Σχέδιο Δράσης

 

   
   
  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
   
   
   
  ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ

της Σχολικής Μονάδας

 

 
   
  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ21+:

http://iep.edu.gr/el/psifiakoapothetirio/skilllabs

 

   
   
   
   
   

 

 

 

ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ-

 

…………………………………………………………..…………………

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021 -2022

Σχολική μονάδα 6ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ
Αριθμός τμημάτων 2
Αριθμός μαθητών/μαθητριών σχολικής μονάδας  
Αριθμός εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας 3
Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στα Εργαστήρια δεξιοτήτων 2

 

Ζω καλύτερα – Ευ Ζην Φροντίζω το Περιβάλλον Ενδιαφέρομαι και ΕνεργώΚοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη Δημιουργώ και ΚαινοτομώΔημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
Διατροφή

[Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης]

Οικολογία/Οικολογική Συνείδηση

[Φροντίζω το περιβάλλον -Αποκτώ οικολογική συνείδηση]

Ανθρώπινα δικαιώματα& Συμπερίληψη

[Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα-Ευρωπαϊκά δικαιώματα]

STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

[Και η γη γυρίζει]

       
       
       

 

 

Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα)

 

Το όραμά μας Με τη φετινή εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, το βασικό όραμα της Σχολικής μας Μονάδας διαμορφώνεται σύμφωνα με το θεωρητικό πλαίσιο που διατρέχει το σύνολο του συγκεκριμένου αυτού προγράμματος. Στο επίκεντρο του οράματός μας βρίσκεται η επιδίωξη επιτυχούς καλλιέργειας των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα στις 3 βασικές κατηγορίες, στις οποίες αυτές διακρίνονται: α. δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία και επικοινωνία) , β. δεξιότητες αλφαβητισμού (ιδιαιτέρως ψηφιακού εγγραμματισμού) και γ. δεξιότητες ζωής (ευελιξία, ηγεσία, ανάληψη πρωτοβουλίας και παραγωγικότητα). Παράλληλα, στο επίκεντρο του οράματός μας βρίσκεται η ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων. Θεωρούμε ότι ο δυναμικός συνδυασμός όλων των προαναφερθέντων στοιχείων αποτελεί για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου το κατάλληλο υποστηρικτικό πλαίσιο για την προσωπική τους ευημερία και ευεξία αλλά και για τη μελλοντική εξέλιξή τους σε αυτόνομα, ενεργά και παραγωγικά μέλη της κοινωνίας.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ

Μόνιμο προσωπικό με μεγάλη διδακτική εμπειρία ,υλοποίηση προγραμμάτων κατά το παρελθόν  επιμορφώσεις και αγάπη προς τους μικρούς μαθητές μας.

ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ

-Έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής, κυρίως σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές.

-Η προσαρμογή στην νέα πραγματικότητα ,όπως αυτή διαμορφώνεται λόγω COVID-19,η αγωνία και η ανασφάλεια που νιώθουμε όλοι, η υλοποίηση και οι ανάλογες τροποποιήσεις στα εργαστήρια σύμφωνα με τα μέτρα προστασίας (μάσκα, απόσταση).

Στόχοι της σχολικής μονάδας σε σχέση με τις τοπικές και ενδοσχολικές ανάγκες Έχοντας ως προοπτική μας ένα σχολείο που εξασφαλίζει  στα παιδιά τα εφόδια  να μπορέσουν να ζήσουν δημιουργικά και ευτυχισμένα στον κόσμο

-θα θέσουμε ρεαλιστικούς στόχους και θα λάβουμε υπόψη τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητες των παιδιών αυτής της ηλικίας.

-θα προσαρμοστούμε με ευελιξία στις ικανότητες και κλίσεις του κάθε παιδιού εξασφαλίζοντας την ενεργητική συμμετοχή όλων των παιδιών, παρέχοντας ευκαιρίες στήριξης της πολιτισμικής ταυτότητας και γλώσσας όλων των παιδιών( ρομά, μετανάστες ,αλλοδαποί)

-Θα διαμορφώσουμε κλίμα που θα ενισχύει την αυτοαντίληψη και την αυτονομία, τον σεβασμό και την αγάπη στο περιβάλλον, θα καλλιεργεί την αποδοχή και τον σεβασμό στην διαφορετικότητα.

-θα προσπαθήσουμε να διαμορφώσουμε παιδιά με κριτική σκέψη, που θα μπορούν να επικοινωνούν και να συνεργάζονται

-θα προσπαθήσουμε να ενισχύσουμε την αλληλεπίδραση των παιδιών μεταξύ τους ,τη συνεργασία με τους γονείς και γενικά το άνοιγμα του σχολείου στην ευρύτερη κοινωνία.

 

 

Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ  ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

   
ως προς τη  Θεματική Ενότητα

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

Θέμα: Διατροφή – «Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης».

Το πρόγραμμα στοχεύει στη γνωριμία με την υγιεινή διατροφή και την πυραμίδα ισορροπημένης διατροφής, , στη σταδιακή μεταβολή των διατροφικών συνηθειών των παιδιών, στην επαφή των παιδιών με την γαστρονομική ιστορία του τόπου τους ,  την προέλευση αυτών που τρώνε, τους φυσικούς πόρους που απαιτήθηκαν για την παραγωγή τους, αλλά και την οικολογική επιβάρυνση που προκαλεί η μαζική παραγωγή με τα απόβλητα των εργοστασίων τα φυτοφάρμακα, τα λιπάσματα κλπ..

Διάρκεια:7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος – Νοέμβριος

ως προς τη Θεματική Ενότητα

Φροντίζω το Περιβάλλον

Θέμα: «Φροντίζω το περιβάλλον, αποκτώ οικολογική συνείδηση»

Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να αποκτήσουν θετική στάση σχετικά με τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, αναγνωρίζοντας τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Ωστόσο, αν και αντιλαμβάνονται ότι συμβάλλουν στην παραγωγή απορριμμάτων, είναι αναγκαίο να καλλιεργηθεί η προσωπική τους υπευθυνότητα, ώστε να συμμετέχουν ενεργά σε πρακτικές μείωσης των απορριμμάτων.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα στοχεύει να δράσει μετασχηματιστικά, εμπλέκοντας τους/τις μαθητές/-τριες σε δραστηριότητες που προωθούν τις θετικές περιβαλλοντικές συμπεριφορές στην καθημερινή πρακτική, ενθαρρύνοντας, έτσι, και τους γονείς τους, αλλά και άλλους, να υιοθετήσουν αυτές τις συμπεριφορές.

Διάρκεια:7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης:Δεκέμβριος -Ιανουάριος

ως προς τηΘεματική Ενότητα

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Θέμα:«Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητ-Ευρωπαϊκά δικαιώματα»

Με δεδομένο ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δυσκολεύονται να χειριστούν και να κατανοήσουν αφηρημένες έννοιες, όπως «δικαιώματα», «ελευθερία», «δημοκρατία», βασική μέριμνά μας θα είναι η οργάνωση δραστηριοτήτων που θα ενισχύουν τη συνεργασία και το κλίμα αλληλοσεβασμού και αλληλοκατανόησης μέσα στην τάξη. Οι δραστηριότητες, το κλίμα, η οργάνωση της τάξης, οι σχέσεις και ο τρόπος επικοινωνίας των νηπίων παίζουν μεγάλο ρόλο στην ανάπτυξη μιας γενικότερης κουλτούρας σεβασμού των δικαιωμάτων. Εκκινώντας από αυτήν την παραδοχή, ο θεματικός κύκλος θα στοχεύσει περισσότερο στην ανάπτυξη στάσεων και δεξιοτήτων, στην υιοθέτηση αξιών και προτύπων σεβασμού και συνεργασίας και λιγότερο σε γνωστικούς στόχους.

Διάρκεια:7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης : Φεβρουάριος -Μάρτιος

ως προς τηΘεματική Ενότητα

Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

Θέμα :  «Στη γειτονιά του ήλιου»

Σκοπός του σεναρίου αυτού είναι να δώσει στα παιδιά την ευκαιρία να αναπτύξουν τις γνώσεις τους για το φυσικό περιβάλλον ενεργοποιώντας τη σκέψη τους και να εξοικειωθούν με τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και να σέβονται τους κανόνες συνεργασίας. Η γνωριμία με το ηλιακό μας σύστημα και το διάστημα  είναι μια καλή ευκαιρία για τα παιδιά για να κατανοήσουν ότι η Γη μας, το σπίτι μας, είναι μέρος ενός ευρύτερου συστήματος.

Διάρκεια:7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης : Aπρίλιος –Μάιος

Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα Έχοντας σαν μεθοδολογία μας τη «μάθηση βάσει έργου», με τον ταυτόχρονο διαμεσολαβητικό /διευκολυντικό ρόλο τον δικό μας ευελπιστούμε στην καλλιέργεια ενός περιβάλλοντος που ευνοεί την κριτική σκέψη τη συνεργασία, την επικοινωνία και τη δημιουργικότητα.
Ειδικότερα οφέλη Στοχεύουμε  στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων των μαθητριών/μαθητών ώστε να αισθάνονται και να απολαμβάνουν την ικανότητα να εκφράζονται και να δημιουργούν αλλά και την υπευθυνότητα να διαχειρίζονται τη ζωή τους, να λαμβάνουν αποφάσεις, να επικοινωνούν αποτελεσματικά τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, να οικοδομούν ευτυχείς σχέσεις και να επιλύουν προβλήματα της καθημερινότητας και του μέλλοντος τους.
Αναμενόμενο αντίκτυπο για την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας Η συνεργασία, η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη και η επικοινωνία, που αποτελούν βασικούς πυλώνες του προγράμματος, θα αποτελέσουν σημαντικούς άξονες αναφοράς μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας οδηγώντας σε ενδιαφέροντα εκπαιδευτικά αποτελέσματα-προϊόντα συλλογικής προσπάθειας.
Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα Από τη διάχυση των αποτελεσμάτων των επιμέρους δράσεων ανά θεματικό κύκλο, θα υπάρξει συνολική ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινότητας για ζητήματα που αφορούν το σύνολο της κοινωνίας, ελπίζοντας ότι η ενημέρωση θα λειτουργήσει ενισχυτικά στην ανάληψη ατομικής ευθύνης αλλά και πρωτοβουλιών για τη βελτίωση των θεμάτων που η Σχολική Μονάδα θα επεξεργαστεί στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών Οι προσαρμογές που θα βοηθήσουν στη συμμετοχή και ένταξη όλων των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία κατά τη διάρκεια της υλοποίησης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, αφορούν κυρίως τη διδακτική προσέγγιση. Θα αξιοποιηθεί ένα πλήθος στρατηγικών διδασκαλίας, που αξιοποιώντας εποπτικό και ψηφιακό υλικό, βιωματικές δράσεις, τέχνες και θεατρικό παιχνίδι, θα επιδιώξει να συμπεριλάβει όλους τους μαθητές, συνεκτιμώντας τον ρυθμό και το προφίλ μάθησης του καθενός.
Φορείςκαιάλλεςσυνεργασίεςπουθαεμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης Ø  WWF Ελλάς

Ø  Διεθνής Αμνηστία

Ø  Unicef

Ø  Διάφοροι σύλλογοι

Ø  Μουσεία

Ø  Πλανητάριο

Ø  Σχολική Σύμβουλος

 

   
   

 

 

 

 

ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ – ΤΕΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
1. Τελική αξιολόγηση της υλοποίησης των τεσσάρων Θεματικών Ενοτήτων

Κείμενο 100 λέξεων (με βάση την αξιολόγηση και τον αναστοχασμό)στην μορφή λίστας για κάθε Θεματική Ενότητα

Ζω καλύτερα- Ευ ζην Φροντίζω το Περιβάλλον

 

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία  
1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή – Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια 1. Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά 1. Ανθρώπινα δικαιώματα 1. STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική  
2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη 2. Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία 2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση 2. Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα  
3. Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση 3. Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά 3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα    
         
2. Οφέλη συνολικά από την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης

(σε συνάφεια με την αρχική ανάλυση αναγκών)

ως προς το σχολικό κλίμα γενικά  
ως προς τη ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς)  
ως προς την τοπική κοινότητα  
3. Δυσκολίες – Εμπόδια κατά την υλοποίηση της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος
Δυσκολίες και εμπόδια, σύντομη περιγραφή (ξεπεράστηκαν / ήταν ανυπέρβλητα)  

 

Προτάσεις
Στη μορφή λίστας (150 λέξεις)

●        ………………

●        ………………

●        ………………

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση