”Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική”-ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
Θεματική ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ Υποθεματική ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΒΑΘΜΙΔΑ/ΤΑΞΕΙΣ

 

6ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ     ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2024-25
Τίτλος « Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»
 
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου    – Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα – 4Cs (συνεργασία, κριτική σκέψη, επικοινωνία, δημιουργικότητα)

– Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία)

.

 

 

 

Με το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα προσεγγίσαμε θέματα οικογενειακής ποικιλομορφίας.

Στοχεύσαμε  στην κατανόηση της διαφορετικότητας του οικογενειακού πλαισίου στο οποίο ανήκει ο κάθε μαθητής.

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : «Η μονα – δική μου οικογένεια»

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Οι μαθητές μας συστήνουν την οικογένεια τους.
  •   Να προκληθεί το ενδιαφέρον των μαθητών σχετικά με τη διαφορετική δομή άλλων

οικογενειών εκτός από τη δική τους.

.     ● Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών των συμμαθητών τους.

  • Να εκφράσουν αντιλήψεις, συναισθήματα, ιδέες για την έννοια της «οικογένειας».

● Να έρθουν σε επαφή με όψεις της οικογενειακής πολυμορφίας μέσω παραμυθιού

Α) Ζητήσαμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν την οικογένεια τους, στο σπίτι τους, αφού τους είχαμε  δώσει ένα πρότυπο σε Α4.

Την ζωγραφιά την έφεραν την πρώτη μέρα του προγράμματος.

IMG20250212130753 IMG20250212130540 

 

Είχαμε αναρτήσει σε διάφορα σημεία της τάξης καρτελάκια με αριθμούς που αφορούσαν στο πλήθος των μελών μιας οικογένειας (πχ. καρτελάκια με αριθμούς από το 2 έως το 10). Κάθε μαθητής με τη ζωγραφιά της οικογένειάς του στα χέρια, ανάλογα με το πλήθος των μελών που εικονίζονταν σε αυτήν, κατευθυνόταν στον χώρο με το αντίστοιχο καρτελάκι.

7 Photos Profile Post Template

Β) Θέτεται το ερώτημα « τι είναι οικογένεια;» για ανίχνευση ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών.

Καταγράφονται οι απαντήσεις και ακολουθεί μια πρώτη συζήτηση.

IMG 4013 IMG20250211131321

Dx3qm kP9ocPjM

 

Square black four 4x42 1

Γ)Προβλήθηκε το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι « Η μονα- δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη.

http://play.byethost8.com/elfi/?i=1

Παίξαμε τα ηλεκτρονικά εκπαιδευτικά παιχνίδια

Fancy three6

Συζητήσαμε για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στην ιστορία.

Φτιάξαμε τον σελιδοδείκτη του Έλφι.

IMG20250212120436 IMG 4019

2o ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : «Πες μας πιγκουίνε! ( Πυρηνική Οικογένεια)»

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα – 4Cs (συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και επικοινωνία).
  • Να γνωρίσουν τον τύπο της πυρηνικής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
  • Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας πυρηνικής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).

● Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας πυρηνικής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές

 

Α) Ο Πιγκουίνος μας έστειλε χαιρετισμούς με μια αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Γονέων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» ο ίδιος και η οικογένειά του!

Β)Παρακολουθήσαμε το βίντεο της Disney Πιγκουίνοι

Ακολούθησε συζήτηση για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και κατ΄ επέκταση,  τι εννοούμε με τον όρο πυρηνική οικογένεια.

Γ)Χωριστήκαμε σε ομάδες και θέσαμε ένα πρόβλημα που έπρεπε να λυθεί.

Στη συνέχεια συζητήσαμε τα προβλήματα που μπορεί να έχει μια πυρηνική οικογένεια . Καταγράψαμε τις απαντήσεις των παιδιών

IMG 4033 IMG 4032

IMG 4034

Στην παρεούλα κάθε ομάδα παρουσιασε τις δικές της λύσεις και  μέσα σε ένα συννεφόλεξο καταγράφηκαν οι επικρατέστερες λύσεις

q3soQYXHhdAJdz

Δ) Διαβάζουμε το βιβλίο «Πόσο μ΄ αρέσει η οικογένεια μου!» του Τρέις Μορόνι, εκδ. ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.

IMG 4038

Ε)Ζωγραφίζουμε για το πώς νιώθει ο πιγκουίνος στην οικογένεια του

3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: « Πες μας Λύκε! Εκτεταμένη Οικογένεια»

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
  •   Να γνωρίσουν τον τύπο της εκτεταμένης οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
  • Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας εκτεταμένης οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
  • Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας εκτεταμένης οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά   βιώνουν και όμορφες στιγμές.

 

Α) Το τρίτο εργαστήριο ξεκίνησε με το γράμμα του λύκου που μας στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Ηλικιωμένων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» οι γιαγιάδες του και οι παππούδες του.

Β)Είδαμε το video για την ζωή των λύκων

 

Ακολούθησε συζήτηση για τη δομή της οικογένειας του λύκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της .

Κάτι το οποίο μας οδήγησε στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας.

Γ)Προσομοιάσαμε  μία εκτεταμένη οικογένεια Λύκων με γονείς, παιδιά και παππούδες και δώσαμε ρόλους

IMG 4042 IMG 4043

Δ) Θέσαμε πάλι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει η εκτεταμένη οικογένεια. Αφού σχημάτισαν ομάδες  δόθηκαν λύσεις ,τις οποίες καταγράψαμε. Γίνεται συζήτηση για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια εκτεταμένη οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν  τα μέλη της.

IMG20250217132958 cpIt 36ygvR4ql

IMG 4044

 

Δ) Ζωγραφίσαμε για το πώς νιώθει ο λύκος μέσα στην οικογένεια του

IMG20250217134006 IMG20250217134116

Ε) Διαβάσαμε τα βιβλία

IMG 4035

 

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Πες μας Καγκουρό! Μονογονεϊκή Οικογένεια»

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
  • Να γνωρίσουν τον τύπο της μονογονεϊκής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
  • Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας μονογονεϊκής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
  • Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας μονογονεϊκής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.

Α)Ανακοινώθηκε στα παιδιά ότι το καγκουρό τους στέλνει τους χαιρετισμούς του με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα της Μητέρας, στην οποία «τιμώμενα πρόσωπα» είναι το ίδιο και η μητέρα του.

Β)Παρακολουθήσαμε βίντεο από το μαγικό κόσμο των ζώων της Disney

Ακολούθησε  συζήτηση στην παρεούλα για τη δομή της οικογένειας του καγκουρό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.

Δώσαμε τον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας

Γ)Διαβάσαμε το βιβλίο «Στο σπίτι του μπαμπά» εκδ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ , Κιρι Λαιτφουτ

IMG 4037

Δ)Σχηματίσαμε ομάδες και συζητήσαμε για τα προβλήματα που  μπορεί να αντιμετωπίζουν αυτές οι οικογένειες.

Καταγράψαμε τις απαντήσεις των παιδιών

  IMG20250217131921  IMG 4079

Hfzx4S 5 wY7y7 DLmegjM3pR3Xe0

 

Ε)Ζωγραφίσαμε  για το πώς νιώθει το καγκουρό μέσα στην οικογένεια του

IMG20250217130955 IMG20250217131326

 

5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: « Πες μας Κούκε! Θετή Οικογένεια»

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
  • Να γνωρίσουν τον τύπο της θετής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
  • Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας θετής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
  • Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας θετής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.

Α)Ανακοινώνεται στους μαθητές ότι ένας άλλος ήρωας του παραμυθιού, ο κούκος, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Υιοθεσίας

Β) Είδαμε ένα ανάλογο videο:

 

Ακολούθησε συζήτηση για την δομή της οικογένειας του κούκου και τα χαρακτηριστικά της , κάτι που οδήγησε στον ορισμό της θετής οικογένειας.

Γ) Τέθηκε στα παιδιά ένα πρόβλημα, που προκύπτει στην οικογένεια. Τα μέλη έκαναν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Οι ομάδες προτείναν τις λύσεις που σκέφτηκαν και η εκπ/κός τις κατέγραψε , δημιουργώντας ένα συννεφόλεξο.

IMG 4086

IMG 4085 IMG 4088

Δ)Διαβάσαμε τις ιστορίες: «Μια ωραία οικογένεια» της Γιολάντα Τσορώνη-Γεωργιάδη και Η “Κοκό”

IMG 4036 IMG 4041

Ε) Ζωγραφίσαμε για το πώς νιώθει ο κούκος μέσα στην οικογένεια του.

IMG20250219132935 IMG20250219133019

 

6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Πες μας χελωνάκι! Ορφανά παιδιά!»

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
  • Να συζητήσουν για τα παιδιά χωρίς οικογένεια (ορφανά, ασυνόδευτα προσφυγόπουλα).
  • Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση παιδιών χωρίς οικογένεια με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο)
  • Να κατανοήσουν ότι τα παιδιά χωρίς οικογένεια αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά μπορούν να βιώσουν και όμορφες στιγμές

Α)Η εκπαιδευτικός ανακοίνωσε στους μαθητές ότι ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το χελωνάκι, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Ορφανών

Β) Είδαμε το ανάλογο video

 

Ακολούθησε  συζήτηση  για τα χελωνάκια που στερούνται τους γονείς τους από τη γέννησή τους

Γ)Χωριστήκαμε και πάλι σε ομάδες και στη συνέχεια συζητήσαμε για τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα παιδιά που μένουν σε ορφανοτροφεία και για τις λύσεις που προτείνουμε και τις καταγράψαμε σε χαρτί

IMG 4098 IMG20250219132645

g49FLJDe6rC576

IYLPOcOXsrIl2q

Δ)Ζωγραφίσαμε το πώς νιώθουν τα παιδιά που μένουν σε μία δομή

 

IMG20250219131600

7ο  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: “Οι μονα-δικές μας Οικογένειες” Αξιολόγηση-Διάχυση δράσεων

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση των μαθητών ώστε να κατανοούν πώς αισθάνονται άλλα άτομα που ανήκουν σε διαφορετικές οικογένειες.
  • Να συνειδητοποιήσουν ότι απέκτησαν νέες γνώσεις για τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας.
  • Να καλλιεργήσουν μεταγνωστικές δεξιότητες

Α)Ξαναθυμηθήκαμε  τους τύπου οικογενειών που μελετήσαμε

Β) Επαναλήφθηκε η δραστηριότητα ιδεοκαταιγισμού (brainstorming) του 1ου Εργαστηρίου με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» για να διαπιστωθούν οι αλλαγές που συντελέστηκαν στους μαθητές σε επίπεδο γνώσεων, αντιλήψεων, συναισθημάτων

IMG 4015 IMG 4094

IMG 4092 IMG 4091

Γ) Φύλλο Αξιολόγησης για τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας που γνώρισαν στα Εργαστήρια.

vb76DSLZbZs5gY

 

 

Πηγές:

https://www.kindykids.gr/teachers-material/various-topics/384-oikogeneia.html