Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, στοχεύει στη διασύνδεση των μαθητών/ριών στην κοινότητα της τάξης και την αποδοχή της διαφορετικότητας των ατόμων. Επιχειρείται ο εντοπισμός των στερεοτύπων που σχετίζονται με τα άτομα με αναπηρία, η κατανόηση του δικαιώματος όλων των ατόμων για ισότιμες ευκαιρίες και η καλλιέργεια μιας συμπεριληπτικής κουλτούρας. Οι μαθητές/ριες διαμορφώνουν ένα κοινά αποδεκτό αξιακό σύστημα και καταγράφουν τη διακήρυξη της συμπεριληπτικής τάξης. Τέλος προχωρούν σε προτάσεις για το σχολείο της συμπερίληψης και του συνυπολογισμού όλων των παιδιών.
Οι μαθητές/ριες με βιωματικό τρόπο, εφαρμόζοντας διερευνητικές και ανακαλυπτικές διαδικασίες μπαίνουν στη θέση του άλλου. Αναστοχάζονται κριτικά και αποδομούν στερεοτυπικούς και περιοριστικούς τρόπους σκέψης. Εργάζονται ομαδικά, συζητούν, προβληματίζονται, κατασκευάζουν και παρουσιάζουν.
1ο εργαστήριο: Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι
1η δραστηριότητα:
Οι μαθητές/ριες σε μία λευκή κόλλα Α4, χωρισμένη στη μέση, ζωγραφίζουν τι μπορούν και τι δεν μπορούν να κάνουν.
2η δραστηριότητα:
Στην ολομέλεια παρουσιάζουν τις εργασίες τους και ακολουθεί συζήτηση όπου διαπιστώνουν τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ τους. Ο καθένας από μας είναι διαφορετικός και μπορεί να κάνει καλύτερα διαφορετικά πράγματα. Όλοι όμως είμαστε ίσοι! Όσο πιο διαφορετικά τα άτομα, τόσο πιο πλούσια είναι η ομάδα της τάξης.
3η δραστηριότητα:
Τέλος oι μαθητές/ριες ζωγραφίζουν τον εαυτό τους, τον κόβουν και τον κολλούν σε ένα χαρτόνι κάνσον, όπου δημιουργείται μία ομαδική εργασία με τίτλο: «Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι».
2ο εργαστήριο: Κι αν ήσουν εσύ;
1η δραστηριότητα :Δείχνουμε στα παιδιά εικόνες ατόμων με αναπηρία.
Ρουτίνα σκέψης: Βλέπω, σκέφτομαι, αναρωτιέμαι. Τι βλέπεις στην εικόνα; Τι σκέφτεσαι ότι συμβαίνει σ’ αυτό το παιδί; Αναρωτιέσαι τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει;
2η δραστηριότητα: Ιδεοθύελλα – Εννοιολογικός χάρτης Α) «Τι είναι η αναπηρία; Ποιες αναπηρίες γνωρίζεις»
3η δραστηριότητα: Οι μαθητές/ριες χωρίζονται σε 3 ομάδες επιλέγοντας κάρτες διαφορετικού χρώματος και μοιράζονται ρόλοι στην ομάδα. Οι ομάδες αντιστοιχούν
- στην οπτική αναπηρία (τα παιδιά περπατούν με κλειστά μάτια, ψάχνουν και αναγνωρίζουν αντικείμενα με κλειστά μάτια….)
- στην ακουστική αναπηρία(τα παιδιά προσπαθούν να πουν κάτι με νοήματα),
- στην κινητική αναπηρία (κάθονται σε καροτσάκια και προσπαθούν να προχωρήσουν …)
Φύλλο εργασίας: Ζωγραφίζω ένα στιγμιότυπο ατόμου με ειδικές ανάγκες. Πως νομίζω ότι αισθάνεται;
3ο εργαστήριο: Από το πρόβλημα στις ανάγκες
1η δραστηριότητα: Διαβάζουμε το βιβλίο «Η Αργυρώ γελάει»
Ακολουθεί συζήτηση με το τι μπορεί να κάνει ένα άτομο με ειδικές ανάγκες. Μπορεί να παίξει; Πάει σχολείο; Μπορεί να διαβάσει; κ.λ.π.
2η δραστηριότητα: Πως διαβάζει ένα άτομο με προβλήματα όρασης; Γνωρίζουμε την μέθοδο Braille. Φτιάχνουμε σε ομαδική εργασία το αλφάβητο της μεθόδου
Πως μπορεί να κυκλοφορήσει μόνο του στον δρόμο; Βλέπουμε σε εικόνες τις ειδικές πλάκες πεζοδρομίου, το λευκό μπαστούνι, τους σκύλους συνοδούς, τους ηχητικούς σηματοδότες.
3η δραστηριότητα:
Πως συνεννοείται ένα άτομο με προβλήματα ακοής; Γνωρίζουμε τη νοηματική γλώσσα.
https://www.youtube.com/watch?v=c1di2NKQFyo
https://www.youtube.com/watch?v=RVgWoRO8rx8
Φύλλο εργασίας: Γράφουμε το όνομα μας με την μέθοδο Braille.Πως αισθάνομαι που γνώρισα την μέθοδο γραφής Braille και την νοηματική γλώσσα;
4ο εργαστήριο: Από το ατομικό στο κοινωνικό μοντέλο αναπηρίας
1η δραστηριότητα: Πως κυκλοφορούν τα άτομα με κινητικά προβλήματα; Πως πάνε στο σχολείο; Πως γράφουν; Βλέπουμε εικόνες και βίντεο από την καθημερινότητα τους και σχολιάζουμε.
2η δραστηριότητα: Γνωριμία με αθλητές και καλλιτέχνες που διέπρεψαν παρά την αναπηρία τους (π.χ. Τσαπατάκης, Φρίντα Κάλο, ΓιόχανΜπαχ, Μπετόβεν, κ.α)
https://schoolpress.sch.gr/1gymkamaterou/?p=539
3η δραστηριότητα: Ζωγραφική με το στόμα και το πόδι από τα παιδιά.
Φύλλο εργασίας: Ζωγραφίζω τον πίνακα ζωγραφικής ατόμου με ειδικές ανάγκες(π.χ. πίνακα της Φρίντα Κάλο)
5ο εργαστήριο: Συμπερίληψη: Από τις αξίες στα δικαιώματα
1η δραστηριότητα:
Επίσκεψη ατόμων με αναπηρία στο νηπιαγωγείο. Συνέντευξη από τα παιδιά για την καθημερινότητα τους και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
Ευχαριστούμε πολύ την κυρία Αναστασία και τον κύριο Γιάννη για το θάρρος, την υπομονή, την επιμονή, την αισιοδοξία, την ελπίδα, το χιούμορ και τη δύναμη ψυχής που μας δίδαξαν……, μάθημα για όλους μας!!!!
2η Δραστηριότητα
Πως μπορούμε να βοηθήσουμε τα άτομα με ειδικές ανάγκες ώστε να γίνει πιο εύκολη η ζωή τους; Βλέπουμε εικόνες με εμπόδια που συναντούν και σχολιάζουμε
3η Δραστηριότητα
Πως πρέπει να συμπεριφερόμαστε στα άτομα με ειδικές ανάγκες;
6ο εργαστήριο: Το σχολείο για όλα τα παιδιά με όλα τα παιδιά
1η δραστηριότητα
Το σχολείο μας είναι κατάλληλο για άτομα με ειδικές ανάγκες; Τι πρέπει να έχει ένα σχολείο για να είναι προσβάσιμο σε τέτοια παιδιά;
Για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα τα παιδιά καλούνται να σκεφτούν τους χώρους του σχολείου μέσα από τα μάτια ενός ατόμου με αναπηρία και να εντοπίσουν σημεία ή στοιχεία που αποτελούν εμπόδια στην πρόσβαση και τη συμμετοχή.
Οι μαθητές/ριες αφού εντοπίσουν τα εμπόδια και τους φραγμούς στο σχολείο τους, προτείνουν ιδέες για να γίνει το σχολείο τους πιο συμπεριληπτικό.
Φύλλο εργασίας: Ζωγραφίζω τι πρέπει να έχει ένα σχολείο για να είναι προσβάσιμο σε άτομα με ειδικές ανάγκες.
2η δραστηριότητα
Μπορούμε να παίζουμε με παιδιά που έχουν ειδικές ανάγκες; Τι παιχνίδια θα μπορούσαμε να παίξουμε;
Φύλλο εργασίας: Ζωγραφίζω τι παιχνίδια θα μπορούσα να παίξω με τον φίλο μου, που είναι άτομο με ειδικές ανάγκες. Πως αισθάνομαι που έχω έναν τέτοιο φίλο;
7ο εργαστήριο: Αξιολόγηση
Αξιολόγηση
Οι μαθητές/ριες συμμετέχουν στις διαδικασίες περιγραφικής αυτό-αξιολόγησης και αναστοχασμού. Συμπληρώνουν ατομικά το φύλλο αυτό-αξιολόγησης, το φύλλο αναστοχασμού.
Κατόπιν συζητούν στην ομάδα τους για το τι τους άρεσε, τι τους δυσκόλεψε και τι θα ήθελαν να αλλάξουν στο πρόγραμμα. Η κάθε ομάδα ανακοινώνει με τη σειρά τα συμπεράσματά της στην ολομέλεια της τάξης.