Άραγε πως δημιουργείται το σύννεφο; Η βροχή; Πως δημιουργούνται οι σταγόνες; Από πού έρχονται; Πού πηγαίνουν;
Ο χειμωνιάτικος καιρός μας έδωσε τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε τον “Κύκλο του Νερού” μέσα από βιωματικές- παιγνιώδεις δράσεις, να κάνουμε ερωτήματα, να διατυπώσουμε υποθέσεις, να πραγματοποιήσουμε μικρές “έρευνες στο πεδίο” να “καταγράψουμε” με ποικίλους τρόπους τα αποτελέσματα των “ερευνών” μας και να οδηγηθούμε σε ασφαλή συμπεράσματα σε σχέση με το θέμα .
Αρχικά προσεγγίσαμε τις έννοιες ζεστό – κρύο μέσα από δραστηριότητες και με τη χρήση απλών υλικών.
Προσπαθήσαμε , χρησιμοποιώντας κυρίως την αίσθηση της αφής, να κατανοήσουμε τη σημασία ζεστό – κρύο, τις διαφορές μεταξύ των δυο καταστάσεων και με απλά πειράματα προσεγγίσαμε διαισθητικά τις έννοιες τήξη – πήξη.
Στη συνέχεια με την χρήση εποπτικού υλικού, σχετικού με το θέμα, συζητήσαμε, θέσαμε και καταγράψαμε τις απορίες μας. Ύστερα η ομάδα της τάξης αποφάσισε ομόφωνα να πραγματοποιήσουμε απλά πειράματα στο σχολείο μας, προκειμένου να δώσουμε απαντήσεις στα ερωτήματά μας.
Τα αντικείμενα που χρησιμοποιήσαμε ήταν βάζα, μικρές σακούλες τροφίμων, ένας καθρέφτης, βραστήρας και ως βασικό υλικό χρησιμοποιήσαμε φυσικά το νερό το οποίο είχαμε χρωματίσει με μπλε τέμπερα.
Με τις δράσεις μας αυτές παρατηρήσαμε πως το νερό όταν ζεσταίνεται με τον βραστήρα( ήλιο) γίνεται ατμός, ανεβαίνει ψηλά και ο ατμός αυτός όταν συγκεντρώνεται στα σύννεφα( στη δική μας περίπτωση στο καπάκι του βάζου) μετατρέπεται ξανά σε μικρές σταγόνες που κάποιες από αυτές τις απορροφά το χώμα, άλλες καταλήγουν σε ποτάμια και άλλες “ταξιδεύουν” στη θάλασσα όπου με τον ήλιο εξατμίζονται και “οδηγούνται” στα σύννεφα πραγματοποιώντας πάλι το κυκλικό τους ” ταξίδι”.
Αφού προσεγγίσαμε διαισθητικά το φαινόμενο αυτό, στη συνέχεια:
- Xρησιμοποιώντας χρωματιστά χαρτόνια, ” παρουσιάσαμε” το “ταξίδι της σταγόνας” στο πάτωμα της τάξης μας.
- Παίξαμε ποικίλα παιχνίδια δραματοποίησης.
- “Ταξιδέψαμε χάρτινες σταγόνες” με αυτοσχέδια επιτραπέζια παιχνίδια που προάγουν και ενισχύουν τη μαθηματική και την κριτική σκέψη.
- Δημιουργήσαμε τρίλιζες με σταγόνες και χιονόμπαλες.
- Ζωγραφήσαμε με νερομπογιές ,δημιουργήσαμε κατασκευές με χιονάνθρωπους και με ποικίλα υλικά αποτυπώσαμε τον κύκλο του νερού σε διαφανή πιάτα.
- Τέλος ολοκληρώσαμε την συγκεκριμένη θεματική ενότητα με ποικίλα γλωσσικά παιχνίδια , παιχνίδια αντιστοίχισης λέξεων/ εικόνων, αντιγραφής λέξεων και παιχνίδια μνήμης έχοντας ως αφορμή το σχετικό με το θέμα ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου ” Από που `ρθες ποταμάκι;”.












