Τι είναι το Τμήμα Ένταξης:
Το τμήμα Ένταξης είναι μια δομή της Ειδικής Αγωγής μέσα στα γενικά σχολεία που στόχο έχει την εκπαιδευτική παρέμβαση με εξατομικευμένα προγράμματα στους μαθητές/στις μαθήτριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Λειτουργεί μέσα στο γενικό σχολείο ως ξεχωριστό τμήμα και δέχεται μαθητές/μαθήτριες από όλες τις τάξεις.
Ποιοι/Ποιες μαθητές/μαθήτριες μπορούν να συμμετάσχουν στο Τμήμα Ένταξης:
Στο Τμήμα Ένταξης μπορούν να συμμετέχουν οι μαθητές/μαθήτριες:
Α) που έχουν γνωμάτευση από διαγνωστική υπηρεσία (π.χ. ΚΕΔΑΣΥ, Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα).
Β) που δεν έχουν γνωμάτευση αλλά έχει παρατηρηθεί από τον εκπαιδευτικό της τάξης ότι παρουσιάζει ειδικές δυσκολίες. Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται η αξιολόγηση του μαθητή/της μαθήτριας από τον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και η σύμφωνη γνώμη του Συντονιστή Εκπαίδευσης.
Και στις δύο περιπτώσεις, για να φοιτήσει ο μαθητής/η μαθήτρια στο Τμήμα Ένταξης του σχολείου του απαιτείται η ενυπόγραφη υπεύθυνη δήλωση του γονέα/κηδεμόνα.
Πως λειτουργεί το Τμήμα Ένταξης:
Α) Εξειδικευμένο πρόγραμμα, κοινό για ομάδες με παρόμοιες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Β) Εξειδικευμένο ατομικό πρόγραμμα για μαθητές/μαθήτριες με διαφορετικές ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Σκοπός του Τμήματος Ένταξης:
Το πρόγραμμα στο Τμήμα Ένταξης έχει ως σκοπό την στήριξη των μαθητών/μαθητριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, έτσι ώστε να υπάρχει σύνδεση και συνέχεια με το πρόγραμμα της τάξης τους. Το Τμήμα Ένταξης δεν είναι φροντιστήριο που ανταποκρίνεται αναγκαστικά στην ύλη της γενικής τάξης την οποία παρακολουθεί ο μαθητής. Για αυτές τις περιπτώσεις υπάρχουν τα Τμήματα Ενισχυτικής Διδασκαλίας.
Στο Τμήμα Ένταξης θα αξιολογηθούν ατομικά για κάθε μαθητή/μαθήτρια οι εκπαιδευτικές του/της ανάγκες και θα καταρτιστεί το ατομικό του μαθησιακό πρόγραμμα σύμφωνα με τις ελλείψεις που έχουν εντοπιστεί από την διαδικασία αξιολόγησης από τον ειδικό εκπαιδευτικό. Δηλαδή ένας/μία μαθητής/μαθήτρια π.χ. της Δ’ τάξης δεν πρόκειται να διδαχθεί στο Τμήμα Ένταξης την διαίρεση σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης του, εφόσον έχει εντοπιστεί ότι δεν γνωρίζει πολλαπλασιασμό. Πρώτα από όλα λοιπόν πρέπει να καλυφθούν τα μαθησιακά κενά ώστε να είναι έτοιμος/έτοιμη να ανταποκριθεί σε πιο απαιτητικά μαθησιακά έργα όπως αυτό της διαίρεσης.
Τι διδάσκεται στο Τμήμα Ένταξης
Ο ειδικός εκπαιδευτικός στο τμήμα ένταξης καλείται:
- Να κάνει παρέμβαση στις επιμέρους δυσκολίες των μαθητών/μαθητριών (π.χ δυσκολίες στην γραφή, αργός ρυθμός ανάγνωσης, δυσκολίες στην γραμματική, στην παραγωγή γραπτού λόγου, δυσκολίες στα μαθηματικά κ.α.).
- Να διδάξει γνωστικές και μεταγνωστικές στρατηγικές διαχείρισης της γνώσης και να διδάξει ένα δομημένο τρόπο μελέτης στο σχολείο και στο σπίτι.
- Να καλλιεργήσει την αυτοεκτίμηση.
Πορεία του εκπαιδευτικού έργου
Η πορεία του εκπαιδευτικού έργου έχει την εξής μορφή:
- Άτυπες αξιολογήσεις των γνώσεων των μαθητών/μαθητριών βάση επιλεγμένου υλικού (τεστ αξιολόγησης).
- Καθορισμός εκπαιδευτικών στόχων.
- Διδασκαλία των γνωστικών αντικειμένων.
- Συνεχείς έλεγχοι και αξιολογήσεις κατανόησης των γνώσεων.
- Σύνδεση τους με πρακτικές εφαρμογές.
- Επαναξιολογήσεις της μάθησης.
Στο Τμήμα Ένταξης χρησιμοποιούνται ποικίλα εποπτικά μέσα και εναλλακτικοί τρόποι μάθησης, όπως παιδαγωγικό παιχνίδι, δραματοποίηση, μάθηση με υπολογιστή, διδασκαλία με χρήση αντικειμένων και άλλα. Η διδακτέα ύλη επιλέγεται και διαμορφώνεται μέσα από τροποποιήσεις και προσαρμογές και οργανώνεται σύμφωνα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας.
Ποιους δισταγμούς αντιμετωπίζει ο γονέας για το Τμήμα Ένταξης
Μέσα στην τάξη όλοι γνωρίζουν όλους. Κάθε μαθητής/μαθήτρια γνωρίζει για τον εαυτό του της τις αδυναμίες του/της και τα δυνατά του/της σημεία, αλλά τα γνωρίζει και για τους συμμαθητές του. Η συμμετοχή μαθητή/μαθήτριας στο Τμήμα Ένταξης θα του/της προσφέρει δεξιότητες που μέχρι τότε δεν είχε στην κατοχή του/της και αυτό σταδιακά θα αναγνωριστεί. Την ώρα που φοιτά στο Τ.Ε. δουλεύει τις εντοπισμένες δυσκολίες του/της και διδάσκεται παράλληλα στρατηγικές που μπορεί να χρησιμοποιεί μόνος/μόνη του/της για να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των μαθημάτων. Αυτό είναι κάτι που έχει θετικό αντίκτυπο σε όλα τα μαθήματα. Έτσι θα μπορέσει να βελτιώσει την γενική του/της παρουσία στην τάξη, να αναπτύξει την αυτοπεποίθησή του/της και να ενισχύσει αποτελεσματικά την επίδοσή του/της.