έκθεση αυτοαξιολόγησης Α’ τριμήνου

 

KENTΡΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

ΕΡΓΟ : ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

 Έκθεση Προόδου Α΄ τετραμήνου

της Σχολικής Μονάδας

σχετικά με την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης

 

Αθήνα, Δεκέμβριος 2011

Ονομασία Σχολικής Μονάδας:3ο Νηπιαγωγείο Τήνο Σχολικό Έτος: 2011-2012
Τίτλος Σχεδίου Δράσης: Επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και εκπόνηση σχετικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων Ημερομηνία Συμπλήρωσης Έκθεσης:10/02/2012

 

Α. Προγραμματισμός εφαρμογής σχεδίου δράσης

Γίνεται συνοπτική αναφορά στις προετοιμασίες εφαρμογής του Σχεδίου Δράσης (επιλογή κριτηρίων καθορισμός χρονοδιαγράμματος, τρόπος παρακολούθησης). Ειδικότερα καταγράφονται ενδεχόμενες μεταβολές στη σχολική πραγματικότητα που απαιτούν την αναμόρφωση του αρχικού σχεδίου δράσης και συγκεκριμένα των στόχων, των κριτηρίων επιτυχίας, των προγραμματισμένων ενεργειών και του χρονοδιαγράμματος υλοποίησής τους.

Η διαπολιτισμική εκπαίδευση δεν αποτελεί μία θεματική ενότητα,που μπορεί να υλοποιηθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα.Οι εκπαιδευτικές πρακτικές,οι μέθοδοι και το περιεχόμενο της διδασκαλίας θα πρέπει να διαπνέονται από τις αρχές της διαπολιτισμικής εκπ/σης.Έτσι αποφασίσαμε να επικεντρωθούμε στην υλοποίηση προγραμμάτων ενίσχυσης της διαπολιτισμικής διάστασης στο σχολείο αναπτύσσοντας στο δεύτερο μέρος του ολοήμερου προγράμματος(12-4) διαθεματικά σχέδια εργασίας μέσω μιας μεθοδολογίας θετικής προσέγγισης της διαφορετικότητας.οι παιδαγωγικοί στόχοι είναι:-τα παιδιά να αντιληφθούν ότι κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και διαφορετικός από τους άλλους και ταυτόχρονα μέλος ενός κόσμου, στον οποίο υπάρχουν πολλοί άνθρωποι με διαφορετική εθνικότητα,γλώσσα,πολιτισμό, κ.α

-όλοι οι άνθρωποι έχουν τα ίδια δικαιώματα και όλοι μαζί οι «διαφορετικοί «άνθρωποι μπορούν να συνεργαστούν και να συνεισφέρουν από κοινού.

Παράλληλα, από το Νοέμβριο συμμετέχουμε σε δύο καινοτόμα προγράμματα Αγωγής Υγείας με θέμα”Είμαστε όλοι μια οικογένεια.Μαζί και διαφορετικοί”και Πολιτιστικό με θέμα”παραδοσιακά παιχνίδια απ΄όλο τον κόσμο”.Το Δεκέμβριο συμμετείχαμε στο πρόγραμμα της UNICEF “Σχολεία υπερασπιστές των παιδιών”.

Μέσω αυτών των δράσεων ενισχύθηκαν οι αρχές της διαπολιτισμικής εκπ/σης(ισότητα,αλληλεγγύη,αποδοχή και σεβασμός της διαφοράς),οι μαθητές,οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί ευαισθητοποιήθηκαν και συμμετείχαν ενεργά.

Δίνοντας έμφαση στην υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων ενίσχυσης της διαπολιτισμικής αγωγήςστο χώρο του σχολείου αναθεωρήσαμε τον προγραμματισμό του αρχικού σχεδίου δράσης,που προέβλεπε την πραγματοποίηση ενδοσχολικής επιμόρφωσης των Εκπ/κών το πρώτο τετράμηνο.Η προσωπική μελέτη,η αναζήτηση πληροφοριών στο ίντερνετ,η συνεργασία και η παροχή υλικού από τη σχολική σύμβουλο,τους υπεύθυνους των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας ,Πολιτιστικού και η αποστολή υλικού από τη UNICEF συνέβαλαν στην επιτυχή υλοποίηση των προγραμμάτων ,ισορρόπησαν και αντιστάθμισαν την έλλειψη επιμόρφωσης στη διαπολιτισμική αγωγή.Η παρακολούθηση της δράσης έγινε με την καταγραφή στο ημερολόγιο του σχολείου των δραστηριοτήτων και των ενημερωτικών συναντήσεων με τους γονείς.Η ενθουσιώδης συμμετοχή των παιδιών στις δράσεις,η αξιολόγηση τους από τα ίδια τα παιδιά και οι συζητήσεις

που ακολουθούσαν αποτελούσαν για μας οδηγό για την πορεία του προγράμματος,αφού σ’αυτές αποτυπώνονταν οι θετικές στάσεις των παιδιών απέναντι στη διαφορετικότητα και η υιοθέτηση των αρχών της διαπολιτισμικής αγωγής.

 

Β. Διαδικασίες υλοποίησης

Περιγράφονται συνοπτικά οι δραστηριότητες που ανέπτυξε το σχολείο κατά το 1ο τετράμηνο του Β΄ έτους υλοποίησης του έργου της ΑΕΕ. Ειδικότερα περιγράφονται οι ενέργειες υλοποίησης των στόχων του σχεδίου δράσης και τα αποτελέσματα τους σε σχέση με τα προκαθορισμένα κριτήρια επιτυχίας.

 Το σχέδιο εργασίας που αναπτύξαμε είχε τίτλο»μαζί και διαφορετικοί» και πραγματοποιήσαμε τις εξής δραστηριότητες

-Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και αναζήτησαν τρεις ομοιότητες και τρεις διαφορές που έχουν.Ζωγράφισαν τις ομοιότητες(ανάγκη για παιχνίδι,αγάπη ,φαγητό κ.τ.λ) και τις διαφορές τους (χρώμα μαλλιών,ματιών ,αγαπημένο χρώμα )σε ένα φύλλο χαρτί χωρισμένο στη μέση.

Συζητήσαμε για τη διαφορετικότητα καθώς και για το πόσο βαρετός θα ήταν ο κόσμος αν ήμασταν όλοι ίδιοι.

-Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δυο ομάδες και ζωγράφισαν σε χαρτί του μέτρου ένα χωριό.(το χωριό του ίδιου και του διαφορετικού)Η μια ομάδα ζωγράφισε το χωριό με ένα μόνο χρώμα και του έδωσε ένα όνομα.Η άλλη ομάδα χρησιμοποίησε πολλά χρώματα για να ζωγραφίσει τα σπίτια,τα δέντρα κ.τ.λΣτο τέλος τα παιδιά σχολίασαν που θα ήθελαν να μένουν και γιατί.

-Εμπλουτίσαμε τη βιβλιοθήκη του σχολείου με βιβλία διαπολιτισμικού περιεχομένου.(Ελμέρ,το παρδαλό ελεφαντάκι,καλημέρα φίλε,ο μαύρος κότσυφας και ο άσπρος γλάρος κ.α.)Πήγαμε στη βιβλιοθήκη του δήμου,είδαμε τον τρόπο λειτουργίας της και αποφασίσαμε να λειτουργήσει και η δική μας ως δανειστική.

-Μάθαμε τη λέξη καλημέρα στα αλβανικά,στα κινέζικα(η μαμά ενός παιδιού κατάγεται από την Κίνα) και σε άλλες γλώσσες.Γράψαμε τις λέξεις σε καρτέλες ,τις τοποθετήσαμε στον τοίχο και κάθε πρωί λέμε καλημέρα σε διάφορες γλώσσες.

-Στον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου επεξεργαστήκαμε το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου «η ειρήνη»Τα παιδιά ζωγράφισαν και συμπλήρωσαν τη φράση»ειρήνη είναι..»με μια εικόνα του ποιήματος που τα συγκίνησε.

-Εμπνεύστηκαν από τον Πικάσο,ο οποίος σε πολλά έργα του ζωγράφιζε το περιστέρι-σύμβολο ειρήνης-κι έκαναν ανάλογες ζωγραφιές στο καβαλέτο.

-Διαβάσαμε παραμύθια και τα επεξεργαστήκαμε με πολλούς τρόπους, ζωγραφική,θεατρικό δρώμενο κ.α

-Δημιουργήσαμε ομαδικά κολάζ».Το χαλί της διαφορετικότητας»και «το χαλί της αγάπης»(τα παιδιά ζωγραφίζουν σε Α4 και κολλούν έπειτα τη ζωγραφιά τους τη μία δίπλα στην άλλη σε ένα μεγάλο χαρτί του μέτρου δημιουργώντας έτσι ένα χαλί.

-Μπήκαμε στις σελίδες της UNICEF,ACTION AID,χαμόγελο του παιδιού.Είδαμε φωτογραφίες παιδιών από διάφορα μέρη του κόσμου,τα οποία ζουν κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες.Αποφασίσαμε να συμμετέχουμε στο πρόγραμμα της UNICEF«σχολεία υπερασπιστές των παιδιών».Επεξεργαστήκαμε το υλικό που μας έστειλε η UNICEF.Τα παιδιά έμαθαν για τα δικαιώματά τους,ευαισθητοποιήθηκαν και κατανόησαν τις αξίες της αλληλεγγύης και της συμπαράστασης προς τα παιδιά που ζουν σε διάφορα μέρη του κόσμου κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες και στερούνται των βασικών τους δικαιωμάτων.Τα παιδιά με την τεχνική του κολλάζ κατασκεύασαν το «δέντρο της ειρήνης «με τις παλάμες τους και έναν τεράστιο χαρταετό με ζωγραφιές και μηνύματά για αγάπη,ειρήνη ,παιχνίδι,οικογένεια κ.α.Τα παιδιά πέταξαν συμβολικά τον χαρταετό στην αυλή του σχολείου,ώστε τα μηνύματα να ταξιδέψουν σε όλο τον κόσμο,όπως είπαν.Τα παιδιά πρότειναν να φτιάξουμε έναν κουμπαρά και να μαζέψουμε χρήματα,για να υποστηρίξουμε τη UNICEF

και ν’ αγοράσουμε χαμογελαστούς σελιδοδείκτες από το χαμόγελο του παιδιού

-Πραγματοποιήθηκε εργαστήρι με τα παιδιά και τους γονείς τους.Συγκεντρωθήκαμε λίγο πριν τα Χριστούγεννα και οι γονείς σε συνεργασία με τα παιδιά τους δημιούργησαν χριστουγεννιάτικες κατασκευές και κάρτες με ευχές στις μητρικές τους γλώσσες,τις οποίες αντάλλαξαν μεταξύ τους.Ήταν ένα ωραίο πρωινό με καφέ, γλυκίσματα,χαρά!Άρεσε ιδιαίτερα η δράση αυτή σε μικρούς και μεγάλους!

-Μάθαμε για τα χριστουγεννιάτικα έθιμα σε διάφορα μέρη του κόσμου,Ιδιαίτερα επικεντρωθήκαμε στις χώρες προέλευσης των παιδιών(Αλβανία,Κίνα,Ελλάδα).Είπαμε τα κάλαντα στο γηροκομείο και στο δημοτικό σχολείο και τους προσφέραμε ημερολόγια που έφτιαξαν τα παιδιά.

 

Γ. Γενικό Συμπέρασμα (ή αποτίμηση)

Η έκθεση καταλήγει με ένα γενικό συμπέρασμα όπου αποτυπώνεται η συνολική ως τώρα πορεία και εξέλιξη της Δράσης, θετική ή ελλειμματική και επισημαίνονται τα θετικά ή τα προβληματικά σημεία (ή οι δυνατότητες βελτίωσης, η επιδεκτικότητα σε προσαρμογές και η δυνατότητα αξιοποίησης του Σχεδίου Δράσης και από άλλες Σχολικές Μονάδες).

 Η Δράση εξελίσσεται θετικά,καθώς τα παιδιά συμμετέχουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Έχουν αναπτύξει μια θετική αυτοεικόνα και μια αλτρουϊστική συμπεριφορά που δείχνει ενδιαφέρον και σεβασμό προς τους άλλους.Έχει ενισχυθεί η αυτοεκτίμησή τους,έχουν κατανοήσει τις διαφορές τους με τους άλλους,τις αποδέχονται και τις σέβονται.Οι γονείς χαίρονται με τις δράσεις που αναπτύσσει το σχολείο μας,συμμετέχουν ενεργά και έμπρακτα στις συναντήσεις και στις κοινές δραστηριότητες.Γενικότερα νιώθουν περισσότερα άνετα στο χώρο του σχολείου,Οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίνονται με δημιουργικότητα ,χαρά και θέληση στις απαιτήσεις της Δράσης.Μάθαμε ότι στην προσέγγιση αυτή στόχος δεν είναι να διδάξουμε τα παιδιά κάτι για άλλους ανθρώπους ή χώρες,αλλά να τα βοηθήσουμε να συνηθίσουν στην ιδέα ότι υπάρχουν πολλές γλώσσες,πολλές απόψεις ,πολλοί πολιτισμοί και τρόποι ζωής,πολλοί “διαφορετικοί”άνθρωποι και πρέπει να ζούμε όλοι μαζί αρμονικά και ειρηνικά.Βελτιωθήκαμε ως εκπαιδευτικοί και ως άνθρωποι.

Ένα στοιχείο που χρήζει βελτίωσης,όπως έχει επισημανθεί από του εκπαιδευτικούς,είναι η καταγραφή,η οποία πρέπει να γίνεται σηστηματικά και καθημερινά,γιατί χάνονται πολλά σημαντικά στοιχεία ,όταν αυτή δεν γίνει άμεσα τη δεδομένη χρονική στιγμή αλλά κάποια άλλη μέρα .

Θα μπορούσαν να γίνουν περισσότερες συναντήσεις με τους γονείς,ώστε να εργαστούν από κοινού και μέσω παιχνιδιών και δραστηριοτήτων να συνεργαστούν και να γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους.Για παράδειγμα θα μπορούσαν να θυμηθούν και να μοιραστούν παιδικά τραγούδια,παιχνίδια,ιστορίες που σχετίζονται με τα κοινωνικοπολιτισμικά περιβάλλοντα ,στα οποία ανατράφηκαν ή να φέρουν μια απλή συνταγή ,τυπική της χώρας προέλευσής τους,που μπορεί να εκτελέσουν τα παιδιά.Θα μπορούσαμε επίσης να συνεργαστούμε με κάποιο άλλο σχολείο και τα παιδιά να ενημερώσουν τα άλλα παιδιά και τους δασκάλους με ζωγραφιές κ.α για το σχέδιο δράσης ,το οποίο αναπτύσσουμε .Αυτό βέβαια δεν είναι τόσο εύκολο,αφού δεν εξαρτάται αποκλειστικά από μας ,αλλά απαιτεί τη σύμπραξη και άλλου σχολείου με διάθεση εξωστρέφειας και συνεργασίας.

Θα πρέπει επίσης να οργανώσουμε την επιμόρφωσή μας με μορφή σεμιναρίου.Για το θέμα αυτό βρισκόμαστε σε επικοινωνία με τη σχολική σύμβουλο και πιστεύουμε να υλοποιηθεί στο επόμενο διάστημα.

 

Ο διευθυντής του σχολείου

ΡΟΥΓΓΕΡΗ ΦΡΑΓΚΙΣΚΑ

Αφήστε μια απάντηση