Το παρόν πρόγραμμα που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας ανήκει στη θεματική «Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη» (ΙΕΠ, 2014). Αφορμή για το σχεδιασμό του προγράμματος αποτέλεσε η ανάγκη διαμόρφωσης κατάλληλων στάσεων και δεξιοτήτων στα παιδιά μικρής ηλικίας, σχετικά με σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα. Οι σύγχρονες κοινωνίες, των οποίων κύρια πρακτική αποτελεί η υπερκατανάλωση αγαθών καταφεύγουν αναπόφευκτα σε κατασπατάληση φυσικών πόρων και ενέργειας, καθώς και στην παραγωγή τεράστιου όγκου απορριμμάτων (Ηλιοπούλου, 2016).
Επιδιώκοντας μία βιώσιμη μελλοντική πορεία, είναι απαραίτητη η αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών και η ανάληψη δράσης για τους μελλοντικούς πολίτες ολόκληρου του πλανήτη. Βασικός σκοπός του προγράμματος ήταν να γίνει κατανοητό από τους/τις μαθητές/τριες ότι τα απορρίμματα είναι αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας και η διαχείρισή τους αποτελεί σημαντικότατη ευθύνη όλων, μικρών και μεγάλων. Σε άμεση συνάρτηση με το όραμα της Σχολικής μας Μονάδας, οι στόχοι του σχολείου σε σχέση με τις ενδοσχολικές ανάγκες [κατά κύριο λόγο τις ανάγκες των μαθητών/τριών] θα εστιάσουν στα εξής:
- στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και γόνιμης συνεργασίας τόσο μεταξύ των νηπίων όσο και μεταξύ των εκπαιδευτικών
- στην καλλιέργεια των βασικών δεξιοτήτων του προγράμματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», με απώτερο στόχο την ολιστική ανάπτυξη της προσωπικότητας των νηπίων
- στην ευαισθητοποίηση των νηπίων για θέματα ζωτικής σημασίας, που αφορούν τόσο το ανθρωπογενές και το φυσικό μας περιβάλλον όσο και την προστασία του πλανήτη μας
- στη συνειδητοποίηση της ανάγκης μετάβασης από το «εγώ» στο «εμείς» καθώς και στη συνακόλουθη κινητοποίηση των μαθητών και μαθητριών και την ανάληψη δράσης για το κοινό καλό.
- στη διαμόρφωση συμπεριφορών και στρατηγικών: (α) ελέγχου της ανεξέλεγκτης ρίψης απορριμμάτων, (β) ορθολογικής διαχείρισής τους (συλλογή και αποκομιδή) και (γ) ανακύκλωσης.
Τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα μέσα από δράσεις να ταξινομήσουν τα υλικά, να πειραματιστούν με αυτά, να συνεργαστούν, να μιλήσουν και να μάθουν την προέλευση τους, να ανακαλύψουν ποια από αυτά μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν ή να ανακυκλωθούν. Μέσα στις τάξεις μας, υπάρχει σταθερά κάδος ανακύκλωσης χαρτιού. Παράλληλα τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να φτιάξουν κολάζ με υλικά επαναχρησιμοποιούμενα ή υλικά που μας έχουν περισσέψει. Με σύνθημα ‘φύλαξε το μη το πετάς’ τα παιδιά δημιουργούν και συμμετέχουν οργανωμένες δράσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Παρακάτω θα δείτε ενδεικτικά κάποιες από τις δράσεις και εργασίες των παιδιών με επαναχρησιμοποιούμενα υλικά.
Επίσκεψη ομάδας WE4 ALL η οποία ενημέρωσε τους μαθητές για περιβαλλοντικά ζητήματα και πραγματοποιήσαν παιχνίδια ανακύκλωσης.
Σπιτάκι πουλιών στην αυλή μας από ανακυκλώσιμα υλικά
Δημιουργία χαρτοπολτού από εφημερίδα.
Κατασκευή μικρού δάσους – παιχνίδι από χαρτόκουτα παπουτσιών
Ανακυκλώσιμα στολίδια από χαρτί περιτυλίγματος- κυψέλη