Αγαπητοί γονείς/κηδεμόνες,
Καλό μήνα με υγεία, αντοχές και πολλές ελπίδες! Ας μην χάνουμε – όσο γίνεται – το θάρρος και τις δυνάμεις να αντιμετωπίζουμε προς το παρόν μια απαιτητική καθημερινότητα… Θα προσπαθήσουμε ως εκπαιδευτικοί – με τη δική σας πάντα πολύτιμη συνεργασία – να «αναζωπυρώσουμε» τα ενδιαφέροντα των παιδιών μας, προκειμένου να μη διακόψουν και πνευματικά απ’τον ζωτικής σημασίας για την ηλικία τους «χώρο της μάθησης» και προσωπικής διερεύνησης.
Σε συνέχεια της διαδικτυακής επικοινωνίας μας, θα προχωρήσουμε σε προτεινόμενες δραστηριότητες δίνοντας σας κάποιες οδηγίες:
Γενικότερες οδηγίες:
α). Οι δραστηριότητες αφορούν όλους/ες τους μαθητές/τριες του Νηπιαγωγείου μας, ανεξάρτητα από τμήμα.
β). Οι προτεινόμενες δραστηριότητες διαμορφώνονται στα πλαίσια εβδομαδιαίας, δεκαπενθήμερης ή περισσότερων ημερών θεματικής ενότητας – ανάλογα με το project (σχέδιο εργασίας) – όπως συνηθίζεται στο Νηπιαγωγείο. Το εκάστοτε θέμα προκύπτει απ’τις υπάρχουσες φυσικές – κοινωνικές συνθήκες (καιρός, γιορτή, εποχή, ζωϊκό περιβάλλον κ.α.) ή προκύπτει απ’τις ανάγκες – ενδιαφέροντα των παιδιών (σε φυσικές συνθήκες μάθησης, μέσα στην τάξη).
Η θεματική ενότητα της εβδομάδας αυτής – καθώς και της επόμενης – σχετίζεται με την εποχή της Άνοιξης και τη γιορτή του Πάσχα. Οι παρακάτω δραστηριότητες μπορούν να πραγματοποιηθούν σε χρονικό διάστημα που ενδεχομένως να υπερβαίνει τη μία εβδομάδα (ανάλογα και με το ρυθμό εφαρμογής τους).
γ). Απ’τις ακόλουθες προτεινόμενες δραστηριότητες, επιλέγουμε έως δύο (2) την ημέρα (ή όπως ορίζεται από την εκάστοτε εκπαιδευτικό – συντάκτη δραστηριοτήτων) και κατά προτίμηση συνδυαστικά απ’τις διάφορες μαθησιακές περιοχές:
π.χ. Μουσική – τραγούδι και Γλώσσα – γραφή
Μαθηματικά – αριθμοί και Εικαστικά –
πλαστελίνη
Προφορικός λόγος – παροιμίες και
Εικαστικά – Ζωγραφική κ.τ.λ
δ). Δεν είναι αναγκαίο να πραγματοποιούνται σε καθημερινή βάση. Τα παιδιά, όπως κι εμείς, βιώνουν με διαφορετικό τρόπο την έννοια της μάθησης την περίοδο αυτή και δε χρειάζεται να επιμένουμε καταπιέζοντάς τα. Σεβόμαστε την ψυχοσωματική κατάσταση του παιδιού. Εκείνο που επιδιώκεται κατά βάση είναι το να κεντρίσουμε εκ νέου την αγάπη και ενδιαφέρον για τη μάθηση, που είναι καίριας σημασίας για τη κοινωνικοσυναισθηματική και γνωστική του ανάπτυξη.
Αρχίζουμε με ένα τραγούδι λόγω Πρωταπριλιάς…
Μουσική (Τραγούδι: Τα ψέματα)
https://www.youtube.com/watch?v=szO-JryV18o
Άλλη προτεινόμενη μουσική δραστηριότητα:
Μουσική (Μουσική ακρόαση: Routes of Spring «Δρόμοι της Άνοιξης» – Σταμάτης Σπανουδάκης)
https://www.youtube.com/watch?v=I_XTzjUOdGc
Παρακολουθούμε – ακούμε συγκεντρωμένοι/ες το παραπάνω μουσικό κομμάτι και έπειτα συζητάμε με άλλα πρόσωπα της οικογένειά μας:
1). Πώς νιώθουμε ακούγοντας τη μουσική αυτή;
2). Τι εικόνες μας έρχονται στο μυαλό ακούγοντάς την;
3). Θέλουμε να ζωγραφίσουμε κάποια/κάποιες απ’αυτές τις εικόνες;
Εικαστική δραστηριότητα: Ζωγραφική
Ζωγραφίζουμε ελεύθερα με μαρκαδόρους, ξυλομπόγιες ή όποια άλλα χρώματα διαθέτουμε, εικόνες που μας έρχονται αυθόρμητα στο μυαλό, με αφορμή το παραπάνω μουσικό κομμάτι.
Φυσική Αγωγή (Χορός): Χορεύουμε ελεύθερα με την παραπάνω μουσική!
Γλώσσα (προφορικός λόγος): Παροιμίες για το μήνα Απρίλιο
http://online.fliphtml5.com/bqsla/ulcl/ (http://dreamkindergarten.blogspot.com/)
Συμβουλή! Διαβάζουμε στα παιδιά 1-2 παροιμίες π.χ. σε μια ημέρα και όχι όλες μαζί!
Στόχος μας είναι να κατανοήσουν οι μαθητές/τριές μας το νόημα της παροιμίας (άρα θα προηγηθούν ερωτήσεις από εσάς τους γονείς/κηδεμόνες με επεξήγηση άγνωστων λέξεων).
Γλώσσα (ανάγνωση) / Αποκρυπτογράφηση με εικόνες (Φωτόδεντρο):
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10762
Στόχοι: Αναγνώριση πρώτου γράμματος στις λέξεις και αντιστοίχιση λέξεων – εικόνων.
Γλώσσα (Προφορικός λόγος): Ποιές εικόνες – λέξεις του παιχνιδιού μας θυμίζουν «Άνοιξη»;
Μαθηματικά (αντιστοίχιση) / Τόσα – Όσα (Φωτόδεντρο):
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10760
Στόχοι: Αναγνώριση και αντιστοίχιση αριθμών με τις αντίστοιχες ποσότητες.
Γλώσσα (Προφορικός λόγος): Δημιουργούμε μία ιστορία με αφορμή το «κινούμενο τρένο». Πού πάει το τρένο με τα δώρα; Τι εποχή ταξιδεύει; Θα θέλαμε να γίνουμε επιβάτες του; Και αν ναι, ποιούς/ες θα θέλαμε να είχαμε μαζί μας;
Γλώσσα (γραφή) και Μαθηματικά – Σύνδεση με εικαστική δραστηριότητα:
Συμβουλή! Μπορείτε να βοηθήσετε τα παιδιά σας – ανάλογα με το προτεινόμενο γράμμα ή σχήμα από εμάς – να σχηματίζουν γράμματα και αριθμούς με χρήση υλικών όπως: Πλαστελίνη, σύρμα πίπας, καλαμάκια πλαστικά, σχοινάκι (κομμένο από εσάς σε διαφορετικά μήκη για ευέλικτη χρήση απ’τα παιδιά).
Στόχοι: Τέτοιου είδους δραστηριότητες θεωρούνται ιδανικές για την άσκηση της λεπτής κινητικότητας και κατ’επέκταση την ανάπτυξη της γραφικής δεξιότητας των νηπίων/προνηπίων.
Σημείωση: Από τα προνήπια έχουμε λιγότερες «απαιτήσεις» ως προς την επίτευξη μιας δραστηριότητας, καθ’ότι βρίσκονται σε διαφορετικό στάδιο γραφοκινητικής εξέλιξης σε σχέση με τα νήπια.
Γλώσσα (παραμύθι): Πάτρα Χαρά. (2020). Ένας ιός με κορόνα. Εκδόσεις Φιλύρα (website)
https://www.ebooks4greeks.gr/enas-ios-me-korona-koronoios
Κάποια στιγμή που θα έχουμε διάθεση ή ενδιαφέρον να διαβάσουμε ένα παραμύθι σχετικά με τον… «γνωστό ιό», μπορούμε να διαβάσουμε με τα παιδιά μας το παραπάνω παραμύθι της Πάτρα Χαράς που μας μεταφέρει σε μία από τις «περιπέτειες» του Κορονοϊού! Θα του «αντισταθούμε»; Και με ποιούς τρόπους;
Ακόμη δεν ξεκινήσαμε; Πάμε λοιπόν!
Θωμαΐς Γκιουλέ (Νηπιαγωγός)
Πολύ ωραία προσέγγιση της θεματικής ενότητας “Η Άνοιξη”!Ευχαριστούμε…