ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 3: Προστάτεψε το δάσος-είναι πηγή ζωής
- Γνωριμία με το θέμα: Ξεκινήσαμε τη συζήτησή μας για το δάσος ρωτώντας τα παιδιά τι γνωρίζουν για το δάσος, τι υπάρχει στο δάσος καθώς και τι μας προσφέρει. Δημιουργήσαμε ένα ιστόγραμμα με τις προυπάρχουσες γνώσεις των παιδιών!!!

2. Μικροί εξερευνητές : Οι μαθητές/τριες και ο/η εκπαιδευτικός συναποφασίζουν να πάνε εκδρομή στο “δασάκι” της αυλής για να παρατηρήσουν τα δέντρα αλλά και τι υπάρχει στο δάσος έπειτα απο υποτιθέμενη επίσκεψη κάποιων ανθρώπων που είχαν πάει για πικ-νικ. Συλλέγουμε σε σακούλα τα σκουπίδια που είχαν αφήσει τηρώντας τα μέτρα προστασίας(η νηπιαγωγός νωρίτερα έχει φροντίσει να προετοιμάσει το χώρο στην αυλή αφήνοντας σε διάφορα σημεία αντικείμενα απο πλαστικό και χαρτί).
Έπειτα αποφασίζουμε να συλλέξουμε φυσικά υλικά απο το δάσος (φύλλα, πευκοβελόνες, χόρτα, κλαδιά, καρπούς δέντρων, ξύλα) και να παίξουμε ένα παιχνίδι ρόλων παίρνοντας συνέντευξη απο ένα δέντρο με ερωτήσεις που είχαν προετοιμαστεί στην ολομέλεια στη τάξη πριν απο την εκδρομή μας.
Στη συνέχεια κάνουμε το δικό μας πικ-νικ στο δασάκι της αυλής μας και προσέχουμε να μην αφήσουμε σκουπίδια. Τα πετάμε σε σακουλίτσα!!!
Όταν τελειώσαμε το πικ-νικ μας, επεξεργαστήκαμε τα φυσικά υλικά που συγκεντρώσαμε, τα ομαδοποιήσαμε και χρησιμοποιώντας μερικά απο αυτά δημιουργήσαμε την παλέτα των χρωμάτων του δάσους απο τους μικρούς εξερευνητές!!!
Επιστρέφοντας στη τάξη κάνουμε έναν απολογισμό απο την επίσκεψή μας στο δασάκι και οι μαθητές/τριες εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για αυτά που είδαν στο δασάκι. Δημιουργήθηκε το πρόβλημα: «Πώς βρέθηκαν τα σκουπίδια εκεί και τι κινδύνους δημιουργούν στο δάσος».
3.Το δάσος ο πιο καλός μας φίλος, απειλείται : Η εκπαιδευτικός προβάλλει ένα βίντεο σχετικά με τους κινδύνους που απειλούν το δάσος και έπειτα απο συζήτηση με τα παιδιά δημιουργούν ένα ιστόγραμμα απεικονίζοντας απο τι απειλείται το δάσος.
Έπειτα συζητάμε για το ποιοί είναι οι φίλοι του δάσους, τα παιδιά μας λένε τις σκέψεις τους και τις καταγράφουμε….
Τα ζωάκια που είναι και οι καλύτεροι φίλοι του δάσους σύμφωνα με τα παιδιά κέντρισαν το ενδιαφέρον μας γι’αυτό μιλήσαμε για το ποια ζώα ζουν στο δάσος και κατασκευάσαμε μία αρκούδα απο χάρτινο πιάτο.
Στη συνέχεια καλούνται να συνεργαστούν τα παιδιά και να δημιουργήσουν μια μακέτα του δασικού οικοσυστήματος με υλικά που θα επιλέξουν οι ίδιοι/ίδιες. Καταγράφουμε τις ιδέες των παιδιών και έτσι μαζεύουμε φύλλα, πευκοβελόνες, κλαδάκια, χορταράκια απο το δασάκι μας και βάφουμε ρολά απο χαρτί υγείας που θα χρησιμοποιηθούν για τους κορμούς των δέντρων. Τα παιδιά επιλέγουν να ζωγραφίσουν απο ένα ζωάκι του δάσους, χρησιμοποιούμε γκοφρέ γαλάζιο για να δημιουργήσουμε ποταμάκι και το δασάκι μας είναι έτοιμο!!!
Όσοι οι μαθητές/τριες τελειώνουν την εργασία τους μπορούν να παρακολουθήσουν ένα τραγούδι για μουσικοκινητική δραστηριότητα .
«Βόλτα στο δάσος» στο διαδίκτυο.
Στη συνέχεια τίθεται το ερώτημα από τον/την εκπαιδευτικό: «Ποιά από αυτά τα υλικά που συλλέξατε προέρχονται από το δάσος και ποια δεν προέρχονται;» Δημιουργούνται δύο εννοιολογικοί χάρτες. Μετά από διεξοδική συζήτηση καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι τα σκουπίδια που αφήνουν οι άνθρωποι από το πικ-νικ και από το ψήσιμο, μολύνουν το περιβάλλον και επειδή ανάβουν και καίγονται εύκολα (εύφλεκτα υλικά) μπορεί να πάρει φωτιά το δάσος. Τα παιδιά ανά δύο στον Υπολογιστή παίζουν ένα παιχνίδι στο Φωτόδενδρο.
4.Το δάσος καίγεται : Ο/Η εκπαιδευτικός προβάλλει ένα βίντεο για να παρακολουθήσουν οι μαθητές/τριες τα οφέλη του δάσους αλλά και για τους κινδύνους καταστροφής του. Μετά την παρακολούθηση του βίντεο, τίθενται ερωτήσεις από τον/την εκπαιδευτικό: ποιά νομίζετε ότι είναι τα οφέλη του δάσους; πού οφείλονται οι πυρκαγιές στο δάσος; εκτός από τις ανθρώπινες δραστηριότητες που αλλού οφείλονται; τι συμβαίνει όταν το δάσος παίρνει φωτιά; η καταστροφή ενός δάσους τι συνέπειες έχει για τη ζωή του ίδιου του δάσους αλλά και για τη ζωή του ανθρώπου; με ποιούς τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε; Αφού συζητήσουμε για τις αιτίες που κινδυνεύει το δάσος, ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει σε κάθε ομάδα καρτέλες και ζητά να τις ταξινομήσουν σε τρείς κατηγορίες:
α) Ανθρώπινες ενέργειες από λάθος, επειδή δε γνωρίζουμε ή αδιαφορούμε.
β)Ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση
γ) Φυσικές αιτίες.
Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός ζητά από κάθε παιδί να ζωγραφίσει τρόπους προστασίας των δασών από την πυρκαγιά. Μέσω της διαδικτυακής εφαρμογής ψηφιακής αφήγησης storyjumber οι μαθητές εισάγουν τις ζωγραφιές τους και με την υποστήριξη του/της νηπιαγωγού δημιουργούν ένα ψηφιακό βιβλίο.
5. Αναλαμβάνουμε δράση : Συζήτηση στην ολομέλεια και δημιουργία του τελικού εννοιολογικού χάρτη με στόχο την καταγραφή και τεκμηρίωση της νεοαποκτηθείσας γνώσης των παιδιών. Η σύγκριση των εννοιολογικών χαρτών (αρχικών και τελικού) κινητοποιούν τις μεταγνωστικές διεργασίες μέσω του αναστοχασμού. Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται σχετικά με την πορεία της διαδικασία της μάθησης τους, τον εμπλουτισμό των πρότερων γνώσεων τους και αξιολογούν τη συνεισφορά τους στη μαθησιακή διαδικασία. Αξιοποιείται η ρουτίνα σκέψης
ΤΟΤΕ ΝΟΜΙΖΑ-ΤΩΡΑ ΞΕΡΩ












































































































































































































































































































