Μικροί Αναγνώστες: εισαγωγή σε αφηγηματικές τεχνικές

Ο όμιλος φιλαναγνωσίας στο νηπιαγωγείο ενθαρρύνει τα παιδιά να ανακαλύψουν τον κόσμο των βιβλίων μέσα από διαδραστικές και ευχάριστες διαδικασίες μάθησης. Σε αυτόν τον όμιλο, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να ακούσουν και να διαβάσουν ιστορίες, να συμμετέχουν σε ομαδικές συζητήσεις, να εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους για τα βιβλία και τους χαρακτήρες, και να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης. Οι δραστηριότητες είναι διαμορφωμένες με τρόπο που να ενθαρρύνουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την κοινωνική αλληλεπίδραση.

Κατά την περίοδο του Οκτωβρίου – Νοεμβρίου, δόθηκε έμφαση στην εκμάθηση βασικών στοιχείων των παιδικών βιβλίων όπως τίτλος, συγγραφέας, εικονογράφος, εκδότης, οπισθόφυλλο, εξώφυλλο, περίληψη κ.ά. καθώς αυτά τα στοιχεία συμβάλλουν στην ανάπτυξη της αναγνωστικής και κριτικής σκέψης των παιδιών. Με τον τρόπο αυτό, τα παιδιά αποκτούν καλύτερη κατανόηση της οργάνωσης των βιβλίων αναπτύσσοντας παράλληλα τις πρώτες δεξιότητες βιβλιογραφικής αναγνώρισης.

Η επιλογή των βιβλίων την περίοδο αυτή είχαν ως στόχο την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης, της αυτοεκτίμησης καθώς και της αξίας της μοναδικότητας των παιδιών.  Η ανάγνωση τέτοιων βιβλίων συμβάλλει στην ανάπτυξη θετικής σκέψης και ενισχύει την ικανότητά τους να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις με αισιοδοξία και αποφασιστικότητα. Όταν τα παιδιά αναγνωρίζουν τους ήρωες που μοιάζουν με εκείνα ή αντιμετωπίζουν παρόμοιες καταστάσεις, νιώθουν λιγότερη μοναξιά και ενισχύουν την πίστη τους στον εαυτό τους και στη δυνατότητα να επιτύχουν. Αυτή η διαδικασία βοηθά στην οικοδόμηση ισχυρών βάσεων αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης, που θα τους ωφελήσουν για όλη τους τη ζωή.

Έπειτα από την αναγνωστική διαδικασία, τα παιδιά μέσα από μουσικοκινητικές δραστηριότητες και παιχνίδια ρόλων,  έχουν την ευκαιρία να ταυτιστούν με τους χαρακτήρες των βιβλίων και να ζήσουν τις περιπέτειές τους. Εκφράζουν ακόμη, τα συναισθήματά τους, μοιράζονται εμπειρίες και προβληματισμούς και μαθαίνουν να συνεργάζονται και να δημιουργούν από κοινού. Παιχνίδια με κάρτες χρονολογικής σειράς, παιχνίδια μνήμης, και χειροτεχνίες είναι μερικές ακόμη δημιουργικές δραστηριότητες που συνοδεύουν τα παιδικά μας βιβλία!