Τρίτος θεματικός κύκλος: “Δημιουργώ & Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία”
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα αναπτύξουμε έχει τίτλο: Steam- και η Γη γυρίζει…
1ο εργαστήριο: “Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις”
Ξεκινήσαμε με ένα παιχνίδι γνωριμίας, όπου είχαμε τοποθετήσει σε διάφορα σημεία της τάξης κάρτες από τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος. Με τη βοήθεια της μουσικής του Mozart από το The Internet Archive τα παιδιά περπατούσαν στην τάξη ψάχνοντας για τους πλανήτες. Κάθε παιδί βρήκε τον πλανήτη του και τον σήκωσε ψηλά, στη συνέχεια έψαξε να βρει το ζευγάρι του που κρατούσε ακριβώς τον ίδιο πλανήτη. Έπειτα, συζητήσαμε τι είδαμε στις εικόνες και κατασκευάσαμε τον εννοιολογικό μας χάρτη, τι γνωρίζουμε και τι ακριβώς θα θέλαμε να μάθουμε σχετικά με το διάστημα και το ηλιακό μας σύστημα.
Αργότερα, είδαμε το βίντεο του National Geographic για το Ηλιακό Σύστημα https://www.youtube.com/watch?v=xOUOZ_CY3VE ,αλλά και ένα βίντεο φτιαγμένο για παιδιά https://www.youtube.com/watch?v=zrT4jLRsHUI και συζητήσαμε για όσα είδαμε και ακούσαμε!
Ύστερα, παρακολουθήσαμε το ταξίδι του Μάβη στο Γαλαξία και δημιούργησαν όλα τα παιδιά την κωδική τους ονομασία (σύμφωνα με το όνομα και το επίθετό τους) που θα είχαν αν ταξίδευαν στο διάστημα.
Ακούσαμε το τραγούδι: “Στη γειτονιά του ήλιου” https://youtu.be/vH-D8_mjGxU
και είδαμε το βίντεο https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=JVCVZtOjEfQ&feature=youtu.be
Με την βοήθεια της διαδραστικής αφίσας που αφορά τη στολή του αστροναύτη μάθαμε για την προετοιμασία που χρειάζεται ένας πύραυλος και ένας αστροναύτης, ώστε να πάνε στο διάστημα:
Προς εμπέδωση όσων είδαμε και ακούσαμε τα παιδιά ζωγράφισαν τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος:
2ο εργαστήριο: “Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά.. Υπάρχει ζωή εκεί έξω;”
Στο 2ο εργαστήριο κάναμε περιήγηση στο σύμπαν μέσα από το βίντεο: https://www.solarsystemscope.com/ και διαβάσαμε το βιβλίο: “Ηλιακές Συνεντεύξεις”, της Λάμπρου Ράνιας:
Για να αντιληφθούμε καλύτερα όσα μάθαμε κάναμε κατασκευές που σχετίζονταν με το ηλιακό σύστημα. Οι κατασκευές ήταν ατομικές:
αλλά και ομαδικές:
Εφόσον ασχοληθήκαμε με το διάστημα, είχαμε τη χαρά να φιλοξενήσουμε το κινητό πλανητάριο: «Mini Planetarium» και να δούμε το έργο: «Ο τυφλοπόντικας μέσα σε ένα θόλο». Πήραμε το εισιτήριό μας με το κωδικό μας όνομα και… ταξιδέψαμε στο διάστημα!
Φυσικά το παιχνίδι συνεχίστηκε …
3ο εργαστήριο: “Ήλιος- Ο αρχηγός του ηλιακού συστήματος”
Στο τρίτο εργαστήριο είδαμε το μύθο του Φαέθωντα: https://www.youtube.com/watch?v=hk5b9_VvOPA και αποτυπώσαμε στο χαρτί ότι μας άρεσε από το μύθο:
” ‘Ηλιος είναι φίλος ή εχθρός?”
μιλήσαμε για τις θετικές και τις αρνητικές συνέπειες του ήλιου μέσω του βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=aTxF8GpWLg0 και δημιουργήσαμε το μαγικό ρολόι, το οποίο μας θυμίζει τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε, ώστε να μένουμε ασφαλείς στον ήλιο.
4ο εργαστήριο: “Μέρα ή νύχτα;”
Η γη όλο γυρίζει και μας φέρνει τη μέρα και τη νύχτα. Παρακολουθήσαμε το βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=jVKe9R6IEsU, όπου αναλύει τις συνήθειες των ανθρώπων κατά τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας! Ταυτόχρονα, είδαμε το βίντεο: https://youtu.be/b4nABvE6cAE, όπου εξηγεί την περιφορά της γης γύρω από τον ήλιο, η οποία ευθύνεται για το “φαινόμενο” της μέρας και της νύχτας!
Κάναμε θεατρικό παιχνίδι αναπαριστώντας την κίνηση της γης γύρω από τον ήλιο:
Ακολούθησε, μια τρισδιάστατη ομαδική κατασκευή, προκειμένου να κατανοήσουμε την έννοια της μέρας και της νύχτας μέσα από το παιχνίδι:
Τέλος, φτιάξαμε ατομικές κατασκευές από πλαστικά πιάτα στις οποίες αποτυπώνεται η μέρα και η νύχτα, ανάλογα τι θέλουν κάθε φορά τα παιδιά:
5ο εργαστήριο: “Σελήνη”
Μιλώντας για τη σελήνη είδαμε το βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=HTEdvjuMLz4&t=423s, ώστε να γίνει κατανοητή η περιφορά της γης γύρω από τη σελήνη. Μετά δημιουργήσαμε μέσω κατασκευής την τροχιά της γης γύρω από τον ήλιο και τον άξονά της!
Kάναμε ένα πείραμα με τη βοήθεια των μπισκότων, ώστε οι μαθητές να καταλάβουν τις φάσεις της σελήνης–>
Ταυτόχρονα, δημιουργήσαμε το δικό μας πλανήτη, τον πλανήτη του 8ου Νηπιαγωγείου, από αλεύρι και κακάο. Προσομοιώσαμε την προσγείωση ενός μετεωρίτη στον πλανήτη, προκειμένου να δούμε πως θα είναι ο κρατήρας που θα δημιουργηθεί.
Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Βίντεο
Ολοκληρώσαμε με την απογείωση του πυραύλου στη σελήνη, από τα παιδιά–>
Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Βίντεο
Στα πλαίσια του εργαστηρίου που σχετίζεται με τη σελήνη, διαβάσαμε το παραμύθι ο Φεγγαροσκεπαστής, του Éric Puybaret και δημιουργήσαμε τις παρακάτω χειροτεχνίες:
Φυσικά μιλήσαμε και για τις 4 εποχές του χρόνου, παίζοντας διαδραστικά παιχνίδια, μέσω των βίντεο και τις ζωγραφίσαμε:
https://www.liveworksheets.com/sr410131edhttps://www.liveworksheets.com/sr410131ed
Εισαγωγή στη ρομποτική
Σχεδιάσαμε επιδαπέδιο παιχνίδι “Pομπότ και Προγραμματιστές” και βάλαμε τα παιδιά σε θέση “ρομπότ”, προγραμματίζοντάς τα να φτάσουν στο ανάλογο τετράγωνο εποχής που επιθυμούσαν. Ο “προγραμματιστής”- μαθητής απαλά ακούμπαγε την κεφαλή του “ρομπότ” τόσες φορές όσα βήματα έπρεπε να κάνει ώστε να φτάσει στην εποχή που ήθελε.
ΜΠΡΟΣ-ΠΙΣΩ
ΑΡΙΣΤΕΡΑ-ΔΕΞΙΑ
ΣΤΡΟΦΗ
Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Βίντεο
Σειρά είχε η μελισσούλα bee bot, η οποία και αυτή στο δικό της προσαρμοσμένο δάπεδο με τις εποχές ακολούθησε τις οδηγίες των παιδιών.
Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Βίντεο
Η αξιολόγηση του πέμπτου εργαστηρίου ήρθε μέσα από τα παρακάτω φύλλα εργασίας, στα οποία τα παιδιά κύκλωσαν πως αισθάνθηκαν σε κάποιες στιγμές των εργαστηρίων και ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση.
Ολόκληρες τις δραστηριότητες μας μπορείτε να τις δείτε στην παρακάτω παρουσίαση:
https://sway.office.com/4ve2HMns2F1deUY4https://