Εργασία στη Γλώσσα. Στ’ Τάξη

Ανάλυση μαθήματος ((Οικογένεια ανάμεσα στις άλλες)) ,τεύχος β’ σελ.94,95 και 96.

Το μάθημα μιλάει για την πρώτη και πιο σημαντική κοινωνική ομάδα στην οποία συμμετέχει ο άνθρωπος από τη γέννησή του,την οικογένεια!
Παρουσιάζει την πιο συνηθιμένη μορφή σύγχρονης οικογένειας,που λέγεται πυρηνική , γιατί αποτελείται μόνο από τους γονείς και τα παιδιά.
Αντίθετα ,παλαιότερα η πιο διαδεδομένη μορφή οικογένειας ήταν η διευρυμένη,γιατί στο ίδιο σπίτι (συνήθως στο σπίτι του παππού και της γιαγιάς) ζούσαν μαζί περισσότερες από μια γενιές.
Το μάθημα περιγράφει επίσης και άλλους τύπους σύγχρονης οικογενειακής ζωής ,που οι γονείς μπορεί να ζουν χωριστά ή ακόμα τα παιδιά να ζουν μόνο με τον ένα γονέα (μανογονεϊκή οικογένεια).
Για τη σημασία και την οργάνωση της ιοκογένειας μιλήσαμε αναλυτικάκαι στα τρία πρώτα κεφάλαια της Κοινώνικης και Πολιτικής Αγωγής.Μάθαμε ότι δεν είναι μόνο οι σχέσεις αγάπης ,φροντίδας και αλληλοβοήθειας που αναπτύσσονται μεταξύ των μελών μιας οικογένειας , δεν είναι μόνο η προστασία και η ασφάλεια που προσφέρουν  οι γονείς στα παιδιά , αλλά και προετοιμασία τους , ώστε να ενταχθούν στην κοινωνία και να γίνουν ανεξάρτητα άτομα και χρήσιμοι πολίτες
Αξίζει να διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο.
Απαντήστε στην 1η άσκηση .
Στη συνέχεια μελετήστε προσεκτικά στις σελ.94 και 95 τον τρόπο που χρησιμοποιούμε τους αντιθετικούς συνδέσμους (μα,αλλά,παρά,όμως,ωστόσο,ενώ,αν και,μολονότι,μόνο) για να συνδέσουμε ανεξάρτητες και εξαρτημένες (δευτερεύουσες) προτάσεις , που έχουν αντίθετο νόημα.Έτσι μπορούμε να εκφράσουμε ένα σύνθετο νόημα και να κάνουμε το λόγο μας πλούσιο και ζωηρό.
Οι δευτερεύουσες προτάσεις που εισάγονται με τους αντιθετικούς συνδέσμους , λέγονται εναντιωματικές ή παραχωρητικές ,γιατί φανερώνουν κάτι αντίθετο από αυτό που δηλώνει η κύρια πρόταση.
Προσέξτε τα παραδείγματα στις παρακάτω πτοτάσεις , όπου φαίνονται καθαρά οι εναντιωματικές προτάσεις από τους συνδέσμους , που τις εισάγουν.
 Αν και έχει πολλούς φίλους , αγαπάει τη μοναξιά.
 Θύμωσε πολύ , αλλά δεν το έδειξε.
 Ζει πολύ ευτυχισμένη , κι ας είναι φτωχή.
 Λυπήθηκε πολύ , κι όμως δεν το έδειξε.
 Καταλαβε ότι ήταν ψέμα , ωστόσο δε μίλησε.
 Μπορεί να έχει το καλυτερο ποδήλατο , αλλά του αρέσει να κάνει πατίνι.
Ασκήσεις
α) Μελετήστε το κείμενο ανακαλύψτε και καταγράψτε τις εναντιωματικές προτάσεις (εντοπίστε τους συνδέσμους).
β) Στείλτε μας και τις απαντήσεις από τις υπόλοιπες ασκήσεις εκτός από την άσκηση 5.
γ) Η άσκηση 5 να γίνει την επόμενη εβδομάδα σαν (( σκέφτομαι και γράφω )) , όπου το οικογενειακό περιστατικο που θα περιγράψετε να γίνει και η αφορμή να δώσετε και τις περιγραφές των προσώπων ,  που αναφέρονται σ’ αυτό , ακολουθώντας τις οδηγίες της σελ.97 χωρίς τον περιορισμό των διακοσίων λέξεων.
Καλή επιτυχία!
Με αγάπη οι δάσκαλοι σας Βασίλης Οικονόμου και Ορτανσία Πρελορέντζου !
Κατηγορίες: Γλώσσα ΣΤ' Δημοτικού. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.