ΝΙΚΟΛΟΥΛΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ – Γ3

0

Συγγραφέας: 7ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ | Κατηγορία ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ | , στις 30-07-2015

7Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2014-2015

ΜΑΘΗΜΑ: ΚΠΑ

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β’ ΤΡΙΜΗΝΟΥ

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Θ. ΜΟΥΡΤΖΑΝΟΣ

 

Το αληθινό νόημα της επανάστασης

Γιάννης Νικολούλης

Γιώργος Φιλάρετος

Κατερίνα Μυρίλλα

Σπύρος Μωραΐτης

Ταινία

Στην ταινία «Ο κύκλος των χαμένων ποιητών», ο Ρόμπιν Γουίλιαμς στο ρόλο του καθηγητή ενθαρρύνει τους μαθητές να ακολουθήσουν τα όνειρά τους. Να βρουν το θάρρος να μιλήσουν στους γονείς τους, τους καθηγητές και σε όσους τους πιέζουν να κάνουν κάτι χωρίς την θέλησή τους. Το νόημα της επανάστασης που παρουσιάζεται μέσω της ταινίας είναι ότι ο καθένας πρέπει να ακολουθεί το πάθος του ανεξάρτητα από το τι πιστεύουν οι μεγαλύτεροι. Ακόμη, τους διδάσκει ότι έχει αξία η δική τους βούληση να είναι η βάση για την δράση στη ζωή τους. Η υποχώρηση στην πίεση και την χειραγώγηση των μεγαλύτερων δεν είναι η μόνη λύση. Τους έμαθε  να αξιοποιούν την κάθε τους μέρα σαν να είναι η τελευταία (carpe diem). Οι γονείς, όμως, θέλουν ο απώτερος σκοπός των παιδιών τους να είναι να αποκτήσουν χρήματα καθώς και να ακολουθήσουν μία ζωή την οποία οι ίδιοι έχουν οραματιστεί, ενώ το σχολείο θέλει να «μοιάζει» με τις αντιλήψεις αυτές. Προσπερνώντας λοιπόν ολοκληρωτικά τα πιστεύω των γονιών τους, ο καθηγητής θα αρχίσει από την πρώτη κιόλας γνωριμία μαζί τους να τους προτρέπει να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση, να τους παρακινεί να κάνουν αυτό που πιστεύουν, να τους ωθεί προς το να δημιουργούν αλλά και να αμφισβητούν την ισχύουσα τάξη των πραγμάτων. Παράλληλα, προσπαθεί να τους «ξυπνήσει» ενθαρρύνοντάς τους να λαμβάνουν με τόλμη τις αποφάσεις τους και να αντιμετωπίζουν χωρίς φόβο τις πιέσεις που τους ασκούν οι γονείς τους. Αυτή είναι η ιδέα που θέλει να περάσει ο καθηγητής στα παιδιά και όχι οι μαθηματικές παραστάσεις, ούτε η εξέταση ποιημάτων και λογοτεχνικών κειμένων: «Αδράξτε τη μέρα σας και ζήστε τα όνειρα σας πριν να είναι πια αργά, κάντε αυτό που θέλετε πραγματικά στη ζωή σας». Υπεύθυνος  όμως για την αυτοκτονία ενός από τους μαθητές δεν ήταν ο καθηγητής αλλά ο πατέρας του παιδιού αυτού, ο οποίος λόγω της αυταρχικότητάς του δεν έβλεπε πως ο γιος μπορούσε να τα καταφέρει και στις επιδόσεις του στο σχολείο παρά του πάθους του για το θέατρο. Έτσι, αν και στο τέλος μετά την αυτοκτονία του Νιλ, ο καθηγητής Κίτινγκ αναγκάστηκε να φύγει, δεν ήταν απογοητευμένος: Διότι, διαπίστωσε ότι η επανάσταση του «αδράξτε τη μέρα» πέτυχε σε πολλά παιδιά.

 

 

 

 

Άλλες Πηγές

Με τον όρο επανάσταση, όπως αναφέρεται στη βικιπαίδεια, εννοούμε τη γενικευμένη εξέγερση που μπορεί να συμβεί για διάφορους λόγους με σκοπό την ανατροπή του καθεστώτος. Η επανάσταση κρίνεται ως κοινωνικό φαινόμενο τόσο για τα αίτια όσο και για τους σκοπούς για τους οποίους πραγματοποιείται. Στο απόσπασμα από τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη στο βιβλίο της Λογοτεχνίας της Γ’ γυμνασίου, ο Μακρυγιάννης εκφράζει τους λόγους για τους οποίους ο ίδιος και οι συμπατριώτες του οδηγήθηκαν στην επανάσταση. Ακόμη, υποστηρίζει πως η πατρίδα και η θρησκεία του κάθε ανθρώπου είναι το παν στη ζωή, και πρέπει να είμαστε ικανοί να θυσιάσουμε οτιδήποτε για να ζούμε εμείς και οι συγγενείς μας σε μία ελεύθερη χώρα. Τέλος, ο Μακρυγιάννης ενθάρρυνε τους συμπατριώτες του να επαναστατήσουν κατά των τυράννων τους διότι πίστευε πως οι Έλληνες δε θα μπορούσαν να είναι μία αξιοπρεπής κοινωνία εάν δεν εξασφάλιζαν την ασφάλεια και την ελευθερία των απογόνων τους.

 

Με βάση τα σχόλια ενός καθηγητή, οι Χριστιανοί κάποτε παρά τους διωγμούς τους δεν υπέκυψαν στην πίεση που τους ασκούσε η πολιτική εξουσία. Αρνήθηκαν να λατρέψουν τον αυτοκράτορα ως θεό και παρέμειναν πιστοί στο χριστιανισμό προκαλώντας το ενδιαφέρον και το θαυμασμό των ειδωλολατρών. Στο βιβλίο των θρησκευτικών της Γ’ γυμνασίου στην ενότητα 12, η οποία αναφέρεται στο Διάταγμα των Μεδιολάνων, ως αποτέλεσμα της επιμονής και της πίστης των Χριστιανών, ο Μ. Κωνσταντίνος (285-337 μ.Χ.) συνειδητοποίησε ότι η ρωμαϊκή αυτοκρατορία έπρεπε να συμφιλιωθεί με τη χριστιανική πίστη. Κύρια ιδέα του Διατάγματος ήταν η ανεξιθρησκία και ως αποτέλεσμα είχε το σταμάτημα των διωγμών. Έτσι, οι Χριστιανοί μέσω της αγάπης και της αφοσίωσης προς το θεό κατάφεραν, με έμμεσο τρόπο, ένα είδος επανάστασης.

 

 

 

 

 

 

Απόψεις/Συμπέρασμα

Κατά τη γνώμη της ομάδας, η επανάσταση έχει το νόημα της απελευθέρωσης του ανθρώπου από καταστάσεις οι οποίες τον εξαναγκάζουν να πράττει παρά την θέλησή του. Επιπρόσθετα, θεωρούμε την επανάσταση ως μέσο έκφρασης των απόψεων που έχουν τα άτομα σε θέματα προσωπικής καταπίεσης. Ακόμη, η απόπειρα μιας επανάστασης έχει σκοπό την αλλαγή του κατεστημένου και την επιδίωξη νέων προγραμμάτων και στόχων. Επιπλέον, σε κάτι ακόμα που συμφωνούσε η ομάδα μας, ήταν ότι η επανάσταση είναι ένας τρόπος απόκτησης των δικαιωμάτων των ατόμων που τους έχουν στερηθεί.  Ένας τρόπος με τον  οποίο μπορείς να κάνεις κατανοητό αυτό που ζητάς, αυτό που θέλεις, τι σου έχει στερηθεί και τι έχεις να δώσεις. Για παράδειγμα μία επανάσταση παιδιών, μπορεί να κάνει τους άλλους να καταλάβουν ότι τα παιδιά θέλουν ό,τι τους αξίζει, θέλουν να εφαρμόζονται τα δικαιώματά τους, δείχνει ότι δεν μπορούν άλλο τον τρόπο ζωής τους, την καταπίεση από το σχολείο και τους γονείς. Μία τέτοια επανάσταση λοιπόν, φανερώνει ότι τα παιδιά έχουν αγανακτήσει , αλλά παράλληλα έχουν την όρεξη να κάνουν κάτι για αυτό. Ακόμη, η επανάσταση θεωρείται από την ομάδα η ανατροπή μίας ισχύουσας  και καθιερωμένης τάξης πραγμάτων, ενώ μπορεί να εκδηλωθεί σε κάθε τομέα της καθημερινής ζωής και δραστηριότητας, όπως για παράδειγμα στο χώρο της επιστήμης, των τεχνών σαφώς και σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο.

Ως συμπέρασμα, οι επαναστάσεις είναι συνδεδεμένες στην ανθρώπινη συνείδηση με αιματοχυσίες και πολέμους, δίνοντας ενίοτε αρνητική ή καταστροφική σημασία στον όρο. Όμως, μία επανάσταση δε γίνεται μόνο μέσω των πολέμων, αλλά και από τις καθημερινές πράξεις των ανθρώπων με τις οποίες θα αλλάξουν τόσο τον ίδιο τον εαυτό τους όσο και την κοινωνία τους γενικότερα.  Έτσι, άνθρωποι  μπορούν να επαναστατήσουν και χωρίς τα όπλα, ξεκαθαρίζοντας το τι νιώθουν και τι θέλουν κάνοντάς το κατανοητό στους υπολοίπους με κάθε τρόπο ακόμη και εάν αυτό προϋποθέτει θυσίες. Διότι αν θέλουν να διεκδικήσουν την ελευθερία τους, πρέπει να είναι ικανοί να πάρουν μεγάλα ρίσκα. Τέλος, για να επιτύχει μία επανάσταση θα πρέπει να υπάρχει υπομονή και επιμονή καθώς και πίστη στους ανθρώπους.

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση