Ο εκπαιδευτικός, στο πλαίσιο της εκπαίδευσης, καλείται να παίξει ένα πλήθος ρόλων, που καθιστούν τη λειτουργία του δύσκολη και απαιτητική. Οι σημαντικότεροι από τους ρόλους αυτούς είναι:
Του Επιστήμονα
Ο ρόλος αυτός απαιτεί την κατάκτηση, από τον εκπαιδευτικό, ενός μεγάλου συνόλου εξειδικευμένων γνώσεων, όχι μόνο από αυτή καθεαυτή την επιστήμη του, αλλά και από άλλες αρωγές (Ψυχολογία, Κοινωνιολογία κ.ά.).
Του Παιδαγωγού
Ο εκπαιδευτικός είναι υπεύθυνος για την διαπαιδαγώγηση των μαθητών του, μεταδίδοντας αξίες, γνώσεις και δεξιότητες, που θα τους επιτρέψουν να προσαρμοστούν ευκολότερα στην κοινωνία, αλλά και να τη μετασχηματίσουν.
Του Κοινωνικού Λειτουργού
Ο ρόλος αυτός απαιτεί από τον εκπαιδευτικό να συμπαραστέκεται στο μαθητή του, ακόμη και στα εξωσχολικά προβλήματα που αντιμετωπίζει.
Του Οργανωτή της Μαθησιακής Διεργασίας
Ο εκπαιδευτικός οφείλει να οργανώνει τη διδακτική πράξη με τέτοιο τρόπο, ώστε να μεγιστοποιεί το μαθησιακό όφελος των μαθητών του. Υπενθυμίζεται ότι εκείνο που πρέπει να αξιολογείται, δεν είναι το πόσο δίδαξε ο δάσκαλος, αλλά το πόσο έμαθε ο μαθητής του.
Του Συμβούλου
Ο εκπαιδευτικός πρέπει να υποδεικνύει στους μαθητές και στους γονείς τους, τις ορθότερες επιλογές, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
Του Κοινωνικού Μετασχηματιστή
Ο εκπαιδευτικός οφείλει να προσπαθεί διαρκώς να αλλάξει, όλες τις κοινωνικά επιβλαβείς στάσεις και τις αρνητικές στερεότυπες αντιλήψεις. Πυξίδα, για την κατεύθυνση που θα ακολουθήσει, αποτελούν οι πανανθρώπινες αξίες.
Πάντως το κυριότερο προσόν του εκπαιδευτικού είναι η αγάπη στον άνθρωπο. Κανένας από τους παραπάνω ρόλους δεν μπορεί να αναληφθεί ικανοποιητικά, αν ο εκπαιδευτικός δεν παρακινείται από την μεγάλη του αγάπη προς τους ανθρώπους και την ευθύνη που απορρέει από αυτή.