Οδηγίες για οικογένειες για την αντιμετώπιση των περιοριστικών μέτρων

Από το 2ο ΚΕΣΥ Αχαΐας, στο οποίο ανήκει και το σχολείο μας, μας ζήτησαν να κοινοποιήσουμε τις παρακάτω οδηγίες για την αντιμετώπιση της κατάστασης την οποία ζούμε τις τελευταίες εβδομάδες και η οποία μπορεί να έχει επηρεάσει τα παιδιά, πολύ περισσότερο από ότι αντιλαμβανόμαστε. Καλό είναι κάποιες από τις οδηγίες να τις ακολουθήσουν και οι ενήλικες, ειδικά α) στο θέμα της ενημέρωσης για τον κορονοϊό, ενημερωνόμαστε τόσο όσο χρειάζεται για να ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε, ο βομβαρδισμός ειδήσεων μπορεί να δημιουργήσει ψυχολογικά προβλήματα, και β) φυσικά στο θέμα της φροντίδας της ατομικής υγείας.

Οδηγίες για παιδιά και οικογένειες για την αντιμετώπιση των περιοριστικών μέτρων λόγω του κορονοϊού

Tον τελευταίο καιρό η χώρα μας αλλά και πολλές άλλες χώρες έχουν έρθει αντιμέτωπες με μια πρωτόγνωρη κρίση, που πλήττει καταρχάς την υγεία μας  αλλά και όλες τις πτυχές της ζωής μας. Οι περιορισμοί στον ελεύθερο χρόνο, τις ατομικές ελευθερίες και τις προσωπικές μας επιλογές είναι πολλοί και συνεχώς αυξανόμενοι. Οι αλλαγές στον τρόπο εργασίας, στην εκπαίδευση αλλά και στην προσωπική – καθημερινή ζωή είναι τεράστιες και πρωτόγνωρες.

Οι οργανώσεις προάσπισης και προαγωγής της υγείας, με πρώτο τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, έχουν ήδη προβεί στην έκδοση οδηγιών προστασίας της ψυχικής υγείας για τον γενικό πληθυσμό. Ειδικά για τον πληθυσμό των παιδιών και των εφήβων υιοθετούμε απόλυτα τις οδηγίες που αφορούν στον γενικό πληθυσμό και επιδιώκουμε να εστιάσουμε  στις ιδιαίτερες ανάγκες τους. Συγκεκριμένα:

  • Προστατεύουμε τα παιδιά και τους εφήβους από την υπερβολική έκθεση σε ειδήσεις, εικόνες και πληροφορίες σχετικά με την πανδημία COVID-19.

Συμβουλεύουμε κατάλληλα τους εφήβους μεγαλύτερης ηλικίας σχετικά με μια ελεγχόμενη έκθεση σε ένα ή δύο μέσα, την αξιοπιστία και ασφάλεια των οποίων θα έχουμε προηγουμένως συζητήσει μαζί. Αποφεύγουμε την απευθείας έκθεση στη ροή των ειδήσεων των παιδιών μικρότερης ηλικίας, αλλά μπορούμε να τους μιλήσουμε για τον ιό μέσα από παραμύθια, ζωγραφιές, βιωματικές δραστηριότητες….(https://nikoubasilikh.blogspot.com/2020/03/blogpost_22.html?spref=fb&fbclid=IwAR3IXkj8VuAPLOPnU0D4wek4QCdvu4hK1iDUtkoi2D7qpCbl5K39Jp86vo, https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/316418_thayma-ton-paidion-ena-paramythi-gia-ton-koronoio, https://www.ebooks4greeks.gr/enas-ios-me-korona-koronoios)

  • Ενημερώνουμε τα παιδιά και τους εφήβους με σύντομο για την ηλικία τους τρόπο σχετικά με τα πραγματικά γεγονότα.

Η απόκρυψη της κρίσης και η προσπάθεια διατήρησής της ως «μυστικό» μεταξύ των ενηλίκων μπορεί να έχει σύνθετες επιπλοκές. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται τις μεγάλες αλλαγές που συμβαίνουν στην καθημερινότητά τους και οι ενήλικες χρειάζεται να ερμηνεύσουν τα γεγονότα, ώστε να μην αφεθεί το έργο της ερμηνείας αποκλειστικά στον χώρο της φαντασίας των παιδιών. Χρειάζεται λοιπόν να εξηγηθούν απλά και κατανοητά οι λόγοι που οδηγούν στην αναγκαιότητα επιβολής μέτρων περιοριστικών της ελευθερίας τους.

  • Ενθαρρύνουμε συνεχώς και ενεργητικά το παιχνίδι.

Διευκολύνουμε τα παιδιά να αναπτύξουν την δημιουργικότητά τους και να διαχειριστούν τον ελεύθερο χρόνο τους. Είναι σημαντική η αναζήτηση κάποιων δραστηριοτήτων με εκπαιδευτικό χαρακτήρα για τα παιδιά χωρίς όμως να προσπαθούμε να υποκαταστήσουμε το σχολικό πρόγραμμα.

  • Βοηθούμε τα παιδιά να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, όπως το άγχος ή τον φόβο.

Κάποιες φορές μπορεί το παιχνίδι ή η ζωγραφική να διευκολύνουν την διαδικασία αυτή. Τα παιδιά αισθάνονται ανακουφισμένα, όταν εκφράζουν και μοιράζονται τα συναισθήματά τους. Προσφέρουμε στα παιδιά μια προοπτική για το μέλλον, εξηγώντας τους ότι ακόμα και οι επιδημίες έχουν …. ένα τέλος.

  • Διαμορφώνουμε μιας νέα καθημερινή ρουτίνα για τα παιδιά, ιδιαίτερα για όσο διάστημα διαρκεί η αποχή από την οργανωμένη εκπαιδευτική διαδικασία του σχολείου.

Για παράδειγμα η διατήρηση μιας σταθερής ώρας πρωινής έγερσης, μεσημεριανού γεύματος, ξεκούρασης, εκπαιδευτικής δραστηριότητας και νυχτερινού  ύπνου βοηθά τα παιδιά να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες.

  • Προσπαθούμε να διατηρήσουμε τις κοινωνικές σχέσεις του παιδιού (φίλους) μέσω εναλλακτικών τρόπων επικοινωνίας, για παράδειγμα μέσω τηλεφώνου, μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τηλεδιασκέψεων κ.τ.λ.
  • Κατά την διάρκεια στρεσσογόνων περιόδων τα παιδιά συχνά προσκολλώνται εντονότερα στους γονείς και μπορεί να γίνονται περισσότερο απαιτητικά.

Εάν τα παιδιά σας έχουν ανησυχίες, συζητώντας μαζί τους θα μετριαστεί το άγχος τους. Τα παιδιά παρατηρούν τις συμπεριφορές και τα συναισθήματα των ενηλίκων, ώστε να εξάγουν συμπεράσματα σχετικά με τρόπους διαχείρισης των δικών τους συναισθημάτων σε κρίσιμες περιόδους.

  • Σε περίπτωση που παρατηρήσουμε έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις ή δυσκολίες συμπεριφοράς απευθυνόμαστε καταρχάς τηλεφωνικά σε ειδικό ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων και εκθέτουμε τις ανησυχίες μας.
  • Προστατεύουμε την υγεία μας.

Τα παιδιά χρειάζονται έναν κατά τον δυνατόν υγιή ενήλικα δίπλα τους. Ταυτόχρονα η φροντίδα του γονέα για την ατομική του υγεία θα λειτουργήσει και ως πρότυπο μίμησης για τα παιδιά για την προάσπιση της δικής τους υγεία.

ΠΗΓΗ : (ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΙΑΤΡΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Α΄ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ Διευθυντής: ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ Χ. Χ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ)