Όμιλος Ρητορικής

Ονοματεπώνυμο εκπαιδευτικού (1)

 

Κωνσταντοπούλου Καλλιρρόη
Κλάδος/Ειδικότητα (1)

 

ΠΕ02
Ονοματεπώνυμο εκπαιδευτικού (2)

 

Κλάδος/Ειδικότητα (2)

 

Τίτλος του ομίλου

 

Όμιλος Ρητορικής
Θεματική/ές που εντάσσεται ο όμιλος

 

Εκπαίδευση στη δημοκρατία, δεξιότητες του ενεργού πολίτη, ρητορική
Αριθμός ωρών ομίλου ανά εβδομάδα

 

2 ώρες
Τάξη ή τάξεις που απευθύνεται ο όμιλος

 

Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

 

Οι μαθητές να αναπτύξουν γνώσεις, στάσεις και δεξιότητες χρήσιμες τόσο για τη σχολική τους ζωή όσο και για τη ζωή τους ως πολίτες στην κοινωνία:

  •  να ασκηθούν στον πολιτισμένο διάλογο, στην τεκμηριωμένη προσωπική έκφραση, στο να ακούν και να διαλέγονται
  • να ενημερώνονται και να προβληματίζονται για ό,τι συμβαίνει γύρω τους, συνειδητοποιήσουν τη σημασία της έρευνας και της ενημέρωσης, για να διαμορφώσουν τεκμηριωμένες απόψεις για ένα θέμα
  • να εξοικειωθούν με τη χρήση του προφορικού λόγου, ώστε να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση ομιλητή και να μπορούν να στηρίξουν τις θέσεις τους μπροστά σε ακροατήριο
  • να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα
  • να γνωρίσουν τα αγωνίσματα των ρητορικών αγώνων (εκφραστική ανάγνωση, αυθόρμητος λόγος, προτρεπτικός λόγος, διττοί λόγοι).
  • να συνεργαστούν και να καλλιεργήσουν το πνεύμα της ευγενούς άμιλλας με τη συμμετοχή τους σε ρητορικούς αγώνες
  • να αποκτήσουν επομένως δεξιότητες ανάπτυξης προσωπικής ταυτότητας, διαπροσωπικής επικοινωνίας, αντιμετώπισης προβλημάτων

 

Διδακτική μεθοδολογία

 

Για την υλοποίηση του προγράμματος θα συνδυαστούν ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες, διαδικασίες ομαδοσυνεργατικής μάθησης (brainstorming, ομαδικές εργασίες), διαθεματική προσέγγιση, μαθητοκεντρική διαδικασία

 

Αναλυτικό Πρόγραμμα (με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησής από Οκτώβριο μέχρι Μάιο ή Ιούνιο)

 

1η συνάντηση: Εισαγωγή στο πρόγραμμα και στους στόχους, καταγραφή προσδοκιών των μαθητών

2η συνάντηση: Παιχνίδια γνωριμίας, σύνταξη συμβολαίου ομάδας,

3η συνάντηση: Δραστηριότητες για την Ενεργητική ακρόαση

4η συνάντηση: Δραστηριότητες για την Εκφραστική ανάγνωση

5η συνάντηση: Παιχνίδια και δραστηριότητες σχετικές με τα ρητορικά αγωνίσματα και την ανάπτυξη του προφορικού λόγου

6η συνάντηση: Δραστηριότητες για τον αυθόρμητο λόγο

7η συνάντηση: Δραστηριότητες δημιουργικής γραφής

8η συνάντηση: Προβολή βίντεο tedx για τον προφορικό λόγο-συζήτηση

9η συνάντηση: Δραστηριότητες για τον Προτρεπτικό λόγο

10η συνάντηση: Δημιουργία διαφήμισης

11η συνάντηση: Θεατρικά παιχνίδια (διάδρομος της συνείδησης, ανακριτική καρέκλα, παιχνίδια ρόλων)

12η συνάντηση: Δραστηριότητες για τους διττούς λόγους και την ανάπτυξη της επιχειρημοτολογίας

13η συνάντηση: Ανάπτυξη επιχειρηματολογίας με τα 6 σκεπτόμενα καπέλα του de Bono.

14η συνάντηση: Οργάνωση- διεξαγωγή debate

15η συνάντηση: Οργάνωση – διεξαγωγή debate

16η συνάντηση: Κανόνες για τα ρητορικά αγωνίσματα- θέματα-προπόνηση

17η συνάντηση: Προπόνηση για τα ρητορικά αγωνίσματα

18η συνάντηση: Προπόνηση για τα ρητορικά αγωνίσματα

19η συνάντηση: Ανατροφοδότηση για τη συμμετοχή στους Ρητορικούς Αγώνες

20η συνάντηση: Αξιολόγηση του προγράμματος

 

Διδακτικό υλικό (έντυπο και ηλεκτρονικό)

 

·               Εγγλέζου, Φωτεινή (2018). Παιχνίδια ρητορικής Τέχνης στο σχολείο «Σκέφτομαι… Εκφράζομαι…Επικοινωνώ…» (για μαθητές των Δ΄, Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού), Αθήνα: Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε.

·               Καλλία, Ελ. (2003). Η ρητορική τέχνη στην καθημερινή ζωή (ή Οι αγαπημένοι της Πολύμνιας). Αθήνα: Παπαζήσης.

·               Λουτριανάκη-Κόμη, Βάλια (2021). Ο Δάσκαλος ως Εμψυχωτής, Λευκωσία:Upbility Publications

·               Λουτριανάκη-Κόμη, Βάλια. 2020, ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ, Πρόγραμμα «Τεισίας», Προτεινόμενος ετήσιος προγραμματισμός και υποστηρικτικό υλικό  για την Ε΄, Στ΄Δημοτικού και το Γυμνάσιο

 

Τρόπος επιλογής μαθητών

 

Όσοι μαθητές επιθυμούν μπορούν να εγγραφούν στον Όμιλο, καθώς δεν προϋποθέτει συγκεκριμένες δεξιότητες. Αν οι μαθητές είναι παραπάνω από το προβλεπόμενο όριο (20), θα γίνει κλήρωση.
Τρόποι αξιολόγησης μαθητών

 

Στην πρώτη συνάντηση θα διατυπωθούν οι προσδοκίες των μαθητών από τον όμιλο και στο τέλος θα τους ζητηθεί να καταγράψουν κατά πόσο μπόρεσαν να πετύχουν αυτά που κατέγραψαν στην αρχή (αυτοαξιολόγηση και αξιολόγηση του Ομίλου). Οι μαθητές θα συμμετάσχουν σε Αγώνες Ρητορικής, οπότε θα αξιολογηθούν οι δεξιότητες που απέκτησαν. Η υπεύθυνη εκπαιδευτικός, μέσα από την παρατήρηση της ομάδας , τη συμμετοχή των μαθητών στις δραστηριότητες, θα αξιολογεί την πρόοδο των μαθητών. Η επίτευξη των μαθησιακών αποτελεσμάτων για κάθε μαθητή θα φανεί από την εφαρμογή όσων έμαθαν οι μαθητές και στη σχολική τάξη.
Προτεινόμενο ωρολόγιο πρόγραμμα ομίλου (ημέρα/ώρα έναρξης/ώρα λήξης)

 

Κάθε Παρασκευή, 1:15 έως 14:45. Η  οριστική ημέρα και η ώρα θα καθοριστεί μετά την κατάρτιση του Ωρολογίου προγράμματος του σχολείου και ανάλογα με τη διαθεσιμότητα των μαθητών.
Τόπος διεξαγωγής ομίλου

 

Αίθουσα φιλολογικών μαθημάτων του 7ο Πειραματικού Γυμνασίου Καλαμάτας
Ειδικοί εξωτερικοί συνεργάτες

 

Συνεργασίες (ιδρύματα, οργανισμοί, σχολεία, φορείς, πρόσωπα κ.ά.)

 

Συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, με άλλα Γυμνάσια του Νομού που θα υλοποιήσουν Όμιλο Ρητορικής (δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί οι όμιλοι στα άλλα σχολεία).
Εκπαιδευτικές επισκέψεις

 

Επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Τρόπος αξιολόγησης του ομίλου

 

Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω στην αξιολόγηση των μαθητών, στην πρώτη συνάντηση θα διατυπωθούν οι προσδοκίες των μαθητών από τον όμιλο και στο τέλος θα τους ζητηθεί να καταγράψουν κατά πόσο μπόρεσαν να πετύχουν αυτά που κατέγραψαν στην αρχή (αυτοαξιολόγηση και αξιολόγηση του Ομίλου). Στην τελευταία συνάντηση προβλέπεται αξιολόγηση του ομίλου από τους μαθητές. Η υπεύθυνη εκπαιδευτικός θα αξιολογήσει κατά πόσο επιτεύχθηκαν τα μαθησιακά αποτελέσματα που αναφέρονται παραπάνω παρατηρώντας τη συμμετοχή των μαθητών στις δραστηριότητες του Ομίλου και στη σχολική τάξη. .
Παραδοτέα Όπως προβλέπεται από την απόφαση Αρ.Πρωτ.:119 /09-09-2020 της Ε.Ε.Π.Π.Σ για τη λειτουργία των Ομίλων:

(α) έκθεση πεπραγμένων – αυτοαξιολόγησης  (β) το «Βιβλίο Ύλης» του ομίλου,

(γ) το «Βιβλίο παρουσιών» του ομίλου,

(δ) κατάσταση των μαθητών που ολοκλήρωσαν επιτυχώς την φοίτησή τους στον όμιλο και κατάσταση των μαθητών που δεν ολοκλήρωσαν επιτυχώς την φοίτησή τους,

(ε) μια πλήρη σειρά από φωτοαντίγραφα των «πιστοποιητικών επιτυχούς συμμετοχής» που χορηγήθηκαν στους συμμετέχοντες μαθητές.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση