STEAM … ΚΑΙ Η ΓΗ ΓΥΡΙΖΕΙ!

.jpg

Ο 4ος θεματικός κύκλος των εργαστηρίων δεξιοτήτων στο νηπιαγωγείο μας με τίτλο «STEAM και η γη γυρίζει» (Π. Φώτη) αφορά τον άξονα «Δημιουργώ – Καινοτομώ» και εστιάζει στην ανάπτυξη της Δημιουργικής Σκέψης και Πρωτοβουλίας με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης.

Πιο συγκεκριμένα  έχει ως στόχο, οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές πειραματίστηκαν και γνώρισαν με βιωματικό τρόπο.

1ο εργαστήρι: Δημιουργία  περιβάλλοντος γνωστικής ετοιμότητας

γη γυριζει4

παιχνίδι με κάρτες

γη γυριζει3

παιχνίδι memory με κάρτες

Αρχικά ξεκινήσαμε με παιχνίδι: Τοποθετήσαμε σε διαφορετικά σημεία της τάξης κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος και τα παιδιά  με τη συνοδεία μουσικής έψαξαν να τις βρουν. Όσα παιδιά βρήκαν την ίδια κάρτα έγιναν ζευγάρια και στο τέλος ακολούθησε memory με τις κάρτες.γη γυριζει1 γη γυριζει5

γη γυριζει

εννοιολογικός χάρτης

Στη συνέχεια έγινε διερεύνηση των πρότερων γνώσεων των παιδιών σε σχέση με τους πλανήτες και το Ηλιακό σύστημα: συζητήσαμε τι γνωρίζουν οι μαθητές για το διάστημα και τι θα ήθελαν να μάθουν: Δημιουργήσαμε ένα ιστόγραμμα όπου σημειώσαμε τι γνωρίζουμε και τι θέλουμε να μάθουμε ή να φτιάξουμε σχετικά με το θέμα.

2ο Εργαστήρι – Το ηλιακό σύστημα

Αφού μελετήσαμε τους πλανήτες με την παρακάτω ψηφιακή εφαρμογή Artificial Intelligence της NASA:Πλανήτες από κοντά  θελήσαμε να αναπαραστήσουμε την κυκλική τροχιά των πλανητών με βιωματικό τρόπο, χρησιμοποιώντας μπαλόνια διαφορετικών χρωμάτων (ένα για κάθε πλανήτη)  και με συνοδεία μουσικής (ακούστε εδώ).

.jpg

οι πλανήτες γυρίζουν γύρω απο τον ήλιο

1

μπαλόνια – πλανήτες

Στη συνέχεια αποφασίσαμε να φτιάξουμε το ηλιακό μας σύστημα σε χαρτί για να απεικονίσουμε την κυκλική κίνηση των πλανητών σε δύο διαστάσεις (2D)! Τα παιδιά έκοψαν εικόνες με τους πλανήτες και τον ήλιο και τους κόλλησαν στη σωστή τους θέση στο ηλιακό σύστημα αφού πρώτα έβαψαν με ακρυλική τέμπερα την επιφάνεια του χαρτιού τους!3 4

5

ηλιακό σύστημα 3 d με πλαστελίνη

9

διαστημόπλοια με ρολά υγείας

Έπειτα παρατηρήσαμε καλά τους πλανήτες βλέποντας τα σχετικά βίντεο ΜΕΓΕΘΟΣ ΠΛΑΝΗΤΩΝ 1 και ΜΕΓΕΘΟΣ ΠΛΑΝΗΤΩΝ 2 και αποφασίσαμε να φτιάξουμε και ένα τρισδιάστατο ηλιακό σύστημα (3D) χρησιμοποιώντας πλαστελίνη! Αφού φτιάξαμε τους πλανήτες τους τοποθετήσαμε στη στη σωστή τους θέση μέσα στο ηλιακό σύστημα! Το παιχνίδι αυτό άρεσε αρκετά στα παιδιά και έπαιξαν μαζί τους και κατά τη διάρκεια των αυθόρμητων δραστηριοτήτων. Τέλος  χρησιμοποιώντας υλικά όπως ρολά από χαρτί υγείας, χαρτόνια μεταλλιζε, κόλλα και ψαλίδια φτιάξαμε τους πυραύλους μας στην τάξη και παίξαμε με αυτούς!10

3ο Εργαστήρι – ο Ήλιος

Ένας συμμαθητής μας βράχηκε κι αναρωτηθήκαμε τι πρέπει να κάνουμε με τα βρεγμένα ρούχα… Πως μπορούμε να τα στεγνώσουμε; Τα απλώσαμε στο παράθυρο και περιμέναμε…Ο ήλιος με τις ζεστές του τις ακτίνες, τα στέγνωσε! Το περιστατικό αυτό στάθηκε η αφόρμηση να μιλήσουμε για τον ήλιο! Μάθαμε για τις ευεργετικές αλλά τις βλαβερές του συνέπειες. Είδαμε εικόνες με αντικείμενα που κάνουν τον ήλιο μας χαρούμενο, όπως είναι το αντιηλιακό, το καπέλο, το νεράκι, την ομπρέλα και τα γυαλιά ηλίου.  Είδαμε και εικόνες που κάνουν τον ήλιο μας λυπημένο όπως τους λιωμένους πάγους, την αυξημένη θερμοκρασία της γης, τις φωτιές, το καμένο δέρμα, ηλιοθεραπεία χωρίς καπέλο και ομπρέλα κ.ά. Συμπληρώσαμε το αντίστοιχο φύλλο εργασίας.

Παρακολουθήσαμε βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο και θέσαμε ερωτήματα διερεύνησης στα παιδιά όπως :Τι βλέπετε εδώ; Πώς κινείται ο Ήλιος; Παρατηρείστε και δείτε πως είναι η επιφάνεια του Ήλιου; Με τι μοιάζει ο Ήλιος;

Ασχοληθήκαμε με τον Ήλιο στη Μυθολογία. Μάθαμε λοιπόν για το μύθο του Φαέθοντα, του γιου του Ήλιου, κάναμε αναδιήγηση με δικά μας λόγια παρακολουθώντας πίνακες ζωγραφικής με αυτό το θέμα και ζωγραφίσαμε την αγαπημένη μας σκηνή απο το μύθο.1 .jpg

Ο μύθος του Φαέθοντα σε βίντεο

Ο μύθος μέσα από πίνακες ζωγραφικής

Ακολούθησε συζήτηση για το γράμμα Η του ήλιου και αφού σκεφτήκαμε λέξεις που ξεκινάνε με αυτό το γράμμα συμπληρώσαμε το παρακάτω φύλλο εργασίας

4ο Εργαστήρι: Ήλιε, Γη, Σελήνη. Μέρα ή Νύχτα;

Στο τέταρτο μας εργαστήρι μιλήσαμε για την εναλλαγή μέρας και νύχτας και προσπαθήσαμε να καταλάβουμε πως συμβαίνει αυτό μέσα από βίντεο, βιβλία, πειράματα και παιχνίδια!

Αρχικά παρακολουθήσαμε την κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της μέσα από το Artificial Intelligence βίντεο προσομοίωσης NASA Visualization Technology Applications and Development (VTAD) (Science- Technology)   Ακολούθησε πείραμα με φακό και την Υδρόγειο Σφαίρα για κατανόηση της εναλλαγής μέρας και νύχτας που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της, συζήτηση για το πως περνάμε τη μέρα και τη νύχτα και φύλλο εργασίας, αφού είδαμε και το video picoupicou σχετικά με το θέμα. Ακούσαμε, χορέψαμε και ζωγραφίσαμε το τραγούδι “Ένας ήλιος μια γη ένα φεγγάρι”

Viber 2022 06 12 21 02 34 258

ήλιος και σελήνη=μέρα και νύχτα

Το εργαστήρι συμπληρώθηκε με μια υπέροχη κατασκευή του ήλιου και της σελήνης που τα παιδιά δουλέψανε σταδιακά γιατί περιείχε πολλές τεχνικές (κολάζ, τύπωμα, νερομπογιές, χαρτοκοπτική) και συνδυάστηκε με ποιηματάκι για τη μέρα και τη νύχτα.Viber 2022 06 26 09 04 30 725 Viber 2022 06 26 09 04 21 773
IMG 20220208 105904
Viber 2022 06 26 09 02 37 326 Viber 2022 06 26 09 02 39 271

5ο Εργαστήρι: Όμορφες κόρες του Χρόνου…

Στο πέμπτο εργαστήρι μιλήσαμε για τις 4 εποχές, εξηγήσαμε πως συμβαίνει αυτό και είδαμε με τη βοήθεια του διαδικτύου ότι οφείλεται στην περιστροφή της γης γύρω από τον ήλιο! Συμβουλευτήκαμε τα βιβλία, είδαμε βίντεο, παρατηρήσαμε τις ακτίνες του ήλιου στην τάξη και ανακαλύψαμε πως και γιατί αλλάζουν οι εποχές!Viber 2022 06 26 09 02 36 999

Η κίνηση της Γης γύρω από τον Ήλιο και οι εποχές

Βίντεο για τις 4 εποχές

Είπαμε τι γνωρίζουμε για τις εποχές, μάθαμε την διαδοχή τους  και εισαγάγαμε το επιδαπέδιο ρομπότ beebot! Με βάση φύλλο εργασίας (ένα αινίγμα για κάθε εποχή και η αντίστοιχη εικόνα της εποχής)  με τα παιδιά λύσαμε τα αινίγματα και αφού οπτικοποιήσαμε πρώτα τη διαδρομή στο χαρτί στη συνέχεια προγραμματίσαμε την κίνηση της Beebot στoν επιδαπέδιo χάρτη για να φτάσει εκεί που μας λέει το αίνιγμα. Τα παιδιά ξετρελάθηκαν με το ρομποτάκι και διασκέδασαν τη διαδικασία!.jpg .jpg Viber 2022 06 26 12 11 11 249 .jpg

Viber 2022 06 26 12 11 09 686

αινίγματα για τις 4 εποχές

6ο εργαστήρι: Ταξίδι στη Σελήνη…

Viber 2022 06 26 09 02 40 073

τραγούδι “Ο αστροναύτης”

Έφτασε η ώρα να μιλήσουμε για τη Σελήνη, το φεγγάρι μας φυσικά! Αφού είπαμε όλα αυτά που γνωρίζουμε για το φεγγάρι, ψάξαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο, παρατηρήσαμε τις εικόνες του ανακαλύψαμε πως οι άνθρωποι έχουν πατήσει στη σελήνη! Viber 2022 06 26 09 02 37 958Με αυτή την αφορμή μιλήσαμε για τους αστροναύτες! Αλήθεια πώς ζούνε στο διάστημα? Παρακολουθήσαμε το βίντεο( Δείτε ΕΔΩ ) και ξετρελαθήκαμε με την έλλειψη βαρύτητας!! Τραγουδήσαμε τον Αστροναύτη του Γ. Σακελλαρίδη και διασκεδάσαμε πολύ ! Ακούστε το κι εσείς ΕΔΩ.

Τέλος παίξαμε ψηφιακά παιχνίδια για να “τεστάρουμε” τι μάθαμε:Viber 2022 06 12 21 02 35 696 Viber 2022 06 12 21 02 38 063

ΚΑΗΟΟΤ

ΠΛΑΝΗΤΕΣ ΣΤΗ ΣΕΙΡΑ

ΜΕΤΡΑΩ ΠΛΑΝΗΤΕΣ

Επίσης διαβάσαμε την ιστορία του Φεγγαροσκεπαστή, ζωγραφίσαμε τις σκηνές με τον δικό μας τρόπο και την ψηφιοποίησαμε με το ψηφιακό εργαλείο storyjumper !Πατήστε εδώ για να την απολαύσετε!

7ο Εργαστήριο: Έτοιμοι για εκτόξευση!!
Viber 2022 06 26 14 28 12 613