Steam – και η Γη γυρίζει

Τρίτος θεματικός κύκλος: “Δημιουργώ & Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία”

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα αναπτύξουμε έχει τίτλο: Steam- και η Γη γυρίζει…

1ο εργαστήριο: “Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις”

Ξεκινήσαμε με ένα παιχνίδι γνωριμίας, όπου είχαμε τοποθετήσει σε διάφορα σημεία της τάξης κάρτες από τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος. Με τη βοήθεια της μουσικής του Mozart από το The Internet Archive  τα παιδιά περπατούσαν στην τάξη ψάχνοντας για τους πλανήτες. Κάθε παιδί βρήκε τον πλανήτη του και τον σήκωσε ψηλά, στη συνέχεια έψαξε να βρει το ζευγάρι του που κρατούσε ακριβώς τον ίδιο πλανήτη. Έπειτα, συζητήσαμε τι είδαμε στις εικόνες και κατασκευάσαμε τον εννοιολογικό μας χάρτη, τι γνωρίζουμε και τι ακριβώς θα θέλαμε να μάθουμε σχετικά με το διάστημα και το ηλιακό μας σύστημα.

279670781 537728801044818 4382429315751407824 n   279695296 558227132309533 6116270028719179078 n  1

Αργότερα, είδαμε το βίντεο του National Geographic για το Ηλιακό Σύστημα https://www.youtube.com/watch?v=xOUOZ_CY3VE ,αλλά και ένα βίντεο φτιαγμένο για παιδιά https://www.youtube.com/watch?v=zrT4jLRsHUI και συζητήσαμε για όσα είδαμε και ακούσαμε!

Ύστερα, παρακολουθήσαμε το ταξίδι του Μάβη στο Γαλαξία και δημιούργησαν όλα τα παιδιά την κωδική τους ονομασία (σύμφωνα με το όνομα και το επίθετό τους) που θα είχαν αν ταξίδευαν στο διάστημα.

279831192 1009433206357248 7077570637370819503 n

Ακούσαμε το τραγούδι: “Στη γειτονιά του ήλιου” https://youtu.be/vH-D8_mjGxU

και είδαμε το βίντεο https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=JVCVZtOjEfQ&feature=youtu.be

Με την βοήθεια της διαδραστικής αφίσας που αφορά  τη στολή του αστροναύτη μάθαμε για την προετοιμασία που χρειάζεται ένας πύραυλος και ένας αστροναύτης, ώστε να πάνε στο διάστημα:

Προς εμπέδωση όσων είδαμε και ακούσαμε τα παιδιά ζωγράφισαν τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος:

279916679 670897160640880 8203374251843538113 n   280240435 703185704136071 3259228725567585271 n

2ο εργαστήριο: “Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά.. Υπάρχει ζωή εκεί έξω;”

Στο 2ο εργαστήριο κάναμε περιήγηση στο σύμπαν μέσα από το βίντεο:  https://www.solarsystemscope.com/ και διαβάσαμε το βιβλίο: “Ηλιακές Συνεντεύξεις”, της Λάμπρου Ράνιας:

2988187

Για να αντιληφθούμε καλύτερα όσα μάθαμε κάναμε κατασκευές που σχετίζονταν με το ηλιακό σύστημα. Οι κατασκευές ήταν ατομικές:

280481213 1038297447119408 2611114703898196046 n 280647059 1050650935529270 7622473662254375404 n 280220348 1732234007109860 4861182933923289760 n 280475012 3207825059494953 4204113309570736209 n

αλλά και ομαδικές:

280605043 672382387174050 6596384560988298403 n   280194141 3213928148889547 3631441905287042890 n

280291268 5465656416791649 4510906240568626593 n  280411017 1365483157285401 6030983511142453291 n 1

Εφόσον ασχοληθήκαμε με το διάστημα, είχαμε τη χαρά να φιλοξενήσουμε το κινητό πλανητάριο: «Mini Planetarium» και να δούμε το έργο: «Ο τυφλοπόντικας μέσα σε ένα θόλο». Πήραμε το εισιτήριό μας με το κωδικό μας όνομα και… ταξιδέψαμε στο διάστημα!

279948677 1194265031344527 5845317703890458110 n  280197709 1794187794258203 3650430407295619657 n

Φυσικά το παιχνίδι συνεχίστηκε …

280258864 379433174115311 1536369228694618934 n   sssssssss

280519590 963147041031492 2472518243487495351 n

3ο εργαστήριο: “Ήλιος- Ο αρχηγός του ηλιακού συστήματος”

Στο τρίτο εργαστήριο είδαμε το μύθο του Φαέθωντα: https://www.youtube.com/watch?v=hk5b9_VvOPA και αποτυπώσαμε στο χαρτί ότι μας άρεσε από το μύθο:

280230013 712428730184631 7182486868615646369 n 280242610 1148303312677534 4952633130499902078 n

” ‘Ηλιος είναι φίλος ή εχθρός?”

μιλήσαμε για τις θετικές και τις αρνητικές συνέπειες του ήλιου μέσω του βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=aTxF8GpWLg0 και δημιουργήσαμε το μαγικό ρολόι, το οποίο μας θυμίζει τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε, ώστε να μένουμε ασφαλείς στον ήλιο.

ddd   280494269 525770759169992 9153763984841307224 n

4ο εργαστήριο: “Μέρα ή νύχτα;”

Η γη όλο γυρίζει και μας φέρνει τη μέρα και τη νύχτα. Παρακολουθήσαμε το βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=jVKe9R6IEsU, όπου αναλύει τις συνήθειες των ανθρώπων κατά τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας! Ταυτόχρονα, είδαμε το βίντεο: https://youtu.be/b4nABvE6cAE, όπου εξηγεί την περιφορά της γης γύρω από τον ήλιο, η οποία ευθύνεται για το “φαινόμενο” της μέρας και της νύχτας!

Κάναμε θεατρικό παιχνίδι αναπαριστώντας την κίνηση της γης γύρω από τον ήλιο:

280234001 1041449930126716 8107112470228101275 n  280269197 1154403825292744 2352097420673517951 n

Ακολούθησε, μια τρισδιάστατη ομαδική κατασκευή, προκειμένου να κατανοήσουμε την έννοια της μέρας και της νύχτας μέσα από το παιχνίδι:

280270008 3501139393474592 8041792287597624176 n  280254168 385624369977302 3408658925437950772 n

Τέλος, φτιάξαμε ατομικές κατασκευές από πλαστικά πιάτα στις οποίες αποτυπώνεται η μέρα και η νύχτα, ανάλογα τι θέλουν κάθε φορά τα παιδιά:

280788619 496770828863555 2481944319379244591 n

5ο εργαστήριο: “Σελήνη”

Μιλώντας για τη σελήνη είδαμε το βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=HTEdvjuMLz4&t=423s, ώστε να γίνει κατανοητή η περιφορά της γης γύρω από τη σελήνη. Μετά δημιουργήσαμε μέσω κατασκευής την τροχιά της γης γύρω από τον ήλιο και τον άξονά της!

280422455 2737343133076258 2889720921317466191 n  281296504 515255490383270 1511954693308017656 n

Kάναμε ένα πείραμα με τη βοήθεια των μπισκότων, ώστε οι μαθητές να καταλάβουν τις φάσεις της σελήνης–>

281584466 734875087537743 5371350194160787159 n

Ταυτόχρονα, δημιουργήσαμε το δικό μας πλανήτη, τον πλανήτη του 8ου Νηπιαγωγείου, από αλεύρι και κακάο. Προσομοιώσαμε την προσγείωση ενός μετεωρίτη στον πλανήτη, προκειμένου να δούμε πως θα είναι ο κρατήρας που θα δημιουργηθεί.

281104821 815165239462256 2436272920509716994 n  280752432 1209235556148236 4499547422588530209 n

Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Βίντεο

00:00
00:02

280619346 542787857196581 8573969539206231358 n

Ολοκληρώσαμε με την απογείωση του πυραύλου στη σελήνη, από τα παιδιά–>

Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Βίντεο

00:00
00:09

Στα πλαίσια του εργαστηρίου που σχετίζεται με τη σελήνη, διαβάσαμε το παραμύθι ο Φεγγαροσκεπαστής, του Éric Puybaret και δημιουργήσαμε τις παρακάτω χειροτεχνίες:

xlarge 20200219102643 o fegaroskepastis    280761155 750274409717923 5479429654667695563 n

Φυσικά μιλήσαμε και για τις 4 εποχές του χρόνου, παίζοντας διαδραστικά παιχνίδια, μέσω των βίντεο και τις ζωγραφίσαμε:

https://www.liveworksheets.com/sr410131edhttps://www.liveworksheets.com/sr410131ed

280743438 315076307467410 1035858906314388156 n

Εισαγωγή στη ρομποτική

Σχεδιάσαμε επιδαπέδιο παιχνίδι “Pομπότ και Προγραμματιστές” και βάλαμε τα παιδιά σε θέση “ρομπότ”, προγραμματίζοντάς τα να φτάσουν στο ανάλογο τετράγωνο εποχής που επιθυμούσαν. Ο “προγραμματιστής”- μαθητής απαλά ακούμπαγε την κεφαλή του “ρομπότ” τόσες φορές όσα βήματα έπρεπε να κάνει ώστε να φτάσει στην εποχή που ήθελε.

ΜΠΡΟΣ-ΠΙΣΩ
ΑΡΙΣΤΕΡΑ-ΔΕΞΙΑ
ΣΤΡΟΦΗ

280713998 1638440569861741 7103527798391038563 n

Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Βίντεο

00:00
00:12

Σειρά είχε η μελισσούλα bee bot, η οποία και αυτή στο δικό της προσαρμοσμένο δάπεδο με τις εποχές ακολούθησε τις οδηγίες των παιδιών.

280525381 702058070864152 4273589000289616237 n

Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Βίντεο

00:00
00:18

Η αξιολόγηση του πέμπτου εργαστηρίου ήρθε μέσα από τα παρακάτω φύλλα εργασίας, στα οποία τα παιδιά κύκλωσαν πως αισθάνθηκαν σε κάποιες στιγμές των εργαστηρίων και ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση.

281754610 1185281922209931 8057186882376486138 n  280716746 713386936529494 2909887920571008732 n 1

Ολόκληρες τις δραστηριότητες μας μπορείτε να τις δείτε στην παρακάτω παρουσίαση:

https://sway.office.com/4ve2HMns2F1deUY4https://