Επιστροφή σε Εκπαιδευτικά Προγράμματα

Περίπατος στα τείχη…

άποψη του βυζαντινού τείχους
…της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης
για να γνωρίσουμε την πόλη μας
Η αφορμή για την επιλογή αυτού του προγράμματος ήταν η έκπληξη και η απορία των μαθητών που την προκαλούσε ένα συγκεκριμένο γεγονός και το οποίο το συναντούσαμε πολύ συχνά και σε διάφορα μαθήματα (Ιστορία, Θρησκευτικά, Γεωγραφία): και στην αρχαία Ελλάδα αλλά και στην ιστορική περίοδο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, όλοι οι γειτονικοί λαοί των Ελλήνων – άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο -σε κάποια χρονική στιγμή προσπάθησαν να κατακτήσουν τμήματα ή και ολόκληρο τον Ελλαδικό χώρο…
Τα ερωτήματα των παιδιών ήταν πολλά:Τι “ζήλευαν” όλοι αυτοί οι λαοί και με κάθε ευκαιρία έκαναν επιδρομές εναντίον των Ελλήνων; Πώς γίνονταν οι πόλεμοι εκείνη την εποχή και πως προστατεύονταν οι κάτοικοι των πόλεων και των αγροτικών περιοχών; Γιατί ένα μεγάλο μέρος της βυζαντινής τέχνης (κυρίως η αρχιτεκτονική) αναφέρεται στο χτίσιμο και στην επισκευή των τειχών; Θέλοντας να δώσουμε απαντήσεις σε όλα αυτά τα ερωτήματα προσπαθήσαμε να “μιμηθούμε” τον τρόπο που εργάζεται ο ιστορικός και να αντιληφθούμε πως αυτός αντλεί πληροφορίες για κάποια ιστορική περίοδο εξετάζοντας τα ιστορικά μνημεία.
αναζήτηση πληροφοριών
..Έτσι αναφερθήκαμε στη σημαντική θέση (γεωγραφική- εμπορική-πολιτική-στρατιωτική) που κατείχε η Βυζαντινή Αυτοκρατορία- και ειδικότερα η πόλη μας – στο χώρο της Μεσογείου, προσπαθήσαμε να γνωρίσουμε την εξέλιξη της πόλης μας στις διάφορες ιστορικές περιόδους, μιλήσαμε για τους λαούς που απείλησαν ή κατέκτησαν τη Θεσσαλονίκη, συγκεντρώσαμε στοιχεία και φωτογραφικό υλικό από τα οχυρωματικά έργα μεγάλων Βυζαντινών πόλεων (όπως αυτά σώζονται σήμερα), επισκεφτήκαμε και περπατήσαμε πλάι στα τμήματα του βυζαντινού τείχους που διατηρούνται ως σήμερα στον τόπο μας, εντοπίσαμε τα σημεία που υπήρχαν οι μεγάλες πύλες, βρήκαμε επιγραφές που μας έδωσαν στοιχεία για σημαντικά ιστορικά γεγονότα και τέλος μιλήσαμε με ανθρώπους που συναντήσαμε εκεί, ζητώντας να μάθουμε πως έχει διαμορφωθεί και πως αξιοποιείται σήμερα ο χώρος γύρω από τα βυζαντινά κάστρα. ..
κάθε τείχος πρέπει να έχει και τη σημαία του
.Επιστρέφοντας στο σχολείο θελήσαμε να αξιοποιήσουμε όλα αυτά τα στοιχεία και αποπειραθήκαμε να “τειχίσουμε” την πόλη μας … Το πρόγραμμα αυτό σχεδιάστηκε από τους εκπαιδευτικούς και υλοποιήθηκε με τη συνεργασία των μαθητών των δύο τμημάτων της Ε΄ τάξης. Η σχεδίαση και η υλοποίησή του βασίστηκε σε εμπειρίες των εκπαιδευτικών που είχαν αποκτηθεί από τη συμμετοχή τους σε παρόμοιο πρόγραμμα κατά την χρονική περίοδο που η Θεσσαλονίκη είχε αναδειχθεί “ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ”
για να φτιαχτεί το τείχος χρειάζεται υπομονή και συνεργασία
"τειχίζοντας " την πόλη μας

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση