2ος θεματικός κύκλος :Ζω καλύτερα-Ευ ζην “Το Παπάκι Πάει”

Εργαστήρια Δεξιοτήτων

  2ος θεματικός κύκλος :” Ζω Καλύτερα – Ευ Ζην “. 

Υποενότητα :” Ψυχική Υγεία”. 

Θεματική ενότητα: ” Το παπάκι πάει…” από το Χαμόγελο του παιδιού.


Το πρόγραμμα “Το παπάκι πάει…” είναι ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας με στόχο την ενίσχυση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των παιδιών σε περίπτωση που βρεθούν σε συνθήκες εξαφάνισης μη προσδιοριζόμενης αλλιώς, δηλαδή σε συνθήκες που χάνουν τον προσανατολισμό τους ή για κάποιο λόγο δεν βρίσκονται κοντά στο άτομο που νόμιμα ασκεί την επιμέλειά  τους. Συνοπτικά τα παιδιά να έχουν αυξημένη επίγνωση των κινδύνων και να είναι σε ετοιμότητα.

Θα καλλιεργηθούν η δημιουργικότητα, επικοινωνία, κριτική σκέψη, συνεργασία (Δεξιότητες Μάθησης) , αυτομέριμνα, κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, υπευθυνότητα ( Δεξιότητες  Ζωής), επίλυση προβλημάτων, μελέτη περιπτώσεων (Δεξιότητες του Νου).


Δραστηριότητες


1ο εργαστήριο: Φτιάξε τον βοηθό σου 

Στο πρώτο εργαστήριο γνωρίσαμε τον φίλο μας τον Πάκο, το μικρό παπάκι που είχε χαθεί από τη μαμά του και ζητούσε τη βοήθειά μας για να την ξαναβρεί. Γιατί άραγε χάθηκε, πώς ένιωθε; Εξηγήσαμε στα παιδιά ότι αποστολή μας ήταν να βοηθήσουμε τον Πάκο και ένα άλλο παιδάκι να ξαναβρούν τη μαμά τους. Προκειμένου να τα καταφέρουν, το κάθε παιδί θα χρειαζόταν και μια κούκλα- βοηθό, την οποία θα την έφτιαχναν μόνα τους.


Ο Πάκο 







 


Οι κούκλες βοηθοί

 





2ο Εργαστήριο: Ο δρόμος για το σπίτι


Μέσα από την αφήγηση του παραμυθιού καλούνται τα παιδιά να κατανοήσουν βασικά μηνύματα σε περίπτωση που  κάποιο παιδί βρεθεί στην θέση να έχει χάσει την μαμά , τον μπαμπά του ή τον άνθρωπο που το επιβλέπει. Μέσω του παραμυθιού τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με την εμπειρία της εξαφάνισης και θα αποκτήσουν γνώσεις, οι οποίες αν και δουλεύονται σε έναν υποθετικό κόσμο, θα μπορέσουν να ανακληθούν και να εφαρμοστούν σε αντίστοιχες περιπτώσεις (Αναγνωστόπουλος, 1997). Επεξεργαστήκαμε το παραμύθι μέσα από εικόνες και μιλήσαμε για τα συναισθήματα που βίωσε ο μικρός μας φίλος.





Βασικά μηνύματα του παραμυθιού  στα παιδιά:

1. Μένουμε σταθεροί στη θέση μα

2. Φωνάζουμε… και ζητάμε βοήθεια από πολλούς / πολλές και όχι ένα άτομο

3. Έχουν κάθε δικαίωμα να λένε ΟΧΙ αν κάτι τα ενοχλεί και τα τρομάζει

4. Οι αστυνόμοι βοηθάνε τα παιδιά, δεν τα πάνε φυλακή.


Στη συνέχεια κατασκευάσαμε 3 ζάρια. Σε κάθε πλευρά ζωγραφίσαμε και κολλήσαμε εικόνες ανάλογα με το θέμα. 
Το ζάρι με τους  ήρωες: απεικονίζει μια φιγούρα (Παιδί, Αστυνόμος, Μαμά, Ξένη Γυναίκα,)

Το ζάρι με τις αντιδράσεις: απεικονίζει αντιδράσεις (φωνάζω, μένω σταθερός, μιλάω σε κάποιον, παίρνω τηλέφωνο)

Το ζάρι με τα συναισθήματα:  φόβος, χαρά, λύπη

Το κάθε παιδί έριξε το κάθε ζάρι μια φορά και έφτιαξε την δική του ιστορία την οποία και μας αφηγήθηκε έχοντας ως βάση τα τρία στοιχεία που θα του φανερώσουν οι κύβοι.






3ο Εργαστήριο : ” Το παπάκι πάει…”


Σε αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά με τις κούκλες που έχουν κατασκευάσει, τις κούκλες βοηθούς, καλούνται να βοηθήσουν τον Πάκο, το μικρό παπάκι να βρει τη μαμά του. Χρησιμοποιούν δηλαδή τις νεοαποκτειθήσες γνώσεις  από τις δραστηριότητες που προηγήθηκαν για να βοηθήσουν τον φίλο τους τον Πάκο. Παίξαμε κουκλοθέατρο χρησιμοποιώντας τους βασικούς ήρωες της ιστορίας. Κατά τη διάρκεια του ο Πάκο απευθυνόταν στις κούκλες βοηθούς των παιδιών για να του δώσουν τη σωστή κατεύθυνση. Στη συνέχεια τα παιδιά σε ομάδες έπαιξαν το κουκλοθέατρο στην ολομέλεια της τάξης βοηθώντας τον Πάκο  να βρει τη μαμά του.

 


4ο Εργαστήριο: Τι θα έκανες αν…

 Στο εργαστήριο αυτό μιλήσαμε για το τι θα κάναμε και που θα απευθυνόμασταν σε περίπτωση που είχαμε χαθεί. Μάθαμε τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης για αυτή την περίπτωση.

Ο Πάκο επέστρεψε στη μαμά του και τα παιδιά ένιωσαν χαρούμενα που τον βοήθησαν! Του έφτιαξαν και τούρτα για τα γενέθλια του!

Χρόνια πολλά Πάκο! Την επόμενη φορά να είσαι πιο προσεκτικός!

Τέλος τα παιδιά αξιολόγησαν τις γνώσεις τους




 

1ος Θεματικός κύκλος: Περιβάλλον “Ξέρεις για τα Ηφαίστεια, τους Σεισμούς και τα Τσουνάμι; Μάθε τώρα πως να προστατευτείς”

1ος θεματικός κύκλος: Περιβάλλον
Υποθεματική: Φυσικές Καταστροφές
Αριθμός εργαστηρίων: 4
Τίτλος:” Ξέρεις για τα Ηφαίστεια, τους Σεισμούς και τα Τσουνάμι; Μάθε τώρα πως να προστατευτείς” (Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας ΟΑΣΠ) 
Με τις δραστηριότητες που προτείνονται στο συγκεκριμένο πρόγραμμα (4) στοχεύουμε στη έγκυρη και πολύπλευρη ενημέρωση και εκπαίδευση των νηπίων σε θέματα φυσικών κινδύνων και καταστροφών μέσω παρατήρησης και βιωματικών δράσεων
Διάρκεια 6 εβδομάδες-Περίοδος Οκτώβριος-Νοέμβριος

 1ο εργαστήριο-Τι γνωρίζετε για τον πλανήτη γη

Ξεκινήσαμε τη θεματική μας μελετώντας τον πλανήτη μας. Μιλήσαμε για τα στρώματα της γης και είδαμε πως ο πλανήτης μας μοιάζει με ..αυγό. Έχει φλοιό όπως το τσόφλι του αυγού, μανδύα όπως το ασπράδι του και πυρήνα όπως ο κρόκος. Σπάσαμε το τσόφλι σε μικρά κομμάτια όπως και τα κομμάτια από τα οποία αποτελείται ο φλοιός της γης. Είναι οι τεκτονικές πλάκες που κινούνται διαρκώς. Εκεί που ενώνονται σημειώνονται μερικές φορές σημαντικές φυσικές καταστροφές όπως ο σεισμός

2ο εργαστήριο-Ποια είναι τα φυσικά φαινόμενα που πλήττουν τον πλανήτη και τη χώρα μας


Σεισμός

Μάθαμε για το φυσικό φαινόμενο του σεισμού, πως προκαλείται, τι είναι η εστία και το επίκεντρο, με ποιο όργανο μετράμε τους σεισμούς(σεισμογράφο), φτιάξαμε τον δικό μας και σχεδιάσαμε μικρούς και μεγάλους σεισμούς. Δημιουργήσαμε τον δικό μας σεισμό με το οικοδομικό υλικό της τάξης μας

Ηφαίστειο

Μάθαμε ότι το ηφαίστειο πήρε το όνομα του από τον θεό Ήφαιστο. Μελετήσαμε πως γίνεται η έκρηξη του ηφαιστείου κάνοντας πείραμα, ζωγραφίζοντας ομαδικά και φτιάχνοντας σχετικά βιβλιαράκια. Το ξέρατε ότι και στην Ελλάδα έχουμε ηφαίστεια; Εμείς δεν το ξέραμε. Μάθαμε για το ηφαίστειο της Σαντορίνης και της Νισύρου.

Τσουνάμι

Είναι αλήθεια πως πρώτη φορά ακούσαμε για αυτό το φυσικό φαινόμενο. Μάθαμε πως η λέξη “τσουνάμι” σημαίνει κύμα του λιμανιού στα γιαπωνέζικα. Το τσουνάμι μπορεί να το προκαλέσει σεισμός που γίνεται στον πυθμένα της θάλασσας. Το τσουνάμι είναι ένα τεράστιο κύμα που μπορεί να προκαλέσει μεγάλες καταστροφές. 


3ο εργαστήριο-Μύθοι για τους σεισμούς και τα ηφαίστεια

Ο μύθος του Εγκέλαδου

Στην αρχαία Ελλάδα, επειδή δεν γνώριζαν πως προκαλείται το φαινόμενο του σεισμού, πίστευαν πως τον προκαλεί ο γίγαντας Εγκέλαδος όταν ξυπνά και θέλει να ελευθερωθεί από την Αίτνα που τον έχει πλακώσει. Γι΄ αυτό ακόμα και σήμερα ακούμε στις ειδήσεις ότι “ξύπνησε” ο Εγκέλαδος κάθε φορά που γίνεται σεισμός.

4ο εργαστήριο-Πως μπορούμε να προστατευτούμε από τον σεισμό, το ηφαίστειο και το τσουνάμι

Χάρη στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων το σχολείο μας απέκτησε τη δική του τσάντα έκτακτης ανάγκης! Έτσι είχαμε την ευκαιρία να δούμε τα αντικείμενα που χρειάζονται σε έκτακτες περιπτώσεις και να φτιάξουμε τις δικές μας “τσάντες του σεισμού”. Και φυσικά πραγματοποιήσαμε την άσκηση σεισμού ώστε να γνωρίζουμε τι πρέπει να κάνουμε αν ξυπνήσει ξαφνικά ο Εγκέλαδος!  Πλέον γνωρίζουμε πως να προστατευτούμε στο σχολείο, στο σπίτι αλλά και σε εξωτερικούς χώρους. Μάθαμε ότι όταν γίνει έκρηξη ηφαιστείου πρέπει να απομακρυνθούμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, ενώ σε περίπτωση τσουνάμι πρέπει να πάμε κάπου ψηλά όπως σε έναν λόφο ή αν δεν προλαβαίνουμε στα ψηλότερα πατώματα ενός μεγάλου κτιρίου

Τι συναισθήματα λοιπόν μας προκαλεί όλη αυτή η προετοιμασία;

Και φτάνοντας στο τέλος της θεματικής θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά τον υπέροχο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας για την τσάντα έκτακτης ανάγκης με όλα τα απαραίτητα εργαλεία (φακός, ραδιόφωνο, σφυρίχτρα, μπαταρίες) που μας προσέφεραν αλλά και το κύριο Κλαζίδη ξεχωριστά για την στερέωση των επίπλων στις τάξεις μας


Απονομή 1ου βραβείου για το έργο μας DinoStem

 Απονομή του 1ου βραβείου στην κατηγορία Νηπιαγωγείο του 15ου Εθνικού διαγωνισμού eTwinning για το έργο μας “DinoStem”! Συγχαρητήρια στους απίθανους μικρούς μας μαθητές (2019-2020) αλλά και στην εξαιρετική ομάδα των εκπαιδευτικών-συνεργατών στο έργο μας!




Αγιασμός

Αγαπητοί γονείς σας ευχόμαστε καλή σχολική χρονιά με υγεία και δύναμη! Τη Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί ο Αγιασμός στο Νηπιαγωγείο μας στις 8.30 π.μ. Σύμφωνα με την εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘ για τα νηπιαγωγεία προβλέπεται:

  • Κατά την πρώτη ημέρα έναρξης των μαθημάτων, τη Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2021, λόγω των αναγκαίων μέτρων πρόληψης διασποράς του ιού COVID-19 ο καθιερωμένος αγιασμός θα πραγματοποιηθεί στον αύλειο χώρο του σχολείου, με εκπροσώπους εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών.
  • Οι μαθητές/τριες θα προσέλθουν στις σχολικές μονάδες στις 8.15’ και θα παραμείνουν μέχρι την τέλεση του αγιασμού σύμφωνα με τον προγραμματισμό του κάθε σχολείου που θα περιλαμβάνει οδηγίες για θέματα που αφορούν στα μέτρα πρόληψης της διασποράς του ιού, στην ορθή χρήση της μάσκας σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, στην εφαρμογή του ωρολογίου προγράμματος, και στη γενικότερη λειτουργία του σχολείου.
  • Στην αρχή του διδακτικού έτους και για διάστημα όχι μεγαλύτερο των δύο (2) εβδομάδων μπορεί να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Νηπιαγωγείο για νήπια/προνήπια που φοιτούν για πρώτη φορά, προκειμένου να διευκολυνθεί η προσαρμογή τους.
  • Το ευέλικτο ωράριο καθορίζεται από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης και τον Σύλλογο Διδασκόντων, σε συνεργασία με τους γονείς ή κηδεμόνες του προνηπίου/νηπίου. Μετά την πάροδο των δύο (2) εβδομάδων, το σύνολο των προνηπίων/νηπίων ακολουθεί κοινό ωράριο, σύμφωνα με την παρ. 7, του άρθρου 2, του Π.Δ 79/2017 (Α ́109) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 23, ν. 4559/2018 (Α ́142).
  • Η διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test) είναι υποχρεωτική για τους/τις μαθητές/τριες όλων των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Εξαιρούνται του μέτρου, τα παιδιά που έχουν ιστορικό νόσησης εντός του τελευταίου 6μήνου. Η είσοδος των μαθητών/μαθητριών στο σχολείο γίνεται με επίδειξη και όχι προσκόμιση βεβαίωσης αρνητικού αποτελέσματος
  • Ο υποχρεωτικός αυτοδιαγνωστικός έλεγχος διενεργείται δύο φορές την εβδομάδα, προ Τρίτης και Παρασκευής και έως είκοσι τέσσερις (24) ώρες πριν από την προσέλευση στη σχολική μονάδα. Κατ’ εξαίρεση, την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας κάθε σχολικής μονάδας ο πρώτος αυτοδιαγνωστικός έλεγχος (self test) διενεργείται έως και είκοσι τέσσερις (24) ώρες πριν την προσέλευση στη σχολική μονάδα. Ο δεύτερος έλεγχος, συστήνεται να διενεργείται την 3η ημέρα μετά τον πρώτο σύμφωνα με τη με αρ. πρωτ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 53950/4-9-2021 (Β ́4054) ΚΥΑ.
  • Η σωστή χρήση κατάλληλης προστατευτικής μάσκας (υφασμάτινης ή απλής χειρουργικής) είναι υποχρεωτική για όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες σε όλα τα τμήματα, τους εκπαιδευτικούς και το λοιπό προσωπικό, καθώς και για τους επισκέπτες των νηπιαγωγείων.
  • Για τα νήπια-προνήπια επισημαίνεται η χρήση μάσκας τόσο κατά τη διάρκεια των μαθημάτων όσο και στα διαλείμματα να γίνεται με τέτοιο τρόπο, προκειμένου να επιτευχθεί η εξοικείωσή τους με τη χρήση της και με έμφαση στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στη σωστή χρήση της μάσκας από τα παιδιά. Η αποτελεσματική εφαρμογή της μάσκας σε διάφορα επίπεδα των εκπαιδευτικών βαθμίδων προϋποθέτει τη συνεκτίμηση των αναπτυξιακών δεξιοτήτων των παιδιών και τη συστηματική εκπαίδευσή τους στις ορθές διαδικασίες εφαρμογής και απόρριψης όπως και την καθοδήγηση και ενεργητική επίβλεψη της συμμόρφωσης σε αυτές.


Οι γονείς θα παραμείνουν στο σχολείο για να παραλάβουν τα παιδιά τους μετά το τέλος του Αγιασμού και τις οδηγίες για τη λειτουργία του σχολείου

Εισαγωγή-Stemythology

25CE 2594 25CE 25B9 25CE 25B1 25CF 2586 25CE 25AC 25CE 25BD 25CE 25B5 25CE 25B9 25CE 25B13

 

Το έργο “SteMythology-Escape room” υλοποιήθηκε στη σχολική χρονιά 2020-2021 με τη συμμετοχή 8 σχολείων και συγκεκριμένα του 7ου Νηπιαγωγείου Κατερίνης, του Νηπιαγωγείου “ICS G. Solari di Loreto της Ιταλίας, του 13ου Νηπιαγωγείο Κατερίνης, του 2ου Νηπιαγωγείου Αλιάρτου, του 1ου Νηπιαγωγείου Λητής, του 1ο Νηπιαγωγείου Ρεθύμνου, του Νηπιαγωγείου Χρυσαυγής, του Κέντρου Προσχολικής Αγωγής «Αθανασία Κυρεζή» Επιλέξαμε ως κύριο θέμα του γνωστούς μύθους της Ελληνικής μυθολογίας τους οποίους δουλεύουμε κάθε χρονιά. Ωστόσο τους «δέσαμε» σε μια ιστορία περιπέτειας και φαντασίας συνδυάζοντας τη με το παιχνίδι “Escape room” ή δωμάτιο διαφυγής (στο οποίο μια ομάδα παικτών ανακαλύπτει συνεργατικά στοιχεία, λύνει γρίφους και ολοκληρώνει εργασίες σε ένα ή περισσότερα δωμάτια, προκειμένου να προχωρήσει και να επιτύχει έναν συγκεκριμένο στόχο σε περιορισμένο χρόνο)  και την εκπαίδευση “Stem” ακρωνύμιο των Science-Technology-Engineering-Math προκειμένου να κινητοποιήσουμε και να εμπλέξουμε ενεργά τους μικρούς μας μαθητές βοηθώντας τους να αποκομίσουν όλα τα δυνατά οφέλη που προσφέρει το STEM, μα πάνω από όλα, να μάθουν μέσα από παιγνιώδεις δράσεις.  Η υπόθεση του έργου έχει ως εξής: Ο γνωστός αρχαιολόγος κύριος Στεμ, κατά τη διάρκεια μιας ανασκαφής ανακάλυψε έναν υπόγειο θάλαμο με μία υπέροχη τοιχογραφία η οποία απεικόνιζε τον μύθο του Εγκέλαδου. Καθώς παρατηρούσε το πολύτιμο εύρημα του, ένας ξαφνικός σεισμός είχε ως αποτέλεσμα να κλείσει η έξοδος του θαλάμου. Ευτυχώς για τον κύριο Στεμ, είχε μαζί του ένα walkie talkie και μ’ αυτό κατάφερε να επικοινωνήσει μαζί μας. Ψάχνοντας τρόπο διαφυγής παρατήρησε πως πίσω από την τοιχογραφία του Εγκέλαδου υπήρχε μία κρυφή πόρτα. Το πρόβλημα ήταν πως ήταν κλειδωμένη και χρειαζόταν έναν άγνωστο κωδικό για να ανοίξει. Ο κύριος Στεμ μας έστειλε μήνυμα για να ζητήσει τη βοήθεια μας και η περιπέτεια ξεκίνησε!