Στον κήπο των συναισθημάτων

1520247314332

Τα συναισθήματα ως ενότητα στο Νηπιαγωγείο εντάσσεται στον θεματικό άξονα της Σχολικής και Κοινωνικής Ζωής, ο οποίος δίνει έμφαση στην ανάπτυξη της συναισθηματικής και κοινωνικής νοημοσύνης των παιδιών (νέο πρόγραμμα σπουδών Νηπιαγωγείου).

Οι στόχοι της συγκεκριμένης ενότητας είναι:

  • η αναγνώριση και κατανόηση των βασικών συναισθημάτων (χαρά, λύπη, θυμός, φόβος, αγάπη, ζήλια).

  • η ενίσχυση της ικανότητας των παιδιών να εκφράζουν τα συναισθήματά τους με λόγια και μη λεκτικά μέσα.

  • η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και η ικανότητας αντίληψης των συναισθημάτων των άλλων.

  • η ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτορρύθμισης και διαχείρισης δύσκολων συναισθημάτων.

Αυτοί οι στόχοι αποσκοπούν στη δημιουργία ενός ασφαλούς και υποστηρικτικού μαθησιακού περιβάλλοντος, όπου τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν θετικές σχέσεις πρωτίστως με τους συνομηλίκους και  έπειτα με τους ενήλικες.

Προκειμένου να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι σχεδιάστηκαν ποικίλες δραστηριότητες με επίκεντρο τη βιωματική μάθηση και την έκφραση μέσω της τέχνης( ζωγραφική, δραματοποίηση, παιχνίδια ρόλων, μουσική).

  • Αρχικά ξεκινήσαμε με τη δραστηριότητα “Αναγνωρίζω το συναίσθημα”. Τοποθετήθηκαν στο πάτωμα κάρτες που έδειχναν συναισθήματα. Τα παιδιά που τύχαιναν το ίδιο συναίσθημα κάνανε ομάδες. Στη συνέχεια, προσπάθησαν να αναγνωρίσουν το συναίσθημά συζητώντας το στη μικρή τους ομάδα. Έπειτα, στην ολομέλεια ονοματίσαμε όλα τα συναισθήματα στις κάρτες και οι ομάδες που δημιουργήθηκαν συνεργάστηκαν μεταξύ τους, ώστε να δημιουργήσουν μια ζωγραφιά σχετική με το συναίσθημα που αντιπροσώπευε η κάρτα τους, π.χ. τι χρώμα φαντάζονταν τη χαρά και πότε ένιωθαν χαρά.

eikona Viber 2025 05 27 20 35 26 843 eikona Viber 2025 05 27 20 35 27 289 eikona Viber 2025 05 27 20 35 27 603 eikona Viber 2025 05 27 20 35 27 857

  • Τι αισθάνεται η πέτρα;

Τοποθετήθηκε στην ολομέλεια μια πέτρα και τα παιδιά την παρατήρησαν. Τέθηκε το ερώτημα εάν αισθάνεται η πέτρα. Τα παιδιά απάντησαν αρνητικά και στη συνέχεια συζητήθηκε ποιοι μπορούν να αισθανθούν και έγινε η διάκριση μεταξύ έμβιων και άβιων.

  • Τα δυνατά σημεία

Μια ακόμη ομαδική δραστηριότητα με στόχο την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της αλληλοεκτίμησης, ήταν “Το δυνατό μου σημείο” και το “Δυνατό σημείο του φίλου μου”. Τα παιδιά σκέφτηκαν σε τι ικανότητες τα καταφέρνουν και μετά το ζωγράφισαν. Ως επέκταση αυτού, καθίσαμε σε κύκλο και σκέφτηκαν τα δυνατά σημεία του φίλου τους, για ποιο λόγο τους αρέσει να είναι φίλοι.

  • “Το χαμόγελο των φλεγόμενων φτερών” – Juan Miro

Έχοντας κάνει παρατήρηση διάφορων πινάκων ζωγραφικής από διάσημους ζωγράφους σταθήκαμε στον πίνακα του  Juan Miro “Το χαμόγελο των φλεγόμενων φτερών”. Παρατήρησαν τα χρώματα και τα στοιχεία του πίνακα και φαντάστηκαν το συναίσθημα δημιουργώντας τη δική τους ιστορία.

  • Κλασική Μουσική

Παίχτηκαν κλασικά μουσικά κομμάτια από διάσημους συνθέτες. Τα παιδιά έκλεισαν τα μάτια τους, άκουσαν προσεχτικά και στη συνέχεια ζωγράφισαν στο χαρτί τις εικόνες που φαντάστηκαν και το συναίσθημά τους.

eikona Viber 2025 05 27 20 35 28 914 1eikona Viber 2025 05 27 20 35 29 212

 

  • Δραστηριότητα ζωγραφικής Senecio- Paul Klee

Τα παιδιά παρατηρούν τον πίνακα του Paul Klee και καλούνται να σκεφτούν και να ζωγραφίσουν “Τι αισθάνεται ο Senecio”.

eikona Viber 2025 05 26 21 20 58 281

  • “Το Μπουκάλι με τα Συναισθήματα”

Άλλη μια βιωματική δραστηριότητα ήταν ένα μπουκάλι νερού, το οποίο με συμβολικό τρόπο χάνει νερό κάθε φορά που ακούγονται άσχημες και προσβλητικές λέξεις.

  • Ο “Καθρέφτης των Συναισθημάτων”

Τα παιδιά κάθονται σε ζευγάρι, το ένα παιδί κάνει κινήσεις και το άλλο κάνει τον καθρέφτη μιμούμενο τις εκφράσεις που έβλεπε.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *