“Το πιο διάσημο “ορφανό” τραγούδι στο κόσμο, ο πατέρας του το αποκήρυξε από γεννησιμιού του, το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν να πουλήσει (για ψίχουλα) τα πνευματικά δικαιώματα και με τα χρήματα να πάει να φτιάξει τα δόντια του. Το διάσημο ψεύδισμά του προερχόταν από γροθιά που είχε φάει στα μπροστινά του δόντια, στα νιάτα του, στην ΕΠΟΝ, αχώριστος με την Ελένη Αρβελέρ, ο μοναδικός έρωτας της ζωής του. Αν δεν το είχε κάνει, θα ήταν ένας από τους πλουσιότερους Έλληνες, δεν περίμενε την μετέπειτα επιτυχία του.
Στην λίστα με τα εμπορικότερα τραγούδια όλων των εποχών, μόνο στην Ιαπωνία έχει ηχογραφηθεί από 27 διαφορετικούς τραγουδιστές ! Εκατοντάδες καλλιτέχνες του δρόμου σε όλο τον κόσμο βγάζουν το ψωμί τους παίζοντάς το σε γεφύρια, πλατείες, στοές, πεζοδρόμια. Το τραγούδι τού χάρισε ένα Όσκαρ που το αποποιήθηκε, αν πήγαινες στο σπίτι του στο Παγκράτι θα έβλεπες το αγαλματίδιο πάνω στο πιάνο να κοιτάει πάντα τον τοίχο, η αποστασιοποίηση του τη χρονική στιγμή που έγινε ίσως θεωρήθηκε ιδιορρυθμία του καλλιτέχνη, όταν όμως αργότερα ξεδίπλωσε σε όλους μας την μουσική του ιδιοφυΐα, όλοι καταλάβαμε!
Το τραγούδι υπεύθυνο για το πιο θρυλικό πάρτι στην ιστορία του Φεστιβάλ των Καννών, αμέσως μετά την προβολή της ταινίας « Ποτέ την Κυριακή». Περιγράφει ο Γιώργος Ζαμπέτας: … Όλοι οι μεγιστάνες της κονόμας, του πρες, του κινηματογράφου, από τα πέρατα της γης εκεί ….Κάτι γούνες, κάτι πράματα! Να δεις χρυσαφικό, να δεις διαμαντικό! … o Ζορζ Σιμενόν να φωνάζει στη Μελίνα… «κούκλα μου, να ζήσεις» όταν εμφανίστηκε με έναν τεράστιο δίσκο με ποτήρια που τα έσπαγε μαζί με τον σερβιτόρο, 40.000 ποτήρια σε ένα βράδυ…της μουρλής έγινε! Δεν ματαλέγεται! Σ’ αυτά τα γαλλικά μαγαζιά, τις σάλες, το γλέντι δεν κρατάει πολύ, δωδεκάμισι έχουνε σφουγγαρίσει, στο γλέντι μας είχε βγει ο ήλιος και δεν είχε φύγει ούτε ένας.. κατά τις 7:30 η ώρα το πρωί απόκανα, δεν άντεξα, λέω, παιδιά τελειώσαμε!».
Τα «Παιδιά του Πειραιά» διασκευάζονται σε μιούζικαλ και ανεβαίνουν στο Μπρόντγουεϊ ως «Ίλια Ντάρλινγκ», ο κριτικός των «Τάιμς της Νέας Υόρκης» έγραψε: «Η Μελίνα είναι ένα πλάσμα που θα το πήγαινες ευχαρίστως σπίτι σου, αρκεί η μητέρα σου να έλειπε». Μόλις γίνεται το πραξικόπημα του 67, η Μελίνα ενσωμάτωσε τραγούδια και πύρινους λόγους στο τέλος του έργου χωρίς να πάρει την άδεια του Μάνου, δεν της μιλούσε για χρόνια, τους τα ξανάφτιαξε ο κοινός τους φίλος Αλέξανδρος Λυκουρέζος.
Σαν σήμερα, 6 Μαρτίου του 1994 έφυγε, μεταφορικά στην αγκαλιά του Μάνου που θα την ακολουθήσει μόλις 3 μήνες αργότερα. Διηγείται η γραμματέας της : ο Μάνος σοβαρά άρρωστος και ο ίδιος με μια ανθοδέσμη την επισκέπτεται στο δωμάτιο της στο Memorial Cancer Center της Νέας Υόρκης, μείνανε για πολλή ώρα αγκαλιά ο ένας με τον άλλον και προς έκπληξη όλου του προσωπικού άρχισαν να σιγοτραγουδούν το ” Χάρτινο το φεγγαράκι”. Απευθύνεται στις νοσοκόμες και τους λέει: Ξέρετε ποιος είναι αυτός ; Έχει πάρει Όσκαρ τραγουδιού και εγώ το τραγούδησα, υπερήφανη μητέρα!
Πάω στοίχημα στην συναισθηματική φόρτιση της στιγμής επιτέλους στα στερνά ο Μάνος θα το αναγνώρισε το ορφανό!
Τα «Παιδιά του Πειραιά» και ο «Ζορμπάς» έδειξαν για πρώτη φορά στον κόσμο μια άλλη Ελλάδα, όχι την χρεοκοπημένη χώρα που συνέχεια πολεμά (1897, 1912/13, 1922, κατοχή, εμφύλιος) αλλά μια Ελλάδα που έχει επουλώσει τις πληγές της, γλεντάει, χαίρεται και βλέπει με αισιοδοξία το μέλλον. Η καλύτερη πολιτιστική διπλωματία που είχε ποτέ η χώρα μας, μια παρέα Εθνικό Κεφάλαιο που δυστυχώς κανένας δεν μπόρεσε να αντικαταστήσει!
Δημήτρης Τριάντος
Σχόλιο : Όταν όλος ο κόσμος χόρευε σε Ελληνικούς ρυθμούς, η Miss Piggy, στα θρυλικά Muppet Show, ξεκινά με Μάνο συνεχίζει με Μίκη!