ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1:
Μέσα από την συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης
ανιχνεύουμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών για
το θέμα της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας.

Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναφέρουν τις εμπειρίες τους
και τους δίνουμε τις πρώτες βασικές ιδέες.
Ποια είναι τα μέσα μεταφοράς:

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ2:
Ανάγνωση παραμυθιού: «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.»

Με τη βοήθεια του βιβλίου του κυρίου Κ.Ο.Κ μαθαίνουμε
τα σήματα και συζητάμε για την χρησιμότητά τους.
Προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τα σήματα που βλέπουμε
μαθαίνοντας ποιο χρώμα σημαίνει απαγορεύεται και ποιο
επιτρέπεται.
Παίζουμε το παιχνίδι των ερωτήσεων:
-Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε κόκκινο κύκλο;
-Μπορούμε να το «διαβάσουμε»;
– Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε μπλε κύκλο;
Eπιτρέπει ή απαγορεύει;
-Τι σημαίνουν τα σήματα που βρίσκονται μέσα σε κόκκινο
τρίγωνο;
-Τι σηματοδοτεί το STOP και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί
όταν το βλέπουν;
– Τι σημαίνουν τα χρώματα και τα σχήματα στα σήματα;
-Ποια είναι η χρησιμότητα των παράλληλων λευκών
γραμμών που υπάρχουν στους δρόμους;
-Τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν τις βλέπουν;
-Τί μπορούμε να κάνουμε εμείς ως πεζοί όταν βλέπουμε τις
λευκές γραμμές;
-Με ποιο τρόπο χωρίζονται τα δύο ρεύματα οδήγησης στους
δρόμους;
-Ποια είναι τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη για τα
οχήματα;
– Tι σχήμα έχουν;
-Τα φανάρια που αφορούν του πεζούς, απεικονίζουν δύο
ανθρωπάκια, τον Σταμάτη (Κόκκινο) και τον Γρηγόρη
(Πράσινο). Τι σηματοδοτούν;
Εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας με καινούργιες έννοιες και
λέξεις όπως: δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, διάβαση πεζών,
τροχονόμος, μονόδρομος…
*Φτιάχνουμε σύνθετες λέξεις με την λέξη «δρόμος» και τις
αποτυπώνουμε στο χαρτί
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ3 :
Συζητάμε με την ομάδα για τη συμπεριφορά μας στο
δρόμο ως πεζοί και τους κανόνες που πρέπει να
ακολουθούμε, πριν διασχίσουμε το δρόμο.
Καταγράφουμε τους κανόνες σε ένα χαρτί.
- Σταματώ στο πεζοδρόμιο και περιμένω.
- Κοιτάζω αριστερά.
- Κοιτάζω δεξιά.
- Ξανακοιτάζω αριστερά.
- Ξανακοιτάζω δεξιά.
- Όταν ο δρόμος είναι ελεύθερος, τότε περνώ προς το
απέναντι πεζοδρόμιο.
- Επιλέγω να περάσω στο απέναντι πεζοδρόμιο από
την διάβαση πεζών.
- Βαδίζω πάντα πάνω στο πεζοδρόμιο.
*Παρατηρούμε σε διάφορες εικόνες την οδική
συμπεριφορά των οδηγών και των πεζών και
επιβραβεύουμε τη σωστή.
-Πως διασχίζουμε το δρόμο όταν υπάρχουν παρκαρισμένα
αυτοκίνητα;
-Τι κάνουμε;
-Υπάρχει μέριμνα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες ώστε να
κυκλοφορούν με ασφάλεια στον δρόμο;
*Εκτός από επιβάτες και πεζοί είμαστε και οδηγοί
Παίζουμε ανάλογο παιχνίδι εμπέδωσης:

Διαβάζουμε το παραμύθι: Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας.
Συγγραφέας: Κατερίνα Βαϊμάκη.
Το παραμύθι μας δίνει την αφόρμηση για να κάνουμε
εννοιολογικές προεκτάσεις και να διατυπώσουμε
ερωτήματα.
-Τι πρέπει να κάνουμε όταν οδηγούμε ποδήλατο;
-Ποιόν εξοπλισμό πρέπει να έχουμε;
-Υπάρχουν επαρκείς ποδηλατοδρόμοι στην πόλη μας;
-Υπάρχει πάρκο κυκλοφοριακής Αγωγής στην πόλη μου;
*Φτιάχνουμε τα δικά μας ποδήλατα με υλικά που έχουμε
στην τάξη μας (κουμπιά, ξυλάκια, cd, γλωσσοπίεστρα,
καπάκια από μπουκάλια) και διηγούμαστε την ιστορία του
ποδηλάτου που εμείς επινοήσαμε.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4:
*Κατασκευή χάρτινου φαναριού «ο Σταμάτης και ο
Γρηγόρης» και εκμάθηση κανόνων του σωστού πεζού.
-Πότε διασχίζουμε το δρόμο όταν το φανάρι είναι κόκκινο ή
πράσινο;
-Τι κάνουμε όταν το πράσινο ανθρωπάκι (ο Γρηγόρης)
αναβοσβήνει;
– Αν υπάρχει Τροχονόμος ή Σχολικός Τροχονόμος, τότε τα
σήματα και τα φανάρια που υπάρχουν ισχύουν;
-Ποια είναι η διαφορά του Τροχονόμου από τον/την Σχολικό
Τροχονόμο;
-Οι άνθρωποι που δεν έχουν επαρκή όραση πώς
πληροφορούνται για το χρώμα του σηματοδότη;
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5:
Κανόνες οδικής κυκλοφορίας-κατασκευή βιβλίου

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6
Από όλη τη διαδικασία που ακολουθήσαμε, θέλουμε να
ευαισθητοποιήσουμε τόσο τους γονείς αλλά και την ευρύτερη
κοινότητα για να ακολουθούν τους κανόνες κυκλοφοριακής
αγωγής και να καταλάβουν την σπουδαιότητά τους. Θέλουμε
να τους επισημάνουμε τις τυχόν παραλείψεις στο θέμα της
κυκλοφοριακής ασφάλειας που έχουμε εμείς ανακαλύψει.Ζητάμε από την τεχνική υπηρεσία
του δήμου Μεταμόρφωσης να μας φτιάξει διάβαση έξω από το σχολείο μας,καθώς ο δρόμος
είναι διπλής κατεύθυνσης και τα αυτοκίνητααναπτύσσουν ταχύτητα:

Τα
παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε ομάδα συνθέτει μια
αφίσα την οποία θα αναρτήσουμε σε διάφορα σημεία στο
χώρο του σχολείου αλλά και στη γειτονιά μας. Χρησιμοποιούμε
χαρτόνια, όπου η κάθε ομάδα ζωγραφίζει με μαρκαδόρους και
γράφει το μήνυμα που θέλει να διαδώσει. Τα παιδιά
αποφασίζουν με τι θέλουν να ασχοληθούν και χωρίζουν μόνα
τους τις αρμοδιότητες. Κάποια ζωγραφίζουν και κάποια
γράφουν το μήνυμα που θέλουν με την βοήθεια του/της
εκπαιδευτικού.

Ο/η εκπαιδευτικός γράφει σε χαρτί το μήνυμα
που τα παιδιά συντάσσουν και στην συνέχεια τα παιδιά το
αντιγράφουν (π.χ. Φοράτε πάντα τη ζώνη ασφαλείας όταν
βρίσκεστε στο αυτοκίνητο) και αποφασίζουν σε ποιο σημείο θα
τοποθετήσουν την αφίσα που θα δημιουργήσουν, μέσα και έξω
από το σχολείο.

*Μία από τις αφίσες θα αποτελέσει το σκηνικό για την καλοκαιρινη
παράσταση που θα ανεβάσουμε στο σχολείο.

Τα παιδιά αφού χωριστούν σε ομάδες αποφασίζουν τι θα
ήθελαν να πουν μέσω των ρόλων τους. Διοργανώνουν μια παράσταση
στους γονείς τους για να τους ευαισθητοποιήσουν στους
κανόνες οδικής συμπεριφοράς. Ηπαράσταση ονομάζεται “το ταξιδάκι” και εξιστορεί
για πόσα μπορούν να συμβούν αν ένας οδηγός δεν ακολουθεί τον ΚΟΚ!
