Τη φετινή χρονιά εισάγονται Νέες θεματικές στα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια όλης της χώρας μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.
Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις Θεματικές Ενότητες, οι οποίες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και προσαρμόζεται ανά ηλικία.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείου υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί για τη διδασκαλία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σχεδιάζουν τα αντίστοιχα Προγράμματα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει υποχρεωτικά την υλοποίηση των τεσσάρων (4) Θεματικών Ενοτήτων και δύναται να περιλαμβάνει από 20 ως 28 Προγράμματα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων, δηλαδή 5 έως 7 εβδομάδες ανά Θεματική Ενότητα.
Aκολουθεί το ετήσιο Σχέδιο Δράσης του Νηπιαγωγείου μας για το Σχολικό Έτος 2021-2022
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ | |
ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ
της Σχολικής Μονάδας
|
|
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 21+:
http://iep.edu.gr/el/psifiako–apothetirio/skill–labs
|
|
ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ- 7ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΝΕΑΠΟΛΗΣ …………………………………………………………..…………………
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ………2021-2022…………….. |
|
Σχολική μονάδα | Νηπιαγωγείο – |
Αριθμός τμημάτων | 3 |
Αριθμός μαθητών/μαθητριών σχολικής μονάδας | 36 |
Αριθμός εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας | 5 |
Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στα Εργαστήρια δεξιοτήτων | 5 |
Ζω καλύτερα – Ευ Ζην | Φροντίζω το Περιβάλλον | Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη | Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία |
Τίτλος: Με υγιεινή διατροφή, έχω δύναμη πολύ.
|
Τίτλος: Τίτλος: Ανακύκλωση θα πει ζωή από την αρχή
|
Τίτλος: Στα χέρια μας τα ενωμένα, έχουμε τα δικαιώματά μας γραμμένα. | STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική
Από πού είσαι ποταμάκι; |
Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα) |
Το όραμά μας | Το όραμα του νηπιαγωγείου μας είναι να αποτελεί περιβάλλον χαράς και μάθησης για όλα τα
παιδιά, χωρίς αποκλεισμούς ,να καλλιεργούμε την αποδοχή και τον σεβασμό για την ατομική ταυτότητα κάθε παιδιού και να διαμορφώνουμε κουλτούρα συνεργασίας και αλληλεγγύης μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας. Τα πλεονεκτήματα που πιστεύουμε ότι θα συνδράμουν ουσιαστικά στην επιτυχία του προγράμματος α. η πρότερη εμπειρία των εκπαιδευτικών καινοτόμα προγράμματα στο πλαίσιο των σχολικών δραστηριοτήτων, πολιτιστικών θεμάτων, περιβαλλοντικών θεμάτων και θεμάτων αγωγής υγείας, β. επιστημονική κατάρτιση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών και η μεγάλη εκπαιδευτική εμπειρία στην εκπαίδευση γ. η διάθεση για γόνιμη και ουσιαστική συνεργασίας των εκπαιδευτικών για την επίτευξη ενός κοινού οράματος, δ η συνεργασία και οι καλές επικοινωνιακές σχέσεις με το τους γονείς αλλά και με τους φορείς που θα συνδράμουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στα μειονεκτήματα θα αναφέραμε τις ιδιαίτερες συνθήκες λόγω της πανδημίας που πιστεύουμε ότι θα δημιουργήσουν εμπόδια στην εφαρμογή και υλοποίηση ορισμένων δράσεων καθώς και στην συνεργασία με φορείς που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στον εμπλουτισμό του εκπαιδευτικού προγράμματος. Σημαντικό μειονέκτημα είναι και το γεγονός ότι τα τρία τμήματα του νηπιαγωγείου μας στεγάζονται σε διαφορετικούς χώρους (λειτουργία παραρτήματος) κατάσταση που δυσκολεύει την καθημερινή επικοινωνία και αλληλεπίδραση μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας.
|
Στόχοι της σχολικής μονάδας σε σχέση με τις τοπικές και ενδοσχολικές ανάγκες | Σε συνάρτηση με το όραμα της Σχολικής μας Μονάδας, , οι στόχοι του σχολείου σε σχέση με τις τοπικές και ενδοσχολικές ανάγκες θα εστιάσουν στα εξής:
1.Στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και συνεργασίας τόσο μεταξύ των νηπίων όσο και μεταξύ των εκπαιδευτικών 2.Στην καλλιέργεια των βασικών δεξιοτήτων του προγράμματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», πιο συγκεκριμένα στις: Α.Δεξιότητες του 21ουαιώνα(4cs) Β.Δεξιότητες Ζωής: Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση, υπευθυνότητα, ευαισθησία, προσαρμοστικότητα αλληλοσεβασμός και σεβασμός στη διαφορετικότητα Γ.Δεξιότητες της τεχνολογίας, μηχανικής και επιστήμης Πληροφοριακός και ψηφιακός γραμματισμός, δεξιότητες διαμοιρασμού δημιουργημάτων, δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα Δ.Επικοινωνιακές δεξιότητες με μαθητές άλλων νηπιαγωγείων. Ε.Δεξιότητες του νου. Οργανωσιακή σκέψη, επίλυση προβλημάτων, κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές, υπολογιστική σκέψη ΣΤ.Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμόςο. Αυτά τα στοιχεία καλλιεργούνται στην καθημερινότητα των παιδιών, σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο. Κεντρική άποψη είναι ότι το σχολείο οφείλει να παρέχει ένα περιβάλλον ασφαλές, μη ανταγωνιστικό, με σαφείς κανόνες λειτουργίας, μέσα στο οποίο τα παιδιά μπορούν να αναδείξουν την προσωπικότητά τους, να εκφράσουν τις ανησυχίες τους και να μοιραστούν τα ενδιαφέροντά τους. με απώτερο στόχο την ολιστική ανάπτυξη της προσωπικότητας τους 3.Να ευαισθητοποιηθούν για θέματα , που αφορούν τόσο το ανθρωπογενές και το φυσικό μας περιβάλλον όσο και την προστασία του πλανήτη μας 4.Να συνηδειτοποιήσουν την ανάγκη μετάβασης από το «εγώ» στο «εμείς» Να κινητοποιηθούν και να αναλάβουν δράση για το κοινό καλό. 5.Να ανάπτυξουν αξίες όπως η συνεργασία, ο σεβασμός στη γνώμη του άλλου, η αγάπη και η αλληλεγυή. 6.Τέλος να εξικοιωθούν με τις νέες τεχνολογίες.
|
Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ | |
Περιγράφουμε αδρά τις αποφάσεις του συλλόγου διδασκόντων | |
ως προς τη Θεματική Ενότητα
Ζω καλύτερα- Ευ ζην |
Θέμα: Διατροφή.
Τίτλος: Με υγιεινή διατροφή, έχω δύναμη πολύ. Βασικοί στόχοι: Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής. Να μάθουν τις κατηγορίες, την προέλευση και τα θρεπτικά συστατικά των τροφών. Να γνωρίσουν την εποχικότητα και την τοπικότητα φρούτων και λαχανικών, τις βιταμίνες και τα οφέλη στον οργανισμό μας.
|
ως προς τη Θεματική Ενότητα
Φροντίζω το Περιβάλλον |
Θέμα: Οικολογική συνείδηση
Τίτλος: Ανακύκλωση θα πει ζωή από την αρχή Βασικοί στόχοι: Να γίνει κατανοητό από τα νήπια ότι η ανθρώπινη δραστηριότητα επιδρά αρνητικά στον πλανήτη και ότι η βιωσιμότητα είναι ευθύνη όλων. Να διαμορφώσουν συμπεριφορές και στρατηγικές για την ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων. Να προβληματιστούν για την ανάγκη κατασκευής αντικειμένων από φιλικά προς το περιβάλλον υλικών που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν. Να γνωρίσουν την ανακύκλωση ως καθημερινή πρακτική που συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος.
|
ως προς τη Θεματική Ενότητα
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη |
Θέμα: Ανθρώπινα δικαιώματα
Τίτλος: Στα χέρια μας τα ενωμένα, έχουμε τα δικαιώματά μας γραμμένα. Βασικοί στόχοι: Να γνωρίσουν τα δικαιώματα των παιδιών. Να αναπτύξουν στάσεις και δεξιότητες κοινωνικής ζωής, να υιοθετήσουν αξίες και πρότυπα σεβασμού και συνεργασίας. Να κατανοήσουν ότι είμαστε διαφορετικοί, αλλά μπορούμε όλοι να απολαμβάνουμε τα ίδια δικαιώματα, για μια αρμονική συμβίωση. |
ως προς τη Θεματική Ενότητα
Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία |
Θέμα:STE{A}M
Τίτλος: Από πού είσαι ποταμάκι; Βασικοί στόχοι: Καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα Κατανόηση του κύκλου του νερού Καλλιέργεια ψηφιακού εγγραμματισμού. Πειραματικές δραστηριότητες μέσα από τις οποίες τα νήπια αντιλαμβάνονται τις έννοιες εξάτμιση. συμπύκνωση υγροποίηση.
|
Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα | Η συνεργασία, η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη και η επικοινωνία,
Βασικά στοιχεία του προγράμματος, θα αποτελέσουν σημαντικούς άξονες αναφοράς μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας οδηγώντας σε ενδιαφέροντα εκπαιδευτικά αποτελέσματα
|
Ειδικότερα οφέλη | Κατά την υλοποίηση των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων υπάρχουν ειδικότερα οφέλη από τις δεξιότητες (νου, μάθησης, ζωής, κοινωνικών, συναισθηματικών, τεχνολογίας) που καλλιεργούνται και διατρέχουν όλους τους θεματικούς κύκλους, με αποτέλεσμα σταδιακά η μάθηση να εκπορεύεται αλλά και να βασίζεται στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των νηπίων. |
Αναμενόμενο αντίκτυπο για την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας | Η συνεργασία, η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη και η επικοινωνία, που αποτελούν βασικούς πυλώνες του προγράμματος, θα αποτελέσουν σημαντικούς άξονες αναφοράς μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας οδηγώντας σε ενδιαφέροντα εκπαιδευτικά αποτελέσματα κα ιπροϊόντα συλλογικής προσπάθειας. |
Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα | Από την διάχυση των αποτελεσμάτων δράσεων κάθε θεματικού κύκλου, θα υπάρξει συνολική ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινότητας για ζητήματα που αφορούν το σύνολο της κοινωνίας, με την ελπίδα ότι η ενημέρωση θα ενισχύσει στην ευαισθητοποίηση αλλά και στην ανάληψη ατομικής ευθύνης . |
Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών | Θα αξιοποιηθούν στρατηγικές διδασκαλίας, που με την χρήση εποπτικού και ψηφιακού υλικού, καθώς και βιωματικές δράσεις, τέχνες και θεατρικό παιχνίδι, θα επιδιώξει να συμπεριλάβει όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από το πολιτιστικό και γλωσσικό τους περιβάλλον. |
Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης | 1.Συγκέντρωση και διάθεση ειδών πρώτης Ανάγκης για τον Οργανισμό Χαμόγελο του Παιδιού στα πλαίσια του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-ανθρώπινα δικαιώματα
2. Δωρεά στον οργανισμό για Παιδιά με σοβαρές ασθένειες Αστεράκι τηςΕυχής-MakeaWish στα πλαίσια του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-ανθρώπινα δικαιώματα. |
Τελικά προϊόντα (ενδεικτικά) των εργαστηρίων που υλοποιήθηκαν | .Δημιουργήθηκαν μακέτες, αφίσες ενημερωτικά φυλλάδια με οδηγίες, ερωτηματολόγια για το ατομικό χαρτοφυλάκιο και ανοιχτά φύλλα εργασίας. |
Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν εκτός της Πλατφόρμας των Εργαστήρια Δεξιοτήτων του ΙΕΠ. | Εικόνες από το διαδίκτυο, βίντεο, παραμύθια σχετικά με τις επιμέρους δράσης των εργαστηρίων εκπαιδευτικό ρομποτάκι. |
ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ – ΤΕΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ | ||||
1. Τελική αξιολόγηση της υλοποίησης των τεσσάρων Θεματικών Ενοτήτων
Κείμενο 100 λέξεων (με βάση την αξιολόγηση και τον αναστοχασμό) στην μορφή λίστας για κάθε Θεματική Ενότητα |
||||
Ζω καλύτερα- Ευ ζην | Φροντίζω το Περιβάλλον
|
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη | Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία | |
. Τίτλος: Με υγιεινή διατροφή, έχω δύναμη πολύ. – | Τίτλος: Τίτλος: Ανακύκλωση θα πει ζωή από την αρχή | Τίτλος: Στα χέρια μας τα ενωμένα, έχουμε τα δικαιώματά μας γραμμένα. | STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική
Από πού είσαι ποταμάκι; |
|
