Εργαστήρια Δεξιοτήτων
Σχολικό Έτος : 2023 – 2024
Κατά το σχολικό έτος 2023 – 2024 υλοποιήθηκαν στο 5ο Νηπιαγωγείο Βριλησσίων τα παρακάτω εργαστήρια δεξιοτήτων :
-
Παίζω, μεγαλώνω, τον εαυτό μου διαμορφώνω
-
Ρούλης ο Τροφούλης
- Φροντίζω το Περιβάλλον
-
Μικροί Μετεωρολόγοι
Παρακάτω περιγράφονται οι δραστηριότητες που επιλέχθηκαν στο πλαίσιο της επεξεργασίας των θεμάτων των εργαστηρίων.
Παίζω, μεγαλώνω τον εαυτό μου διαμορφώνω .
Το συγκεκριμένο εργαστήριο περιελάμβανε τις εξής υποενότητες : α) ο εαυτός μου β) το ανθρώπινο σώμα.
Α) Μιλήσαμε με τα παιδιά για την έννοια του ‘’εαυτού’’ , τη σημασία της μοναδικότητας του κάθε παιδιού στην ομάδα μας. Μάθαμε πως παρουσιάζουμε τον εαυτό μας στους άλλους, «πώς συστηνόμαστε» . Αυτό μας το έμαθε ο φανταστικός φίλος μας ‘’ ο Λόνι, το μπαλόνι’’ (μπαλόνι στο οποίο σχεδιάσαμε ανθρώπινα χαρακτηριστικά το οποίο μιλούσε μπροστά σ’ έναν καθρέφτη .) ο οποίος αφήγηθηκε την ιστορία του, μίλησε για το τι τον ευχαριστεί . Στη συνέχεια ο Λόνι έπαιρνε συνέντευξη από κάθε παιδί το οποίο απαντούσε στις ερωτήσεις κρατώντας έναν καθρέφτη .
Ακολούθως ακούσαμε το τραγούδι «εγώ είμαι εγώ» και το τραγουδήσαμε .
Επιπροσθέτως, τα παιδιά επιχείρησαν την αυτοπροσωπογραφία τους σε εκτυπωμένα κάδρα.
Ακόμη τα παιδιά,στο πλαίσιο του εργαστηρίου δεξιοτήτων, κλήθηκαν να ζωγραφίσουν τη δουλειά που θα ήθελαν να κάνουν όταν μεγαλώσουν.
Τέλος μέσα από την πρώτη τους επαφή με σπουδαίους ζωγράφους σχεδίασαν το πρόσωπο τους ως ένα περίεργο ή αστείο πρόσωπο όπως ο Pablo Picasso
β) Το σώμα μου
Αρχικά μιλήσαμε για την έννοια του φύλου . Μετρήσαμε πόσα κορίτσια και πόσα αγόρια έχει η τάξη μας . Μάθαμε τις έννοιες ’’ αρσενικό’’ , ‘’θηλυκό ‘’
Επεξεργαστήκαμε κάρτες αναφοράς με τα βασικά μέρη του σώματος . Τα παιδιά ήρθαν σ’ επαφή με πιο εξειδικευμένους όρους ανατομίας, μυοσκελετικό, καρδιοαναπνευστικό σύστημα . Επιδόθηκαν σε ατομικά κολάζ σύνθεσης προσώπου.
Έγινε ιδιαίτερη αναφορά στον εγκέφαλο και στον πρωταρχικό ρόλο που παίζει αυτός στη λειτουργία των μελών του ανθρώπινου σώματος . Παίξαμε το μιμητικό παιχνίδι ‘’ ο εγκέφαλος λέει ‘’ ( Η εκπαιδευτικός είναι ο εγκέφαλος και δίνει μια εντολή για κίνηση σωματική την οποία πρέπει να εκτελέσουν τα παιδιά . π.χ ο ‘εγκέφαλος λέει να περπατήσετε στις μύτες και τα παιδιά πρέπει να πράξουν ανάλογα . Στο τέλος σχεδιάσαμε τον ανθρώπινο εγκέφαλο σε χαρτόνι. (ομαδική εργασία)
Ρούλης ο Τροφούλης
Αρχικά μιλήσαμε για τ’ αγαπημένα μας φαγητά και φρούτα.
Έπειτα επεξεργαστήκαμε τη διατροφική πυραμίδα. Ταξινομήσαμε τα διάφορα τρόφιμα από τη γωνιά της κουζίνας στο επίπεδο της πυραμίδας που αντιστοιχούν .
Ακόμη, δημιουργήσαμε το φρουτοσαλατόδεντρο της τάξης μας . Σε χαρτί του μέτρου, τα παιδιά έκαναν τυπώματα φρούτων σε δέντρο .
Στη συνέχεια στους μαθητές δόθηκε ένα φύλλο εργασίας με θέμα τη διατροφή και συγκεκριμένα καλούνταν να χρωματίσουν τις υγιεινές τροφές που απεικονίζονταν,αποφεύγοντας τις ανθυγιεινές.
Στην τελική φάση του εργαστηρίου ανακεφαλαιώσαμε ο,τι μάθαμε για την υγιεινή διατροφή. Συγκεκριμένα δουλέψαμε τρία φύλλα εργασίας στα οποία τα παιδιά κλήθηκαν σε ασκήσεις ομαδοποίησης τροφων . ( λ.χ « κύκλωσε και χρωμάτισε τις υγιεινές τροφές, χρωμάτισε τις ανθυγιεινές τροφές , χρωμάτισε αυτά που θα ήθελες να περιλαμβάνει το πρωινό σου ). Στο ίδιο πλαίσιο επιχειρήθηκαν ασκήσεις μαθηματικών εννοιών και συγκεκριμένα πειραματισμοί με μικρές ποσότητες αντικειμένων . (π.χ σε φύλλο εργασίας έπρεπε τα παιδιά δίπλα από κάθε αριθμό στον οποίο υπήρχε ένα γλυκό ή φρούτο να σχεδιάσουν τόσα όσα έπρεπε για να συμπληρώσουν το απαιτούμενο σύνολο τροφίμων )
Μικροί μετεωρολόγοι
Ως αφόρμηση παρακολουθήσαμε ένα μετεωρολογικό δελτίο . Συζητήσαμε σχετικά με τα σύμβολα καιρικών φαινομένων όπως αυτά παρουσιάζονται πάνω στο σχετικό χάρτη πρόβλεψης του καιρού.
Σε χαρτί του μέτρου φτιάξαμε πίνακα καιρικών συμβόλων. Κάθε μέρα κάποιο παιδί σημείωνε τον το σύμβολο που αντιστοιχούσε στον καιρό που έκανε.
Ακόμη σε αυτό το εργαστήριο δεξιοτήτων τα παιδιά κλήθηκαν να αντιγράψουν τις λέξεις: ήλιος, σύννεφα, ήλιος και σύννεφα και βροχή σε ένα πίνακα που αναρτήθηκε στην γωνιά συζήτησης. Στη συνέχεια τους παρουσιάστηκε ένα ημερολόγιο με τις ημέρες του Ιουνίου από την 1η έως τις 14η όπου οι μαθητές καλούνταν να ζωγραφίσουν τι καιρό έκανε κάθε ημέρα.