ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΙΟΥ COVID – 19 – ΣΩΣΤΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΜΑΣΚΑΣ

Αγαπητοί γονείς και μαθητές,

Η νέα σχολική χρονιά που θα ξεκινήσει σε λίγες μέρες μας καλεί, όπως πάντα, να συμμετέχουμε σε ένα μοναδικό ταξίδι στους δρόμους της γνώσης και της εκπαίδευσης αλλά και να αποδειχθούμε νικητές στη μεγάλη πρόκληση της πανδημίας από το νέο επικίνδυνο κορωνοϊό. Με την πεποίθηση ότι θα καταφέρουμε τους στόχους μας σε όλα τα επίπεδα, συμμετέχουμε όλοι στην κοινή προσπάθεια γονιών, εκπαιδευτικών και μαθητών ώστε να έχουμε στα σχολεία μας ασφαλή λειτουργία.

Η ασφαλής λειτουργία των σχολείων βασίζεται στη συστηματική εφαρμογή
πολλαπλών μέτρων προφύλαξης που λειτουργούν ως σύνολο:
• προσπάθεια για τήρηση αποστάσεων μεταξύ μαθητών και μαθητών εκπαιδευτικών, όσο είναι εφικτό, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του
σχολείου σε σταθερές ομάδες παιδιών οι οποίες συστηματικά δεν έρχονται
σε επαφή μεταξύ τους.
• συχνή και ορθή εφαρμογή υγιεινής των χεριών (πλύσιμο με σαπούνι και νερό
ή/και εφαρμογή αντισηπτικού χεριών).
• σωστή χρήση κατάλληλης προστατευτικής μάσκας (υφασμάτινης ή απλής
χειρουργικής) τόσο από εκπαιδευτικούς όσο και από μαθητές με μέριμνα για
τη σχετική εκπαίδευση· στο σχολείο συνιστάται η ευρεία χρήση υφασμάτινης
μάσκας αλλά μπορεί να χρησιμοποιείται και απλή χειρουργική μάσκα.
• καλός αερισμός των αιθουσών, καθαριότητα χώρων και τακτική εφαρμογή
απολυμαντικού σε επιφάνειες.
• αποφυγή μεγάλων συναθροίσεων μαθητών και επίσκεψης στο σχολείο άλλων
ατόμων όταν αυτό δεν είναι απαραίτητο.
• αποχή από το σχολείο όσων εκδηλώνουν πυρετό ή/και άλλα συμπτώματα
συμβατά με COVID-19, προστασία μαθητών και εκπαιδευτικών που ανήκουν
σε ευάλωτες ομάδες.

(Έντυπο ΕΟΔΥ: “ΛΟΙΜΩΞΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΟ ΚΟΡΩΝΟΪΟ SARS–CoV-2 (COVID-19) ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ, 31 Αυγούστου 2020”)

 

Το μέτρο – μέλημα για τη σωστή εφαρμογή της μάσκας έχει πρωταρχική σημασία και αποτελεί προϊόν σωστής εκπαίδευσης και εξάσκησης. Το περιβάλλον της οικογένειας έχει τη δυνατότητα να συμβάλει σε αυτή την κατεύθυνση. Μικροί και μεγάλοι μπορούμε να μελετήσουμε οδηγίες, να παρακολουθήσουμε μικρές ταινίες, να συζητήσουμε, να εξασκηθούμε. Ο χρόνος που έχουμε έως την έναρξη των μαθημάτων αλλά και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου, μπορεί να αξιοποιηθεί και να γίνει ωφέλιμος για αυτό τον σκοπό. Στο προαναφερόμενο έντυπο, περιγράφονται αναλυτικά τα “γιατί”, τα “πρέπει” και “δεν πρέπει”.

Γιατί η μάσκα είναι ένα δυνατό όπλο για να περιορίσουμε τη διασπορά του νέου
κορωνοϊού;
• Γιατί περιορίζει την έκθεση μας στα σταγονίδια των άλλων που «φιλοξενούν»
τον ιό στο φάρυγγα τους και έτσι μπορεί να μας προφυλάξει από το να
κολλήσουμε κι εμείς τον ιό.
• Γιατί προστατεύει τους γύρω μας από τον ιό που πιθανόν έχουμε εμείς στο
φάρυγγα μας, ακόμη και χωρίς να έχουμε συμπτώματα.
• Γιατί η χρήση μάσκας από όλους μας θα αποτρέψει νέο μεγάλο κύμα
πανδημίας και την ανάγκη για τη λήψη αυστηρών περιοριστικών μέτρων στην
περιοχή όπου ζούμε.
• Γιατί η μάσκα, η διατήρηση απόστασης από τους άλλους και η υγιεινή των
χεριών είναι το χρυσό τρίπτυχο για να συνεχίσουμε ήρεμα τη ζωή μας.

Οδηγίες για τη σωστή χρήση της μάσκας
α. Πώς φοράω τη μάσκα
• Πριν εφαρμόσω τη μάσκα στο πρόσωπό μου:
✓ Πλένω προσεκτικά τα χέρια μου με νερό και σαπούνι για τουλάχιστον ½
λεπτό. Ξεπλένω με τρεχούμενο νερό, σκουπίζω τα χέρια με χειροπετσέτα
μιας χρήσης, κλείνω με αυτήν την βρύση και την πετάω στον κάδο
απορριμμάτων.
ή
✓ Τρίβω καλά τα χέρια με αλκοολούχο αντισηπτικό υγρό μέχρι αυτό να
στεγνώσει. ΔΕΝ ξεχνώ κανένα σημείο των χεριών και επιμένω ανάμεσα
στα δάκτυλα.

• Με στεγνά και καθαρά χέρια αφαιρώ τη καθαρή μάσκα μου από το σακουλάκι
που τη φυλάω, πιάνοντάς τη από το λαστιχάκι.
• Φέρνω τη μάσκα προσεκτικά στο πρόσωπό μου ώστε η ανοιχτόχρωμη πλευρά
(εσωτερική) να ακουμπήσει τη μύτη και το στόμα μου κρατώντας το λαστιχάκι
ακόμη με το χέρι.
• Με το άλλο χέρι εφαρμόζω το ένα λάστιχο στο αυτί μου και με αργή και
προσεκτική κίνηση περνάω το δεύτερο λάστιχο και στο άλλο αυτί.
• Όταν τοποθετήσω και τα δύο λαστιχάκια στα αυτιά μου, φέρνω τα δάκτυλά
μου στις δύο πλευρές της μύτης και πιέζω το έλασμα που έχει η μάσκα ώστε
να αγκαλιάσει τη μύτη μου και συνεχίζω την απαλή κίνηση προς και πάνω στα
ζυγωματικά μου.
• Τραβώ με ήπιες κινήσεις τη μάσκα από την κάτω πλευρά ώστε να ξεδιπλώσει
και να αγκαλιάσει το πηγούνι μου.
• Ελέγχω ότι η μάσκα έχει εφαρμόσει καλά στο πρόσωπό μου και την νιώθω
άνετα. Δοκιμάζω να μιλήσω για να καταλάβω ότι όταν χρειαστεί να το κάνω,
αυτή δεν θα πέσει από τη μύτη μου.
• Θυμάμαι πάντα ότι εάν η μάσκα δεν εφαρμόζει απόλυτα στο στόμα και την
μύτη μου και αφήνει κενά στο πρόσωπο μου δεν προσφέρει προστασία,
αντιθέτως απλά με δυσκολεύει.
• Tip!! Κάντε εφαρμογή μπροστά στον καθρέπτη τις πρώτες φορές ώστε να
είστε σίγουροι για τις κινήσεις όταν δεν θα έχετε αυτήν την δυνατότητα.

β. Πως χειρίζομαι τη μάσκα – τα ΠΡΕΠΕΙ…
• Φορώ μάσκα σε εσωτερικούς χώρους και σε εξωτερικούς χώρους όταν
υπάρχει συνωστισμός.
• Φορώ μάσκα που δεν είναι χαλαρή στο πρόσωπό μου.
• Χρησιμοποιώ πάντα καθαρή και χωρίς φθορές μάσκα.
• Φυλάω τη μάσκα σε καθαρό σακουλάκι πριν την φορέσω.
• Τοποθετώ τη μάσκα μέσα στο σακουλάκι κρατώντας την από το ένα λάστιχο.
• Τοποθετώ την κάθε μάσκα σε ξεχωριστό σακουλάκι.
• Έχω πάντα μαζί μου στο σχολείο τουλάχιστον δύο μάσκες (σε ξεχωριστά
σακουλάκια η καθεμιά).
• Αφαιρώ τη μάσκα από το πρόσωπό μου τραβώντας ταυτόχρονα και τα δύο
λαστιχάκια.
• Τρίβω τα χέρια μου με αντισηπτικό διάλυμα μετά την αφαίρεση της μάσκας.
• Χειρίζομαι σωστά τη μάσκα που θέλω να αφαιρέσω για λίγο: αφαιρώ τη
μάσκα όπως περιγράφηκε παραπάνω, την κρατώ από τα λαστιχάκια και την
διπλώνω με την εσωτερική πλευρά προς τα μέσα, την τοποθετώ στο
σακουλάκι της.
• Πλένω κάθε μέρα τις μάσκες που έχω χρησιμοποιήσει την ίδια μέρα
• Πλένω τη μάσκα καλά, στο χέρι ή σε πλυντήριο, χρησιμοποιώ νερό σε υψηλή
θερμοκρασία τουλάχιστον 60°C, και όταν στεγνώσει τη σιδερώνω καλά και την
τοποθετώ σε καθαρό σακουλάκι.
• Η μάσκα είναι το πιο προσωπικό μου αντικείμενο.

• Tip!! Χρησιμοποιείτε σακουλάκια μεγαλύτερων διαστάσεων από τη μάσκα
για να διευκολύνονται οι κινήσεις σας. Τα σακουλάκια τροφίμων είναι μια
εύκολη λύση.

γ. Πώς χειρίζομαι τη μάσκα – τα ΔΕΝ …
• Δεν αφαιρώ τη μάσκα μου όταν βρίσκομαι σε εσωτερικούς χώρους ή σε
εξωτερικούς χώρους όταν η απόσταση είναι μικρότερη του ενάμιση μέτρου
από άλλο άτομο
Αυτές ακριβώς είναι οι καταστάσεις που χρειάζεται να προστατευθώ με τη
μάσκα.
• Δεν κατεβάζω την μάσκα όταν θέλω να μιλήσω σε κάποιον
Όταν μιλάω απελευθερώνονται σταγονίδια, αυτή τη διαδικασία θέλω να
σταματήσω με τη χρήση της μάσκας.
• Δεν αγγίζω το μπροστινό μέρος της μάσκας
Η μάσκα συγκρατεί σταγονίδια που φέρουν τον ιό, έτσι ο ιός μπορεί να
περάσει στα χέρια μου και στη συνέχεια να αγγίξω και να μολύνω το πρόσωπό
μου και άλλα αντικείμενα και επιφάνειες.
• Δεν αφήνω την μάσκα να πέσει από τη μύτη μου
Εάν κατέβει η μάσκα και θέλω να τη διορθώσω, πιέζω ξανά το έλασμα και
τραβώ σε καλύτερη θέση τα λαστιχάκια. Εφαρμόζω υγιεινή των χεριών
αμέσως μετά από αυτήν την κίνηση.
• Δεν κατεβάζω τη μάσκα στο πηγούνι μου ούτε αφήνω έξω μύτη ή στόμα
Με αυτόν τον τρόπο ακυρώνω την προστασία που δίνει η μάσκα, ενώ η
εξωτερική πλευρά της μάσκας βρίσκεται πολύ κοντά στο στόμα μου και
υγραίνεται. Επιπλέον όταν την ανεβάσω θα επιμολύνω τα χέρια μου και το
πρόσωπό μου.
• Δεν φορώ μάσκα που νιώθω υγρή
Η υγρή μάσκα δυσκολεύει την αναπνοή και παύει να προσφέρει προστασία.
• Δεν φορώ μάσκα που είναι βρώμικη ή έχει φθορές (σχισίματα ή οπές)
Η βρώμικη μάσκα είναι περισσότερο επικίνδυνη παρά προστατευτική, ενώ η
φθαρμένη δεν προστατεύει και δίνει ψευδές αίσθημα ασφάλειας.
• Δεν μοιράζομαι τη μάσκα μου με κανέναν άλλο, ακόμη και εάν αυτός είναι το
πιο κοντινό μου άτομο, και δεν την αφήνω εκτεθειμένη στα αγγίγματα άλλων
Η κοινή χρήση ή η ανταλλαγή μάσκας δεν επιτρέπεται. Αν γίνει, σημαίνει
αυτόματα ότι μοιράζομαι με άλλον τα μικρόβια που αυτή έχει συγκρατήσει.
• Δεν αφήνω τη μάσκα μου σε επιφάνειες (καρέκλες, θρανία, τραπεζάκια κλπ.)
Η μάσκα επιμολύνεται και ταυτόχρονα μολύνει τις επιφάνειες.
• Δεν χρησιμοποιώ ποτέ το ίδιο σακουλάκι για διαφορετικές μάσκες, η κάθε
μάσκα έχει το δικό τους σακουλάκι
Τα μικρόβια από τις βρώμικες μάσκες μολύνουν το σακουλάκι, επιβιώνουν
μέσα σε αυτό για πολλές ώρες και θα μολύνουν και άλλη μάσκα εάν
τοποθετηθεί εκεί.

 

Με την πεποίθηση ότι οι μικροί μας μαθητές, τα παιδιά μας, έχουν απίστευτες ικανότητες, μοναδική ωριμότητα και δυναμική θέληση, ώστε να αντιμετωπίσουν ετούτη τη δύσκολη συνθήκη, ξεκινάμε να μελετάμε, να προετοιμαζόμαστε, να κάνουμε τις προσωπικές μας δοκιμές – προσπάθειες. Έτσι, το εμπόδιο, η δυσκολία, θα μετατραπεί σε πρόκληση για να μάθουμε να ξεπερνάμε ανάλογες καταστάσεις, να ορθώνουμε τη δύναμη του νου και του συντονισμού με την ομάδα μας και να καταλήγουμε θριαμβευτές της ζωής. Αυτό άλλωστε είναι και η πιο ουσιαστική δύναμη κάθε εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Χρησιμοποιήθηκε υλικό από:

  • Το κανάλι “ΕΟΔΥ – Greek National Public Health Organization” στο You Tube.
  • Τα έντυπα του ΕΟΔΥ:

“ΛΟΙΜΩΞΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΟ ΚΟΡΩΝΟΪΟ SARS–CoV-2 (COVID-19) ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ, 31 Αυγούστου 2020”   και

“ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΩ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΣΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΟΥ”

 

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/8dimkoryd/archives/3405

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς