Διαπαιδαγώγηση παιδιών (μέρος πρώτο)

Σωματική τιμωρία

  Αν και σε συγκεκριμένες περιπτώσεις φαίνεται να έχει γρήγορα αποτελέσματα,  μακροπρόθεσμα κάνει περισσότερο κακό παρά καλό. Ταπεινώνει τα παιδιά και τα κάνει να αναπτύξουν χαμηλή αυτοεκτίμηση.

 Φυσικές- λογικές συνέπειες

 Συχνά όταν το παιδί μας αρνείται να μας ακούσει για κάτι που το αφορά  ή ξεχνά να κάνει κάποιες υποχρεώσεις του, εμείς συνηθίζουμε  να του κάνουμε κήρυγμα και συνεχώς να του υπενθυμίζουμε τι πρέπει να κάνει. Το αποτέλεσμα είναι ότι τις περισσότερες φορές δεν καταφέρνουμε τίποτα.

  Επειδή τα λόγια, σ’ αυτές τις περιπτώσεις, έχουν περιορισμένες δυνατότητες πρέπει να αφήσουμε να λειτουργήσουν οι φυσικές και λογικές συνέπειες.  Για ότι κάνει ή για ότι παραλείψει να κάνει πρέπει να υπόκεινται στις συνέπειες των πράξεων  του και καλό θα είναι να μην το προστατεύουμε απ’ αυτές. Διαφορετικά δεν κάνουμε τίποτα άλλο από το να το εμποδίζουμε να γίνει υπεύθυνο. Καλύτερα να υποστεί τις ακίνδυνες συνέπειες των πράξεων του όταν είναι μικρό παρά τις επώδυνες όταν μεγαλώσει.

Παράδειγμα:

   Α) Η κ. Μ. συνεχώς υπενθυμίζει στο δεκάχρονο Γιάννη να φορέσει το    μπουφάν του διότι κάνει κρύο . Εκείνος αρνείται πεισματικά ,αυτή όμως επιμένει και στο τέλος τα καταφέρνει.

 Σχόλιο:

   Με την συμπεριφορά της αυτή εμποδίζει το Γιάννη να γίνει υπεύθυνος και να κρίνει αυτός πότε πρέπει να φορά μπουφάν. Από εδώ και στο εξής θα πρέπει να σταματήσει να επιμένει έτσι ώστε ο Γιάννης να υποστεί το δυσάρεστο αίσθημα του κρύου (φυσική συνέπεια) και στη συνέχεια μόνος του θα φροντίζει να ντύνεται επαρκώς ή όταν του το προτείνει η μητέρα του να μην το αρνείται.  

     Μετά από μια δοκιμασία αν ο Γιάννης εκφράσει, στη μητέρα του ,τη δυσάρεστη εμπειρία που πέρασε, αυτή δεν πρέπει να αρπάξει την ευκαιρία και να του πει: «είδες που τόσο καιρό είχα δίκιο και δε μ’ άκουγες; Εγώ ξέρω!!».

   Το καλύτερο που έχει να κάνει είναι να κρατήσει μια καλοσυνάτη στάση και να εκφράσει τη λύπη της που ο Γιάννης δοκίμασε αυτή τη  επίπονη εμπειρία. Σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει κίνδυνος να μη λειτουργήσει  η φυσική συνέπεια (κρύο) διότι το παιδί θα περιχαρακωθεί γύρω από το ΕΓΩ του.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση