2278E1

“Όταν τα πράγματα αγριεύουν…”

ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ

2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ EΤΜΗΜΑΤΟΣ:

« Όταν τα πράγματα αγριεύουν…»

 

2278E1

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΡΩΤΟ

 

“Τα πράγματα μπορούν να αγριέψουν”, όταν άνθρωποι σε όλον τον κόσμο εκδηλώσουν  συμπεριφορές επιθετικότητας, όπου συνειδητά ή ασυνείδητα θελήσουν να κάνουν κακό σε άλλους ανθρώπους για διάφορους λόγους. Το άσχημο είναι πως τα φαινόμενα αυτά συναντιούνται και σε μικρά παιδιά, ξεκινούν από το Δημοτικό Σχολείο και κορυφώνονται στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, με άσχημα αποτελέσματα για τα παιδιά που δέχονται αυτή την επιθετικότητα.

Οι μαθητές, γνωρίζοντας για τα φαινόμενα ως ένα βαθμό εκφοβισμού και βίας στα σχολεία, είδαν με θετικό τρόπο την υλοποίηση ενός σχεδίου δράσης εκδηλώνοντας το αμέριστο ενδιαφέρον τους να μάθουν λεπτομέρειες. Αντάλλαξαν απόψεις σχετικά με την πρόταση, τοποθετήθηκαν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο εκφράζοντας τις ιδέες, τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους. Δόθηκαν οι ανάλογες διευκρινίσεις, λύθηκαν οι απορίες τους ώστε να καταλήξουμε στην υιοθέτηση της πρότασης για την υλοποίηση του Σχεδίου Εργασίας.

Ορισμός της ομάδας

Picture

Η ομάδα ορίζεται, όταν δύο ή περισσότερα άτομα:

  • επιδιώκουν στόχο ο οποίος είναι κατανοητός και αποδεκτός από όλα τα μέλη,
  • αλληλεπιδρούν, αλληλεξαρτώνται και αλληλοϋποστηρίζονται στην προσπάθειά τους να πραγματώσουν το συγκεκριμένο στόχο,
  • νιώθουν τα ίδια ότι αποτελούν μέλη της ομάδας και αποδέχονται άλλα άτομα ως μέλη της ομάδας τους,
  • αποδέχονται κανόνες που αφορούν θέματα κοινού ενδιαφέροντος,
  • συμμετέχουν σε ένα σύστημα αλληλοσυνδεόμενων ρόλων και τέλος,
  • ικανοποιούνται με τη συμμετοχή τους στην ομάδα.

Όταν διαμορφώνονται οι παραπάνω συνθήκες στη σχολική τάξη, τότε μιλάμε για διδασκαλία και μάθηση σε ομάδες.

Α. Για να γνωριστούμε καλύτερα, ώστε να μάθουμε χαρακτηριστικές λεπτομέρειες από κάθε μαθητή, ζήτησα να συστηθούμε ο καθένας ξεχωριστά ξεκινώντας από εμένα, τον δάσκαλο της τάξης. Επίσης, ζήτησα από το κάθε παιδί να συστήσει το διπλανό του με το όνομά του και να αναφέρει το πιο θετικό του χαρακτηριστικό. Παρουσιάσαμε λεπτομέρειες του εαυτού μας και τελικά για να μην πάει τίποτε χαμένο, τα καταγράψαμε, δημιουργώντας τα “αυτοβιογραφικά ποιήματα”, δηλ. τα βιογραφικά μας.

IMG 0483

JPEG

IMG 0524

 

Β. Τα «ποιήματα», γραμμένα σε χαρτόνια από τα ίδια τα παιδιά, τοποθετήθηκαν στους πίνακες ανακοινώσεων της τάξης( φωτοτυπία του πρωτοτύπου ) και στα προσωπικά portfolios μαθητών επίσης, με προσωπική έγχρωμη φωτογραφία.

Γ. Επισημάναμε την ανάγκη ύπαρξης κανόνων για την ομαλή λειτουργία της ομάδας, εξηγώντας πως έτσι εξασφαλίζονται τα δικαιώματα και διασαφηνίζονται οι υποχρεώσεις του καθενός ώστε να αναπτυχθούν η αμοιβαία εμπιστοσύνη και ο  σεβασμός. Γράψαμε τους κανόνες μας σε ένα μεγάλο χαρτί. Στη συνέχεια το κάθε παιδί που συμφώνησε, σηκώθηκε  και υπέγραψε. Το χαρτί αυτό  αντιπροσωπεύει ταυτόχρονα και το συμβόλαιο του  προγράμματος.

IMG 0478

 


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ

 

Οι μαθητές/τριες παρακολούθησαν παρουσίαση σε PowerPoint διάφορων μορφών εκφοβισμού και εντόπισαν παραδείγματα μορφών βίας τα οποία ανήκουν στον εκφοβισμό και ποια όχι.

Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες παρακολούθησαν βίντεο παιδιών που βιώνουν φαινόμενα εκφοβισμού, με τον τίτλο:

“Είναι σχολικός εκφοβισμός; (animation)”, των Εκπαιδευτηρίων ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΖΩΗ.

 

 

Τέλος, τους δόθηκε Φύλλο Εργασιών στο οποίο οι μαθητές/τριες διέκριναν τα είδη εκφοβισμού και ποια μορφή συμπεριφοράς αποτελεί ή όχι εκφοβισμό.

 



Λήψη αρχείου

 


 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΤΡΙΤΟ

 

«Εκφράζω ανοιχτά αυτό που νιώθω». Οι μαθητές/τριες ανά ομάδες συζήτησαν και  ανέσυραν στη μνήμη τους συναισθήματα που ένιωσαν βιώνοντας ή ακούγοντας κάποια/ες περιπτώσεις σχολικού εκφοβισμού. Τα κατέγραψαν και η κάθε ομάδα στη συνέχεια τα ανακοίνωσε στην ολομέλεια της τάξης.



Λήψη αρχείου

Παρακολούθησαν επίσης ένα βίντεο για τον σχολικό εκφοβισμό( bullying ):

 

 


 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΕΜΠΤΟ

 

«Εκφράζομαι εικαστικά», στη σημερινή μας ώρα εργαστηρίου και…

  • Οι μαθητές/τριες, χωρισμένοι σε δυο ομάδες κι αφού οργανώθηκαν στα πλαίσια των ομάδων τους, έφτιαξαν δυο υπέροχες αφίσες με συνθήματα κατά του εκφοβισμού και υπέρ της δύναμης που έχει η δύναμη της φωνής τους.

IMG 0641

IMG 0642

  • Επίσης τη δουλειά μας αποφασίσαμε να την παρουσιάσουμε σε όλους εσάς αγαπητοί μας γονείς και λοιποί επισκέπτες στην ιστοσελίδα του σχολείου μας.

JPEG 1


ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

Οι μαθητές κι οι μαθήτριες μου αξίζουν τα θερμά μου συγχαρητήρια ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα για την επιτυχή υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος.

Μην φύγει κανείς, θα ακολουθήσουν κι άλλα προγράμματα στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.

 

3 σχόλια στο ““Όταν τα πράγματα αγριεύουν…”

Τα σχόλια δεν επιτρέπονται.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς