ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΣΥΜΜΑΘΗΤΩΝ
Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Η πανδημία και τα μέτρα που καλείται να εφαρμόσει η εκπαιδευτική κοινότητα για την καταπολέμησή της
βασίζονται στην ατομική ευθύνη. Καλούνται μαθητές και εκπαιδευτικοί να τηρούν τις προβλεπόμενες
αποστάσεις μεταξύ τους, να αποφεύγουν αγκαλιές και χειραψίες, να φοράνε μάσκες και να αποφεύγουν να
μοιράζονται τα προσωπικά τους σχολικά αντικείμενα, κανόνες που δεν συνάδουν με το πνεύμα του
νηπιαγωγείου, που προάγει την ομαδοσυνεργατική μάθηση.
Επίσης, ο σύγχρονος τρόπος ζωής σε συνδυασμό με τη ραγδαία τεχνολογική εξέλιξη, έχει επηρεάσει τους
μαθητές και τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν με τα άλλα παιδιά, είτε στο παιχνίδι , είτε κατά τη διάρκεια
της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Κρίθηκε λοιπόν αναγκαίο , να επικεντρωθούμε στον άξονα που μελετά τις σχέσεις μεταξύ των μαθητών,
προκειμένου να ενισχύσουμε τους δεσμούς μεταξύ τους στο σχολικό περιβάλλον και να προάγουμε το ομαδοσυνεργατικό πνέυμα.
Στόχοι μας είναι :
Α. Η βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών/ μαθητριών
Β. Η ενίσχυση της επικοινωνίας, της συνεργασίας και της αλλυλεγγύης
Γ. Η αποφυγή συγκρούσεων και εκδήλωσης επιθετικών συμπεριφορών.
Δ. Η πρόληψη σχολικής βίας
Ε. Συνεργασία σχολείου- γονέων για θέματα συμπεριφοράς των μαθητών.
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Το σχέδιο δράσης θα υλοποιείται καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Αναλυτικότερα:
Σεπτέμβριο-Οκτώβριο: Παιχνίδια γνωριμίας και προσαρμογής
Νοέμβριο- Δεκέμβριο: Εργασίες σε μικρές ομάδες και στην ολομέλεια.
Ιανουάριο- Φεβρουάριο: Δράση φιλανθρωπικού περιοχομένου με εμπλοκή των νηπίων στα παιδικά χωριά SOS.
Μάρτιος- Απρίλιος: Πρόληψη σχολικής βίας
Μάιος – Ιούνιος: Αποδοχή Διαφορετικότητας
Οι ενέργειες που θα υλοποιηθούν είναι κάποιες που έχουν προκαθοριστεί από τις νηπιαγωγούς, ωστόσο μέσα τη διδασκαλία μας δίνονται πολλές φορές αφορμές για να ενισχυθούν οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών.
Οι ενέργειες που θα υλοποιηθούν είναι οι εξής:
1. Δημιουργία ενός βιβλίου καλών τρόπων.
2. Ενίσχυση της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας
3. Προώθηση Ομαδικών παιχνιδιών και δράσεων
4. Αξιοποίηση Βιβλίων που πραγματεύονται τη δύναμη της ομάδας, την αποδοχή της
διαφορετικότητας και τη σημασία της αλληλεγγύης.
5. Δραματοποίηση μιας κατάστασης, ανάγνωση βιβλίου, προβολή βίντεο και κατασκευές για την εξάλειψη
της σχολικής βίας στις σχολικές κοινότητες.
6. Διαχωρισμός μαθητών σε ομάδες και γνωριμία κάθε ομάδας με ένα παλιό
ομαδικό παιχνίδι, το οποίο θα κληθούν στο τέλος της σχολικής χρονιάς να
παρουσιάσουν-παίξουν ομαδικά στο πλαίσιο σχολικής γιορτής.
7. Δράση φιλανθρωπικού περιεχομένου με τη συμμετοχή των παιδιών για τη δημιουργία καρτών, αφίσας και κατασκευών για τα παιδικά χωριά SOS.
Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία
Το ανθρώπινο δυναμικό που θα λάβει μέρος για την επίτευξη των παραπάνω στόχων είναι:
Α. Το διδακτικό προσωπικό της σχολικής μονάδας
Β. η μαθητική κοινότητα
Γ. οι γονείς των μαθητών
Η υπάρχουσα υλικοτεχνική και τεχνολογική υποδομή της σχολικής μονάδας, υπολογιστές, δια δραστικός πίνακας,
εκτυπωτές, φωτοτυπικό, αναλώσιμα, επιτραπέζια παιχνίδια και παιχνίδια αυλής επαρκούν ώστε να υποστηριχθεί και να αναπτυχθεί η δράση.
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Η βελτίωση της σχολικής αποτελεσματικότητας θα διαφανεί μέσα από τα ακόλουθα κριτήρια επιτυχίας:
1. Δημιουργία ποιοτικού σχολικού κλίματος.
2. Ενδυνάμωση του αισθήματος της συνοχής και της ανάγκης του «ανήκειν».
3. Ουσιαστική εμπλοκή και ενεργός δράση κάθε μετόχου (μαθητών, εκπαιδευτικών,
ηγεσίας, γονέων, φορέων) .
4.Εφαρμογή κατάλληλων πρακτικών πρόληψης και διαχείρισης επιθετικής συμπεριφοράς.
5. Αναβάθμιση διαύλου επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και γονέων για θέματα συμπεριφοράς των μαθητών.
6.Βελτίωση της στάσης των μαθητών προς τους κανόνες καλής συμπεριφοράς της σχολικής ζωής.
7.Απόκτηση δεξιοτήτων ειρηνικής διευθέτησης συγκρουσιακών καταστάσεων από τους μαθητές.
8.Φθίνουσα πορεία της εκδήλωσης αρνητικών μορφών συμπεριφοράς στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον.
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
Για την αξιολόγηση του σχεδίου δράσης θα χρησιμοποιηθούν ερωτηματολόγια για τους εκπαιδευτικούς, το
ημερολόγιο σχολείου καθώς και καταγραφές παρατήρησης συμπεριφοράς από τους εκπαιδευτικούς.