Αναμένεται τα νήπια να γνωρίσουν τις πιο σημαντικές ομάδων τροφών,να κατανοήσουν της έννοιας της ισορροπημένης διατροφής και της σημασίας της για τη ζωή μας. Το πρόγραμμα προβλέπει περιγραφική αξιολόγηση, η οποία και αποτελεί μία συστηματική και καλά οργανωμένη διαδικασία συλλογής και ανάλυσης δεδομένων. Αποσκοπεί στη συνεχή παρακολούθηση και ανίχνευση εμποδίων στη μάθηση, στη διάγνωση δυνατών σημείων και αδυναμιών στις διδακτικές επιλογές, στην ενεργό εμπλοκή των μαθητών στην αξιολόγησή τους. Είναι για τους παραπάνω λόγους αναπόσπαστο στοιχείο της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας. |
Το πρόγραμμα αξιολογείται με βάση τους αρχικούς στόχους αναφορικά με τις δεξιότητες του 21ου αιώνα και τις δεξιότητες του νου, όπως έχουν αναφερθεί στον βασικό προσανατολισμό του προγράμματος . Αναμένεται οι μαθητές και οι μαθήτριες να μπορούν να αναγνωρίσουν την ανακύκλωση σαν καθημερινή πρακτική που συμβάλλει στην προστασία του πλανήτη μας. Κατά την αξιολόγηση του Σχεδίου Δράσης, ο μαθητής θα αξιοποιήσει ένα φύλλο αυτοαξιολόγησης με σκοπό να προβληματιστεί σχετικά με την ποιότητα της εργασίας του/της, να κρίνει τον βαθμό στον οποίο πέτυχε συγκεκριμένους και σαφείς στόχους και βεβαίως να αναθεωρήσει αναλόγως, αν χρειαστεί. | Οι συζητήσεις στην ολομέλεια κατά την έναρξη του προγράμματος και κατά τη λήξη με τη διαμόρφωση των ημιδομημένων εννοιολογικών χαρτών προσφέρουν ένα εμπλουτισμένο περιβάλλον για την αξιολόγηση της μάθησης των παιδιών. Θα ααξιοποιήσει ένα φύλλο αυτοαξιολόγησης με ερωτήσεις ανοιχτού τύπου κρίνοντας με αυτό τους συγκεκριμένους στόχους που πέτυχε. |
Το πρόγραμμα αξιολογείται με βάση τους αρχικούς στόχους αναφορικά με τις δεξιότητες του 21ου αιώνα και τις δεξιότητες του νου, όπως έχουν αναφερθεί στον βασικό προσανατολισμό του προγράμματος . Αναμένεται οι μαθητές και οι μαθήτριες να μπορούν να ερμηνεύουν και να κατανοούν πλήρως τον κύκλο του νερού και τη σημασία του για την καθημερινή μας ζωή μέσα από ποικίλες διαθεματικές δραστηριότητες των εργαστηρίων.
Το πρόγραμμα προβλέπει περιγραφική αξιολόγηση, η οποία και αποτελεί μία συστηματική και καλά οργανωμένη διαδικασία συλλογής και ανάλυσης δεδομένων. Αποσκοπεί στη συνεχή παρακολούθηση και ανίχνευση εμποδίων στη μάθηση, στη διάγνωση δυνατών σημείων και αδυναμιών στις διδακτικές επιλογές, στην ενεργό εμπλοκή των μαθητών στην αξιολόγησή τους. Είναι για τους παραπάνω λόγους αναπόσπαστο στοιχείο της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας. Κατά την αξιολόγηση του Σχεδίου Δράσης, ο μαθητής θα αξιοποιήσει ένα φύλλο αυτοαξιολόγησης με σκοπό να προβληματιστεί σχετικά με την ποιότητα της εργασίας του/της, να κρίνει τον βαθμό στον οποίο πέτυχε συγκεκριμένους και σαφείς στόχους και βεβαίως να αναθεωρήσει αναλόγως, αν χρειαστεί. |
|
2. Οφέλη συνολικά από την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης
(σε συνάφεια με την αρχική ανάλυση αναγκών) |
||||
ως προς το σχολικό κλίμα γενικά | Συνεργασία των εκπαιδευτικών του σχολείου -Συνεργασία με τη σχολική κοινότητα |
|||
ως προς τη ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς) | Συνεργασία μαθητών για την επίτευξη ενός κοινού στόχου -Συνεργασία με γονείς όσον αφορά τις ενδοσχολικές δράσεις. |
|||
ως προς την τοπική κοινότητα | -Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας για σημαντικά ζητήματα -Συμμετοχή της τοπικής κοινότητας στην υλοποίηση δράσεων και στην επίλυση ζητημάτων που αφορούν όλους |
|||
3. Δυσκολίες – Εμπόδια κατά την υλοποίηση της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος | ||||
Δυσκολίες και εμπόδια, σύντομη περιγραφή (ξεπεράστηκαν / ήταν ανυπέρβλητα) | Οι δυσκολίες και τα εμπόδια που συναντήσαμε σχετίζονταν με τις γενικότερες συνέπιες της πανδημίας.Δεν προγραμματίστηκαν συνεργασίες με διάφορους φορείς που σχετίζονταν με τα υπό εξέλιξη εργαστήρια δεξιοτήτων.
|
|||
Προτάσεις | ||||
Στη μορφή λίστας (150 λέξεις)
● ……………… ● ……………… ● ……………… |
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