Τα φυτά ζητούν την θέση τους στην πόλη!!! (Το αστικό πράσινο)

Τα δελφινάκια φέτος κολύμπησαν στα………..ρηχά! Τόσο ρηχά, όσο και …………τσιμεντένια! Βρέθηκαν στην πόλη ως παρατηρητές του αστικού και περιαστικού πράσινου, θέμα που επέλεξε η δασκάλα τους για να ασχοληθούν σε διάφορες φάσεις, κατά την διάρκεια της χρονιάς, αρχής γενομένης του Φεβρουάριου!!!

Το ερέθισμα για να ασχοληθούμε με το θέμα, ήταν 1 δέντρο- τρισδιάσταση κατασκευή, που έφτιαξε η νηπιαγωγός με τα παιδιά, πριν τα εισάγει στο πρόγραμμα. Όταν ήταν έτοιμο ένα πρωί, το έβαλε στο κέντρο της παρεούλας με μουσική υπόκρουση ήχους της φύσης και υποδέχτηκε τα παιδιά σε αυτό το κλίμα. Όλα αναρωτιόντουσαν τι είναι όλο αυτό!!!

τρισδιάστατο δέντρο
Το δέντρο μας το φθινόπωρο
Το δέντρο μας την άνοιξη

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ακολούθησε η ανάγνωση ενός παραμυθιού: Το δέντρο που θέλει να ζήσει στην πόλη! σε δύο φάσεις: έως το σημείο που το δέντρο ζει στο δάσος και επιθυμεί να πάει στη πόλη.  Ζωγραφίσαμε το δέντρο στο δάσος, όπως το φανταστήκαμε:

Δάσος

 

 

 

 

 

 

 

Την επόμενη φορά, διαβάσαμε, σε ανάλογο κλίμα, την συνέχεια της ιστορίας μας, που διαδραματιζόταν πια στην πόλη, με το δέντρο να έχει βρεθεί με έναν …περίεργο τρόπο εκεί!

Στη συνέχεια, με αφορμή το δέντρο της ιστορίας, την μουριά, μιλήσαμε για το αστικό πράσινο, σαν μια ομάδα στην οποία ανήκουν τα δέντρα, οι θάμνοι και τα λουλούδια της πόλης.

Είδαμε μια παρουσίαση στο λογισμικό γραφείου Power Point, με εικόνες από την πόλη μας τον Κορυδαλλό, κυρίως, αλλά και φωτογραφίες κάτοψης  περιοχών της πόλης μας και του όρους Αιγάλεω, με την βοήθεια του λογισμικού οπτικοποίησης Google Earth, ώστε να εντοπίσουν τα παιδιά την ύπαρξη πρασίνου σε αυτές. Μετά, τα παιδιά χωρισμένα κατά ομάδες, έψαξαν σε περιοδικά να βρουν εικόνες που απεικονίζουν φυτά στην πόλη και προέκυψε το κολάζ και δόθηκε φύλλο εργασίας:

Επί την ευκαιρία, κάναμε και την ταξινόμηση του πράσινου- εξηγώντας τι εννοούμε “πράσινο” για να μην το συγχέουν με το χρώμα- δηλαδή ότι ταξινομείται στα: δέντρα, λουλούδια, θάμνους.

Δημιουργήσαμε την κάτοψη του σχολείου μας που περιστοιχίζεται από φυτά, αφού την είχαμε δει προηγουμένως στην παρουσίαση. Η νηπιαγωγός σχεδίασε την κάτοψη σε άσπρο χαρτί Α4 με μαύρο μαρκαδόρο και περιηγήθηκε με τα παιδιά σε όλο το σχολείο. Είχε από πριν εξηγήσει ότι θα χρωματίσουν με γκρι χρώμα όπου υπάρχει πλακόστρωτο χωρίς στέγη, με πράσινο όπου υπάρχουν φυτά, με καφέ όπου είναι κτίριο με στέγη και με κόκκινο σκούρο τον χλοοτάπητα της αυλής. Σε 1 ώρα περίπου, τελείωσε ο χρωματισμός της κάτοψης από τα παιδιά, που πραγματοποιήθηκε καθώς περπάτησαν σταδιακά σε όλο το σχολείο. Το αποτέλεσμα ήταν το εξής:

κάτοψη 8ου νηπιαγωγείου Κορυδαλλού

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Στη συνέχεια, μιλήσαμε για την χρησιμότητα του αστικού πράσινου. Τα παιδιά βρήκαν τέσσερα οφέλη και η νηπιαγωγός πρόσθεσε ένα 5ο (αντιπλημμυρικό). Για την παραγωγή του οξυγόνου, διαβάσαμε και την αντίστοιχη ενότητα “Γιατί πρέπει να προστατεύουμε τα φυτά” από το βιβλίο Οικολογία, της σειράς Παιδική βιβλιοθήκη, εκδόσεις Αλκυών.

οξυγονο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Κατόπιν, τα παιδιά εργάστηκαν σε 5 ομάδες κι η κάθε μια ανέλαβε να ζωγραφίσει ένα καλό- όφελος (χρησιμότητα) του αστικού πράσινου:

Οφέλη αστικού πράσινου

 

 

 

 

 

Τα παιδιά ανέλαβαν την συμπλήρωση ερωτηματολογίου για το σπίτι με την βοήθεια των γονιών τους, που αφορούσε στην αποτύπωση πράσινου στη γειτονιά τους:

ερωτηματολόγιο αστικό πράσινο νηπιαγωγείο

 

 

 

 

 

 

Πες κάτι με την λέξη………….: žΗ νηπιαγωγός δίνει μια διαφορετική λέξη σε κάθε παιδί, που να έχει σχέση με το πράσινο- από δέντρο, πορτοκαλιά, ρίζα, τουλίπα έως κηπουρός) με σκοπό την δημιουργία πρότασης (γλώσσα- δημιουργία πρότασης):

δημιουργία πρότασης

 

 

 

 

 

 

 

Εργασία σε ομάδες στο λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης Kidspiration:  žΤα παιδιά ανά 2 βρίσκουν την ύπαρξη πρασίνου στην κάτοψη του σχολείου και την υπογραμμίζουν με την εισαγωγή ενός δέντρου πάνω στην εικόνα. žΔίνεται έμφαση στη συνεργασία μεταξύ των 2 παιδιών.

kidspiration xarths

 

 

 

 

 

 

 

žΔόθηκε φύλλο εργασίας για την μέτρηση και την αναγνώριση αριθμητικού συμβόλου:

Εικόνα3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

žΜιλάμε για την φωτοσύνθεση: πώς «μαγειρεύουν» τα φύλλα των φυτών την «τροφή» τους!

žΔραματοποίηση της φωτοσύνθεσης ανά ομάδες των 5(φυτά)+3(ήλιος- αέρας- νερό) παιδιών.

Για την περαιτέρω κατανόηση της χρησιμότητας του αστικού και όχι μόνο πράσινου, αλλά και για την σύνδεσή του με άλλα στοιχεία της φύσης και την αλληλεξάρτησή τους, μιλήσαμε για την τροφική αλυσίδα, με ένα παιχνίδι: η νηπιαγωγός περιγράφει το στοιχείο που κάθε φορά μπαίνει στην αλυσίδα και όποιος το έχει(κάρτες) το τοποθετεί στην τροφική αλυσίδα. Κατόπιν το ζωγραφίζουν τα παιδιά:

τροφικη αλυσιδα ομαδικη

ž

 

 

 

 

 

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε 5 ομάδες και πήραν κάρτες για να τις βάλουν στη σωστή σειρά για την δημιουργία της τροφικής αλυσίδας. Σταδιακά, περνούσαν από τα τραπέζια των άλλων ομάδων και παρατηρούσαν όλες τις τροφικές αλυσίδες. (ομαδοσυνεργατική μέθοδος)

Τροφική αλυσίδα παιχνίδι σε ομάδες

 

 

 

 

 

 

 

Αφού εμπέδωσαν την έννοια της τροφικής αλυσίδας με τα παραπάνω παιχνίδια, κατασκεύασαν την ατομική τους εργασία:

τροφική αλυσίδα ατομική

 

 

 

 

 

 

Επίσκεψη εκπροσώπων του Δήμου (πολιτική αγωγή): Εν όψει της επίσκεψης εκπροσώπων του δήμου, στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών προγραμμάτων του νηπιαγωγείου μας, τα νήπια προέβησαν σ堞δημιουργία ερωτηματολογίου για τον Αντιδήμαρχο Πρασίνου και Καθαριότητας Δημήτρη Χριστοφορίδη και την Γεωπόνο του Δήμου Κορυδαλλού Αλεξάνδρα Βαλαμόντε, žτον Αντιδήμαρχο Περιβάλλοντος Γρηγόρη Γουρδομιχάλη και τον Δήμαρχο Σταύρο Κασιμάτη.

Εκπαιδευτική εκδρομή στον Βοτανικό κήπο: žΠαρακολουθήσαμε εκπαιδευτικό πρόγραμμα στον Βοτανικό κήπο Χαϊδαρίου. Η ξεναγός,  μας πήγε σε κάποια φυτά και μας αφηγήθηκε ιστορίες σχετικά με το καθένα από την μυθολογία.

Επιστρέφοντας στο σχολείο, φτιάξαμε patchwork με τον βοτανικό κήπο:

βοτανικός κήπος patchwork

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Επιπτώσεις από την έλλειψη πρασίνου: žΕίδαμε παρουσίαση για τις επιπτώσεις της έλλειψης πρασίνου στην πόλη.  Δόθηκε φύλλο εργασίας: να ζωγραφίσουν την πόλη με πράσινο και την πόλη χωρίς πράσινο.

 

Θεατρικές τεχνικές για έκφραση: žΈνα πράσινο ύφασμα με 3 κλαδιά δέντρου. Μουσική. Πρώτα η νηπιαγωγός και μετά ένα- ένα παιδί παίρνει το κλαδί, το ακουμπάει στο αυτί του και αφηγείται την ιστορία που του ψιθυρίζει το κλαδί!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Προετοιμασία δραματοποίησης για παρουσίαση στους γονείς: Ετοιμασία δραματοποίησης για το αστικό πράσινο, τις αρνητικές επιπτώσεις από την έλλειψή του και τα οφέλη από την παρουσία του στην πόλη, με λίγη καθοδήγηση από την νηπιαγωγό (αφήγηση) και πολύ αυτοσχεδιασμό από τα παιδιά.

Επέκταση θέματος:

Τον μάρτιο, φυτέψαμε έναν φοίνικα και λουλούδια σε παρτέρια του κήπου του νηπιαγωγείου, βάλαμε φασόλια σε κεσεδάκια γιαουρτιού και παρακολουθήσαμε την ανάπτυξή τους και τον Ιούνιο δόθηκε φύλλο εργασίας στην δανειστική βιβλιοθήκη σχετικά με το καινοτόμο θέμα: να ζωγραφίσουν τον ήρωα του παραμυθιού να ζει σε μια πόλη με πολύ αστικό πράσινο!