| Θεματική | ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ | Υποθεματική | ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ | ||
| ΒΑΘΜΙΔΑ/ΤΑΞΕΙΣ
|
6ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2024-25 | ||||
| Τίτλος | « Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!» | ||||
| Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου | – Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα – 4Cs (συνεργασία, κριτική σκέψη, επικοινωνία, δημιουργικότητα)
– Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία) .
|
||||
Με το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα προσεγγίσαμε θέματα οικογενειακής ποικιλομορφίας.
Στοχεύσαμε στην κατανόηση της διαφορετικότητας του οικογενειακού πλαισίου στο οποίο ανήκει ο κάθε μαθητής.
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : «Η μονα – δική μου οικογένεια»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Οι μαθητές μας συστήνουν την οικογένεια τους.
- Να προκληθεί το ενδιαφέρον των μαθητών σχετικά με τη διαφορετική δομή άλλων
οικογενειών εκτός από τη δική τους.
. ● Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών των συμμαθητών τους.
- Να εκφράσουν αντιλήψεις, συναισθήματα, ιδέες για την έννοια της «οικογένειας».
● Να έρθουν σε επαφή με όψεις της οικογενειακής πολυμορφίας μέσω παραμυθιού
Α) Ζητήσαμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν την οικογένεια τους, στο σπίτι τους, αφού τους είχαμε δώσει ένα πρότυπο σε Α4.
Την ζωγραφιά την έφεραν την πρώτη μέρα του προγράμματος.
Είχαμε αναρτήσει σε διάφορα σημεία της τάξης καρτελάκια με αριθμούς που αφορούσαν στο πλήθος των μελών μιας οικογένειας (πχ. καρτελάκια με αριθμούς από το 2 έως το 10). Κάθε μαθητής με τη ζωγραφιά της οικογένειάς του στα χέρια, ανάλογα με το πλήθος των μελών που εικονίζονταν σε αυτήν, κατευθυνόταν στον χώρο με το αντίστοιχο καρτελάκι.
Β) Θέτεται το ερώτημα « τι είναι οικογένεια;» για ανίχνευση ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών.
Καταγράφονται οι απαντήσεις και ακολουθεί μια πρώτη συζήτηση.
Γ)Προβλήθηκε το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι « Η μονα- δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη.
http://play.byethost8.com/elfi/?i=1
Παίξαμε τα ηλεκτρονικά εκπαιδευτικά παιχνίδια
Συζητήσαμε για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στην ιστορία.
Φτιάξαμε τον σελιδοδείκτη του Έλφι.
2o ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : «Πες μας πιγκουίνε! ( Πυρηνική Οικογένεια)»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα – 4Cs (συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και επικοινωνία).
- Να γνωρίσουν τον τύπο της πυρηνικής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
- Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας πυρηνικής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
● Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας πυρηνικής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές
Α) Ο Πιγκουίνος μας έστειλε χαιρετισμούς με μια αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Γονέων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» ο ίδιος και η οικογένειά του!
Β)Παρακολουθήσαμε το βίντεο της Disney Πιγκουίνοι
Ακολούθησε συζήτηση για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και κατ΄ επέκταση, τι εννοούμε με τον όρο πυρηνική οικογένεια.
Γ)Χωριστήκαμε σε ομάδες και θέσαμε ένα πρόβλημα που έπρεπε να λυθεί.
Στη συνέχεια συζητήσαμε τα προβλήματα που μπορεί να έχει μια πυρηνική οικογένεια . Καταγράψαμε τις απαντήσεις των παιδιών
Στην παρεούλα κάθε ομάδα παρουσιασε τις δικές της λύσεις και μέσα σε ένα συννεφόλεξο καταγράφηκαν οι επικρατέστερες λύσεις
Δ) Διαβάζουμε το βιβλίο «Πόσο μ΄ αρέσει η οικογένεια μου!» του Τρέις Μορόνι, εκδ. ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.
Ε)Ζωγραφίζουμε για το πώς νιώθει ο πιγκουίνος στην οικογένεια του
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: « Πες μας Λύκε! Εκτεταμένη Οικογένεια»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
- Να γνωρίσουν τον τύπο της εκτεταμένης οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
- Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας εκτεταμένης οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
- Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας εκτεταμένης οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Α) Το τρίτο εργαστήριο ξεκίνησε με το γράμμα του λύκου που μας στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Ηλικιωμένων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» οι γιαγιάδες του και οι παππούδες του.
Β)Είδαμε το video για την ζωή των λύκων
Ακολούθησε συζήτηση για τη δομή της οικογένειας του λύκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της .
Κάτι το οποίο μας οδήγησε στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας.
Γ)Προσομοιάσαμε μία εκτεταμένη οικογένεια Λύκων με γονείς, παιδιά και παππούδες και δώσαμε ρόλους
Δ) Θέσαμε πάλι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει η εκτεταμένη οικογένεια. Αφού σχημάτισαν ομάδες δόθηκαν λύσεις ,τις οποίες καταγράψαμε. Γίνεται συζήτηση για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια εκτεταμένη οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της.
Δ) Ζωγραφίσαμε για το πώς νιώθει ο λύκος μέσα στην οικογένεια του
Ε) Διαβάσαμε τα βιβλία
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Πες μας Καγκουρό! Μονογονεϊκή Οικογένεια»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
- Να γνωρίσουν τον τύπο της μονογονεϊκής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
- Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας μονογονεϊκής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
- Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας μονογονεϊκής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Α)Ανακοινώθηκε στα παιδιά ότι το καγκουρό τους στέλνει τους χαιρετισμούς του με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα της Μητέρας, στην οποία «τιμώμενα πρόσωπα» είναι το ίδιο και η μητέρα του.
Β)Παρακολουθήσαμε βίντεο από το μαγικό κόσμο των ζώων της Disney
Ακολούθησε συζήτηση στην παρεούλα για τη δομή της οικογένειας του καγκουρό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Δώσαμε τον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας
Γ)Διαβάσαμε το βιβλίο «Στο σπίτι του μπαμπά» εκδ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ , Κιρι Λαιτφουτ
Δ)Σχηματίσαμε ομάδες και συζητήσαμε για τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν αυτές οι οικογένειες.
Καταγράψαμε τις απαντήσεις των παιδιών
Ε)Ζωγραφίσαμε για το πώς νιώθει το καγκουρό μέσα στην οικογένεια του
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: « Πες μας Κούκε! Θετή Οικογένεια»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
- Να γνωρίσουν τον τύπο της θετής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
- Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας θετής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
- Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας θετής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Α)Ανακοινώνεται στους μαθητές ότι ένας άλλος ήρωας του παραμυθιού, ο κούκος, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Υιοθεσίας
Β) Είδαμε ένα ανάλογο videο:
Ακολούθησε συζήτηση για την δομή της οικογένειας του κούκου και τα χαρακτηριστικά της , κάτι που οδήγησε στον ορισμό της θετής οικογένειας.
Γ) Τέθηκε στα παιδιά ένα πρόβλημα, που προκύπτει στην οικογένεια. Τα μέλη έκαναν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Οι ομάδες προτείναν τις λύσεις που σκέφτηκαν και η εκπ/κός τις κατέγραψε , δημιουργώντας ένα συννεφόλεξο.
Δ)Διαβάσαμε τις ιστορίες: «Μια ωραία οικογένεια» της Γιολάντα Τσορώνη-Γεωργιάδη και Η “Κοκό”
Ε) Ζωγραφίσαμε για το πώς νιώθει ο κούκος μέσα στην οικογένεια του.
6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Πες μας χελωνάκι! Ορφανά παιδιά!»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
- Να συζητήσουν για τα παιδιά χωρίς οικογένεια (ορφανά, ασυνόδευτα προσφυγόπουλα).
- Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση παιδιών χωρίς οικογένεια με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο)
- Να κατανοήσουν ότι τα παιδιά χωρίς οικογένεια αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά μπορούν να βιώσουν και όμορφες στιγμές
Α)Η εκπαιδευτικός ανακοίνωσε στους μαθητές ότι ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το χελωνάκι, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Ορφανών
Β) Είδαμε το ανάλογο video
Ακολούθησε συζήτηση για τα χελωνάκια που στερούνται τους γονείς τους από τη γέννησή τους
Γ)Χωριστήκαμε και πάλι σε ομάδες και στη συνέχεια συζητήσαμε για τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα παιδιά που μένουν σε ορφανοτροφεία και για τις λύσεις που προτείνουμε και τις καταγράψαμε σε χαρτί
Δ)Ζωγραφίσαμε το πώς νιώθουν τα παιδιά που μένουν σε μία δομή
7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: “Οι μονα-δικές μας Οικογένειες” Αξιολόγηση-Διάχυση δράσεων
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση των μαθητών ώστε να κατανοούν πώς αισθάνονται άλλα άτομα που ανήκουν σε διαφορετικές οικογένειες.
- Να συνειδητοποιήσουν ότι απέκτησαν νέες γνώσεις για τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας.
- Να καλλιεργήσουν μεταγνωστικές δεξιότητες
Α)Ξαναθυμηθήκαμε τους τύπου οικογενειών που μελετήσαμε
Β) Επαναλήφθηκε η δραστηριότητα ιδεοκαταιγισμού (brainstorming) του 1ου Εργαστηρίου με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» για να διαπιστωθούν οι αλλαγές που συντελέστηκαν στους μαθητές σε επίπεδο γνώσεων, αντιλήψεων, συναισθημάτων
Γ) Φύλλο Αξιολόγησης για τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας που γνώρισαν στα Εργαστήρια.
Πηγές:
https://www.kindykids.gr/teachers-material/various-topics/384-oikogeneia.html



































