Πρόγραμμα Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων: Μύθοι, μύθοι, παραμύθι” (Τμήμα Ολοήμερο)

Ιούν 20168

Την τρέχουσα σχολική χρονιά υλοποιήσαμε το Πολιτιστικό Πρόγραμμα: “Μύθοι, μύθοι, παραμύθι”, μέσω του οποίου προσεγγίσαμε τα εξής θέματα:

Μύθοι του Αισώπου (προσέγγιση ηθικών διδαγμάτων από τους μύθους)

Μυθολογία

Λαϊκά παραμύθια (με αναφορά στην παράδοση)

Κλασικά παραμύθια (αναφορά στους μεγάλους παραμυθάδες)

Σύγχρονο παραμύθι (αναφορά στους σημαντικότερους Έλληνες και ξένους συγγραφείς)

Ως αφόρμηση στάθηκε η ανάγκη μας για την κατασκευή καινούριας βιβλιοθήκης στην τάξη μας . Κι από εκεί και πέρα, με τη βοήθεια των γονέων και των μελών του Συλλογου Γονέων οι οποίοι εργάστηκαν ακούραστα, με μεράκι και μεγάλη προθυμία, πραγματοποιήθηκε το όνειρο το δικό μας  αλλά και των μαθητών μας. Κι από τότε, η βιβλιοθήκη αυτή έγινε το κέντρο ενδιαφέροντος και η καρδιά της τάξης μας!

Χωρίστηκαν τα βιβλία μας ανά κατηγορία στα ράφια και το Πρόγραμμα άρχισε να τρέχει χωρίς να το καταλάβουμε!!!

1.Η καινούρια μας βιβλιοθήκη!  2.  3.  4.

Στη συνέχεια αναφέρουμε την  όλη πορεία του συγκεκριμένου Προγράμματος, με τους παιδαγωγικούς στόχους και τις αντίστοιχες δραστηριότητες και στο τέλος παραθέτουμε τα κυριότερα άρθρα του ιστολογίου μας, τα οποία σχετίζονται με το Πολιτιστικό αυτό πρόγραμμα.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΕΔΙΟ: ΓΛΩΣΣΑ

Στόχος:

Να ακούν και να κατανοούν μια διήγηση ή ανάγνωση παραμυθιού και να ονομάζουν τους ήρωες, τον τόπο και τον χρόνο:

 

  • Κατηγορίες βιβλίων που επεξεργαστήκαμε:
  1. Μύθοι του Αισώπου

«Ο Τζίτζικας και ο Μέρμηγκας»

«Η Αλεπού και το Κοράκι»

«Η Αλεπού και το Λελέκι»

«Ο Λαγός και η Χελώνα»

«Το Αγόρι και τα φουντούκια»

«Το ανόητο Ποντίκι»

«Ο Βοσκός που έλεγε ψέματα»

«Ο Ποντικός της εξοχής και ο Ποντικός της πόλης»

«Λιοντάρι και Ποντίκι»

«Η Αλεπού με την κομμένη ουρά»

«Ο Ερμής και ο Ξυλοκόπος»

«Το διψασμένο Κοράκι» κ. ά.

  1. Μύθοι από άλλα μέρη της Γης

Ινδιάνικοι, Αφρικανικοί (όπως «Η κόρη του Ήλιου» κ. ά.), Κινέζικοι (όπως: «Το λουλούδι του Λωτού», «Οι Τέσσερις Δράκοι» κ. ά.)

  1. Ελληνική Μυθολογία

«Αθηνά και Ποσειδώνας»

«Δήμητρα και Περσεφόνη»

«Οι άθλοι του Ηρακλή»

«Ο μύθος της Ευρώπης» (Η αρπαγή)

«Η Αλκυόνη»

«Τα χρυσά μήλα των Εσπερίδων»

«Ο Εγκέλαδος» κ. ά.

«Ο Ιάσονας και το χρυσόμαλλο δέρας»

«Ο μύθος της Αράχνης»

 

  1. Έλληνες συγγραφείς

Αρμενιάκου Κωνσταντίνα:

«Η Κυρά Δημοκρατία»

«Τα καινούρια μου αυτιά»

«Εκδρομή με το λεωφορείο»

«Η δύναμή μου»

«Μια αλεπουδίτσα, πονηριά σταλίτσα»

Τριβιζάς Ευγένιος:

Σειρά: «Η Χαρά και το Γκουντούν» 1 – 5

«Το μυστικό της μαξιλαροθήκης»

«Το βουνό της τύχης»

«Οι τρεις αποκριάτικες κορδέλες»

«Το ανώνυμο γράμμα»

«Οι δώδεκα ομπρέλες»

«Ο Αναστάσης και η ουρά της στάσης»

«Η Πριγκίπισσα Δυσκολούλα»

«Η Μάγισσα Φουφήχτρα»

«Το Παπάκι που δεν του άρεσαν τα ποδαράκια του»

«Ο Κροκόδειλος που πήγε στον οδοντογιατρό»

«Ο λαίμαργος Τουνελόδρακος»

«Ένα φτυάρι στον Άρη»

«Ποιος έκανε πιπί στον Μισισιπή;»

«Τα τρία μικρά λυκάκια»

«Ποτέ μη γαργαλάς έναν γορίλα»

«Φρικαντέλα: Η μάγισσα που μισούσε τα κάλαντα»

«Οι χρυσές σερπαντίνες»

«Η Φιφή και η Φωφώ, οι φαντασμένες φάλαινες»

«Το Ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι»

«Ο κύριος Ζαχαρίας και η κυρία Γλυκερία»

«Η Φάλαινα που τρώει τον πόλεμο»

«Ο φαλακρός Σκαντζόχοιρος»

«Το παραπονεμένο Ελεφαντάκι»

«Ένα κουτάβι νιώθει μοναξιά»

«Η λαίμαργη Φάλαινα»

«Η πινεζοβροχή»

«Η Μυρτώ και το Κουνουπάκι» κ. ά.

Τσορώνη Γιολάντα:

«Ο μεγάλος Χνουδωτός»

«Το παπί που δεν είχε τι να πει»

«Ένας χαρούμενος Ιπποπόταμος»

«Ένας Πιγκουίνος, όχι και τόσο τέλειος»

«Ο Κίμωνας σε αποστολή διάσωσης»

«Η Καμηλοπάρδαλη που δεν έβλεπε καλά»

Άλλοι Έλληνες συγγραφείς:

Σ. Ζαραμπούκα: «Το Βρωμοχώρι» (το οποίο και επιλέχθηκε να παιχτεί ως παράσταση στη γιορτή της λήξης)

Σ. Γεωργοτά: «Ο Κιτρινοραμφούλης»

Μ. Κοντολέων: «Ο Χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει»

Τ. Τσιλιμένη: «Μπιρλιμπίμ, ο καλικάντζαρος»

Ε. Φακίνου: «Ντενεκεδούπολη»

Ο. Ελύτης: «Τα Ελληνάκια»

Ζ. Σαρή: «Το γαϊτανάκι»

Β. Ηλιόπουλος: «Μια μάσκα μαγική»

Χ. Μπουλώτης: «Τα γενέθλια της γιαγιάς»

Σ. Ζαραμπούκα: «Ο Μπεν, η Μου και τα σκουπίδια»

Λ. Παναγιωτοπούλου: «Ένα δέντρο ζητάει αυλή»

Ζ. Σαρή: «Η κόκκινη κοτούλα»

Κ. Μουρίκη: «Λίγα γαρίφαλα για το Πολυτεχνείο»

Γ. Μασσαβέτας: «Των οσπρίων η γιορτή»

Ι. Κυρίτση: «Η μπουγάδα του Άι Βασίλη»

Ι. Κυρίτση «Φεγγαροστολισμένα Χριστούγεννα» (Το οποίο επιλέχθηκε να παιχτεί ως παράσταση για τη Χριστουγεννιάτικη γιορτή μας)

Δ. Χατζησάββα: «Η μέρα και η νύχτα»

Φ. Χάτογλου: «Το ζηλιάρικο φεγγάρι»

Ζ. Σαρή: «Ο Αρλεκίνος»

Α. Παρούση – Α. Κυριτσοπούλου: «Ήταν ένα μικρό χαρτάκι» κ. ά.

  1. Ξένοι συγγραφείς                                                                                                                                                           E. Carle: «Μια κάμπια πεινασμένη»

Pamela Duncan Edwards: «Ο Δεινόσαυρος πάει σχολείο»

Τζ. Μπριμπό: «Το δώρο της Παπλωματούς»

Κ. Κρόουθερ: « Ο μαύρος κότσυφας κι ο άσπρος γλάρος»

Ε. Κέλερ: «Τα αγαπημένα μου παραμύθια»

Σ. Γκόντουιν: «Μεγαλώνει, μεγαλώνει το φυτό»

Β. Μπριζίτ: «Το σκουφί του νάνου»

Κ. Ντίκενς: «Το Πνεύμα των Χριστουγέννων» κ. ά.

  1. Κλασικά παραμύθια

(Αφιέρωμα στον Άντερσεν για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου)

«Το Ασχημόπαπο»

«Η βασίλισσα του χιονιού»

«Το κοριτσάκι με τα σπίρτα»

«Τα καινούρια ρούχα του αυτοκράτορα»

«Το αηδόνι του βασιλιά»

«Το Χριστουγεννιάτικο έλατο»

«Τα τρία γουρουνάκια»

«Ο Πινόκιο» κ. ά.

  1. Έμμετρες ιστορίες – τραγούδια

«Το Δελτίο του Καιρού» (Δραματοποίηση)

«Ανέβα μήλο – κατέβα ρόδι» (Δραματοποίηση)

«Βρέχει, βρέχει και χιονίζει» (Ανάγνωση και ταύτιση εικόνας και λέξης που λείπει)

«Στην ειρήνη λέμε ΝΑΙ» (Παιχνίδια με τις λέξεις «ΝΑΙ» και «ΟΧΙ»)

 

Στόχοι:

-Να υιοθετήσουν τις βασικές συμβάσεις ανάγνωσης του αλφαβητικού συστήματος

-Να ενθαρρυνθούν να γράψουν λεξούλες και μικρά κείμενα που εξυπηρετούν λειτουργικές ανάγκες και ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντά τους.

Δραστηριότητες ανάγνωσης και γραφής:

  • «Ρούλα η Φθινοπωρούλα» (εικονοϊστορία)
  • «Άκης ο Χειμωνάκης» (εικονοϊστορία)
  • «Τα Χριστούγεννα του Μίκυ» (εικονοϊστορία)
  • «Το ταξίδι μιας σταγόνας» (εικονοϊστορία)
  • «Η μάγισσα των εποχών» (εικονοϊστορία)
  • «Με τι κινούνται τα αυτοκίνητα» (εικονοϊστορία)

Στις παραπάνω εικονοϊστορίες κάναμε ανάγνωση το κείμενο και ταυτίσαμε / αντικαταστήσαμε τις εικόνες με λέξεις.

  • Στην εικονοϊστορία «Το ταξίδι του νερού» τοποθετήσαμε καρτέλες με λέξεις στα κενά σε ομαδική δραστηριότητα και στη συνέχεια, σε ατομικό φύλλο εργασίας, γράψαμε τις ίδιες λέξεις στα αντίστοιχα κενά.
  • «Οι γυναίκες της Πίνδου»: Σε σχετικές φωτογραφίες πλαστικοποιημένες σε μέγεθος Α3, οι μαθητές με τη βοήθεια της νηπιαγωγού δημιούργησαν λεζάντες με διαλόγους ή μονολόγους των γυναικών σε μορφή κόμικς.
  • Στο έμμετρο «Στην ειρήνη λέμε ΝΑΙ» οι μαθητές διαβάζουν τα ΝΑΙ και τα ΟΧΙ και γράφουν μόνοι τους όπως μπορούν λέξεις που δηλώνουν ειρήνη – αγάπη (δηλαδή τα «ΝΑΙ») και λέξεις που δηλώνουν πόλεμο – δυστυχία (δηλαδή τα ΟΧΙ).
  • Διαβάζουν και προσπαθούν να ερμηνεύσουν / μαντέψουν αντίστοιχα παροιμίες και αινίγματα για τον καιρό, τους μήνες του φθινοπώρου, του χειμώνα, την αποταμίευση, τους μήνες της άνοιξης, για φυτά και για λουλούδια, για το ψωμί, την ελιά και το λάδι, τα φρούτα, το σώμα και τα όργανα κλπ.

 

Στόχος:

Να ενθαρρυνθούν να δημιουργήσουν το δικό τους κείμενο με υπαγόρευση στη νηπιαγωγό

Δραστηριότητες:

  • «Οι γυναίκες της Πίνδου»: Επάνω σε πλαστικοποιημένες σχετικές εικόνες που παρατηρούν, προσπαθούν να φανταστούν τους διαλόγους των γυναικών και δημιουργούν με λεζάντες μια ιστορία με βάση αυτούς τους διαλόγους.
  • Με αφορμή τα βιβλία της συγγραφέως Κ. Αρμενιάκου «Τα καινούρια μου αυτιά» και «Η δύναμή μου» οι μαθητές δημιούργησαν σχετικές ζωγραφιές και υπαγόρευσαν στη νηπιαγωγό τα λόγια που ήθελαν να γράφει επάνω η ζωγραφιά τους.
  • Το κείμενο των κανόνων της τάξης: Με βοηθούς τον Μίκυ και την παρέα του δημιούργησαν τους κανόνες της τάξης υπαγορεύοντάς τους στην νηπιαγωγό (ο κανόνας του Μίκυ, της Μίνι, του Γκούφη κλπ)

 

 

Στόχοι:

-Να κατανοήσουν την τεχνική του παραμυθιού και το πώς πλέκεται η ιστορία (θέμα, ήρωες, αρχή, μέση, τέλος)

-Να κάνουν υποθέσεις για τη συνέχεια και το τέλος μιας ιστορίας

Δραστηριότητες:

  • Μελετήσαμε την τεχνική των παραμυθιών με σκοπό τη δημιουργία και  δικών τους ιστοριών (όπως «Ο Δεινόσαυρος και το σχολείο» και «Φλέρυ, ο μικρός εξωγήινος» )

Στόχος:

Να καταγράψουν τα παραμύθια της τάξης και να φτιάξουν καρτέλες με το είδος και την κατηγορία που ανήκουν (μύθοι, λαϊκά παραμύθια, μυθολογία, κλασικά παραμύθια, σύγχρονοι Έλληνες και ξένοι συγγραφείς)

Δραστηριότητες:

  • Συγκέντρωση – καταγραφή των βιβλίων/παραμυθιών της τάξης και ομαδοποίησή τους με βάση τα κοινά τους χαρακτηριστικά.
  • Δημιουργία τίτλου ανάλογα με το είδος και την κατηγορία που ανήκουν.
  • Δημιουργία καταλόγου με τα αγαπημένα τους βιβλία (αντίστοιχος στόχος)

 

Στόχοι:

-Να εξασκηθούν στο να οργανώσουν τον λόγο τους, συνδέοντας τις απλές προτάσεις μεταξύ τους με τις κατάλληλες συνδετικές λέξεις, αλλά και να αναδιατυπώνουν φράσεις ή προτάσεις, χρησιμοποιώντας εναλλακτικά λέξεις με παρεμφερές νόημα.

-Να κατανοήσουν απλές μορφές μεταφορικής χρήσης των λέξεων μέσα σε κείμενα

Δραστηριότητες:

  • Pamela Duncan Edwards: «Ο Δεινόσαυρος πάει σχολείο»: Ανάγνωση της ιστοριούλας, αφήγησή της από τους μαθητές, σχολιασμός, ανάλυση κι επεξεργασία της.
  • Μέσα από το τραγούδι «Φθινόπωρο» οι μαθητές ενθαρρύνονται να περιγράψουν αυτά που λέει το τραγούδι και να το αφηγηθούν ως ιστορία, με εικόνες και συναισθήματα. Μελετούν τη μεταφορική χρήση λέξεων από το ποίημα, καθώς επίσης και τις παρομοιώσεις, τις μεταφορές και τις προσωποποιήσεις («σύννεφα και βροχή αγκαλιά», «ήλιος ναυαγός», «ο Σεπτέμβρης φοράει μπουφάν», «στη σάκα η ελπίδα, βιβλία, χαρά», μάνα η δασκάλα μας χαμογελά», «χείλη χρυσάνθεμα», «στου σχολειού τη ζεστή τη φωλιά», «έρχονται τώρα σαν να ‘ναι πουλιά»)
  • Σ. Γκόντουιν: «Μεγαλώνει, μεγαλώνει το φυτό»: Ανάγνωση της ιστορίας και αναδιήγησή της από τους μαθητές με απλά λόγια, βάσει των εικόνων.

 

Στόχος:

Να εντοπίσουν τον τίτλο και τον συγγραφέα του παραμυθιού που επεξεργάζονται.

Δραστηριότητες:

  • Αναζήτηση στη βιβλιοθήκη της τάξης των παραμυθιών του Άντερσεν, καθώς διαβάζουμε κι επεξεργαζόμαστε τα σχετικά παραμύθια.
  • Εντοπίζουν στη βιβλιοθήκη της τάξης τους μύθους του Αισώπου, σύμφωνα με τον τίτλο που έχουν από πριν διαβάσει σε καρτέλα και τα συγκεντρώνουν με σκοπό την ομαδοποίησή τους.

 

Στόχος:

Να κατανοήσουν τη σύνδεση προφορικού και γραπτού λόγου μέσα από την εμπλοκή τους στη διαδικασία της ανάγνωσης γνωστών παραμυθιών και μύθων, αλλά και μέσα από τη δημιουργία των δικών τους παραμυθιών.

Δραστηριότητες:

  • Παραμύθια που δημιούργησαν τα παιδιά με κείμενο και εικονογράφηση: «Ο Δεινόσαυρος και το σχολείο» και «Φλέρυ, ο μικρός εξωγήινος».
  • Επίσης, με αφορμή την επίσκεψη της συγγραφέως Κ. Αρμενιάκου, οι μαθητές διάβασαν τα βιβλία της: «Τα καινούρια μου αυτιά» και «Η δύναμή μου» και ως αφιέρωμα έφτιαξαν ζωγραφιές από τα δυο αυτά βιβλία, τις έδεσαν φτιάχνοντας δυο μικρά «βιβλιαράκια» και υπαγόρευσαν στη νηπιαγωγό τα λόγια που ήθελαν να γράφουν επάνω οι ζωγραφιές τους. Με αυτό τον τρόπο δημιούργησαν δυο καινούρια… «παραμύθια», τα οποία και χάρισαν στη συγγραφέα!
  • Ανάγνωση γνωστών ιστοριών και έμμετρων (Τα τρία γουρουνάκια, Βρέχει, βρέχει και χιονίζει, Μέσα σε ένα μηλαράκι, κ. ά.)
  • Αφήγηση της ιστορίας: «Το φθινόπωρο». Καταγραφή όσων αναφέρονται στην ιστορία ως στοιχεία γνώσεων που θέλουν να μάθουν για το φθινόπωρο (καιρός, φύση, συνήθειες και ασχολίες των ανθρώπων κ.ά.)
  • Είδαμε και το βίντεο «Αν κάθε μέρα», το οποίο αναφέρεται στην αξία της αποταμίευσης: Διαβάσαμε τις εικόνες και στη συνέχεια προσπάθησαν να διαβάσουν το κειμενάκι, όπου σε κάθε εικόνα αντιστοιχεί και μια μικρή πρόταση (π.χ. Αν κάθε μέρα μαζεύεις μια πέτρα σε λίγο καιρό θα έχεις χτίσει ένα παλάτι)

 

Στόχος:

Να ταυτίσουν τίτλους παραμυθιών σε καρτέλες με τα εξώφυλλα των αντίστοιχων βιβλίων.

Δραστηριότητες:

  • Τα παραμύθια του Άντερσεν (αφιέρωμα στην παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου): Ταυτίζουν τους τίτλους των παραμυθιών του (σε καρτέλες) με τα παραμύθια του συγγραφέα που ψάχνουν και βρίσκουν στη βιβλιοθήκη.
  • Μύθοι του Αισώπου: Βρίσκουν στη βιβλιοθήκη τους μύθους και τους τοποθετούν κάτω από τον ανάλογο τίτλο  που διάβασαν πιο πριν (σε καρτέλες)
  • Άθλοι του Ηρακλή: Ταύτιση των 12 άθλων με τους αντίστοιχους τίτλους (σε καρτέλες).

Στόχοι:

-Να καταγράψουν τους αγαπημένους τους ήρωες.

-Να ενθαρρυνθούν να μιλήσουν για τους αγαπημένους τους ήρωες.

Δραστηριότητες:

  • Άθλοι του Ηρακλή: Μιλούν για τη ζωή του. Περιγράφουν τους άθλους του. Εξηγούν γιατί τον θαυμάζουν.

 

Στόχος:

Να φτιάξουν ερωτηματολόγιο για τη συνέντευξη στη συγγραφέα που θα επισκεφτεί το νηπιαγωγείο μας.

Δραστηριότητες:

  • Συνέταξαν ερωτήσεις για την επικείμενη επίσκεψη της συγγραφέως Κ. Αρμενιάκου, η οποία ήρθε στο νηπιαγωγείο μας στο πλαίσιο του παρόντος Προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων «Μύθοι, μύθοι, παραμύθι» κι ως αφιέρωμα στην Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου.

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΕΔΙΟ: ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Στόχοι:

-Να ταξινομήσουν τα βιβλία της τάξης ανάλογα με το περιεχόμενό τους.

-Να χρησιμοποιούν τη βιβλιοθήκη της τάξης και να κάνουν τις επιλογές των βιβλίων που επιθυμούν.

 

Δραστηριότητες:

  • Ύστερα από αίτημα των νηπίων και των νηπιαγωγών για καινούρια βιβλιοθήκη στην τάξη μας και μετά την αποπεράτωση της κατασκευής της, οι μαθητές ασχολήθηκαν με το να ταξινομήσουν τα ήδη υπάρχοντα βιβλία, αλλά και τα καινούρια που τα ίδια επέλεξαν να φέρουν. Έτσι, δημιουργήθηκαν τα «ράφια των βιβλίων» και ταξινομήθηκαν, σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους, σε συγγραφείς και είδη βιβλίων και παραμυθιών: Ράφι της δανειστικής βιβλιοθήκης: το οποίο εμπλουτίστηκε από τα νήπια. Ευγένιος Τριβιζάς: Εμπλουτίστηκε από βιβλία που ήδη είχαν στο σπίτι ή αγόρασαν. Επίσης τον ψήφισαν και ως τον αγαπημένο τους συγγραφέα. Ελληνική Μυθολογία: Ηρακλής. Μύθοι του Αισώπου και άλλοι μύθοι. Έλληνες και ξένοι συγγραφείς. Βιβλία γνώσεων και επιστημών. Βιβλία εκπαιδευτικού χαρακτήρα: Τοποθετήθηκαν βιβλία που βοηθούν το εκπαιδευτικό έργο των νηπιαγωγών. Το ιατρείο των βιβλίων: Στο ράφι αυτό τοποθετήσαμε κολλητική ταινία, ψαλίδι και κόλλα για να επιδιορθώνουμε τις φθορές των βιβλίων.
  • Επέλεξαν βιβλία από την καινούρια μας βιβλιοθήκη, ανάλογα με την κατηγορία που ανήκουν.
  • Τα χαμηλά ράφια που ήταν προσβάσιμα στους μαθητές, χρησιμοποιήθηκαν ως δανειστική βιβλιοθήκη (αλλά και σε ώρες των ελεύθερων και αυθόρμητων δραστηριοτήτων τους), σεβόμενα τους κανόνες λειτουργίας της βιβλιοθήκης και χρησιμοποιώντας τον ειδικό χώρο για ανάγνωση (γραφείο κάτω από τη βιβλιοθήκη).

 

 

Στόχος:

Να αντιλαμβάνονται τη χρονική ακολουθία των γεγονότων και να μπορούν να τα αναπαραστήσουν σύμφωνα με τη λογική τους ακολουθία.

Δραστηριότητες:

  • Εικονοϊστορίες: «Το ταξίδι του νερού», «Τα 3 γουρουνάκια», «Ειρήνη, η μικρή πρόσφυγας» (βίντεο), «Το ταξίδι μιας σταγόνας»: Τοποθετούν τα καρτελάκια σύμφωνα με την αφήγηση της ιστορίας. «Η κυρά Καλή και οι 12 μήνες»: Ακολουθία των μηνών και των εποχών με δραματοποίηση, φορώντας  στεφάνια με τα χαρακτηριστικά του κάθε μήνα και κρατώντας το σχετικό καρτελάκι με το όνομά τους. «Τα παιδιά του φθινοπώρου»: Τοποθετούν στη σειρά, σύμφωνα με τη χρονική τους ακολουθία, εικόνες και καρτέλες με τους μήνες του φθινοπώρου.
  • Δραματοποιήσεις: «Η σουσουράδα που έχασε την ουρά της»: Αναπαριστούν την ιστορία με τη χρονική ακολουθία των γεγονότων. «Η κόκκινη κοτούλα» και «Το πιο γλυκό ψωμί»: Δραματοποιούν την ιστορία τηρώντας τη χρονική ακολουθία από τη σπορά μέχρι το ψωμί. «Μεγαλώνει, μεγαλώνει το φυτό»: Δραματοποιούν την ιστορία σύμφωνα με τη χρονική ακολουθία, με τη βοήθεια των μεγάλων εικόνων από το βιβλίο – γίγας! «Ένα ανόητο ποντίκι» του Αισώπου (βίντεο): Τοποθετούν σχετικές εικόνες σε διαδοχική σειρά, με βάση το βίντεο που παρακολούθησαν.

 

Στόχοι:

-Να προσεγγίσουν βασικούς λογικομαθηματικούς συλλογισμούς μέσα από καταστάσεις προβληματισμού που μπορεί να προκύψουν μέσα από τα παραμύθια.

-Να υπολογίσουν, χρησιμοποιώντας τις τέσσερις αριθμητικές πράξεις.

-Να γνωρίσουν τους τακτικούς αριθμούς (π.χ. μέσα από τους άθλους του Ηρακλή, όπως 1ος, 2ος κλπ)

Δραστηριότητες:

  • «Τα 3 γουρουνάκια»: Προβλήματα των τεσσάρων πράξεων που προκύπτουν από το παραμύθι.
  • «Ξύπνημα στο αγρόκτημα»: Οι αριθμοί 3, 4, 5. Αντιστοίχιση ποσότητας – αριθμού.
  • «Το κόκκινο μηλαράκι»: Κατάσταση προβληματισμού μέσα από την αφήγηση της ιστορίας, από την οποία προκύπτει διαίρεση και κλάσματα (ολόκληρο, μισό, τέταρτο).
  • «Τα πεινασμένα σκυλάκια»: Πόσα κόκκαλα θα φάνε; (αντιστοιχίσεις, προσθέσεις).
  • «Εκδρομή με το λεωφορείο»: Πρόσθεση – αφαίρεση.
  • «Μια πεινασμένη κάμπια»: Πόσα φρούτα έφαγε η κάμπια για κάθε μια μέρα; Υπολογισμοί: Πόσα περισσότερα, πόσα λιγότερα, πόσα όλα μαζί;
  • «Τα άλογα του Γηρυόνη»: Η πράξη του πολλαπλασιασμού (1 σώμα = 2 χέρια. 2 σώματα = 4 χέρια. 3 σώματα = 6 χέρια κλπ)
  • «Το σκουφί του νάνου»: Πρόσθεση
  • Κατασκευή ραβδογραμμάτων με βάση τα αγαπημένα τους παραμύθια και τους αγαπημένους τους ήρωες (αντίστοιχος στόχος)

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΕΔΙΟ: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Στόχος:

-Να μυηθούν στις ηθικές και κοινωνικές αρετές και αξίες και να ανακαλύψουν τα ηθικά διδάγματα που εξάγονται από τους μύθους του Αισώπου και τα λαϊκά παραμύθια

Δραστηριότητες:

  • «Το δώρο της Παπλωματούς»: Η αξία της προσφοράς.
  • «Το πιο γλυκό ψωμί»: Η αξία του μόχθου.
  • «Η κόκκινη κοτούλα»: Ο εργατικός ανταμείβεται.
  • Μύθοι του Αισώπου: «Ο Ερμής κι ο ξυλοκόπος» /η τιμιότητα είναι αρετή. «Το αγόρι και τα φουντούκια» / η απληστία τιμωρείται. «Η αλεπού και ο κόρακας» / μην πιστεύεις τους κόλακες. «Ο ανόητος ποντικός» / δεν δίνω σημασία στην εξωτερική εμφάνιση. « τζίτζικας και ο μέρμηγκας» / η τεμπελιά είναι μεγάλο ελάττωμα. ‘Το διψασμένο κοράκι» / στα προβλήματα ψάχνω να βρω λύση.

 

Στόχος:

-Να μελετήσουν στοιχεία και χαρακτηριστικά του φυσικού περιβάλλοντος.

Δραστηριότητες:

 

  • «Ο Πέτρος και ο λύκος», «Ο μύθος της Περσεφόνης», «Οι 4 δράκοι» (κινέζικο), «Το λουλούδι του λωτού» (κινέζικο): Εναλλαγή των εποχών.
  • «Η μέρα και η νύχτα»: Εναλλαγή της ημέρας και της νύχτας.
  • «Μια κάμπια πολύ πεινασμένη»: Οι ημέρες της εβδομάδας.
  • «Μεγαλώνει, μεγαλώνει το φυτό»: Η εξέλιξη των φυτών.
  • Σειρά: «Τα παιδιά του φθινοπώρου» (και του χειμώνα, της άνοιξης, του καλοκαιριού): Μελέτη των στοιχείων και χαρακτηριστικών των μηνών του χρόνου.
  • «Ένα φτυάρι στον Άρη»: Τα χαρακτηριστικά των πλανητών και του διαστήματος.
  • Δραματοποίηση: «Ο μύθος της Περσεφόνης», «Ο ήλιος και ο αέρας», Ο Μάρτης και η μάνα του», «Η μέρα και η νύχτα», «Αλκυόνη και κύηκας», « Η αμυγδαλιά και το φεγγάρι», «Η νυφούλα του χιονιά», «Το ζηλιάρικο φεγγάρι», «Ο Αρλεκίνος» (λαϊκό ιταλικό παραμύθι), «Το γαϊτανάκι» (Ζωρζ Σαρή), «Ο Τοσοδούλης και ο δράκος», «Τα Ελληνάκια».

Στόχος:

-Να εντοπίσουν τα στοιχεία των λαϊκών παραμυθιών και των μύθων και να μπορούν να τα συνδέσουν με τις γνώσεις που έχουν για το παρελθόν και την παράδοση (τρόπος ζωής, επαγγέλματα, συνήθειες, αξίες κλπ).

Δραστηριότητες:

  • «Η σουσουράδα που έχασε την ουρά της»: Γεωργός, μυλωνάς, φούρναρης.
  • «Το πιο γλυκό ψωμί»: Η αξία του προσωπικού μόχθου.
  • «Η κόκκινη κοτούλα»: Σπορά, θερισμός, αλώνισμα, Παρασκευή ψωμιού, η αξία της εργατικότητας.
  • «Αθηνά και Ποσειδώνας»: Η ελιά και η Παρασκευή του λαδιού στα αρχαία χρόνια.
  • «Τα Ελληνάκια»: Η αξία και η δύναμη της αγάπης.
  • «Η κυρά Καλή και οι 12 μήνες»: Η αποδοχή του άλλου.
  • «Ντίλι – ντίλι»: Συνήθειες των παλαιότερων εποχών.

 

 

Στόχος:

-Να ενθαρρυνθούν να εκφράσουν συναισθήματα που προκύπτουν μέσα από καταστάσεις και γεγονότα που συμβαίνουν στα παραμύθια.

Δραστηριότητες:

  • «Τα γενέθλια της γιαγιάς»: παραμύθι αφιερωμένο στην Παγκόσμια Ημέρα της Τρίτης Ηλικίας.
  • «Η κυρά Καλή και οι 12 μήνες»: Ο καθένας έχει την δική του αξία.
  • «Ο ήλιος και ο αέρας»: Η δύναμη της καλοσύνης / οι καλοί τρόποι είναι πιο αποτελεσματικοί όταν θέλουμε να πετύχουμε κάτι.
  • «Η σουσουράδα που έχασε την ουρά της»: Τα αποτελέσματα της κλοπής και τα συναισθήματα της σουσουράδας.
  • «Η κόκκινη κοτούλα»: Η αξία του μόχθου/ η δικαίωση.
  • Βίντεο «Ο γίγαντας κι ο νάνος»: Για το 1940
  • Βίντεο «Ασπρογάλανο πανί»: Για το 1940
  • Βίντεο «Αν κάθε μέρα» : Για την αποταμίευση
  • «Ο εγωιστής γίγαντας»: Τα συναισθήματα των παιδιών και του γίγαντα. Η αξία του να μοιράζεσαι.
  • Βίντεο «Η Ειρήνη, η μικρή πρόσφυγας» (https://www.youtube.com/watch?v=WQJhuAfVTqo): Τα συναισθήματα ενός μικρού παιδιού που έχει φύγει από την πατρίδα του.
  • «Οι χελώνες του βαρόνου»: Φιλαργυρία, πλεονεξία.
  • «Έλεν Κέλερ»: Για τα άτομα με αναπηρία
  • «Η ιστορία των Χριστουγέννων»: Το μήνυμα της Γέννησης του Χριστού
  • «Το Πνεύμα των Χριστουγέννων», «Ο μαγικός καθρέφτης», «Η μάγισσα Φρικαντέλα»: Συναισθήματα αγάπης, αλληλεγγύης, μοναξιάς και συντροφικότητας.
  • «Λίγα γαρίφαλα για το Πολυτεχνείο»: Η αξία της ελευθερίας και της δημοκρατίας / η αξία της ενότητας και της συνεργασίας για έναν κοινό σκοπό.
  • «Το δώρο της Παπλωματούς»: Η αξία της προσφοράς
  • «Ένας πιγκουίνος όχι και τόσο τέλειος», «Ο μαύρος κότσυφας και ο άσπρος γλάρος», «Το παπάκι που δεν του αρέσανε τα ποδαράκια του»: Για τη διαφορετικότητα.
  • «Τα καινούρια μου αυτιά», «Η δύναμή μου», Μια αλεπουδίτσα πονηριά σταλίτσα»: Η αποδοχή του εαυτού μας.
  • «Ο ποδηλατάκιας» (βιβλίο του Υπουργείου): Για την σωστή οδική συμπεριφορά πεζών και οδηγών.

Επιπλέον:

Έμαθαν να χρησιμοποιούν σωστά την καινούρια βιβλιοθήκη της τάξης (αντίστοιχος στόχος)

Πήραν και συνέντευξη από την συγγραφέα Κ. Αρμενιάκου, η οποία  επισκέφτηκε το νηπιαγωγείο μας (αντίστοιχος στόχος)

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΕΔΙΟ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ

Δραστηριότητες:

 

  • Δραματοποίησαν πολλές από τις ιστορίες, τα παραμύθια και τους μύθους, (όπως «Η σουσουράδα που έχασε την ουρά της», «Το πιο γλυκό ψωμί», «Η κυρά Καλή και οι 12 μήνες», «Η αλεπού κι ο κόρακας»,
  • «Η αλεπού και το λελέκι»,

Φωτογραφία4552

  • «Ο λαγός και η χελώνα» κ. ά.)

Φωτογραφία4567  Φωτογραφία4570

  • Αυτοσχεδίασαν όταν αναπαριστούσαν με παντομίμα κάποιες ιστορίες και έμμετρα.
  • Έπαιξαν κουκλοθέατρο ορισμένα κλασικά παραμύθια και κάποιους μύθους του Αισώπου
  • Ζωγράφισαν σκηνές από διάφορα παραμύθια που διάβασαν, καθώς επίσης και συνεργάστηκαν στην εικονογράφηση των δικών τους παραμυθιών, χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους με τρόπο δημιουργικό.
  • Κατασκεύασαν με διάφορα υλικά ζώα, πουλιά, ήρωες, στο πλαίσιο της επεξεργασίας των παραμυθιών.

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΕΔΙΟ: ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ

Δραστηριότητες:

  • Παρακολούθησαν βίντεο, όπως:

«Ο γίγαντας και ο νάνος» για το 1940

«Ασπρογάλανο πανί» για τη σημαία και το 1940

«Αν κάθε μέρα» για την αποταμίευση

«Ειρήνη, η μικρή πρόσφυγας» με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού

«Η κυρά Καλή και οι 12 μήνες»

«Ο Ανόητος ποντικός» του Αισώπου

  • Πληκτρολόγησαν στον υπολογιστή τα λόγια από τα δυο παραμύθια που δημιούργησαν («Ο Δεινόσαυρος και το σχολείο» και «Φλέρυ, ο μικρός εξωγήινος»).

************

Τόσο η  υλοποίηση, όσο και η όλη πορεία του συγκεκριμένου προγράμματος καθορίστηκαν στον μεγαλύτερο βαθμό κυρίως από τα νήπια και γενικά αγγίξαμε ένα ευρύ φάσμα υποθεμάτων και πραγματοποιήσαμε ένα μεγάλο πλήθος δραστηριοτήτων με οδηγούς τους μικρούς μας μαθητές.

            Γενικά τα παιδιά ήταν πρόθυμα να συνεργαστούν μεταξύ τους, προβληματίστηκαν μπροστά σε κάποιες καταστάσεις προκειμένου να οδηγηθούν στις πιο κατάλληλες λύσεις, χωρίστηκαν σε ομάδες αναπτύσσοντας συνεργατικό πνεύμα και φέρνοντας με επιτυχία σε πέρας τα καθήκοντα που είχαν αναλάβει, κατανόησαν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό και εμπέδωσαν μέσα από τις δραστηριότητες αυτά που είχαμε θέσει ως στόχους και γενικά παρατηρήθηκε μια ευαισθητοποίηση, μια βελτίωση της συμπεριφοράς τους αλλά και ένα μεγαλύτερο ενδιαφέρον απέναντι στο βιβλίο. Πλέον τα προσέχουν περισσότερο, φροντίζουν να μην τα τσαλακώνουν, τα τοποθετούν ξανά στο ράφι (και όρθια, όχι… ανάποδα όπως συνήθιζαν μερικά παιδιά να κάνουν στην αρχή!). Επίσης, προς το τέλος του προγράμματος πολλά ήταν εκείνα που προσπαθούσαν να δημιουργήσουν τα δικά τους βιβλία κατά την ώρα των αυθόρμητων δραστηριοτήτων, ζητώντας από εμάς να τους «συρράψουμε» τις σελίδες! Έφτιαχναν πολλές ζωγραφιές και προσπαθούσαν επάνω στην κάθε ζωγραφιά να γράψουν όπως μπορούν τα λόγια. Και μετά μας ζητούσαν για επιβεβαίωση να διαβάσουμε τι ακριβώς είχαν γράψει κι αν είχαν κάνει κάποιο λάθος!

1. Κατά τις αυθόρμητες δραστηριότητες  2. Αυθόρμητες δραστηριότητες  3. Αυθόρμητες δραστηριότητες  4. Αυθόρμητες δραστηριότητες!  Φτιάχνουν τα δικά τους βιβλία 1  Φτιάχνουν τα δικά τους βιβλία 2  Φωτογραφία4618

            Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί πως όταν δημιούργησαν τα δυο δικά τους παραμύθια και τα τοποθέτησαν στη γωνιά της βιβλιοθήκης, τα έπαιρναν συχνά και τα ξεφύλλιζαν είτε μόνα τους είτε δυο ή τρία μαζί!

Τους γονείς τους είχαμε σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος βοηθούς, συμπαραστάτες και συνεργάτες, οι οποίοι μας προμήθευαν με τα βιβλία που τους ζητούσαμε, είτε αγοραστά είτε από το σπίτι τους αλλά και με οτιδήποτε άλλο τους ζητούσαμε! Επιπλέον, έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για την ανάγνωση των βιβλίων με τα παιδιά τους. Ανυπομονούσαν να έρθει η Παρασκευή (η ημέρα της δανειστικής βιβλιοθήκης) για να πάρουν καινούριο βιβλίο. Μάλιστα, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που ζητούσαν βιβλίο και… ενδιάμεσα στην εβδομάδα, εφόσον διάβαζαν το Σαββατοκύριακο το βιβλίο που δανείζονταν την Παρασκευή!

 Τα κυριότερα άρθρα του ιστολογίου μας που σχετίζονται με το Πρόγραμμα είναι τα εξής, ανά μήνα:

Σεπτέμβρης 2015

Παιχνίδια με τους μήνες του φθινοπώρου

Δημιουργήσαμε το πρώτο μας παραμύθι!!!

Οκτώβρης 2015

ΟΧΙ στον πόλεμο ΝΑΙ στην ειρήνη

“Ασπρογάλανο Πανί”

Οι γυναίκες της Πίνδου. Διάλογοι σε μορφή κόμικς

Νοέμβρης 2015

το πιο γλυκό ψωμί

Η καινούρια μας βιβλιοθήκη! (Όλοι μαζί μπορούμε!)

Η Σουσουράδα

Η… “πεινασμένη” κάμπια

Δεκέμβρης 2015

Η Χριστουγεννιάτικη παράστασή μας “Φεγγαροστολισμένα Χριστούγεννα”

Καλώς μας ήρθες, Χειμώνα!

Γενάρης 2016

Το σταυρόλεξο του Χειμώνα

“Α, α, α! Αρχίζει η παγωνιά!” – Τα φωνήεντα του Χειμώνα

Η Κυρά Καλή και οι 12 μήνες

Τρέχει – τρέχει ο χρόνος, οι μήνες, οι εποχές…

 Φλεβάρης 2016

Καλημέρα – καληνύχτα!

Αλκυονίδες μέρες

Μερικές ακόμη δραστηριότητες, αφιερωμένες στον Χειμώνα…

Λιλιπούτειοι… “μετεωρολόγοι” εν δράσει!

Μάρτης 2016

Αίσωπος: Η Αλεπού και το Κοράκι

Αισώπου μύθοι: Ο ανόητος Ποντικός

Το δεύτερο βιβλίο που δημιουργήσαμε: “Φλέρυ, ο μικρός εξωγήινος”

Απρίλης 2016

Η επίσκεψη της συγγραφέως, κ. Κωνσταντίνας Αρμενιάκου

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία| | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Πρόγραμμα Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων: Μύθοι, μύθοι, παραμύθι” (Τμήμα Ολοήμερο)    

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Πρόσφατα σχόλια

Ιστορικό



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων