Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Β θεματικός Κύκλος – Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ “Όλοι μαζί στη σχολική ζωή: η αναπηρία ως αφορμή”

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, στοχεύει στη  διασύνδεση των μαθητών/ριών στην κοινότητα της τάξης και την αποδοχή της διαφορετικότητας των ατόμων. Επιχειρείται ο εντοπισμός των στερεοτύπων που σχετίζονται με τα άτομα με αναπηρία, η κατανόηση του δικαιώματος όλων των ατόμων για ισότιμες ευκαιρίες και η καλλιέργεια μιας συμπεριληπτικής κουλτούρας. Οι μαθητές/ριες διαμορφώνουν ένα κοινά αποδεκτό αξιακό σύστημα και καταγράφουν τη διακήρυξη της συμπεριληπτικής τάξης. Τέλος προχωρούν σε προτάσεις για το σχολείο της συμπερίληψης και του συνυπολογισμού όλων των παιδιών.

Οι μαθητές/ριες με βιωματικό τρόπο, εφαρμόζοντας διερευνητικές και ανακαλυπτικές διαδικασίες μπαίνουν στη θέση του άλλου. Αναστοχάζονται κριτικά και αποδομούν στερεοτυπικούς και περιοριστικούς τρόπους σκέψης. Εργάζονται ομαδικά, συζητούν, προβληματίζονται, κατασκευάζουν και παρουσιάζουν.

  1ο εργαστήριο: Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι

1η δραστηριότητα:

Οι μαθητές/ριες σε μία λευκή κόλλα Α4, χωρισμένη στη μέση, ζωγραφίζουν τι μπορούν και τι δεν μπορούν να κάνουν.

DSCN2780  DSCN3084

 2η δραστηριότητα:

Στην ολομέλεια παρουσιάζουν τις εργασίες τους και ακολουθεί συζήτηση όπου διαπιστώνουν τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ τους.                                                   Ο καθένας από μας είναι διαφορετικός και μπορεί να κάνει καλύτερα διαφορετικά πράγματα. Όλοι όμως είμαστε ίσοι! Όσο πιο διαφορετικά τα άτομα, τόσο πιο πλούσια είναι η ομάδα της τάξης. 

3η δραστηριότητα:

Τέλος oι μαθητές/ριες ζωγραφίζουν τον εαυτό τους, τον κόβουν και τον κολλούν σε ένα χαρτόνι κάνσον, όπου δημιουργείται μία ομαδική εργασία με τίτλο: «Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι».

DSCN2785 DSCN2883DSCN3221

 

 

 

 

 

 

2ο εργαστήριο: Κι αν ήσουν εσύ;

1η δραστηριότητα :Δείχνουμε στα παιδιά εικόνες ατόμων με αναπηρία. 

12 πράγματα που μπορεί να μην γνώριζες για τους τυφλούς ανθρώπους - ΑμεΑ Care Δράσεις ευαισθητοποίησης στο Θέρμο για την Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ (φωτο)  Πώς να εξοικειωθούν τα παιδιά με την εικόνα της αναπηρίας | Alfavita

https://youtu.be/BfD2-tFOGvA

https://youtu.be/mdUVzMm3Szo

Ρουτίνα σκέψης: Βλέπω, σκέφτομαι, αναρωτιέμαι. Τι βλέπεις στην εικόνα; Τι σκέφτεσαι ότι συμβαίνει σ’ αυτό το παιδί; Αναρωτιέσαι τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει;

2η δραστηριότητα: Ιδεοθύελλα – Εννοιολογικός χάρτης Α) «Τι είναι η αναπηρία; Ποιες αναπηρίες γνωρίζεις»

327003214 939994447363385 4985336332450540494 n

3η δραστηριότητα:  Οι μαθητές/ριες χωρίζονται σε 3 ομάδες επιλέγοντας κάρτες διαφορετικού χρώματος και μοιράζονται ρόλοι στην ομάδα. Οι ομάδες αντιστοιχούν 

  1. στην οπτική αναπηρία (τα παιδιά περπατούν με κλειστά μάτια, ψάχνουν και αναγνωρίζουν αντικείμενα  με κλειστά μάτια….)                                                        DSCN2815    2                                                                 DSCN2813 
  2. στην ακουστική αναπηρία(τα παιδιά προσπαθούν να πουν κάτι με νοήματα),3 
  3. στην κινητική αναπηρία (κάθονται σε καροτσάκια και προσπαθούν να προχωρήσουν …)                                                      4

Φύλλο εργασίας: Ζωγραφίζω ένα στιγμιότυπο ατόμου με ειδικές ανάγκες. Πως νομίζω ότι αισθάνεται;

DSCN2816    DSCN3087

3ο εργαστήριο: Από το πρόβλημα στις ανάγκες

1η δραστηριότητα: Διαβάζουμε το βιβλίο «Η Αργυρώ γελάει»  

https://youtu.be/8jCv5Xj3dS8

Ακολουθεί συζήτηση με το τι μπορεί να κάνει ένα άτομο με ειδικές ανάγκες. Μπορεί να παίξει; Πάει σχολείο; Μπορεί να διαβάσει; κ.λ.π. 

2η δραστηριότητα: Πως διαβάζει ένα άτομο με προβλήματα όρασης; Γνωρίζουμε την μέθοδο Braille. Φτιάχνουμε σε ομαδική εργασία το αλφάβητο της μεθόδου

DSCN2832 1  326781332 488995130074067 1993610126302058746 n   DSCN2853   DSCN3224

Πως μπορεί να κυκλοφορήσει μόνο του στον δρόμο; Βλέπουμε σε εικόνες τις ειδικές πλάκες πεζοδρομίου, το λευκό μπαστούνι, τους σκύλους συνοδούς, τους ηχητικούς σηματοδότες.

ΤΥΦΛΟΙ Λευκό Μπαστούνι: Τι συμβολίζει και ποια η ιστορία του;

3η δραστηριότητα:

  Πως συνεννοείται ένα άτομο με προβλήματα ακοής;  Γνωρίζουμε τη νοηματική γλώσσα.

Πώς να κατανοήσετε τη νοηματική γλώσσα - Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ®

https://www.youtube.com/watch?v=c1di2NKQFyo

https://www.youtube.com/watch?v=RVgWoRO8rx8

Φύλλο εργασίας: Γράφουμε το όνομα μας με την μέθοδο Braille.Πως αισθάνομαι που γνώρισα την μέθοδο γραφής Braille και την νοηματική γλώσσα;

DSCN2854  DSCN3088

4ο εργαστήριο: Από το ατομικό στο κοινωνικό μοντέλο αναπηρίας

1η δραστηριότητα: Πως κυκλοφορούν τα άτομα με κινητικά προβλήματα; Πως πάνε στο σχολείο; Πως γράφουν; Βλέπουμε εικόνες και βίντεο από την καθημερινότητα τους και σχολιάζουμε.

2η δραστηριότητα: Γνωριμία με αθλητές και καλλιτέχνες που διέπρεψαν παρά την αναπηρία τους (π.χ. Τσαπατάκης, Φρίντα Κάλο,  ΓιόχανΜπαχ, Μπετόβεν, κ.α) 

https://schoolpress.sch.gr/1gymkamaterou/?p=539

https://www.tilestwra.com/30-fores-pou-anapiri-kallitechnes-afisan-afono-ton-kosmo-tis-ikanotites-tous/

3η δραστηριότητα:  Ζωγραφική με το στόμα και το πόδι από τα παιδιά.

8 9

7 10

DSCN2977DSCN2976

 

Φύλλο εργασίας: Ζωγραφίζω τον πίνακα ζωγραφικής ατόμου με ειδικές ανάγκες(π.χ. πίνακα της Φρίντα Κάλο)

DSCN2982326806776 911753669845445 326187905059725659 n Αντιγραφή 326863506 521520996497847 5708186696436496206 n Αντιγραφή  326983357 581277796766754 9186942567585730582 n Αντιγραφή 326989969 1210834856200796 1602410232043540103 n Αντιγραφή 327017470 3421141461463004 7837632093800463415 n Αντιγραφή 327033399 916164176056869 4522151700249954402 n Αντιγραφή 327035144 519098546752929 6420200468489781978 n Αντιγραφή 327090078 729381008819857 1682357312662707674 n Αντιγραφή 327126989 681371427068463 3893093214044424624 n Αντιγραφή 327173084 891460118796314 9197312078818275115 n Αντιγραφή 327317787 519067316874090 2541300799556401718 n326937692 867859804449897 4441825447641262024 n Αντιγραφή326747378 1121849335176205 3056493889118767677 n

5ο εργαστήριο: Συμπερίληψη: Από τις αξίες στα δικαιώματα

1η δραστηριότητα:

Επίσκεψη ατόμων με αναπηρία στο νηπιαγωγείο.  Συνέντευξη από τα παιδιά για την καθημερινότητα τους και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. 

DSCN3222 DSCN3112 212     4

 6  5 

Ευχαριστούμε πολύ την κυρία Αναστασία και τον κύριο Γιάννη για το θάρρος, την υπομονή, την επιμονή, την αισιοδοξία, την ελπίδα, το χιούμορ και τη δύναμη ψυχής που μας δίδαξαν……, μάθημα για όλους μας!!!!

2η Δραστηριότητα

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε τα άτομα με ειδικές ανάγκες ώστε να γίνει πιο εύκολη η ζωή τους; Βλέπουμε εικόνες με εμπόδια που συναντούν και σχολιάζουμε

3η Δραστηριότητα

 Πως πρέπει να συμπεριφερόμαστε στα άτομα με ειδικές ανάγκες;

6ο εργαστήριο: Το σχολείο για όλα τα παιδιά με όλα τα παιδιά

1η δραστηριότητα

Το σχολείο μας είναι κατάλληλο για άτομα με ειδικές ανάγκες; Τι πρέπει να έχει ένα σχολείο για να είναι προσβάσιμο σε τέτοια παιδιά; 

Για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα τα παιδιά καλούνται να σκεφτούν τους χώρους του σχολείου μέσα από τα μάτια ενός ατόμου με αναπηρία και να εντοπίσουν σημεία ή στοιχεία που αποτελούν εμπόδια στην πρόσβαση και τη συμμετοχή.

Οι μαθητές/ριες αφού εντοπίσουν τα εμπόδια και τους φραγμούς στο σχολείο τους, προτείνουν ιδέες για να γίνει το σχολείο τους πιο συμπεριληπτικό.

Φύλλο εργασίας: Ζωγραφίζω τι πρέπει να έχει ένα σχολείο για να είναι προσβάσιμο σε άτομα με ειδικές ανάγκες.  

DSCN2981  DSCN3263

2η δραστηριότητα

Μπορούμε να παίζουμε με παιδιά που έχουν ειδικές ανάγκες; Τι παιχνίδια θα μπορούσαμε να παίξουμε;

Φύλλο εργασίας: Ζωγραφίζω τι παιχνίδια θα μπορούσα να παίξω με τον φίλο μου, που είναι άτομο με ειδικές ανάγκες. Πως αισθάνομαι που έχω έναν τέτοιο φίλο;

DSCN3267

 

7ο εργαστήριο:  Αξιολόγηση

Αξιολόγηση

Οι μαθητές/ριες συμμετέχουν στις διαδικασίες περιγραφικής αυτό-αξιολόγησης και αναστοχασμού. Συμπληρώνουν ατομικά το φύλλο αυτό-αξιολόγησης, το φύλλο αναστοχασμού.ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ page0001

Κατόπιν συζητούν στην ομάδα τους για το τι τους άρεσε, τι τους δυσκόλεψε και τι θα ήθελαν να αλλάξουν στο πρόγραμμα. Η κάθε ομάδα ανακοινώνει με τη σειρά τα συμπεράσματά της στην ολομέλεια της τάξης.