη δομή της οικογένειας του λύκου και χωρίσαμε τα παιδιά σε τετραμελείς ομάδες, όπου κάθε ομάδα ήταν μια εκτεταμένη οικογένεια με γονείς, παιδιά και παππούδες και κλήθηκε να δώσει λύση σε ένα πρόβλημα που τους δόθηκε.
Αργότερα, μιλήσαμε στην παρεούλα πιο αναλυτικά για τα θετικά αλλά και τα αρνητικά που μπορεί να έχει η εκτεταμένη οικογένεια και παρακάτω διαφαίνονται οι ιδέες των παιδιών:
Τέλος, τα παιδιά ζωγράφισαν πως νιώθει ο λύκος στην οικογένειά του:
4ο εργαστήριο: “Πες μας, καγκουρό!”
Στο τέταρτο εργαστήριο συζητήσαμε με τα παιδιά για τη μονογονεϊκή οικογένεια και τα χαρακτηριστικά της. Για την καλύτερη κατανόηση είδαμε το βίντεο με τίτλο: “καγκουρό”, στο οποίο περιέχονται πληροφορίες για τον τρόπο που ζει το καγκουρό.
Ύστερα, παρακολουθήσαμε το βίντεο με την Χρυσομαλλούσα, με ένα κοριτσάκι που ζει μόνο του με τη μητέρα του και συγκρίναμε την οικογένειά της με την οικογένεια των αρκούδων. Αργότερα, ζωγράφισαν τα παιδιά ότι τους άρεσε από το παραμύθι.
Εν συνεχεία, έλαβε χώρα συζήτηση για τη δομή της οικογένεια του καγκουρό και τα χαρακτηριστικά αυτής. Τέλος, οδηγηθήκαμε στο ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας, η οποία εκτός από δυσκολίες, βιώνει και όμορφες στιγμές. Παρακάτω προβάλλεται ένα συννεφόλεξο με τα συναισθήματα του μικρού καγκουρό στην οικογένειά του:
5ο εργαστήριο: “Πες μας, χελωνάκι-Παιδιά χωρίς οικογένεια (ορφανά παιδιά)”
Στο πέμπτο εργαστήριο μιλήσαμε για τα παιδιά χωρίς οικογένεια (ορφανά, ασυνόδευτα, προσφυγόπουλα). Για την καλύτερη κατανόηση όσων συζητήσαμε, είδαμε την ταινία από το έργο του Ευγένιου Τριβιζά: “Ένα δέντρο μια φορά”.
Σειρά είχε η συζήτηση στην ολομέλεια για τα παιδιά που στερούνται τις οικογένειές τους και τα συναισθήματα αυτών. Παράλληλα, τα παιδιά ζωγράφισαν το πως νιώθει το προσφυγόπουλο μακριά απο την οικογένειά του.
6ο εργαστήριο: “Υιοθεσία – Θετή οικογένεια”
Στο συγκεκριμένο εργαστήριο είδαμε το παραμύθι: “Η μεγάλη αγκαλιά”, της Γιολάντας Τσορώνη.
Ήταν μια καλή ευκαιρία να μιλήσουμε για τα υιοθετημένα παιδιά, στην παρεούλα, να δούμε φωτογραφίες με τα συγκεκριμένα άτομα και να συζητήσουμε για τις δυσκολίες αλλά και τα πιθανά θετικά που βιώνουν.
7ο εργαστήριο: “Οι μονα-δικές μας οικογένειες- Αξιολόγηση”
Συνοψίζοντας τα όσα μάθαμε στα εργαστήρια που προηγήθηκαν, στόχος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές πως αισθάνονται τα παιδιά που ανήκουν σε διαφορετικές οικογένειες. Στην αρχή ζητήσαμε από τα παιδιά να συμπληρώσουν ατομικά φύλλα αξιολόγησης για τις οικογένεις που μελετήσαμε, καθώς και μια ρουμπρίκα αυτοαξιολόγησης για το πως αισθάνθηκαν όταν συνεργάστηκαν με τους συμμαθητές τους.
Επίσης, δημιουργήσαμε ένα επιτραπέζιο, στο οποίο υπήρχαν φωτογραφίες από καθημερινές καταστάσεις που βιώνει μια οικογένεια. Τα παιδιά διασκέδασαν παίζοντας:
Συνοψίζοντας, κατασκευάσαμε όλοι μαζί το “σπίτι της αποδοχής”, όπου κάθε παιδί ζωγράφισε την οικογένειά του, την τοποθετησε σε μια πολυκατοικία και συζητήσαμε όλοι μαζί για τις όμορφες και τις δύσκολες καταστάσεις που μπορεί να αντιμετωπίζει στο σπίτι.
Ολόκληρη την παρουσίαση του δεύτερου θεματικού κύκλου θα την βρείτε στην παρακάτω παρουσίαση:
https://sway.office.com/Uk7Y9ykbn7oaa2b2?ref=Link
Τρίτος θεματικός κύκλος: “Δημιουργώ & Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία”
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα αναπτύξουμε έχει τίτλο: Steam- και η Γη γυρίζει…
1ο εργαστήριο: “Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις”
Ξεκινήσαμε με ένα παιχνίδι γνωριμίας, όπου είχαμε τοποθετήσει σε διάφορα σημεία της τάξης κάρτες από τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος. Με τη βοήθεια της μουσικής του Mozart από το The Internet Archive τα παιδιά περπατούσαν στην τάξη ψάχνοντας για τους πλανήτες. Κάθε παιδί βρήκε τον πλανήτη του και τον σήκωσε ψηλά, στη συνέχεια έψαξε να βρει το ζευγάρι του που κρατούσε ακριβώς τον ίδιο πλανήτη. Έπειτα, συζητήσαμε τι είδαμε στις εικόνες και κατασκευάσαμε τον εννοιολογικό μας χάρτη, τι γνωρίζουμε και τι ακριβώς θα θέλαμε να μάθουμε σχετικά με το διάστημα και το ηλιακό μας σύστημα.
Αργότερα, είδαμε το βίντεο του National Geographic για το Ηλιακό Σύστημα https://www.youtube.com/watch?v=xOUOZ_CY3VE ,αλλά και ένα βίντεο φτιαγμένο για παιδιά https://www.youtube.com/watch?v=zrT4jLRsHUI και συζητήσαμε για όσα είδαμε και ακούσαμε!
Ύστερα, παρακολουθήσαμε το ταξίδι του Μάβη στο Γαλαξία και δημιούργησαν όλα τα παιδιά την κωδική τους ονομασία (σύμφωνα με το όνομα και το επίθετό τους) που θα είχαν αν ταξίδευαν στο διάστημα.
Ακούσαμε το τραγούδι: “Στη γειτονιά του ήλιου” https://youtu.be/vH-D8_mjGxU
και είδαμε το βίντεο https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=JVCVZtOjEfQ&feature=youtu.be
Με την βοήθεια της διαδραστικής αφίσας που αφορά τη στολή του αστροναύτη μάθαμε για την προετοιμασία που χρειάζεται ένας πύραυλος και ένας αστροναύτης, ώστε να πάνε στο διάστημα:
Προς εμπέδωση όσων είδαμε και ακούσαμε τα παιδιά ζωγράφισαν τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος:
2ο εργαστήριο: “Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά.. Υπάρχει ζωή εκεί έξω;”
Στο 2ο εργαστήριο κάναμε περιήγηση στο σύμπαν μέσα από το βίντεο: https://www.solarsystemscope.com/ και διαβάσαμε το βιβλίο: “Ηλιακές Συνεντεύξεις”, της Λάμπρου Ράνιας:
Για να αντιληφθούμε καλύτερα όσα μάθαμε κάναμε κατασκευές που σχετίζονταν με το ηλιακό σύστημα. Οι κατασκευές ήταν ατομικές:
αλλά και ομαδικές:
Εφόσον ασχοληθήκαμε με το διάστημα, είχαμε τη χαρά να φιλοξενήσουμε το κινητό πλανητάριο: «Mini Planetarium» και να δούμε το έργο: «Ο τυφλοπόντικας μέσα σε ένα θόλο». Πήραμε το εισιτήριό μας με το κωδικό μας όνομα και… ταξιδέψαμε στο διάστημα!
Φυσικά το παιχνίδι συνεχίστηκε …
3ο εργαστήριο: “Ήλιος- Ο αρχηγός του ηλιακού συστήματος”
Στο τρίτο εργαστήριο είδαμε το μύθο του Φαέθωντα: https://www.youtube.com/watch?v=hk5b9_VvOPA και αποτυπώσαμε στο χαρτί ότι μας άρεσε από το μύθο:
” ‘Ηλιος είναι φίλος ή εχθρός?”
μιλήσαμε για τις θετικές και τις αρνητικές συνέπειες του ήλιου μέσω του βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=aTxF8GpWLg0 και δημιουργήσαμε το μαγικό ρολόι, το οποίο μας θυμίζει τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε, ώστε να μένουμε ασφαλείς στον ήλιο.
4ο εργαστήριο: “Μέρα ή νύχτα;”
Η γη όλο γυρίζει και μας φέρνει τη μέρα και τη νύχτα. Παρακολουθήσαμε το βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=jVKe9R6IEsU, όπου αναλύει τις συνήθειες των ανθρώπων κατά τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας! Ταυτόχρονα, είδαμε το βίντεο: https://youtu.be/b4nABvE6cAE, όπου εξηγεί την περιφορά της γης γύρω από τον ήλιο, η οποία ευθύνεται για το “φαινόμενο” της μέρας και της νύχτας!
Κάναμε θεατρικό παιχνίδι αναπαριστώντας την κίνηση της γης γύρω από τον ήλιο:
Ακολούθησε, μια τρισδιάστατη ομαδική κατασκευή, προκειμένου να κατανοήσουμε την έννοια της μέρας και της νύχτας μέσα από το παιχνίδι:
Τέλος, φτιάξαμε ατομικές κατασκευές από πλαστικά πιάτα στις οποίες αποτυπώνεται η μέρα και η νύχτα, ανάλογα τι θέλουν κάθε φορά τα παιδιά:
5ο εργαστήριο: “Σελήνη”
Μιλώντας για τη σελήνη είδαμε το βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=HTEdvjuMLz4&t=423s, ώστε να γίνει κατανοητή η περιφορά της γης γύρω από τη σελήνη. Μετά δημιουργήσαμε μέσω κατασκευής την τροχιά της γης γύρω από τον ήλιο και τον άξονά της!
Kάναμε ένα πείραμα με τη βοήθεια των μπισκότων, ώστε οι μαθητές να καταλάβουν τις φάσεις της σελήνης–>
Ταυτόχρονα, δημιουργήσαμε το δικό μας πλανήτη, τον πλανήτη του 8ου Νηπιαγωγείου, από αλεύρι και κακάο. Προσομοιώσαμε την προσγείωση ενός μετεωρίτη στον πλανήτη, προκειμένου να δούμε πως θα είναι ο κρατήρας που θα δημιουργηθεί.
Ολοκληρώσαμε με την απογείωση του πυραύλου στη σελήνη, από τα παιδιά–>
Στα πλαίσια του εργαστηρίου που σχετίζεται με τη σελήνη, διαβάσαμε το παραμύθι ο Φεγγαροσκεπαστής, του Éric Puybaret και δημιουργήσαμε τις παρακάτω χειροτεχνίες:
Φυσικά μιλήσαμε και για τις 4 εποχές του χρόνου, παίζοντας διαδραστικά παιχνίδια, μέσω των βίντεο και τις ζωγραφίσαμε:
https://www.liveworksheets.com/sr410131edhttps://www.liveworksheets.com/sr410131ed
Εισαγωγή στη ρομποτική
Σχεδιάσαμε επιδαπέδιο παιχνίδι “Pομπότ και Προγραμματιστές” και βάλαμε τα παιδιά σε θέση “ρομπότ”, προγραμματίζοντάς τα να φτάσουν στο ανάλογο τετράγωνο εποχής που επιθυμούσαν. Ο “προγραμματιστής”- μαθητής απαλά ακούμπαγε την κεφαλή του “ρομπότ” τόσες φορές όσα βήματα έπρεπε να κάνει ώστε να φτάσει στην εποχή που ήθελε.
ΜΠΡΟΣ-ΠΙΣΩ
ΑΡΙΣΤΕΡΑ-ΔΕΞΙΑ
ΣΤΡΟΦΗ
Σειρά είχε η μελισσούλα bee bot, η οποία και αυτή στο δικό της προσαρμοσμένο δάπεδο με τις εποχές ακολούθησε τις οδηγίες των παιδιών.
Η αξιολόγηση του πέμπτου εργαστηρίου ήρθε μέσα από τα παρακάτω φύλλα εργασίας, στα οποία τα παιδιά κύκλωσαν πως αισθάνθηκαν σε κάποιες στιγμές των εργαστηρίων και ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση.
Ολόκληρες τις δραστηριότητες μας μπορείτε να τις δείτε στην παρακάτω παρουσίαση:
https://sway.office.com/4ve2HMns2F1deUY4https://
Τέταρτος θεματικός κύκλος: “Φροντίζω το περιβάλλον”
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα αναπτύξουμε έχει τίτλο: “Υγιή παιδιά- Υγιής πλανήτης”
Υποθεματική ενότητα: Διατροφή – Οικολογική συνείδηση
1ο εργαστήριο: “Mια μερίδα πλανήτη παρακαλώ”
Στο 1ο εργαστήριο μιλήσαμε για την έννοια των λέξεων “υγιή παιδιά” και “υγιής πλανήτης” και τη σημασία της διατήρησης ενός καθαρού πλανήτη. Επίσης, τονίσαμε πως οι δύο αυτές έννοιες συνδέονται και πως η γη αλληλεπιδρά με την τροφή του ανθρώπου. Ως αφόρμηση στάθηκε η ιστορία του παππού Ιπποκράτη που μας εκμυστηρεύτηκε τη μυστική συνταγή της σωστής υγείας. Εδώ μπορείτε να την παρακολουθήσετε και εσείς: https://read.bookcreator.com/ZoQQwY9pwLOp7qBIvu1XF4YHs7Y2/EvKO0meuSPejwYcfBrvInA
‘Επειτα, γνωρίσαμε τα φρούτα και τα λαχανικά και παίξαμε ψηφιακά παιχνίδια:
- https://learningapps.org/518401
- https://wordwall.net/el/community/%CF%86%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%84%CE%B1-%CE%BB%CE%B1%CF%87%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B1
Αφού παίξαμε, ακούσαμε τα τραγούδια:
- Ο μάγειρας με τον Μάριο Φραγκούλη https://www.youtube.com/watch?v=HcEOyDnUNW
- Το καρότο και η αγκινάρα https://www.youtube.com/watch?v=4gcXuca5KWQ
και το κάθε παιδί ζωγράφισε το αγαπημένο του φαγητό:
Μετά, κάναμε προετοιμασία για το ταξίδι στη διατροφή, μέσω του διατροφικού ρολογιού. Φυσικά δε θα έλειπαν τα εισιτήρια και οι βαλίτσες:
Και αφού ελέγχθηκαν ξεκίνησε η απογείωση…
Ύστερα, συζητήσαμε για το τι βλέπουμε όταν είμαστε στο αεροπλάνο, δηλαδή τη στεριά και τη θάλασσα. Έτσι, λοιπόν, μοιράσαμε στα παιδιά από μια εικόνα η οποία που σχετίζονταν είτε με θάλασσα είτε με στεριά (φρούτα-λαχανικά-ψάρια) και αντιστοιχίσαμε την εικόνα με το κατάλληλο περιβάλλον. Μετά οι ομάδες που ήταν στη στεριά και τη θάλασσα δραματοποίησαν τις συνθήκες που συμβαίνουν εκεί.
Αργότερα, διαβάσαμε μια μικρή ιστοριούλα με τίτλο: “Ένας κόκκος ρυζιού λέει την ιστορία του”, ώστε να καταλάβουν τα παιδιά τις συνθήκες που μολύνουν το περιβάλλον της θάλασσας και της στεριάς. Κάθε φορά που ακούγανε μια σοβαρή επίπτωση κούναγαν τη μαύρη κορδέλα που τους είχαμε μοιράσει και την τοποθέτησαν στο αντίστοιχο περιβάλλον.
Καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως καθετί που κάνουμε έχει επίπτωση στο περιβάλλον και ότι όσο πιο πολλά “πατουσάκια” αφήνουμε τόσο περισσότερο μολύνεται ο πλανήτης.
2ο εργαστήριο: “Γύρος της Μεσογείου”
Ο γύρος της Μεσογείου ξεκίνησε με την υπενθύμιση πως ο πλανήτης πρέπει να είναι υγιής ώστε και οι άνθρωποι να είναι υγιείς. Έτσι, όσο λιγότερα πατουσάκια/αποτυπώματα, αφήνουμε στον πλανήτη, μολύνοντας το περιβάλλον, τόσο περισσότερο ο πλανήτης μας θα ειναι υγιής. Για να είμαστε όμως και εμείς υγιείς είναι απαραίτητο να τρώμε σωστά. Με αφορμή αυτό είδαμε το βίντεο: η πυραμίδα των τροφών https://www.youtube.com/watch?v=BoOPz-4Sou8&t=2s μιλήσαμε για το ποιες τροφές είναι καλό να καταναλώνουμε και για το ποιες πρέπει να αποφεύγουμε.
Διαβάσαμε το βιβλίο της Σοφίας Μαντούβαλου: “Μιά φορά και έναν καιρό ήταν η Κολοτούμπα”
https://1drv.ms/b/s!AvLISKE0obU4gi20JyD6EX-bEvi_?e=CmleCP
Παίξαμε ψηφιακά παιχνίδια από το ψηφιακό αποθετήριο https://aesop.iep.edu.gr/node/14205/1930 και δημιουργήσαμε τις δικές μας πυραμίδες και μια ομαδική:
Παράλληλα, διαβάσαμε το βιβλίο: “Πώς να καταβροχθίσετε ένα ουράνιο τόξο;”, της Γιολάντας Τσιαμπόκαλου και φτιάξαμε ενα ψυγείο με όλα τα φρούτα και λαχανικά, τα οποία προσωμοιώνουν τα χρώματα του ουράνιου τόξου και είναι καλό να τα καταναλώνουμε, ώστε να είμαστε υγιείς.
3ο εργαστήριο: “Η χώρα του πρωινού”
Στο 3ο εργαστήριο, ταξιδέψαμε στη χώρα του πρωινού και δημιουργήσαμε έναν πίνακα στον οποίο συμπληρώσαμε -ανάλογα το πρωινό του κάθε παιδιού- το αντίστοιχο πεδίο.
Ύστερα, είδαμε το παραμύθι ο Μπισκοτούλης:https://www.youtube.com/watch?v=N0g15XSnUO8 μιλήσαμε για τη ζάχαρη που υπάρχει στα φαγητά και για εμπέδωση όσων είπαμε και ακούσαμε, παίξαμε τα ψηφιακά παιχνίδια:
Παρακολουθήσαμε, ώστε να ενημερωθούμε σχετικά με τα υγιεινά γεύματα δύο βίντεο από τη WWF και ακούσαμε το τραγούδι ¨φρούτα-φρούτα”:
Με αφορμή τα βίντεο, συζητήσαμε για τα οφέλη των σπιτικών γευμάτων, σε αντίθεση με τα τυποποιημένα. Για να γίνει ακόμη πιο ευχάριστο και κατανοητό το μάθημα βγήκαμε στην αυλή και μιλώντας για τη θρεπτική αξία των πορτοκαλιών κεράσαμε τα παιδιά έναν φυσικό χυμό πορτοκάλι.
Τέλος, τα παιδιά ζωγράφισαν το πρωινό που έφαγαν στο σπίτι και το δεκατιανό που έφαγαν στο σχολείο:
4ο εργαστήριο: “Δεκατιανό εναντίον σνάκ”
Το εργαστήριο αυτό άρχισε, δείχνοντας το κάθε παιδί το δεκατιανό του:
Καθώς διαπιστώσαμε ότι η μπανάνα είναι το πιο δημοφιλές φρούτο για τα παιδιά, γνωρίσαμε από πού έρχεται στο πιάτο μας. Μπορούμε όμως εμείς να κάνουμε ότι καλύτερο για τον πλανήτη μας; Παρακολουθήσαμε δύο βίντεο παραγωγής μπανάνας, ένα στην μακρινή Αργεντινή και ένα στην Κρήτη και παίξαμε το ψηφιακό παιχνίδι για την ιστορία της μπανάνας:
Αποτύπωσαμε στη συνέχεια το οικολογικό αποτύπωμα κάθε μιας μπανάνας και αποφασίσαμε να προτιμάμε μπανάνες Κρήτης κι ας είναι λίγο μικρότερες αρκεί να βοηθήσουμε τον πλανήτη μας! Αργότερα, στον παγκόσμιο χάρτη εντοπίσαμε την χώρα της Αργεντινής και την χώρα της Ελλάδας και μετρήσαμε με πατουσάκια πόσο μακριά είναι άρα το οικολογικό αποτύπωμα για τον πλανήτη είναι μεγάλο.Προτιμούμε μπανάνες ΚΡΗΤΗΣ ΛΟΙΠΟΝ!!!!
5ο εργαστήριο: “Στη χώρα του μεσημεριανού”
Στο εργαστήριο αυτό παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο της WWF https://vimeo.com/235226259 και μιλήσαμε για την κατανάλωση των λαχανικών βάσει της εποχικότητας και της τοπικότητας. Επίσης, τονίσαμε το χαμηλό οικολογικό αποτύπωμα που έχουν και είδαμε το βίντεο “τα θυμωμένα λαχανικά” https://www.youtube.com/watch?v=bOXbLtvrgCQ Κλείσαμε ζωγραφίζοντας μια σαλάτα που κάθε παιδί ήθελε, ώστε να είναι νόστιμη και χορταστική καθώς και ένα σουπλά με φρούτα για το σπίτι:
Την επόμενη μέρα μιλήσαμε για τη σπουδαιότητα του ψαριού στη διατροφική πυραμίδα και τονίσαμε πως πρέπει να καταναλώνουμε τα ψάρια βάσει της εποχικότητας και του μεγέθους τους!
Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο της WWF: “‘Ασε το γόνο να γίνει γονιό” https://vimeo.com/236190082 και φτιάξαμε τις ψαρομεζούρες μας για το σπίτι, ώστε να ενημερώσουμε και τους γονείς μας να μην καταναλώνουμε ψάρια μικρότερα απο 8cm
6ο εργαστήριο: “Τρέξε τρέξε μικρούλη”
Αφού μάθαμε πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η διατροφή στη ζωή μας, υπογραμμίσαμε και τη σπουδαιότητα που έχει η γυμναστική και η άσκηση. Το κάναμε, λοιπόν, πράξη βγαίνοντας στην αυλή μέσα από παιχνίδια και ασκήσεις!
Ολόκληρες τις δραστηριότητες μας μπορείτε να τις δείτε στην παρακάτω παρουσίαση: