Code name:Poseidon-Save the sea

Το σχολείο μας και τη φετινή σχολική χρονιά συμμετέχει στο eTwinning με το έργο “Code name:Poseidon-Save the sea” σε συνεργασία με νηπιαγωγεία από την Ελλάδα, την Ιταλία και την Τουρκία.  Το έργο θα έχει διάρκεια από τον Οκτώβριο του 2023 μέχρι τον Μάιο του 2024 και θα συμπεριλάβει τις θεματικές των εργαστηρίων δεξιοτήτων σε συνδυασμό με STEM/STEAM δράσεις.

Στόχοι μας είναι οι μικροί μαθητές μας:

-Να μάθουν για μερικά από τα πιο σοβαρά περιβαλλοντικά ζητήματα που σχετίζονται με τη θάλασσα

-Να αποκτήσουν επίγνωση των πολιτιστικών αξιών του ωκεανού

-Να εξοικειωθούν με τα πρώτα στάδια προγραμματισμού

-Να εξοικειωθούν με τον προγραμματισμό μικρών ρομπότ (beebot)

– Να έρθουν σε επαφή με τη διδασκαλία STEM μέσω του σχεδιασμού, της παρατήρησης, της δοκιμής και της εφαρμογής ιδεών και πρακτικής

-Να μάθουν πώς να επικοινωνούν, να εργάζονται και να συνεργάζονται ως ομάδα

-Να επωφεληθούν από την προστιθέμενη αξία που προσφέρουν τα εργαστήρια δεξιοτήτων στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης, επικοινωνίας, συνεργασίας και δημιουργικότητας

– Να μαθαίνουν και να διασκεδάζουν παίζοντας

Τα εργαστήρια που θα υλοποιηθούν την φετινή σχολική χρονιά είναι:

1ος θεματικός κύκλος: Φροντίζω το Περιβάλλον

Θέμα «Οικολογική Συνείδηση, Αειφόρος Ανάπτυξη, Κλιματική Αλλαγή»

Τίτλος: «Παιδική HELMEPA-Η θάλασσα είναι ζωή»

Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος – Μάιος*

*Το πρόγραμμα θα αποτελέσει το βασικό θέμα του eTwinning προγράμματος “Code name: Poseidon-Save the sea”. Δεν θα πραγματοποιηθεί μέσα στο διάστημα δύο μηνών αλλά τα εργαστήρια του θα μοιραστούν και θα αποτελέσουν ξεχωριστές ενότητες του προγράμματος οι οποίες θα υλοποιηθούν σε όλη τη διάρκεια του έτους

2ος θεματικός κύκλος: Ζω καλύτερα-Ευ ζην

Θέμα «Αυτομέριμνα και Πρόληψη»

Τίτλος: «Ασφάλεια στη θάλασσα και στην πισίνα- Safe Water Sports»

Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος – Ιανουάριος

3ος θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη 

Θέμα «Εθελοντισμός»

Τίτλος: «Εθελοντικός Καθαρισμός Ακτής» HELMEPA-Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος

Περίοδος υλοποίησης: Φεβρουάριος – Μάρτιος

4ος θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία 

Θέμα: Δράσεις δημιουργικότητας και καινοτομίας, Νέες Τεχνολογίες

Τίτλος: «European School Radio, Το Πρώτο Μαθητικό Ραδιόφωνο».

Περίοδος υλοποίησης: Απρίλιος – Μάιος

Σύντομη περιγραφή

Ο κύριος Στεμ, διακεκριμένος επιστήμονας, απολαμβάνοντας τις διακοπές του σε κάποιο νησί ανακαλύπτει σε μία από τις βόλτες του στην παραλία ένα μήνυμα σε ένα μπουκάλι. Το μήνυμα λέει «Ω, ξένε. Εσύ που κρατάς στα χέρια σου τούτο το μήνυμα μάθε ότι βαθιά στα γαλάζια νερά ο κήπος μου χάνεται σιγά σιγά. Μόνο εσύ και η περίφημη ομάδα σου μπορείτε να βοηθήσετε»

Υπογραφή: Ποσειδώνας

Ο κύριος Στεμ από τότε δεν μπορεί να ησυχάσει. Τι να σημαίνει αυτό το μήνυμα; Σε ποια γαλάζια νερά; Ποιος κήπος; Ποιος είναι ο Ποσειδώνας που υπογράφει; Για ένα μόνο πράγμα είναι σίγουρος. Ότι το μήνυμα έφτασε στα σωστά χέρια. «Εσύ και η περίφημη ομάδα σου» έγραφε.. Ποιος άλλος θα μπορούσε να είναι εκτός από τον ίδιο και τους φίλους του τα παιδιά; Και κάπως έτσι η περιπέτεια αρχίζει!

Ξεκινήσαμε λοιπόν στέλνοντας ένα μήνυμα στους νέους μας φίλους, τα παιδιά των συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων από την Ελλάδα και το εξωτερικό!
Το μήνυμα όπως το υπαγόρευσαν τα παιδιά στο 1ο τμήμα:
“Γεια σας, είμαστε πολύ χαρούμενοι που σας γνωρίζουμε. Παιδιά από τα άλλα σχολεία, βοηθήστε μας να βοηθήσουμε τον κύριο Στεμ γιατί χρειάζεται την βοήθεια μας. Μαζί θα μοιραστούμε, θα παίξουμε, θα γελάσουμε, θα γίνουμε φίλοι! Και θα γίνουμε οι καλύτεροι βοηθοί του κύριου Στεμ!”
Το μήνυμα όπως το υπαγόρευσαν τα παιδιά στο 2ο τμήμα:
Γεια σας φίλοι μας! Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι σχετικά με τη νέα περιπέτεια του κου Στεμ και της δεσποινίδος Ριφ! Ας σώσουμε τις θάλασσες μας!
Τα παιδιά του ολοήμερου τμήματος έστειλαν και αυτά το δικό τους μήνυμα με χαρά.Ας
βοηθήσουμε κι εμείς τον κύριο ΣΤΕΜ στην αποστολή του, να γνωρίσουμε τα πλάσματα της
θάλασσας και μαζι να τα προστατεύσουμε να μην εξαφανιστούν.
Πριν την έναρξη των δράσεων του έργου δημιουργήσαμε ένα ερωτηματολόγιο ανίχνευσης των πρότερων γνώσεων των παιδιών
Λάβαμε 245 απαντήσεις από όλα τα σχολεία συνεργάτες.
Στην ερώτηση “Γνωρίζετε ποιος ή τι είναι ο Ωκεανός;” Τα παιδιά απάντησαν σε γενικές γραμμές ότι ο Ωκεανός είναι μια μεγάλη, βαθιά θάλασσα, μια θάλασσα στην οποία πηγαίνουν τα καράβια, μια θάλασσα που ζούνε πολλά ψάρια και καρχαρίες.
Στην ερώτηση “Γνωρίζετε τι είναι η μόλυνση της θάλασσας;” τα παιδιά απάντησαν:
65,3% ΟΧΙ
34,7% ΝΑΙ
Στην ερώτηση: “Γνωρίζετε τι είναι ο ύφαλος;” τα παιδιά απάντησαν:
86,9% ΟΧΙ
13,1% ΝΑΙ
Στην ερώτηση: “Γνωρίζετε τι είναι τα κοράλλια;” τα παιδιά απάντησαν:
58% ΟΧΙ
42% ΝΑΙ
Και τέλος στην ερώτηση: “Γνωρίζετε ποιος είναι ο Ποσειδώνας;” τα παιδιά απάντησαν στην πλειοψηφία τους ότι είναι ο θεός της θάλασσας και ο βασιλιάς της θάλασσας
Ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε τους βασικούς πρωταγωνιστές του έργου μας. Αρχικά τον κύριο Στεμ (για τους καινούργιους μας μαθητές) ο οποίος μας συντροφεύει τα τελευταία 5 χρόνια και μας έφερε 2 εθνικά βραβεία eTwinning (το 2020 με το έργο DinoStem και το 2023 με το έργο SteMysteries in ancient Egypt)
Γνωρίσαμε τα επαγγέλματα του, το επάγγελμα του αρχαιολόγου και του παλαιοντολόγου. Αν ήμουν αρχαιολόγος ή παλαιοντολόγος, τι θα ήθελα να ανακαλύψω σε μια ανασκαφή;
Ο κύριος Στεμ, χρειάζεται λέει, την βοήθεια μας. Τι λέτε θα τον βοηθήσουμε; Φορέσαμε λοιπόν τις μάσκες μας,  και συναντηθήκαμε όλα τα σχολεία διαδικτυακά για να ψηφίσουμε. Φυσικά η απάντηση μας ήταν ένα μεγάλο ΝΑΙ!
Την καταγράψαμε και σε φύλλο εργασίας
Ώρα να γνωρίσουμε και τη φίλη και συνεργάτη του κυρίου Στεμ. Τη δεσποινίδα Κοραλία Ριφ! Η δεσποινίδα Ριφ είναι Ωκεανογράφος! Θα προσφέρει και αυτή την πολύτιμη βοήθεια της στην αποκάλυψη του θαλάσσιου μυστηρίου που πρέπει να λύσουμε τη φετινή χρονιά! Ανυπομονούμε να τη γνωρίσουμε!

Της στείλαμε ένα γράμμα για να μάθουμε περισσότερα για αυτή

Αν ήμουν Ωκεανογράφος τι θα ήθελα να μελετήσω και γιατί;
Ενθουσιαστήκαμε από το επάγγελμα του ωκεανογράφου ,γνωρίσαμε το επάγγελμα
του δύτη και τα εργαλεία που χρησιμοποιεί.
Γνωρίσαμε τα εργαλεία του δύτη
Σύντομα έφτασαν στα χέρια μας καινούργια νέα. Ο κύριος Στεμ ήταν κύριος προσκεκλημένος στο παγκόσμιο συμβούλιο θαλάσσιου περιβάλλοντος όπου μίλησε για το εύρημα του! Μας πληροφόρησε ότι λαμβάνουμε πια μέρος, ως μυστικοί πράκτορες, σε μια μυστική αποστολή με κωδική ονομασία “Ποσειδώνας”. Σσσσ! μην το πείτε πουθενά! Είναι άκρως απόρρητο!

Και φυσικά δεν γίνεται να είσαι μυστικός πράκτορας χωρίς μυστική ταυτότητα!

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ

Η πρώτη μας συνεργασία με τα σχολεία συνεργάτες πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή μας στην εβδομάδα του κώδικα 2023. Δημιουργήσαμε τη δική μας δράση με τίτλο “Follow the algorithm”.
Τα παιδιά έπρεπε να ακολουθήσαν τις οδηγίες-αλγόριθμο ώστε να ζωγραφίσουν ένα puffer fish!
 Στη συνέχεια οι συνεργάτες του έργου σε ζεύγη, δημιουργούσαν μία ανάλογη δράση και την έστελναν στο ζευγάρι τους για να τη λύσει. Εμείς συνεργαστήκαμε με το 13ο Νηπιαγωγείο Κατερίνης, και σύμφωνα με τις οδηγίες που μας έστειλε καταφέραμε να ζωγραφίσουμε μία καταπληκτική μέδουσα!
Και τέλος λάβαμε το πιστοποιητικό συμμετοχής

1ος θεματικός κύκλος: Φροντίζω το Περιβάλλον

Θέμα «Οικολογική Συνείδηση, Αειφόρος Ανάπτυξη, Κλιματική Αλλαγή»

Τίτλος: «Παιδική HELMEPA-Η θάλασσα είναι ζωή»

Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος – Μάιος*
Στόχος του προγράμματος είναι να αναδείξει την αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπου και θάλασσας, να ενισχύσει τη γνώση της εκπαιδευτικής κοινότητας για τους ωκεανούς και να την ενθαρρύνει να αναλάβει ενεργό ρόλο στις παγκόσμιες προσπάθειες για την επίτευξη του Στόχου 14: “Ζωή κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας” της Agenda 2030 των Ηνωμένων Εθνών
Στοχευόμενες δεξιότητες
  1. Επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα (Δεξιότητες μάθησης)
  2. Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Υπευθυνότητα,
  3. Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα (Δεξιότητες Ζωής)
  4. Ευχέρεια στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση (Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης)
  5. Επίλυση προβλημάτων, κατασκευές (Δεξιότητες του νου)
Με την ολοκλήρωση των δράσεων της εβδομάδας του κώδικα, έφτασαν καινούργια νέα!

 

Ο κύριος Στεμ και η δεσποινίδα Ριφ ξεκίνησαν την εξερεύνηση της θαλάσσιας περιοχής στην οποία βρέθηκε το μπουκάλι με το μήνυμα. Ξαφνικά ένα τεράστιο κύμα εμφανίστηκε από το πουθενά φτάνοντας ως το κατάστρωμα! Στην κορυφή του είχε ένα μεγάλο κοχύλι! Ο κύριος Στεμ πρόλαβε να το αρπάξει, μα μόλις το έκανε το κύμα εξαφανίστηκε ξαφνικά όπως ακριβώς είχε εμφανιστεί. Λένε πως αν βάλεις ένα τέτοιο κοχύλι στο αυτί σου, μπορείς να ακούσεις τον ήχο της θάλασσας…Αυτό έκανε κι ο κύριος Στεμ και τότε άκουσε μια άγνωστη φωνή να του λέει: “Γνωρίστε τον Ωκεανό. Εκείνος θα σας πει τι πρέπει να κάνετε…”
Το ίδιο κάναμε κι εμείς, μα δεν ακούσαμε κανένα μήνυμα…Ακούσαμε βέβαια τον ήχο της θάλασσας! Αλήθεια είναι! Μα για να δούμε, ποιος είναι ο Ωκεανός και τι θέλει να μας πει;
Ζωγραφίσαμε πως φανταζόμαστε τον Ωκεανό
Οι πρώτες μας αποστολές είναι γεγονός!

1η αποστολή-Γνωριμία με το θαλάσσιο οικοσύστημα

Έχετε δει ποτέ ψάρια; Κοχύλια; Φύκια; Βότσαλα; Άμμο; Ε τότε έχετε δει μέρος του θαλάσσιου οικοσυστήματος. Υπάρχουν πολλά θαλάσσια οικοσυστήματα. Εμείς γνωρίσαμε τις βραχώδεις ακτές, τις αμμώδεις παραλίες, τα μαγκρόβια οικοσυστήματα, τα αλμυρά έλη και τους κοραλλιογενείς υφάλους!
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, επέλεξαν ένα θαλάσσιο οικοσύστημα και ζωγράφισαν τους οργανισμούς που ζουν σε καθένα από αυτά δημιουργώντας
Λύσαμε και το κουίζ των οικοσυστημάτων

2η αποστολή – Εικονικό ταξίδι στον Μεγάλο Κοραλλιογενή Ύφαλο

Πριν να ξεκινήσουμε καταγράψαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών για το θέμα
Στη συνέχεια, επισκεφτήκαμε ψηφιακά τον Μεγάλο Κοραλλιογενή Ύφαλο. Μάθαμε ότι βρίσκεται στην Αυστραλία. Είναι ο μεγαλύτερος ύφαλος της γης! Μπορεί να τον δει κάποιος από το διάστημα! Λέγεται κοραλλιογενής γιατί είναι φτιαγμένος από κοράλλια. Τα κοράλλια είναι ζωντανοί οργανισμοί που τρέφονται με άλγη. Υπάρχουν σκληρά και μαλακά κοράλλια κι έχουν πολύ όμορφα χρώματα! Δίνουν καταφύγιο σε πολλά ζώα της θάλασσας. Εκεί φτιάχνουν τις φωλιές τους και γεννούν τα μικρά τους, βρίσκουν τροφή και καταφύγιο
Πήραμε μερικά στιγμιότυπα από το ταξίδι μας

Αναστοχασμός

3η αποστολή – Η λεύκανση των κοραλλιών

 
Ο Φούσκους, ένα φουσκωτό ψαράκι που ζει στον κοραλλιογενή ύφαλο, μας μίλησε για ένα μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα, τη λεύκανση των κοραλλιών. Τα κοράλλια σε όλο τον κόσμο κινδυνεύουν… Οι επιστήμονες έχουν παρατηρήσει ότι μεγάλο μέρος των κοραλλιών χάνει το χρώμα του, ασπρίζει και πεθαίνει…
Γράψαμε κι εμείς το μήνυμα μας για τα κοράλλια, ατομικά

και ομαδικά

Η συμμετοχή μας στο συνεργατικό βιβλίο του έργου

Σώστε τα κοράλλια λοιπόν! Όμως δεν μείναμε μόνο στα λόγια! Μάθαμε ότι ένας τρόπος για να τα προστατέψουμε, όχι μόνο τα κοράλλια αλλά και το περιβάλλον γενικότερα είναι να κάνουμε ανακύκλωση. Συνεργαστήκαμε λοιπόν με τον Δήμο Κατερίνης συμμετέχοντας στο πρόγραμμα “Follow green”-Σχολικός μαραθώνιος “Πάμε ανακύκλωση” (παρακολουθήστε εδώ ) στο οποίο τα νηπιαγωγεία συγκεντρώνουν και ανακυκλώνουν χαρτί και πλαστικό. Στόχος του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών γύρω από την ανακύκλωση και τη διαχείριση των απορριμμάτων.

Ήδη παραδώσαμε το πρώτο φορτίο!
Η αξιολόγηση της ενότητας έγινε με ατομική συνέντευξη “Τότε νόμιζα (καταγράψαμε τις απόψεις των παιδιών από τον πίνακα KWLH), τώρα ξέρω”
Τέλος ολοκληρώσαμε τον πίνακα KWLH όπου καταγράψαμε τις νεοαποκτηθείσες γνώσεις των παιδιών
Και ήρθε η ώρα για τις STEM (Science, Technology, Engineering, Math) αποστολές μας!
Φυσικές Επιστήμες
Με κόλλα και χρώματα ζαχαροπλαστικής δημιουργήσαμε τα δικά μας κοράλλια

Τεχνολογία
Δημιουργήσαμε online παιχνίδι κώδικα με τίτλο “Βοήθησε το κοράλλι να πάρει πίσω το χρώμα του” και το παίξαμε ανά ζεύγη σχολείων. Εμείς συνεργαστήκαμε με το 1ο Νηπιαγωγείο Αμπελοκήπων και την κυρία Λεμονιά και τους μαθητές της
Το 2ο τμήμα συνεργάστηκε με το 13ο Νηπιαγωγείο Κατερίνης, την κα Στέλλα και τους μαθητές της.
Το ολοήμερο τμήμα συνεργάστηκε με την κυρία Ελένη Ελευθεριάδου και την ευχαριστούμε πολύ.
Μηχανική
Η πρόκληση ήταν να χτίσουμε με διάφορα υλικά ένα κάστρο που να μπορεί να σταθεί. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε 5 ομάδες. Κάθε ομάδα διάλεξε το υλικό που ήθελε να χρησιμοποιήσει. Δοκιμάσαμε με τουβλάκια διαφόρων ειδών, με πλαστελίνη αλλά και με τριμμένη φρυγανιά. Δεν ήταν τόσο εύκολο όσο φαινόταν. Τα τουβλάκια ξεκολλούσαν, οι πλαστελίνη δεν ήταν εύκολο να σταθεί, η φρυγανιά χρειαζόταν περισσότερο νερό γιατί διαλυόταν. Εμείς πάντως τα καταφέραμε

Μαθηματικά
 
Τελευταία πρόκληση ήταν να συνδεθούμε σε ζεύγη σχολείων διαδικτυακά και να ταιριάσουμε τα ψάρια κλόουν με τις σκιές τους
 Πρώτα κάναμε εξάσκηση στην τάξη

Και στη συνέχεια διαδικτυακά παίξαμε το παιχνίδι με το 26ο Νηπιαγωγείο Βόλου και την κυρία Ρίτσα και τους μαθητές της!

Το 2ο τμήμα έπαιξε με τους μαθητές του 1ου Νηπιαγωγείου Καστοριάς και την κυρία τους, την κα Δέσποινα.

Συνεργατικό παιχνίδι με τα παιδιά της κυρίας Ζuhal από την Τουρκία.

Τελειώσαμε κύριε Ωκεανέ τις αποστολές που μας έστειλες. Και τώρα;

Το ναυάγιο των Αντικυθήρων
Και!!! Ναι!!! Ανακαλύψαμε το πρώτο στοιχείο! Είναι ένα στρείδι με ένα μαργαριτάρι. Κάτι έχει γραμμένο επάνω του αλλά δεν καταλάβαμε τι θέλει να μας πει. Δεν πειράζει θα μάθουμε σύντομα!